Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:33

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd vind ik de merrie helemaal niet ruim ogen in draf, haar bouw bevestigd dat eigenlijk ook. Niks in haar bouw doet vermoeden dat dit dier veel ruimte of schwung zou hebben.. dat gaat een PRE ook niet kunnen compenseren. Ik zou met deze merrie niet vermeerderen. Daarnaast vind ik haar eigenlijk ook niet in de conditie ogen voor te dekken... vind haar behoorlijk schraal. Als daar nog een veulen van ‘mee moet leven.’..
Als je dan toch wil dekken zou ik niet naar een PRE gaan. Ik vrees dat je dan uiteindelijk met een kromme kruising gaat eindigen. Haar zwakke punten gaat een pre alleen versterken. Hoogstens de hals zal wat mooier worden als je geluk hebt maar daar heb je weinig aan als de rest niet beter wordt, best of both worlds is een utopie die in het fokken zelden op gaat.

De kruising hierboven getoond vind ik daar eigenlijk juist een bewijs van.

Kom haar maar eens live bewonderen! Als je dan nog steeds hetzelfde beweert ga ik echt heel erg hard lachen!


Kabayo

Berichten: 13888
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:44

Samyo ik snap dat jij je eigen paard prachtig en geweldig vind maar ik ben het wel met ayasha eens...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:47

Als je gewoon een paard erbij wil en geen verwachtingen hebt, kun je prima met deze merrie fokken.

Maar ik proef toch een sterke voorkeur voor het Spaanse type en je wil graag zo ver mogelijk in de dressuur komen. Ik vrees dat dit niet de merrie is waar je dat mee gaat fokken.

Eer je weet of het veulen aan je wensen gaat voldoen en of jullie een klik hebben, ben je zo 5 jaar en veel geld verder.
Met het risico dat je er niks mee kan, er geen klik is en je intussen een dier bent tegen gekomen wat aan al je wensen voldoet, maar je geld is al in dit veulen gaan zitten.

Ik snap de charme van zelf fokken, de buitenkans om iemands merrie te mogen gebruiken, de spanning van de dracht, een opgroeiend veulen.
Maar het is niet vanzelfsprekend dat alles goed gaat, je kunt zo van de roze wolk in een nachtmerrie zitten.

Daarbij moet je je uiteindelijke doel niet uit het oog verliezen, je zal niet de eerste zijn die na een jaar of 5 beseft dat het nooit gaat worden wat je wou en dan met veel verdriet het dier verkoopt.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:05

Kabayo schreef:
Samyo ik snap dat jij je eigen paard prachtig en geweldig vind maar ik ben het wel met ayasha eens...

Dan mag jij ook live komen kijken. Ze is niet dressuur gefokt maar barok x koudbloed. Ze is enorm veel beter dan haar moeder (een klassieke haflinger) en heeft potentie voor de dressuur. Ze is pas voor het eerst gestart en de jury was heel erg enthousiast over haar. We zien wel hoe ver ze komt, maar zonder een kink in de kabel verwacht ik minimaal zz-licht (niet met mij hoor).
Overigens kreeg ik via facebook vanmorgen nog de vraag of ik haar wilde verkopen..

Kabayo

Berichten: 13888
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:11

Oej dat is een hoge verwachting. Ik hoop dat het lukt om teleurstelling te voorkomen...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:27

Voor de ts.

Waarom PRE wel en Lusitano niet?
Ik zie nl eigenlijk niets dat de PRE extra heeft ten opzichte van de Lusitano, als het om fokken met deze merrie gaat.

Ik zou overigens, net als eerdere commentaren al aangeven, even heel goed nadenken of je een leuk recreatiepaard voor jezelf wil fokken (kan mijns inziens prima met deze merrie) óf écht een dressuurtalent. (Minder kans met deze merrie mijns inziens)

Van de drie hengsten die je liet zien: 1 met een niet ál te sterke rug én behoorlijk steil op voorhand en achterbeen. En meerdere waar niet eens een fatsoenlijke standfoto bij is.


Wil je een hengst met front, of liever 1 met écht goed achterbeen?


Wat zijn volgens jou zelf, puur op exterieur, de verbeterpunten van je merrie??

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:49

Kabayo schreef:
Oej dat is een hoge verwachting. Ik hoop dat het lukt om teleurstelling te voorkomen...

Dat zal wel loslopen, we hebben al te lang paarden om teleurgesteld te raken. Aan de aanleg van Pepita hoeft het in ieder geval niet te liggen, een sterk en snel achterbeen, aanleg tot verzameling, souplesse, werklust en snel leren. Ze biedt al heel veel aan wat vooral getemperd moet worden.

Flipper11
Berichten: 151
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:51

Femke, ook een recreatiepaard moet een correct en gezond fundament hebben. En dat heeft deze merrie niet, en bij Pre/Lusitano's is dat ook een dingetje.

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:41

Sammyoo schreef:
Kabayo schreef:
Oej dat is een hoge verwachting. Ik hoop dat het lukt om teleurstelling te voorkomen...

Dat zal wel loslopen, we hebben al te lang paarden om teleurgesteld te raken. Aan de aanleg van Pepita hoeft het in ieder geval niet te liggen, een sterk en snel achterbeen, aanleg tot verzameling, souplesse, werklust en snel leren. Ze biedt al heel veel aan wat vooral getemperd moet worden.

Ik word nu wel heel nieuwsgierig haha. Heb je geen link naar filmpjes?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:10

Sammyoo schreef:
Kabayo schreef:
Samyo ik snap dat jij je eigen paard prachtig en geweldig vind maar ik ben het wel met ayasha eens...

Dan mag jij ook live komen kijken. Ze is niet dressuur gefokt maar barok x koudbloed. Ze is enorm veel beter dan haar moeder (een klassieke haflinger) en heeft potentie voor de dressuur. Ze is pas voor het eerst gestart en de jury was heel erg enthousiast over haar. We zien wel hoe ver ze komt, maar zonder een kink in de kabel verwacht ik minimaal zz-licht (niet met mij hoor).
Overigens kreeg ik via facebook vanmorgen nog de vraag of ik haar wilde verkopen..

Als dressuurpaard voor het hogere werk? Dat zal vast geen proffesionele ruiter zijn geweest. Die gaat het niet eens proberen.
Ik vind het een leuk dier, maar alle potentie bij elkaar heeft ze alsnog de bouw niet mee. En ik denk dat ts daar ook flink tegenaan gaat lopen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:56

Sammyoo schreef:
Dat zal wel loslopen, we hebben al te lang paarden om teleurgesteld te raken. Aan de aanleg van Pepita hoeft het in ieder geval niet te liggen, een sterk en snel achterbeen, aanleg tot verzameling, souplesse, werklust en snel leren. Ze biedt al heel veel aan wat vooral getemperd moet worden.


Laat je niet gek maken hoor! Er lopen ook zát paarden in de GP, warmbloed gefokt, waar ik nog geen vijf euro voor zou geven op standfoto's. Ik vind jouw merrie eigenlijk juist wél goed gelukt. Ik heb haar aan mijn collega geshowd, en die vond haar óók goed gelukt. Wat ze waar gaat maken is altijd een vraag natuurlijk, maar dat is het met een enorm spannend kwpn-papiertje ook, toch? De niet-warmbloeden worden sowieso vaak wat onderschat denk ik. Mijn haf-merrie (qua type tussen modern en ouderwets in) is met haar vier jaar al een kei in zijgangen, maar gaat - logisch - wat meer moeite hebben met strekken. Andersom zijn veel 'bloedkikkers' moeilijker te sluiten - écht te sluiten. Gewoon ervoor gaan +:)+

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:52

furioso schreef:
Is een heel mooi dier en heb hem al veel zien verschijnen op bokt
Hij is een lusitano dacht ik
Blijf liever bij de pre’s maar je weet nooit


Hij is inderdaad Lusitano ( maar voert wel veel Spaans bloed :D ). Was in 2008 Kampioen der Kampioenen op de keuring en beste hengst met 71 punten en 2 zilveren medailles. In 2015 was hij Nederlands kampioen WE. Hij is homozygoot zwart en stokmaat is 165 cm. Hij heeft, behalve natuurlijk volbloed Lusitano kinderen, ook een paar Azteca kinderen ( kruising met Quarter Horse) waarvan we er 1 zelf in bezit hebben en een kruising met NRPS merrie, allemaal ook fijne dieren met goede gangen en zeer werkbaar/ werkwillig karakter.

Afbeelding

Tijdens de keuring in 2008.
Afbeelding

Ned. Kampioen WE 2015
Afbeelding

korbakimmy8

Berichten: 2233
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:07


Paddock Paradise, Noord Zweden, Hobby Fok.
https://www.klaversgarden.com/


_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:17

Ik zou niet naar kleur kijken als je bij de Pre’s gaat zoeken. De beste dekhengsten zijn in mijn ogen in NL een aantal Schimmels. Grelo, Solano LP (die mij het beste lijkt passen). Kijk even bij de woeste hoeve, Yeguada Juntamente, Finca Linda, Buena Suerta etc.
Er zijn genoeg gezonde harde Pre’s inmiddels in NL. Luister niet naar mensen die zeggen dat het te korte, krabbelende ongezonde dieren zijn. De fokkerij van de Pre staat zeker niet stil. Ze komen steeds meer in de sport en wordt steeds meer Nederlands gefokt met ook paarden met maat en bewegingen. Maar kwaliteit is altijd belangrijker dan kleur onthoud dat goed.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Gezocht! PRE hengst voor KWPN merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:34

Barockhorsestables heeft een gave pre valk staan

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

MaartenR
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:37

Kijk gerust even op onze website http://www.caballosdecolores.nl naar onze beide hengsten:

Favorito CLV: Zwarte hengst 1.65 ong loopt momenteel Inter 1

Don Enamorado: Bruine koperglans 1.70 ong Prix St Georg

Vers verzendsperma, dagelijks in het dekseizoen.

Op onze website of op facebook http://www.facebook.com/caballosdecolores staan fotos en videos.

Natuurlijk kun je ons bellen voor meer informatie of een afspraak maken om te komen kijken.

Groetjes,
Maarten 0653959116


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers