Ervaring CCVX tentamens natuurkunde en scheikunde

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
GerenGer

Berichten: 1005
Geregistreerd: 31-07-08

Ervaring CCVX tentamens natuurkunde en scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 12:12

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met het maken van de voortentamens
via CCVX (en/of Boswell-Beta). Dit jaar wil ik examen gaan doen voor de vakken natuurkunde
en scheikunde. Echter loop ik op dit moment vast met wat er zoal getoetst wordt tijdens
zo'n voortentamen.
Op de site van CCVX staat een document met daarbij de leerstof, wat min of meer gelijk is
aan de van het school- en centraal examen.
Bij Boswell-Beta heb ik alleen vernomen dat zij ook nog keuze-onderwerpen toetsen,
waaronder breking van licht/werking van oog en biofysica.
Bij CCVX kan ik niks vinden over keuze-onderwerpen. In het document staat bijvoorbeeld
alleen de stof over brekingsindex/wet van breking maar niet de werking van lenzen/oog.
Daarnaast heb ik voor natuurkunde de kernboeken vwo 4, 5 en 6 van systematische natuurkunde
aangeschaft. Ik ging er vanuit dat hierin alle theorie van de examenstof in staat dat ik nodig heb,
maar bijvoorbeeld biofysica kan ik hierin niet vinden.
Graag hoor ik ervaring van anderen die zich hebben voorbereid voor deze voortentamens en welke
boeken jullie zoal hebben gebruikt.
Alvast bedankt!!



Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:07

Geen natuur en scheikunde hier maar wel ervaring met Wiskunde B.
Op de site van Boswell Beta staat voor de wiskunde B een voorbeeldexamen en op de site van CCVX staan meerdere voorbeeldexamens. Ik heb (helaas :$ ) meerdere keren het Wiskunde examen gedaan en er werd nooit afgeweken van de onderwerpen van het voorbeeldexamen. Waarschijnlijk is dat ook voor natuur en scheikunde zo.

Verder advies: Bereid je retegoed voor, ik vond het echt niet laf en heb het dus ook meerdere keren niet gehaald. En met mij vele anderen. Uiteindelijk gelukkig wel gehaald

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

GerenGer

Berichten: 1005
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 11:10

Serendipity1 schreef:
Geen natuur en scheikunde hier maar wel ervaring met Wiskunde B.
Op de site van Boswell Beta staat voor de wiskunde B een voorbeeldexamen en op de site van CCVX staan meerdere voorbeeldexamens. Ik heb (helaas :$ ) meerdere keren het Wiskunde examen gedaan en er werd nooit afgeweken van de onderwerpen van het voorbeeldexamen. Waarschijnlijk is dat ook voor natuur en scheikunde zo.

Verder advies: Bereid je retegoed voor, ik vond het echt niet laf en heb het dus ook meerdere keren niet gehaald. En met mij vele anderen. Uiteindelijk gelukkig wel gehaald


Bedankt voor je berichtje! En balen dat je het examen meerdere keren hebt moeten doen!
Heb je alleen het examen bij BB gemaakt? Of ook bij CCVX? Zo ja merkte je verschil tussen
deze examens?

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaring CCVX tentamens natuurkunde en scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:17

Ik heb, inmiddels al weer vijf jaar geleden, de examens biologie en scheikunde gedaan bij CCVX. Hier heb ik een voorbereidende cursus voor gedaan aan de Open Universiteit. Ik heb het zo gedaan omdat de tijden van die lessen me beter uitkwamen en het volgens mij ook iets goedkoper was dan bij boswell beta. Wat ik begrepen heb zijn de examens vrijwel hetzelfde.
Ik heb wel veel aan de cursussen gehad, bij biologie was er ook een speciaal boek voor wat ik erg overzichtelijk vond. Door de cursus wist ik precies wat ik wel en niet moest leren en bovendien werd lastige leerstof nog een keer extra uitgelegd. Ik heb dat tentamen met gemak gehaald toen.
Bij scheikunde kregen we readers van de docent, dat tentamen heb ik de eerste keer niet gehaald omdat ik er niet goed genoeg voor geleerd had. Een tijd later heb ik het nogmaals gedaan, toen heb ik de boeken van mijn middelbare school geleend en een examentraining bij het luzac gevolgd (gewoon voor de Centraal Examens). Toen heb ik het wel gehaald.
Bij mijn weten is de stof vrijwel precies hetzelfde als voor het CE. Ik zou je aanraden om een cursus te volgen, maar als je het op eigen kracht gaat doen zou ik denk ik examenbundels aanschaffen, dan weet je precies wat je moet leren.

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:24

GerenGer schreef:
Bedankt voor je berichtje! En balen dat je het examen meerdere keren hebt moeten doen!
Heb je alleen het examen bij BB gemaakt? Of ook bij CCVX? Zo ja merkte je verschil tussen
deze examens?


Welcome! Ik heb ze bij beide gemaakt en merkte geen verschil.
Wat Sanned zegt is ook een goeie: Examentraining doen. Ik heb een examentraining bij Lyceo gedaan en dat hielp onwijs, daarna heb ik het namelijk wel gehaald :D

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

GerenGer

Berichten: 1005
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 10:55

Bedankt voor jullie reacties!

Bij welke Open Universiteit heb jij de cursus gevolgd en hoeveel dagen was dit?
Ik twijfel of ik examenbundels nog ga aanschaffen, want hier staan volgens mij alleen alle
examens van de afgelopen jaren in toch? En die kan je ook gewoon op examenblad etc. vinden..

Sanned schreef:
Ik heb, inmiddels al weer vijf jaar geleden, de examens biologie en scheikunde gedaan bij CCVX. Hier heb ik een voorbereidende cursus voor gedaan aan de Open Universiteit. Ik heb het zo gedaan omdat de tijden van die lessen me beter uitkwamen en het volgens mij ook iets goedkoper was dan bij boswell beta. Wat ik begrepen heb zijn de examens vrijwel hetzelfde.
Ik heb wel veel aan de cursussen gehad, bij biologie was er ook een speciaal boek voor wat ik erg overzichtelijk vond. Door de cursus wist ik precies wat ik wel en niet moest leren en bovendien werd lastige leerstof nog een keer extra uitgelegd. Ik heb dat tentamen met gemak gehaald toen.
Bij scheikunde kregen we readers van de docent, dat tentamen heb ik de eerste keer niet gehaald omdat ik er niet goed genoeg voor geleerd had. Een tijd later heb ik het nogmaals gedaan, toen heb ik de boeken van mijn middelbare school geleend en een examentraining bij het luzac gevolgd (gewoon voor de Centraal Examens). Toen heb ik het wel gehaald.
Bij mijn weten is de stof vrijwel precies hetzelfde als voor het CE. Ik zou je aanraden om een cursus te volgen, maar als je het op eigen kracht gaat doen zou ik denk ik examenbundels aanschaffen, dan weet je precies wat je moet leren.


Serendipity1 schreef:
GerenGer schreef:
Bedankt voor je berichtje! En balen dat je het examen meerdere keren hebt moeten doen!
Heb je alleen het examen bij BB gemaakt? Of ook bij CCVX? Zo ja merkte je verschil tussen
deze examens?


Welcome! Ik heb ze bij beide gemaakt en merkte geen verschil.
Wat Sanned zegt is ook een goeie: Examentraining doen. Ik heb een examentraining bij Lyceo gedaan en dat hielp onwijs, daarna heb ik het namelijk wel gehaald :D


Examentraining lijkt mij ook wel wat! Waar kan je dat allemaal volgen bij Lyceo? Is dat alleen in
Utrecht? En hoeveel dagen geven zij examentraining?

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaring CCVX tentamens natuurkunde en scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:04

Die cursus was twee keer in de week een avond, ik geloof twee of drie maanden lang. Aan de OU in Utrecht.

Ik bedoelde Samengevat ipv de examenbundels. Daar staat alle stof die je moet kennen beknopt in beschreven.

Examentrainingen worden door het hele land door verschillende instellingen gegeven. Meestal is het drie dagen achter elkaar de hele dag. Ik heb op de middelbare school ook examentraining bij Lyceo gedaan en die vond ik veeeel beter dan die van het Luzac. Dus ik zou lyceo aanraden!

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 13 bezoekers