Paard wilt er in groep vandoor met galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Paard wilt er in groep vandoor met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 14:11

Met mijn draver/paso kruising loop ik er tegen aan dat hij met het galloperen met een ander paard erbij lastig te houden is en er een wedstrijdje van wilt maken.

Ik rijd bijna altijd alleen, en hij is dan ook heel makkelijk terug te nemen. Normaal kan ik hem op stem en zit (terug) rijden in stap draf en galop. Een simpele hooo is genoeg. Ik weet dus ook niet zo goed hoe ik dit 'probleem' op moet lossen wanneer ik alleen rijdt, dan is er namelijk niks aan de hand.

Wanneer ik samen rijdt is hij in stap en draf makkelijk, maar in galop wil hij naar voren en blijven. Zodra ander paard in de buurt komt zet hij het op een rennen. Ik kan overigens makkelijk dravend naast een galloperend paard rijden, dan hoeft hij niet 'mee te doen' en vanuit draf heb ik hem zo terug.

Nu gallopeer ik dus gewoon zelf niet met andere paarden erbij, tenzij ik weet dat de ander zijn paard heel goed onder controle heeft en niet gaat proberen in te halen. Wanneer mijn paard merkt dat er geen competitie is kan ik hem na een kort sprintje terug nemen. Ik vraag me af hoe kan ik dit gaan oefenen? Het is niet heel belangrijk maar wel leuk, als normaal galloperen met andere gewoon lukt. Hij gaat er overigens niet paden lang vandoor, voor het einde van het pad heb ik hem wel terug. Maar heb liever het hele pad controle ;)

Ik rijd hem bitloos met rambo multi bridle. Heb hem ook wel met hack gereden maar een sterker hoofdstel is geen oplossing heb ik het idee.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard wilt er in groep vandoor met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:42

Heb je de mogelijkheid om te gaan oefenen met een braaf paard?

Dat zou het makkelijkste zijn. Jij voorop, afstand houden van elkaar. Aan galopperen en beheerst houden. Zowel voorop als achterop.

Je kan in het begin echt meters er tussen houden en later die ruimte verkleinen. Ze moeten leren dat het geen wedstrijd is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:45

In ieder geval alleen gaan oefenen met iemand die je hierbij wil helpen en idd een paard heeft dat goed onder controle is.
Waar je mee zou kunnen beginnen is zelf weggalopperen van het andere paard (die blijven draven, bijvoorbeeld, of zelfs stappen als dat lukt).
Als dat goed gaat, laat je het andere paard aangalopperen op jouw aanwijzing terwijl jij al galoppeert. Dan moet het andere paard niet de afstand tussen jullie vergroten, maar gelijk houden. Lukt dat ook, dan kun je de afstand geleidelijk verkleinen, uiteindelijk naast elkaar en daarna de ander voor laten gaan. Grote kans dat je dit niet binnen twee ritjes gaat oplossen en wellicht helpt het als jouw paard al wat meer moe is tegen de tijd dat je toe bent aan het verkleinen van de afstand.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard wilt er in groep vandoor met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:50

Een 'wedstrijdje' er van maken doen meer paarden. Mijn ervaring is dat ze het ook nog vooral doen bij paarden die ze kennen.
Bij relatief onbekende paarden is er niets aan de hand, maar bij bekende paarden zie je ze al kijken naar elkaar en als je even niet op let maken ze er een race van :))

Wat wij op dit moment doen is degene die voorop wil dan maar gewoon voorop laten en de ander er een paar paardlengtes achter zodat er geen race kan ontstaan.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard wilt er in groep vandoor met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:57

Grappig, de ervaring dat ze het juist bij bekende paarden doen heb ik niet. Hier is het precies andersom, haha.

Alsof ze zich moet bewijzen voor vreemden en voor bekenden niet meer.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:16

Oefenen met een braaf en controleerbaar paard.
Voorop galopperen en zelf gewoon rustig gecontroleerd galopje (proberen).
Ander paard rustig een paar meter erachter.
Als dat goed gaat, op een lang en breed pad rustig naast elkaar galopperen.
Nee, de meeste paarden gaan niet racen als ze netjes schouder schouder blijven. Ze denken er mss de eerste 3 passen aan maar daarna zetten ze zich in hetzelfde ritme en proberen niet voorbij te steken.
Achter een paard galopperen blijft voor de meeste racekikkers moeilijk, of ze moeten zich in de kont van de voorganger mogen parkeren.

Hier zelf een volbloed. Die vertrekt altijd als een raketlancering maar komt binnen 3 passen terug.
Voorop geen probleem, schouder-schouder geen probleem. Beiden kunnen in een rustig tempo met losse teugel.
Maar achterop moet en zal ze het andere paard bijbenen, dat is telkens discussie.
Mensen die ik ken met dravers, en zeker degene die de baan gekend hebben, hebben het zelfde. Voorop of naast elkaar geen probleem, achteraan is vechten.

Ljmichael

Berichten: 27
Geregistreerd: 24-09-18
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 23:23

en achter een braaf paard blijven sturen word hij dan niet rustiger ?