De kwaliteit van ons drinkwater

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 17:15

Omdat het dit topic [MWS] Rauwe melk - wie drinkt het? nogal uit de hand liep op dit onderwerp een nieuw topic op verzoek zodat de discussie over de kwaliteit van drinkwater en de zin en onzin van nafiltering voortgezet kan worden. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:22

Oeps ik reageerde nog te snel in het andere topic. Ik ben wel erg benieuwd naar mensen die toegang hebben tot wetenschappelijk onderzoek en met bronvermelding kunnen informeren hoe het gesteld is met de kwaliteit van het drinkwater in NL en BE, en hoe dat in verhouding staat tot fleswater of extra gefilterd water :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:24

Volgens mij drinken wij hier bronwater uit de kraan :+

Voel me gezegend met de waterkwaliteit en voel me altijd een beetje schuldig als ik de planten er mee water geef :o

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 17:31

poes schreef:
Oeps ik reageerde nog te snel in het andere topic. Ik ben wel erg benieuwd naar mensen die toegang hebben tot wetenschappelijk onderzoek en met bronvermelding kunnen informeren hoe het gesteld is met de kwaliteit van het drinkwater in NL en BE, en hoe dat in verhouding staat tot fleswater of extra gefilterd water :j

Ik kan wel eens kijken, maar ik heb eigenlijk ook andere dingen te doen := Ik zal wel eens een snelle google scholar eruit gooien zo.

Merk op dat abstracts eigenlijk altijd wel beschikbaar zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:32

Azmay schreef:
Volgens mij drinken wij hier bronwater uit de kraan :+

Voel me gezegend met de waterkwaliteit en voel me altijd een beetje schuldig als ik de planten er mee water geef :o


Of de wc ermee doorspoel

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:37

Azmay schreef:
Volgens mij drinken wij hier bronwater uit de kraan :+

Voel me gezegend met de waterkwaliteit en voel me altijd een beetje schuldig als ik de planten er mee water geef :o


Same. Vooral als je op vakantie bent en merkt hoe 'onhandig' het eigenlijk is als je weer met je jerrycan water van de supermarkt naar je appartement moet slepen..

Zou wel eens zo'n regenton willen, al is het maar voor de plantjes. :D
Vrienden van ons hadden een speciaal systeem waarmee de toilet doorgetrokken werd met regenwater! Superrr duurzaam maar ook superrr duur. :=

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:24

poes schreef:
Oeps ik reageerde nog te snel in het andere topic. Ik ben wel erg benieuwd naar mensen die toegang hebben tot wetenschappelijk onderzoek en met bronvermelding kunnen informeren hoe het gesteld is met de kwaliteit van het drinkwater in NL en BE, en hoe dat in verhouding staat tot fleswater of extra gefilterd water :j


Dat weet ik niet, maar ik kan wel vertellen dat Vitens het drinkwater dagelijks test op de kwaliteit en mogelijk schadelijke stoffen die in het water kunnen zitten.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:25

Ik denk dat er niet geklaagt mag worden in NL. Hier in spanje komt chloorwater uit de kraan. Je krijgt er niets van, maar het is niet te pruimen.
Heb ik nog de mazzel dat mijn huisbaas een eigen waterrecht heeft zodat ik ongecontroleerd maar goed bronwater in de tuin heb, waar ik mee sproei en wat ik ook drink.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:39

Paris_ schreef:
Azmay schreef:
Volgens mij drinken wij hier bronwater uit de kraan :+

Voel me gezegend met de waterkwaliteit en voel me altijd een beetje schuldig als ik de planten er mee water geef :o


Same. Vooral als je op vakantie bent en merkt hoe 'onhandig' het eigenlijk is als je weer met je jerrycan water van de supermarkt naar je appartement moet slepen..

Zou wel eens zo'n regenton willen, al is het maar voor de plantjes. :D
Vrienden van ons hadden een speciaal systeem waarmee de toilet doorgetrokken werd met regenwater! Superrr duurzaam maar ook superrr duur. :=


Dat ja.
Op vakantie tig x slepen met flessen en jerrycans. _O-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:40

Ooh ja water elders is zo smerig. Frankrijk, amerika ook zo vies chlorig. Ook in nederland wisselt het. Water in den haag heeft een heel sterke smaak. In het oosten lekker veluws water. Mjmmie

Foaly

Berichten: 4837
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:44

Ik heb het iig wel afgeleerd om mijn dopper mee te nemen op vakantie, want ik heb nog nergens anders water uit de kraan gekregen dat een beetje te zuipen is. Hetzij chloor, hetzij kalk, weet ik het wat, maar in NL smaakt het water vele malen beter dan elders. Ben ook wel benieuwd naar wat wetenschappelijke artikelen, kan er zelf helaas niet bij :j

Christiene
Berichten: 7716
Geregistreerd: 18-11-04

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:51

Ik heb het een keer bruin uit de kraan zien komen in de Ardennen en in sommige landen smaakt het vies sindsdien drink ik elders geen kraanwater.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:56

Ik drink ook altijd water uit de kraan. Heb bij mijn weten nog niet anders gekend dan vies kalkwater.
Dus moet er een smaakje bij, Grenadines of thee of eender wat.
Maargoed ik vind water per definitie vies, maar je moet wel iets drinken uiteraard :+ .

Moeder had vroeger ook wel eens zo'n filter op de kraan laten zetten, heeft ze er weer afgehaald omdat we het unaniem ondrinkbaar vonden :') .

Hier ook geen toegang tot wetenschappelijke artikelen en lees hier en daar wel eens iets over teveel reststoffen in water maar weet er verder het fijne niet van.

Als er iemand een vergelijkend artikel tussen de verschillende merken water heeft zou ik dat wel interessant vinden.

Van de watermaatschap krijgen wij wel jaarlijks een analyse met de gemiddelde waarden van ons plaatselijk drinkwater. Staat ook gewoon op dat het te calcair is (kan mijn gesneuveld koffiezetapparaat ook over meespreken) maar niet of daar iets aan gedaan wordt of moet gedaan worden.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:59

Christiene schreef:
Ik heb het een keer bruin uit de kraan zien komen in de Ardennen en in sommige landen smaakt het vies sindsdien drink ik elders geen kraanwater.

In Canada dronk ik regelmatig bruin water. Dat had te maken met het filtersysteem (was iets met filter korrels ofzo), volgens mij had het ook iets te maken met het ijzer in het water ofzo. In ieder geval, het was niet schadelijk. Ook nooit ziek van geworden. Een bruine kleur hoeft dus niet altijd gevaar te betekenen.

Ik doe niet zo moeilijk over water :') Drink ook regelmatig het water wat de paarden/koeien ook drinken (niet dezelfde drinkbak hoor! gewoon uit het kraantje), wat dus niet gefilterd is zoals bij een huis wel het geval is. Ik leef nog gewoon.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:00

Maar zo’n filter dus he... waar thioro het over heeft. Daar ging het in het andere topic ook over.
Wat filtert ie dan uit het kraanwater :? Ik heb echt het idee dat dat oplichterij is.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:24

Het drinkwater in Nederland is van uitzonderlijke kwaliteit en hoeft zeker niet nagezuiverd te worden. Sommige mensen halen alleen de kalk uit het water door een ontharder. Maar dat is dan voor je douche of om ramen te zemen. Drinkwater zonder kalk smaakt heel raar.
Drinkwater in Nederland is 100 % veilig om te drinken. Zoals al aangegeven wordt de kwaliteit dagelijks gecontroleerd en bewaakt.

Foaly

Berichten: 4837
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:28

Op plekken waar echt veel kalk in het water zit, kan ik me een bepaald soort filter nog voorstellen. Een reverse osmose filter is echter wat anders. Volgens één van de verkooppunten:

Citaat:
Met een reverse osmose systeem haalt u filtering in zijn zuiverste vorm in huis. In tegenstelling tot een waterontharder wordt een reverse osmose systeem direct bij een tappunt naar keuze geplaatst. Het water dat uit de reverse osmose kraan stroomt is door de filtering 99,99% vrij van onnodige mineralen, medicijnresten, hormonen, bacteriën, virussen en andere stoffen die in het leidingwater zitten.

Het proces van reverse osmose is 100% natuurlijk. Waterdruk en een membraan filter zijn de enige ingrediënten voor water in zijn zuiverste vorm. Het filter laat enkel watermoleculen door. Dit levert niet alleen gedesinfecteerd water op, het water is ook vrij van bijsmaken. Dat maakt een reverse osmose systeem ideaal voor thuis, in zorginstellingen zoals ziekenhuizen en horecagelegenheden waar smaak een hoofdrol heeft. Ook plaatsen waar voor een langere periode geen water wordt getapt, bijvoorbeeld een vakantiewoning of boot, is een reverse osmose systeem een goede beveiliging tegen legionella bacteriën.


Dit water is dus één stapje boven volledig gedemineraliseerd water, en dus iets minder slecht voor je. Wat niet wil zeggen dat het goed voor je is, want dat is het absoluut niet. Het is niet alleen dat je hierdoor geen nodige mineralen binnenkrijgt; dit water onttrekt mineralen die je wél binnen hebt gekregen aan je lichaam. Niet heel handig :=

Zoek maar eens op waterintoxicatie, wat optreedt als je teveel water in korte tijd drinkt. Osmosewater drinken is eigenlijk (and please correct me if I'm wrong) een vergelijkbaar principe in afgeschaalde vorm, vandaar ook dat je er niet gelijk dood bij neervalt. Maar gezond is het dus zeker niet!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:32

Omgekeerde osmose wordt door de drinkwaterbedrijven soms ook gebruikt als laatste stap om water te zuiveren tot drinkwater. Maar het is echt onnodig om drinkwater uit de kraan nog door een RO te halen.

Een waterfilter gebruik je in landen waar het water niet van deze kwaliteit is. Familie in Zuid Afrika bijvoorbeeld gebruikt altijd van die Brita classic waterfilters.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:33

Eileen_ schreef:
Christiene schreef:
Ik heb het een keer bruin uit de kraan zien komen in de Ardennen en in sommige landen smaakt het vies sindsdien drink ik elders geen kraanwater.

In Canada dronk ik regelmatig bruin water. Dat had te maken met het filtersysteem (was iets met filter korrels ofzo), volgens mij had het ook iets te maken met het ijzer in het water ofzo. In ieder geval, het was niet schadelijk. Ook nooit ziek van geworden. Een bruine kleur hoeft dus niet altijd gevaar te betekenen.

Ik doe niet zo moeilijk over water :') Drink ook regelmatig het water wat de paarden/koeien ook drinken (niet dezelfde drinkbak hoor! gewoon uit het kraantje), wat dus niet gefilterd is zoals bij een huis wel het geval is. Ik leef nog gewoon.


In Canada hebben wij nog water gedronken uit een beek, gletsjerwater (Wells Gray Parc). Smaakte heel goed en niets van gekregen :-)

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:43

Suzanne F. schreef:
Het drinkwater in Nederland is van uitzonderlijke kwaliteit en hoeft zeker niet nagezuiverd te worden. Sommige mensen halen alleen de kalk uit het water door een ontharder. Maar dat is dan voor je douche of om ramen te zemen. Drinkwater zonder kalk smaakt heel raar.
Drinkwater in Nederland is 100 % veilig om te drinken. Zoals al aangegeven wordt de kwaliteit dagelijks gecontroleerd en bewaakt.

Hangt ervan af wat je gewend bent. Ik ben inmiddels dusdanig aan ontkalkt water gewend dat ik het bij andere mensen vies vind :')

Yabloko

Berichten: 1423
Geregistreerd: 08-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:53

karuna schreef:
Ooh ja water elders is zo smerig. Frankrijk, amerika ook zo vies chlorig. Ook in nederland wisselt het. Water in den haag heeft een heel sterke smaak. In het oosten lekker veluws water. Mjmmie


Ik vind het kwaanwater in Gelderland ook zo onwijs lekker. Zoals iedereen zegt over zijn stad moet in Den Haag inderdaad ook het lekkerste water zijn, maar het smaakt inderdaad sterk.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:17

Woon ook in Gelderland en ik drink niets anders dan water uit de kraan. Vind het heerlijk water :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:18

Rome vind ik het lekkerste kraantjeswater hebben. Echt heerlijk! In ZUid Afrika is het idd op sommige plaatsen bruin en minder lekker maar wel drinkbaar. In IJsland dronken we 14 jaar geleden idd uit de rivier :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 20:20

In Delft is het prima. Niet lekker maar ook niet vies. ik heb nu wel zo'n hippe infuser gehaald met mijn AH spaarkaartje, dat is wel echt super lekker.

Mijn paar zoektermen leverden niet heel veel interessants op, maar misschien was ik te specifiek. Kwam wel het een en ander tegen maar dat was allemaal van 2006 of eerder, niet meer zo actueel dus.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: De kwaliteit van ons drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:28

Nederlands kraanwater is echt een van de beste ter wereld. Ik drink alleen maar kraanwater aangezien ik nooit plastic flesjes koop. :)