Paard snapt het springen niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 18:47

Hoi allemaal! (ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat)
Ik ben sinds kort medeeigenaar van een super leuke merrie.
Ik ging laatst een sprongetje proberen aan de longeerlijn, we denken dat ze nog nooit eerder heeft gesprongen. Eerst vond ze het een beetje gek maar daarna sprong ze er met veel enthousiasme overheen. Dus ik ging het ook onder het zadel proberen en dat snapt ze gewoon echt niet. Het balkje tikt ze er altijd af dus hadden we de sprong volume gegeven. Toen was ze al helemaal de weg kwijt en na een beetje aanmoedig van mij walsde ze er doorheen, en niet overheen.

Moet ik nu heel vaak oefenen aan de longeerlijn? of aan de hand?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :D

(Ik ben alsnog super blij met dit paard en zonder springen is het ook een topper!)


Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:55

Veel paarden moeten het springen leren. Oefen veel met balkjes en kleinr hindernisjes onder begeleiding van een instructeur.
Zeker bij een paard dat het niet snapt, is het belangrijk dat jij hem goed helpt, zorg voor het juiste tempo, activiteit, recht aanrijden, zelf in balans blijven zitten etc. Daar kun je beter wel begeleiding bij hebben.
Overigens zou ik persoonlijk kiezen voor vrij springen of ohz, zodat je ofwel kunt helpen, ofwel hij het zelf uit kan zoeken, maar bij longeren zit je denk ik alleen maar in de weg

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:01

Mijn paard snapte het ook niet met Engelse hindernissen. Hij heeft het eerst op lage natuurlijke hindernissen geleerd: boomstammen in het bos. Na maar een paar sprongen buiten snapte hij het wel! :j

Gwendolyn 6 maart 1988 - 19 oktober 2016 ;(

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:11

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 19:20

Bowo schreef:
Veel paarden moeten het springen leren. Oefen veel met balkjes en kleinr hindernisjes onder begeleiding van een instructeur.
Zeker bij een paard dat het niet snapt, is het belangrijk dat jij hem goed helpt, zorg voor het juiste tempo, activiteit, recht aanrijden, zelf in balans blijven zitten etc. Daar kun je beter wel begeleiding bij hebben.
Overigens zou ik persoonlijk kiezen voor vrij springen of ohz, zodat je ofwel kunt helpen, ofwel hij het zelf uit kan zoeken, maar bij longeren zit je denk ik alleen maar in de weg


Bedankt! Vrij springen is helaas geen optie, we hebben een bak zonder rand. We gebruiken geen staanders dus ik zit haar niet heel erg in weg :)

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 19:22

Zucchero schreef:
Mijn paard snapte het ook niet met Engelse hindernissen. Hij heeft het eerst op lage natuurlijke hindernissen geleerd: boomstammen in het bos. Na maar een paar sprongen buiten snapte hij het wel! :j


Dat durf ik denk ik niet omdat ik bang ben dat ze struikelt over de stam en dan valt :')

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 19:22

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.


Bedankt.

Janneke2

Berichten: 22653
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:35

"Het paard heeft dat boekje niet gelezen", kreeg ik herhaaldelijk te horen toen ik met mijn jonkie begon.

Sommige hekken (die van de wei enzo) zijn de mensen blij als je er achter blijft - en dan zetten die tweebeners een hek in de bak 'en daar moet je dan over'.

Knollie vond het onbegrijpelijk.

...het hele erf heeft krom gelegen van het lachen: we zijn samen gaan springen.
Dat ging makkelijker dan aan de longe (= mijn 'fout', mijn paarden reageren op mijn lichaamstaal, en vlak voor de sprong kan ik het slecht afleren om niet naar die sprong te kijken - en dus staat het dier braaf stil! - Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is...)

Ivm de veiligheid: aan het halster (oud, wat wrakkig halster) en met een lange leadrope (5 of 6 meter) zodat het dier vrij kan bewegen.
Ik sprong vlak langs de staander, paard over het midden van de balken. (Eerst balken op de grond, dan 10, 20 en 30 centimeter. Kruisjes deed ik maar niet :D .)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:17

Als het aan de longeerlijn goed gaat blijf daar dan lekker mee oefenen.
Als dat vlekkeloos gaat kun je het paard door iemand anders laten longeren terwijl je er zelf opzit.
Als het springen zonder ruiter aan de longe er goed inzit heb je een grote kans dat het geen probleem is als je er opzit.
Als dit aan de longeerlijn dan goed gaat kun je het los van de lijn proberen.

Onder het zadel kun je wel met balken op de grond werken mocht je dat nog niet doen, zo word je paard vertrouwd met balken.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:04

Het kan misschien ook zo zijn dat ze het nog lastig vindt om met een ruiter haar evenwicht zo te verdelen dat ze ook daadwerkelijk kan springen. Veel over balkjes gaan zoals Romeo15 al zegt, en als dat goed gaat de balkjes 10cm van de grond doen, vervolgens verder uit elkaar en toewerken naar een hindernis maken. Denk dat ze eerst goed moet begrijpen dat ze er overheen moet ipv doorheen, en dat ook met een ruiter.

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:07

Geduld, veel paarden moeten leren springen ohz.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:10

Zoals mijn trainster zegt: paarden leren niet springen van één enkele hindernis. Ze leren springen van lijntjes lopen en afstanden inschatten, vanuit een bepaald grondtempo. Wij zijn gaan werken met drafbalken. Bijv. 3 balken in een rechte lijn op flink arbeidstempo, en dan een bochtje en weer twee of drie balken. Ze leren zo meedenken en afstanden bepalen. Je kunt van bijv van een van de balkjes een verhoogde balk maken, dan van twee, etc. Gaat dat in draf goed, ga je aan de slag met grondbalken en cavaletti in galop; meerdere dus, weer in een vast grond tempo. Afstanden inschatten is voor paarden het moeilijkste, de hoogte volgt vanzelf. Succes!

Ljmichael

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-09-18
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:09

WietskeK schreef:
Hoi allemaal! (ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat)
Ik ben sinds kort medeeigenaar van een super leuke merrie.
Ik ging laatst een sprongetje proberen aan de longeerlijn, we denken dat ze nog nooit eerder heeft gesprongen. Eerst vond ze het een beetje gek maar daarna sprong ze er met veel enthousiasme overheen. Dus ik ging het ook onder het zadel proberen en dat snapt ze gewoon echt niet. Het balkje tikt ze er altijd af dus hadden we de sprong volume gegeven. Toen was ze al helemaal de weg kwijt en na een beetje aanmoedig van mij walsde ze er doorheen, en niet overheen.

Moet ik nu heel vaak oefenen aan de longeerlijn? of aan de hand?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :D

(Ik ben als nog super blij met dit paard en zonder springen is het ook een topper!)

hoe oud is je paard?

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:45

Paarden leren het gemakkelijkst van andere paarden. Achter een ervaren paard rijden en dan volgen over de sprong

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:48

Ik zou eerst lekker lijntjes gaan rijden met het dier. Begin met wat grondbalkjes en werk van daaruit verder. Vanuit het nietes een hindernis voor d'r neus zetten gaat ze niets van snappen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:46

Ik heb ooj zo een paard hahaha.
Aan de longe balkjes lopen of springen in vrijheid geen probleem. Maar onder zadel over balkje stappen of draven? Nee dat wil hij niet, soms gaat die erover en soms erlangsaf met gekke bochten. Dan kan je sturen met je benen en teugels wat je wil hij gaat er niét overheen.

Springen doen we nog niet onder zadel.

Ik zou gewoon veel oefenen aan de hand. Eventueel ook opgezadeld en veel belonen, vertrouwd maken met de oefeningen.
Ik lees hier verder ook heel goede tips.

Leef en laat leven.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 10:04

Ljmichael schreef:
WietskeK schreef:
Hoi allemaal! (ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen, sorry als het verkeerd staat)
Ik ben sinds kort medeeigenaar van een super leuke merrie.
Ik ging laatst een sprongetje proberen aan de longeerlijn, we denken dat ze nog nooit eerder heeft gesprongen. Eerst vond ze het een beetje gek maar daarna sprong ze er met veel enthousiasme overheen. Dus ik ging het ook onder het zadel proberen en dat snapt ze gewoon echt niet. Het balkje tikt ze er altijd af dus hadden we de sprong volume gegeven. Toen was ze al helemaal de weg kwijt en na een beetje aanmoedig van mij walsde ze er doorheen, en niet overheen.

Moet ik nu heel vaak oefenen aan de longeerlijn? of aan de hand?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :D

(Ik ben als nog super blij met dit paard en zonder springen is het ook een topper!)

hoe oud is je paard?


9 jaar


WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 10:05

Ik heb gister weer aan de longeerlijn geoefend en het ging al stukken beter! Eerst met balkjes draven tikte ze ze aan maar nu geen enkele keer! Heel erg bedankt voor te tips! Zouden jullie het leuk vinden als ik af en toe een update plaats over hoe het gaat?

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:11

:') ik heb een paard gereden die de gewoonte had onder hindernissen door te kruipen. De springstal waar het betreffende paard stond was dan ook niet zo blij met hem :o.

Maar meestal is het wel te leren, gewoon met balkjes beginnen, dan de balkjes iets van de grond leggen en steeds hoger tot je een hindernis hebt. Een afsprong is wel gewenst (of evt. draf/galopbalkjes voor de hindernis) dat helpt het paard bij het goed aanrijden op de sprong.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Lenor
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-09-18

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:03

Begin met balkjes, daarna een laag kruisje met balkjes ervoor.
Ze moeten afstand inschatten.

Updates zijn altijd leuk :)

Justme_24
Berichten: 56
Geregistreerd: 28-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:22

Leren springen is belangrijk. Veel balkjes lopen zodat het paard weet dat ie zn benen moet optillen. Zo heel langzaam opbouwen met kruisjes en steeds iets hoger, als het niet gaat weer even wat lager en erna weer terug opbouwen

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 07:19

Ik heb gister voor het de tweede keer erop gesprongen en ze deed het echt super!! Ze snapt het nu eindelijk. Ik heb nu iets van 30 cm gesprongen dus lekker laag maar ze heeft nu wel een goede ervaring! Ik ga nu steeds weer ietsjes hoger en dan kijken of ze het nog steeds leuk vindt :D

Gotovic
Berichten: 54
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:24

Ik heb mijn jonge paard het geleerd door veel vrij te springen. Onder de man ging daarna vlekkeloos. Ik zou er dus nog niet onder de man mee gaan springen.

WietskeK

Berichten: 390
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 16:28

We hebben een bak zonder rand dus helaas is vrij springen geen optie.

JanneVoss
Berichten: 20
Geregistreerd: 09-11-18

Re: Paard snapt het springen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:44

bij mij heeft het geholpen om met een andere pony voorop te gaan en dan kan hij afkijken hoe het moet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers