Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Fearn

Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 15:29

Hoi hoi,

Zoals in de titel staat, is mijn bril nu voor de 2e keer stuk gegaan. Ik heb sinds een jaar ongeveer een nieuw montuur. Het materiaal is van plastic. Een halfjaar geleden ongeveer brak het pootje ineens af bij het scharnier. Ik ben toen terug gegaan naar de opticien en toen kon ik gratis hetzelfde montuur/met glazen opnieuw krijgen.

Nu, afgelopen week, gebeurde precies hetzelfde weer -O- Ik lag op de bank en er stond (per ongeluk) wat druk op de bril, en toen brak die op precies dezelfde plek weer af..

Ik ben altijd heel zuinig met mijn bril want zonder kan ik haast niks zien B-)

Nu ging ik weer terug naar de opticien maar ik heb gezegd dat ik graag een ander montuur wil. (metaal bijvoorbeeld, iets dat minder snel breekt). Nou zeggen ze dat dit niet kan, omdat dat niet binnen de garantie valt oid? Maar een nieuwe bril van hetzelfde montuur kan dan weer wel. Dit wil ik echter niet want ik ben echt bang dat de bril nog eens zal breken.

Ze zijn er ook van overtuigd dat het mijn schuld is dat de bril steeds breekt en dat het niet aan het montuur zelf kan liggen. Ik was immers de enige die steeds terug kwam met deze bril en andere klanten waren wel tevreden :?

Nou krijg ik dus deze week dezelfde bril weer terug, maar ik heb er best een naar gevoel over. Ik ben echt bang dat ik straks eens op vakantie ben oid en dat ik dan zonder bril kom te zitten. Maar ze willen me dus geen andere (metalen) bril geven..

Wat moet/kan ik nu doen? Misschien mensen hier die zelf als opticien hebben gewerkt en me iets kunnen uitleggen? Hopelijk kan iemand me helpen -O-


Nymbous
Berichten: 1134
Geregistreerd: 26-09-12

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:41

Ik heb er geen ervaring mee, of verstand van, maar weet van mijn eigen bril dat daar heel wat voor nodig is om hem stuk te krijgen. (lees: op gaan zitten, laten vallen, net als jij zo op de bank liggen met druk erop etc.) Overigens is dat wel een kunststof bril (denk ik, geen metaal in ieder geval)

Erg lastig ook dat je zonder bril niets ziet... Een goede bril is gewoon belangrijk, zeker in zo'n geval.

Ik zou het nog een keer proberen met deze bril, een andere oplossing zou ik niet weten gezien ik er geen ervaring mee heb.

Fearn

Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 15:47

[***] schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, of verstand van, maar weet van mijn eigen bril dat daar heel wat voor nodig is om hem stuk te krijgen. (lees: op gaan zitten, laten vallen, net als jij zo op de bank liggen met druk erop etc.) Overigens is dat wel een kunststof bril (denk ik, geen metaal in ieder geval)

Erg lastig ook dat je zonder bril niets ziet... Een goede bril is gewoon belangrijk, zeker in zo'n geval.

Ik zou het nog een keer proberen met deze bril, een andere oplossing zou ik niet weten gezien ik er geen ervaring mee heb.


Ja dat zou goed kunnen, bij dit montuur is het plastic wel heel dun?

Met de bril die ik hiervoor had (was wel metaal), heb ik echt jaren gedaan en is nooit iets van stuk gegaan. Ook idd laten vallen, van alles mee gedaan maar was ook niet stuk te krijgen.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:55

Ik weet er verder niets van, denk eigenlijk dat de winkel qua service gelijkt heeft, maar ik zou je in elk geval aanraden om een reservebril te nemen. Het lijkt me heel naar als je zonder niets ziet en een ongelukje kan natuurlijk zo gebeuren.. :(

Kidde
Berichten: 3431
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:06

Ik denk dat je in dat geval de koopovereenkomst moet ontbinden:

Citaat:
Wanneer kan ik een koopovereenkomst ontbinden?
Als u de verkoper de tijd hebt gegeven om het product te repareren, of een nieuw product te geven. En het probleem is nog niet opgelost.
Als de verkoper het product niet kan of wil repareren binnen een bepaalde tijd. Of als hij geen nieuw product wil of kan geven binnen een bepaalde tijd.
Als u het product een paar keer hebt laten repareren, en het werkt nog steeds niet goed.
Als het product een grote fout heeft en de verkoper lost het probleem niet op.


Zie hiervoor: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -ontbinden

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:39

Ik denk dat je geen rechten hebt op meer dan wat ze nu doen.

Maar ik verbaas me erover dat je geen reservebril lijkt te hebben? Ik neem zelfs op een dagje uit mijn reservebril mee, laat staan op vakantie. Moet er niet aan denken dat ik zonder kom te zitten in een situatie dat ik niet even naar huis kan om hem op te halen.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Fearn

Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 16:43

Alwiene schreef:
Ik denk dat je geen rechten hebt op meer dan wat ze nu doen.

Maar ik verbaas me erover dat je geen reservebril lijkt te hebben? Ik neem zelfs op een dagje uit mijn reservebril mee, laat staan op vakantie. Moet er niet aan denken dat ik zonder kom te zitten in een situatie dat ik niet even naar huis kan om hem op te halen.


Een reservebril is wel een idee ja..

Ik heb mijn oude bril nog wel maar die sterkte is niet meer accuraat. Mijn ogen gaan helaas zo snel achteruit dat ik zo'n beetje om de 1-2 jaar een nieuwe moet :(

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:46

Op de bank liggen met druk erop lijkt me toch echt dat je dan niet voorzichtig genoeg bent met je bril. Ik draag al jaren kunststof brillen en ik zou geen metaal meer willen. Maar ik zou dna ook nooit bv op mijn zij gaan liggen waarmee er druk op de bril komt. Daarvan wordt een gewone metale bril ook krom hoor.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:38

Ik vind het vrij netjes van de brillenwinkel dat zij een bril met schade, want breuk is en blijft schade en dus geen garantie, zelfs een tweede keer kosteloos willen vervangen voor je.

Je zou nog kunnen informeren of er niet meer mensen zijn met ditzelfde probleem maar anders zou ik de vervangende bril toch accepteren.

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:42

Wat voor afwijking heb je? Proberen ze gewoon niet een te dik glas in goedkoper montuur te doen? Dit komt vaker voor bij van die actie opticiens.
Kan wel maar dan moeten er duurdere glazen in. Die ook meer een curve hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:43

De belangrijkste reden waarom ik een metalen montuur heb en bij voorkeur titanium. Al het andere zegt heel snel krak bij me. Of bij de neus breekt het af of een poot onherstelbaar kapot. Reserve bril is een dure grap hier ivm speciaal glas dat extra kromming heeft en een kant een prisma. Kost me 200 euro per glas of zo. Moet nu langzaam weer op zoek helaas, omdat deze ouder begint te worden weer

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:55

Ik heb een goedkopere bril als reserve en een oude.

Op de bank liggen met bril doe ik niet of ik leun op mijn hand zodat de bril vrij ligt.

The end

Fearn

Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 21:55

Hmm, wisselende reacties. Uiteraard ben ik wel blij dat ik inderdaad gratis een nieuwe krijg :) Maak me alleen een beetje zorgen dat die dan nogmaals stuk gaat, maar ik denk dat een reservebril dan idd de beste optie is..

Het is overigens wel een best goed merk (Esprit) dus daarmee zou het in principe niet mogen gebeuren.

Fearn

Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 21:57

Zoe_97 schreef:
Op de bank liggen met druk erop lijkt me toch echt dat je dan niet voorzichtig genoeg bent met je bril. Ik draag al jaren kunststof brillen en ik zou geen metaal meer willen. Maar ik zou dna ook nooit bv op mijn zij gaan liggen waarmee er druk op de bril komt. Daarvan wordt een gewone metale bril ook krom hoor.


Maar lig je dan nooit eens op de bank bijv. een film te kijken? Dan moet je je bril toch in principe op?

Ik ben van mening dat een bril wel een beetje druk zou moeten kunnen weerstaan, maargoed..

Zoe_97

Berichten: 9443
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:13

IsaCalixa schreef:
Zoe_97 schreef:
Op de bank liggen met druk erop lijkt me toch echt dat je dan niet voorzichtig genoeg bent met je bril. Ik draag al jaren kunststof brillen en ik zou geen metaal meer willen. Maar ik zou dna ook nooit bv op mijn zij gaan liggen waarmee er druk op de bril komt. Daarvan wordt een gewone metale bril ook krom hoor.


Maar lig je dan nooit eens op de bank bijv. een film te kijken? Dan moet je je bril toch in principe op?

Ik ben van mening dat een bril wel een beetje druk zou moeten kunnen weerstaan, maargoed..

Dan lig je op je rug of je zet ej arm zo dat er geen druk op kan komen te staan.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:15

IsaCalixa schreef:
Zoe_97 schreef:
Op de bank liggen met druk erop lijkt me toch echt dat je dan niet voorzichtig genoeg bent met je bril. Ik draag al jaren kunststof brillen en ik zou geen metaal meer willen. Maar ik zou dna ook nooit bv op mijn zij gaan liggen waarmee er druk op de bril komt. Daarvan wordt een gewone metale bril ook krom hoor.


Maar lig je dan nooit eens op de bank bijv. een film te kijken? Dan moet je je bril toch in principe op?

Ik ben van mening dat een bril wel een beetje druk zou moeten kunnen weerstaan, maargoed..


Ben ik ook van mening.
Ik lig altijd zo, er is nog nooit een bril stuk gegaan.

Niet banketstaaf maar poetsen.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:17

Over wat voor bril hebben we het hier? Een goede of een goedkoop flutding?
Waar gekocht?

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:37

Ik lig aldoor op de bank op m'n bril, gaat tot nu toe prima. Ik vind het een gebruiksvoorwerp dat wel tegen een stootje moet kunnen.
Een andere (metalen) bril is lastig voor de opticien omdat daar dan ook nieuwe glazen in moeten. Als ze je hetzelfde montuur weer geven, kunnen ze gewoon je oude glazen daarin zetten.

Voor een reservebril kan je Charlie Temple eens proberen! Staat op Bokt ook een ervaringen topic. Ik heb een CT bril die ik voor "gewoon" gebruik, topding. Ik lig er mee op de bank, hij valt en soms ga ik er half op zitten maar dat soort wanpraktijken houdt ie al een jaar prima vol.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 22:47

Hannanas schreef:
IsaCalixa schreef:

Maar lig je dan nooit eens op de bank bijv. een film te kijken? Dan moet je je bril toch in principe op?

Ik ben van mening dat een bril wel een beetje druk zou moeten kunnen weerstaan, maargoed..


Ben ik ook van mening.
Ik lig altijd zo, er is nog nooit een bril stuk gegaan.

Hier nog 1 hoor
Draag inmiddels 31jaar een bril en er is er nog nooit 1 stuk gegaan en ik lig gewoon op mijn zij , met hoofd op kussen of bank een film te kijken of een boek te lezen
En trust me ik heb wat boeken gelezen en films gekeken in die 31 jaar tijd

Een bril die niets kan hebben is wat mij betreft gewoon een ondeugdelijk product

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Olympia

Berichten: 55600
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 04:55

Een reservebril is sowieso handig. Mocht je geen nieuwe bril uitkiezen met korting op je montuur?

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

x_spekkie_x

Berichten: 4351
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:18

Ik vind dit wel bijzonder. Mijn bril is ook van kunststof en zelfs erg goedkoop (bij de Hans Anders gehaald voor een paar tientjes, alleen het montuur, de glazen bij een goede particuliere opticien er in laten zetten) en die heb ik al jaren zonder dat hij breekt. Terwijl ik er alles mee doe, dus ook paardrijden, zwemmen en op de bank mee in slaap vallen.
Vorig jaar in Bonaire laten constateren dat de bril niet meer goed zit. Door de warmte daar denk ik en het jarenlange gebruik is het kunststof van de bril wat gekrompen, dus de glazen passen er niet meer goed in, die steken uit. Maar zelfs dat blijft al bijna een jaar goed gaan. En ik heb hele simpele glazen (wel een kleine sterkte met cilinder van ongeveer -3, misschien dat dat uitmaakt, mijn glazen zijn niet super dik).
Dus ik vind het erg bijzonder dat hij zo snel stuk gaat, dat hoort niet.

Maar ik bedenk me, ik heb wel een bril gehad met hetzelfde probleem. Echt heel dun kunststof die twee maal bij het scharnier is afgebroken. Dat was een duur merk montuur (volgens mij Karen Millen). Die hebben ze twee keer gemaakt ook in een korte tijd, net zoals jij. En toen gaf ik aan dat ik er geen vertrouwen meer in had. Ik denk dat ik in totaal die bril nog geen twee jaar had. De opticien heeft toen coulance verleend. Ik weet niet meer precies hoe, maar óf ik had een nieuw montuur gratis óf de nieuwe glazen gratis (dus het andere deel van de bril moest ik nog bijbetalen). Dat vond ik wel netjes, want net zoals jij wilde ik dat exact zelfde montuur niet meer. Maar dit was een particuliere opticien en geen keten.

De tip voor een reservebril is trouwens wel een aanrader. Zelf wil ik echt goede glazen in mijn bril, dus ik heb met mijn opticien overlegd of hij glazen wilde zetten in een montuur die ik ergens anders kocht. Dat wilde hij wel. Hij verkoopt alleen brilmonturen vanaf 200 euro en nu heb ik voor 20 euro een montuur van een goedkope keten met de juiste glazen erin.


meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:28

Ik jeb 2 kunstofbrillen. Beiden 40 euro zonder de glazen en lig altijd op mijn zij tv te kijken. Nog nooit een bril kapot gehad. Dit mag ook niet gebeuren lijkt mij. Tenzij het materiaal niet deugt. Ik heb altijd een reserve bril erbij voor het geval er 1 kapot gaat. Een paar maanden terug is mijn dochter op het pootje van 1 van mijn brillen gaan staan en geuss wat. Licht verbogen maar zeker niet kapot.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

future_vet
Berichten: 2605
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:31

Kan je niet vragen of je een ander montuur mag als je een klein beetje bijbetaald?

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:35

Esprit zou wel een "degelijk" merk moeten zijn, ik moet zeggen mijn plastic montuur is ook spontaan kapot gegaan(na 1,5 jaar) maar was een goedkoper merk/montuur.

Reservebril is ideaal, weet niet waar je naar toe gaat voor opticien, maar een beetje "shoppen" kan geen kwaad, bij meerdere opticiens hebben ze ook verschillende "verzekeringen" zeker als je om de 1/2 jaar nieuwe glazen moet kan dit wel eens interessant kunnen zijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Bril voor de 2e x stuk, welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 06:53

Ik heb mijn kunstofbril ook kapot gehad na een val. Vind het wel apart dat het bij jou spontaan lijkt te gebeuren.

Qua service heb je niets te klagen lijkt mij, ze geven je een nieuwe bril. Het enige wat je kunt proberen is of je met bijbetalen en ander montuur kunt krijgen. Maar recht hebben erop lijkt mij niet.

Show a little faith, there's magic in the night


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie, Jeska2, SemrushBot, viphorse en 44 bezoekers