Laag lang versus opgericht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Absolem

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-12

Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 10:44

https://horseconnect.nl/lang-en-laag-feiten-fabels/


Nou zag ik dit stukje en ik was toch wel erg geïntrigeerd hierdoor.
Want inderdaad in hoeverre blokkeren we het paard nou niet juist door de laag/lang houding ten opzichte van de wedstrijd houding? Is het dan wel zo goed als wij denken om jonge paarden altijd maar lang en laag te werken? Werken we onbewust toch niet een verkeerde belasting in de hand?

Veel paarden vinden lang laag ontzettend moeilijk in de zin van laag lopen en toch goed de achterhand er bij houden. Mensen wijten dat vaak aan slechte training of het is een jong paard of het is een paard wat gewoon nooit iets gedaan heeft.

Maar bij mensen is het ook zo dat niet iedereen zo maar een split kan maken bijvoorbeeld. Wat nou als dit nou een vergelijkbaar punt is bij onze paarden? Hoe denk jij hier over?

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:10

Ik zal het artikel nog eens goed moeten lezen om te begrijpen wat er nou echt gezegd wordt, maar wat me al opvalt is dat het vooral lijkt te gaan over een manier van voorwaarts-neerwaarts waarbij het hoofd écht laag komt. Ik denk juist dat voorwaarts neerwaarts een goede rijpositie is mits het hoofd niet te laag komt en het paard zichzelf nog in balans kan houden. Meer zoals wat hier beschreven wordt:

https://www.equicare-plus.com/voorwaart ... u-precies/

En dan nog iets: wat er staat over het ligament nuchae klopt niet helemaal. Er wordt gezegd dat het ligament aanhechting heeft aan alle halswervels, maar door Sharon-May Davis is ontdekt dat bij gedomesticeerde paarden dit ligament maar tot de vijfde wervel gaat. Maakt voor het verhaal verder niet zoveel uit, maar als er zo wordt ingegaan op de anatomie, is het wel jammer dat dat niet klopt.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:22

Hmm wel interessant dit, ik ging er altijd vanuit dat laag-lang de spieren in rug en achterhand zouden versterken en een beetje strekken, maar uit dit verhaal haal ik dat het ook voor een overbelasting kan zorgen.
Ben het eens met Runa dat het lijkt te gaan over een écht lage positie van het hoofd.
Denk wel dat het juist de bedoeling is dat een paard meer zijn achterhand gaat leren gebruiken, ook al betekent het dat het in het begin met een laag-lang houding voor wat overbelasting kan zorgen. Interessant artikel, maar ik mis het gedeelte over wat dan wél beter is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:38

Lang en laag rijden is mi nergens goed voor. Je rekt de hals en lange rugspieren uit. Daar word geen enkel paard sterker van. Alleen maar slapper.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:42

Interessante vraagstelling.
Ik volg

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

Caresse07

Berichten: 9390
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:45

Mijn osteopaat zegt ook dat lang laag niet goed voor een paard is. Je zou dan alleen maar overbelasting in de hand werken en het zou inderdaad niet helpen om sterker te worden. Het geeft alleen maar meer kans op blokkades in de rug.

Haar uitleg klonk me heel logisch in de oren in ieder geval :)

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:51

Van onze osteo en dierenarts heb ik altijd gehoord dat lang en laag net zo weinig doet voor de achterhand als de hals opgekruld in rond en diep houden. In beide halsvormen trek je de schoft naar voren en omlaag en daardoor trek je de rug recht en plat (staartaanzet komt vaak ook omhoog). Een rechte, strakgetrokken ruggengraat ziet er 'boller' uit dan een hol hangende, dus zien mensen dat aan voor een bolle rug.
Een echte bolle rug komt doordat het paard zijn staartaanzet juist zichtbaar omlaag kantelt (en daarmee dus ook het hele bekken) en vandaaruit de ruggenwervels omhoog bolt, daardoor ook de eerste halswervels onder de schoft optilt en daarmee de schoft lift tussen de schouderbladen (dat is de oprichting die je ziet).
Een rug straktrekken met lang&laag/diep&ronde halshouding of opbollen met een gebogen achterhand zijn twee compleet verschillende dingen, en daarom is het extreem moeilijk voor paarden om extreem laag te lopen met de neus en tegelijkertijd de achterhand te kantelen om voor een actieve achterhand en bolle rug te zorgen.

Lichamelijk correct voorwaarts-neerwaarts is een houding waarbij de neus niet lager zakt dan de onderkant van de borst en waarbij het vooral gaat om de voorwaartse lengte van de hals. Dat is dan geen rechte hals, maar en hals in die lengte opbolt omdat het paard zijn rug vanuit zijn achterhand opbolt en daarmee ook de eerste halswervels onder de schoft optilt.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:54

Ik heb het artikel ook gelezen en ik kan me er ook in vinden. Ik was er sowiezo al geen mega fan van.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:02

Oh..... Mijn paard liep gisteren tijdens het draven en stappen telkens heel laag met zijn hoofd... ik dacht dat dat goed was!!! Even kijken wat ik daaraan kan doen dan!

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:09

Ik heb altijd het idee gehad dat je moet kunnen schakelen in hoofd/halshouding.

Net zoals dat je verzamelde en gestrekte gangen oefent, oefen je de natuurlijke halshouding, lang en laag, korter en meer opgericht, stelling naar links, stelling naar rechts, ene keer neus er meer uit andere keer neus er meer in..

Als je die controle hebt kan je prima je proefje rijden maar blijft je paard ook soepel in de spieren :) .

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:19

n_love_qwert schreef:
Oh..... Mijn paard liep gisteren tijdens het draven en stappen telkens heel laag met zijn hoofd... ik dacht dat dat goed was!!! Even kijken wat ik daaraan kan doen dan!

Hihi.
Hier heb ik ook zo'n stofzuiger die het heerlijk vind om met de neus door het zand aan te draven (zowel aan longe als onder zadel). Kennelijk vindt hij het lekker om zo te stretchen.
Maar niet meer toestaan dan?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:30

Volgens mij zijn er een paar mensen die lezen wat ze willen lezen. In het artikel staat toch dat het gaat om halsstrekken tot op het punt dat ligamenten de taak op zich nemen van het dragen van de hals. Halsstrekken tot borsthoogte valt daar niet onder.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:55

Nicky1963 schreef:
n_love_qwert schreef:
Oh..... Mijn paard liep gisteren tijdens het draven en stappen telkens heel laag met zijn hoofd... ik dacht dat dat goed was!!! Even kijken wat ik daaraan kan doen dan!

Hihi.
Hier heb ik ook zo'n stofzuiger die het heerlijk vind om met de neus door het zand aan te draven (zowel aan longe als onder zadel). Kennelijk vindt hij het lekker om zo te stretchen.
Maar niet meer toestaan dan?


Mijne hetzelfde dacht dat hij dat gewoon lekker relaxed vond ha ha!!

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:56

Peelie schreef:
Volgens mij zijn er een paar mensen die lezen wat ze willen lezen. In het artikel staat toch dat het gaat om halsstrekken tot op het punt dat ligamenten de taak op zich nemen van het dragen van de hals. Halsstrekken tot borsthoogte valt daar niet onder.


Wie zegt dat mijn paard maar tot borsthoogte strekt? Heb ik nooit gezegd. Ik heb prima gelezen hoor, geen zorgen :(:)

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:57

Ik volg!
Ben erg zoekende naar "de juiste training" :)
Lang en laag? Of juist de dressuurhouding? Hoe train ik de achterhand en zorg ik ervoor dat ze minder op de voorhand valt etc. :)

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:00

Ik denk dat altijd met dezelfde hoofd halshouding rijden niet goed is. Dus variëren in houding zodat alle spiergroepen gebruikt of gestretcht worden.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:11

xMyrth schreef:
Ik volg!
Ben erg zoekende naar "de juiste training" :)
Lang en laag? Of juist de dressuurhouding? Hoe train ik de achterhand en zorg ik ervoor dat ze minder op de voorhand valt etc. :)

Wat denk je van afwisselen in de houding die lukt voor je paard?£
Mijn trekpaarden mag ik ook niet lang en laag als in de neus over de grond gaan rijden, die zijn al op de voorhand gebouwd en stuiken er zo nog meer op.
Die ga ik in eerste instantie vooral op het achterbeen gaan zetten, en lang laag vragen in de zin van dat de hoofdhouding ongeveer gelijk is aan de schoft. Idee inderdaad dat de rug opbolt, de achterhand gaat dragen en de hals gaat stretchen. Van daaruit ga ik ze afwisselen in wat meer verzameling en dus ook oprichting en terug naar de langere stretch houding.

Tijdens het uitdragen mag ze van gerust wel even gaan stofzuigen, want ze vindt dat leuk. Dat ze dan even op die voorhand gaat gaan lopen is echt geen drama (maar dat valt in dat stadium dan wel goed mee omdat ze de training voorafgaand correct gelopen heeft. Ik laat haar bij het indraven bv niet stofzuigen. en tijdens het uidraven is dit dan ook maximaal enkele rondjes.)

edit: om dan nog even te kijken naar het artikel: de voorbeeldfoto is imo geen lang en laag, maar laag,diep en rond. Lang en laag moet imo de neus nog altijd vóór de loodlijn komen. Afhankelijk tot welk stadium het paard blijft dragen moet je kijken op welke hoogte die neus mag/kan komen.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:32

Cil_ schreef:
Ik denk dat altijd met dezelfde hoofd halshouding rijden niet goed is. Dus variëren in houding zodat alle spiergroepen gebruikt of gestretcht worden.

Dat staat ook in het artikel ;)

Van langdurig in de zelfde houding rijden gaan de spieren verzuren en krijg je juist afbraak ipv opbouw van spieren.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:35

Nicky1963 schreef:
n_love_qwert schreef:
Oh..... Mijn paard liep gisteren tijdens het draven en stappen telkens heel laag met zijn hoofd... ik dacht dat dat goed was!!! Even kijken wat ik daaraan kan doen dan!

Hihi.
Hier heb ik ook zo'n stofzuiger die het heerlijk vind om met de neus door het zand aan te draven (zowel aan longe als onder zadel). Kennelijk vindt hij het lekker om zo te stretchen.
Maar niet meer toestaan dan?

Tuurlijk wel :). Een paard moet het ook gewoon kunnen als je het mij vraagt. Lang en laag is echter geen doel op zichzelf, maar meer een middel om voorwaarden te controleren en het paard te laten ontspannen. Het is goed om zo nu en dan te controleren of het paard je hand nog volgt en of hij zijn lijf durft uit te leggen. Hals strekken kun je in je training regelmatig even doen om het paard te laten ontspannen en om te belonen na een moeilijke oefening en als cooling down. Het is niet handig om een uur zo te rijden, maar je moet het wel elke dag meenemen.

pol013

Berichten: 8984
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:37

Dat een houding zwaar is en veel energie vergt wil niet zeggen dat je hem moet vermijden. Dat wil wel zeggen dat je hem gedoseerd in moet zetten.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:38

Helaas laad het artikel hier niet en krijg ik een dns fout.

Ik heb ook geleerd te kunnen variëren in hals hoogte en lengte.
Ik ben zeker iemand die vind dat voorwaarts neerwaarts bij de training hoort.
Een paard dat netjes de hand volgt daar in.
Een paard dat dat niet kan vind ik een gebrek aan training. Ik vind het dan ook erg goed dat halsstrekken nu langer gevraagd word in de proeven.

Maar dat betekend dus niet dat voorwaarts neerwaarts de enige houding is waar in gereden moet worden.
Ik denk toch, zeker bij de jonge dieren, er dan te vaak op de voorhand gereden gaat worden.

Oprichten vind ik dan weer alleen gepast bij paarden die verder zijn in hun opleiding en echt al stukken goed op de achterhand kunnen lopen.

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Laag lang versus opgericht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:43

Ik heb geleerd om het paard over de rug te rijden los te rijden, oog op hoogte heup, dan is de ruggegraat zo recht mogelijk en hoofd parallel aan het schouderblad, dus niet achter de loodlijn. En daarna te wisselen in oprichting en lengte hals

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:38

Lang en laag, of voorwaarts-neerwaarts zo je wil, heeft als waarde en functie maximale fysieke en mentale ontspanning in beweging. Wil een paard niet helemaal vwnw strekken, dan houdt hij zich ergens vast. Dat kan zowel een fysieke als mentale (stress) achtergrond hebben.
Om die reden is het juist wel heel belangrijk dit regelmatig te vragen van het paard. Je test de losgelatenheid.

De balans is uiteraard nogal op de voorhand en daarom is het geen functionele houding om langere tijd in te trainen, en dan liefst nog voornamelijk in stap.

In hoeverre het paard op de voorhand loopt in een lang-lage houding, is overigens wel sterk afhankelijk van de activiteit van het achterbeen. Bij te weinig impuls kan het paard in deze houding niet anders dan naar voren hangen en 'de grond in lopen'. Ook is het belangrijk dat je het paard heel rustig en vloeiend de hals laat afrollen, wervel voor wervel, in plaats van ineens de teugels door laten hangen. Dan blijft hij veel beter in balans.

Het is overigens onzin dat de bovenlijnspieren alleen maar passief uitrekken bij lang en laag. Ze contraheren wel degelijk voortdurend heel lichtjes vanuit verlenging, dat is de deinende golfbeweging die je voelt. De ligamenten kunnen de beweging niet op die manier doorgeven, die functioneren alleen passief. Het is dus niet zo dat die bij een lage houding het werk van de bovenlijnspieren volledig overnemen, ze ondersteunen deze enigszins, meer niet.
Er is dus ook in een lang-lage houding wel bovenlijnactiviteit, maar heel subtiel. Die bovenlijnactiviteit onderhoudt je door het paard actief voorwaarts te rijden in een lichte verbinding.

Maar het verder ontwikkelen van balans en draagkracht van het paard vraagt om een meer actieve, compactere houding. Dan gaan zowel bovenlijn als onderlijn actiever aantrekken, waarbij de bovenlijn in verhouding meer verlengt en de onderlijn meer samentrekt.

Variëren in hoofd-halspositie is belangrijk om het paard soepel te houden. De bovenlijn dan weer wat verlengen, dan weer wat meer 'op laten bollen' (zo voelt het althans). Met de nadruk op het horizontale evenwicht.

Maar vooral belangrijk is dat het paard de kans krijgt balans en coördinatie in zijn bewegingen te ontwikkelen. Daarbij stel je hem juist niet laag in, rijd je juist niet te actief/in een te vlot tempo voorwaarts, maar in een rustig, regelmatig tempo met voldoende activiteit, en zorg je er met je zit en slechts heel subtiel met je teugels voor dat het paard zichzelf blijft dragen. Zeker bij paarden die uit zichzelf bijna te gemakkelijk voorwaarts-neerwaarts willen strekken is dat belangrijk.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:43

Gho dit is toch niet nieuws??? Lang laag kan zeker wel een meerwaarde hebben, echter moet het correct uitgevoerd worden.
Het zogenaamde voorwaarts neerwaarts zie ik heel vaak verkeerd uitgevoerd worden. Paarden die dan meestal wel de hals laten vallen, maar geen correct ruggebruik vertonen (soms eerder weggedrukt) en een achterhand die achter de massa aanloopt. Dergelijke paarden zijn dus niet in balans, niet correct van achter naar voren gereden. Dus de waarde van de oefening is 0,0 waard.

Alles begint bij een correcte africhting. Focus op de achterhand, ruggebruik en dan van daaruit de hals. Het is nefast om te trainen in een constante houding. Dus enkel laag diep of hoog is nooit goed.

Je moet rekening houden met de grad van africhting maar ook bvb de bouw. Want dat horizontale evenwicht is altijd wat zoeken, sommige rijd je daarbij op boeghoogte, andere zal je net daaronder of boven moeten rijden om ze in die gemakkelijke houding te rijden. Zolang de paarden in balans blijven, mooi van achter naar voren gereden worden, ontspannen blijven etc, dan kan je daar ook in beginnen spelen. Oa door ze dan eens lager te rijden, of net hoger, en dan mag er niets veranderen. Echter zal er best veel veranderen, en daar gaat het juist om in dressuur, namelijk soepeler, elastischer maken/gymnastiseren middels oefeningen ten behoeven van dat paardenlichaam.

Alles vraagt tijd, geduld en inzicht. Helaas is daar tegenwoordig niet veel belangstelling meer voor. Inrijden zie je dan idd vaak wat op de kop lopen, dan moet het beginnen en worden ze in elkaar gestampt en getrokken en hopla de baan in.

Maar net als met alles moet je dus zaken opbouwen. Een paard kan niet op 123 ff in de proefhouding leren lopen, net zoals ze dus ook niet op 123 een correcte voorwaarts neerwaarts laten zien. Dus je basishouding ligt daar ergens tussen, en vandaaruit moet je alle kanten op kunnen. Dus bvb ff bovenin, om dan terug te ontspannen in dat lage voorwaarts neerwaarts etc etc

L'embarras du choix

Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:48

xyzutu2 schreef:
Van onze osteo en dierenarts heb ik altijd gehoord dat lang en laag net zo weinig doet voor de achterhand als de hals opgekruld in rond en diep houden. In beide halsvormen trek je de schoft naar voren en omlaag en daardoor trek je de rug recht en plat (staartaanzet komt vaak ook omhoog). Een rechte, strakgetrokken ruggengraat ziet er 'boller' uit dan een hol hangende, dus zien mensen dat aan voor een bolle rug.
Een echte bolle rug komt doordat het paard zijn staartaanzet juist zichtbaar omlaag kantelt (en daarmee dus ook het hele bekken) en vandaaruit de ruggenwervels omhoog bolt, daardoor ook de eerste halswervels onder de schoft optilt en daarmee de schoft lift tussen de schouderbladen (dat is de oprichting die je ziet).
Een rug straktrekken met lang&laag/diep&ronde halshouding of opbollen met een gebogen achterhand zijn twee compleet verschillende dingen, en daarom is het extreem moeilijk voor paarden om extreem laag te lopen met de neus en tegelijkertijd de achterhand te kantelen om voor een actieve achterhand en bolle rug te zorgen.

Lichamelijk correct voorwaarts-neerwaarts is een houding waarbij de neus niet lager zakt dan de onderkant van de borst en waarbij het vooral gaat om de voorwaartse lengte van de hals. Dat is dan geen rechte hals, maar en hals in die lengte opbolt omdat het paard zijn rug vanuit zijn achterhand opbolt en daarmee ook de eerste halswervels onder de schoft optilt.

Dit vind ik dan toch een stuk duidelijker uitgelegd dan het artikel zelf :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers