Meerdere vitamine supplementen innemen schadelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Meerdere vitamine supplementen innemen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 10:06

Ik ben gewoon om dagelijks een alles in 1 vitaminesupplement te nemen.
Nu neem ik daarbij tijdelijk een supplement voor huid, haar en nagels.
Ik heb niet bij de hand wat er precies in die supplementen zit en hoeveel.

Bij de drogist vroeg ik of ik de supplementen probleemloos samen in kan nemen. Ja, was het antwoord.

Mijn vraag aan jullie: wat denken jullie, is dat zo? Of is er het risico van van te veel.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:16

In water oplosbare vitamines kan je prima "teveel" innemen, die plas je weer uit.
In vet oplosbare vitamines en bepaalde mineralen is echter niet zo verstandig (A,D,E,K), daar kan je nare klachten van krijgen.
Je zult toch op de etiketten moeten kijken om te zien hoeveel erin zit van alles.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Meerdere vitamine supplementen innemen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:24

vanuit het ziekenhuis kreeg ik wegens een gastric bypas het advies om de a-z compleet vitamines van o.a. de kruidvat te nemen. Die waren het meest compleet en een zeer gunstige prijs-kwaliteit verhouding.
Als je op dat etiket leest zie je dat de meeste vitamines al op 200% van de dagelijkse hoeveelheid zitten.
In principe zou je daar genoeg aan moeten hebben.
Zelf heb ik nog extra B12 en D in de winter erbij. Dat kan ook geen kwaad.

Ik heb ook wel eens aan de arts gevraagd of je niet teveel kon hebben en het antwoord was, het te veel plas je uit. Er is 1 type B vitamine (uit mijn hoofd B6) die je niet moet overdoseren omdat je daar wel een teveel van kunt opbouwen en daar krijg je klachten van, maar de kans dat je die overdoseerd is ook wel weer zeer klein (dan moet je echt handenvol pillen gaan nemen bij wijze van spreken).

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meerdere vitamine supplementen innemen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:20

Mijn moeder heeft ooit vit B bijgeslikt op aanraden van een arts. Kreeg flink uitslag in het gezicht, en na lang ermee te hebben rondgelopen kwam ze er via google achter dat veel mensen uitslag kregen van vit B. Ze is ermee gestopt en de uitslag verdween direct. Dus ik geloof er niet meer in dat overdoseren altijd onschadelijk is. Alleen Vit C durf ik meer van te slikken.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:38

pjer schreef:
vanuit het ziekenhuis kreeg ik wegens een gastric bypas het advies om de a-z compleet vitamines van o.a. de kruidvat te nemen. Die waren het meest compleet en een zeer gunstige prijs-kwaliteit verhouding.
Als je op dat etiket leest zie je dat de meeste vitamines al op 200% van de dagelijkse hoeveelheid zitten.
In principe zou je daar genoeg aan moeten hebben.
Zelf heb ik nog extra B12 en D in de winter erbij. Dat kan ook geen kwaad.

Ik heb ook wel eens aan de arts gevraagd of je niet teveel kon hebben en het antwoord was, het te veel plas je uit. Er is 1 type B vitamine (uit mijn hoofd B6) die je niet moet overdoseren omdat je daar wel een teveel van kunt opbouwen en daar krijg je klachten van, maar de kans dat je die overdoseerd is ook wel weer zeer klein (dan moet je echt handenvol pillen gaan nemen bij wijze van spreken).


Teveel vitamine D kan zeker wel kwaad, dat kan botontkalking veroorzaken

TS, wat jij slikt is absoluut niet teveel. Maak je daar geen zorgen om. Alleen je tablet voor huid, haar en nagels zit wel biergist in. Dat kan negatieve effecten hebben als je wel eens last hebt (gehad) van een (vaginale) schimmelinfectie.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 12:21

Rebel_Jits schreef:
In water oplosbare vitamines kan je prima "teveel" innemen, die plas je weer uit.
In vet oplosbare vitamines en bepaalde mineralen is echter niet zo verstandig (A,D,E,K), daar kan je nare klachten van krijgen.
Je zult toch op de etiketten moeten kijken om te zien hoeveel erin zit van alles.


En een leesbril moeten gaan kopen, het zijn ontzettend kleine lettertjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:23

Te veel vitamine D slikken is voor mensen in ons klimaat vrijwel onmogelijk. Een overschot aan vitamine D zou vooral voorkomen wanneer iemand met een witte huidskleur in een land zou gaan wonen waar het het hele jaar rond bijna altijd zonnig is, en die persoon dan ook nog eens een hele hoge dosis vitamine D bij zou slikken. De meeste mensen hebben een vitD tekort door ons gure weer.

Wat betreft de combinatie tussen je multivitamine en je huid, haar en nagels supplement. In veel supplementen zit een hele hoge dosis B2 (in Supradyn Complex Forte zit bijvoorbeeld 300% van je ADH) en deze zit ook in het supplement dat je slikt. In HHN zit 4.8mg B2, wat 350% van je ADH is. Je krijgt er dus heel veel van binnen, maar het voordeel is dat B2 wateroplosbaar is en je het overschot dus in principe weer uitplast. Voor de rest zit er in het HHN supplement niets wat echt zou botsen met je supplement.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:29

Te veel vitamines kan schadelijk zijn, al ligt het aan de soort hoe schadelijk. Voorbeeldje is de groep antioxidanten, dat werd vroeger van gedacht dat meer beter was. Maar daar heb je een drempelwaarde voor een daarboven gaat het je juist negatief beïnvloeden.
Daarom is het niet handig om lukraak dingen te gaan combineren.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Meerdere vitamine supplementen innemen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:09

Check even je A, D, K en E. De rest loopt wel los als je nieren goed functioneren, mits je het niet te gek maakt. Meestal staat er op vitamines al bij hoeveel % van de ADH je slikt, zorg dat je zeker voor de bovenstaande vitamines onder de 100% blijft.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:17

8nnemiek schreef:
Mijn moeder heeft ooit vit B bijgeslikt op aanraden van een arts. Kreeg flink uitslag in het gezicht, en na lang ermee te hebben rondgelopen kwam ze er via google achter dat veel mensen uitslag kregen van vit B. Ze is ermee gestopt en de uitslag verdween direct. Dus ik geloof er niet meer in dat overdoseren altijd onschadelijk is. Alleen Vit C durf ik meer van te slikken.


Vitamine c is ook niet helemaal onschadelijk.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:30

Uitkijken met de vit B. Overschot van B6 bijvoorbeeld kan heel schadelijke gevolgen hebben.
Ik heb zelf een veel te hoge waarde B6, heb nog nooit een vitaminesupplement geslikt en eet ook niks met toegevoegde vit B6.
Ik hoop nog steeds een arts te vinden die mij hiermee zou kunnen helpen, want de waarde wordt alsmaar hoger :+
Huisarts bekijkt mij alsof hij water ziet branden. :wow:

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 12:03

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga de etiketjes vandaag bestuderen.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 16:56

Nou weet ik dat tegenwoordig alles slecht is , maar als je googled vindt je toch diverse onderzoeken die aangeven dat mensen die vitamines slikken en verhoogde kans op kanker hebben. Deze onderzoeken weerhouden mijn ervan.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 22:46

Als je te veel inneemt, lees ik.
Vandaar ook mijn vraag :)

Als je dan weer een andere site opent, dan lees je daar weer dat vitamine dit en dat beschermt tegen kanker. Of dat een tekort aan vitamine x kanker kan veroorzaken.

Het is voor een leek moeilijk om dit soort informatie te duiden en op waarde te schatten, vind ik.

Over 1 ding bestaat volgens mij geen twijfel: het is beter om je vitamines uit gezonde voeding te halen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:15

Boras schreef:
Over 1 ding bestaat volgens mij geen twijfel: het is beter om je vitamines uit gezonde voeding te halen.


:j Staat als een paal boven water !

Alleen weet je tegenwoordig ook niet echt meer welke voeding echt gezond is en waar nog een voldoende hoeveelheid aan vit en min inzitten :+

Eigen-tuin-groenten-en-fruit hebben mijn voorkeur in elk geval :Y)

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meerdere vitamine supplementen innemen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:39

Wat betreft gezonde voeding, klopt helemaal. Dr Google niet te veel raadplegen waar het gaat om dingen als kanker, dr Google heeft helaas niet de juiste studie gevolgd ;)

Te veel synthetische vit C kan idd een flinke belasting zijn voor je nieren, te veel B6 kan neurologische problemen geven, de vetoplosbare zijn al genoemd.

Het advies van mijn diëtiste, zorg dat je aan de basis een goede, gevarieerde voeding hebt en vul dat eventueel aan met een halve dosis multivitamine. Ik heb ze nu staan van de Hema en dan krijg van bijna alles 150% binnen als je uitgaat van 3 tabletten per dag, zoals op de pot staat, ik pak er dus maar 1.

Aangezien ik wel een flink B12 en D3 tekort had, slik ik daar wel een hogere dosering van bij, althans de D3 slik ik, de B12 spuit ik.

Heb je problemen met opname van voedingsstoffen om wat voor reden dan ook, dan ligt het weer anders uiteraard, maar dan is het sowieso wijs om een arts te raadplegen.

Ik zou dus inderdaad die leesbril bij het Kruidvat halen (en een goed lamp bij het potje houden :D ) en even kijken met name bij de B-tjes, want die zitten meen ik veel in de huid,haar & nagel supplementen en dan in elk geval even goed naar de B6 kijken.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:53

Boras schreef:
Rebel_Jits schreef:
In water oplosbare vitamines kan je prima "teveel" innemen, die plas je weer uit.
In vet oplosbare vitamines en bepaalde mineralen is echter niet zo verstandig (A,D,E,K), daar kan je nare klachten van krijgen.
Je zult toch op de etiketten moeten kijken om te zien hoeveel erin zit van alles.


En een leesbril moeten gaan kopen, het zijn ontzettend kleine lettertjes :)

Als er genoeg vitamine A in zit, is dat ook weer opgelost :D.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:07

Gruis schreef:
Teveel vitamine D kan zeker wel kwaad, dat kan botontkalking veroorzaken

Je krijgt geen botontkalking van teveel vitamine D... juist van te weinig.
Bij een overdosis aan vitamine D (maar dan moet je echt overdreven veel en langere tijd een mega overdosis slikken) kun je misselijk, verward ed worden.
Dit is dan niet direct door de vitamine D, maar doordat je dan te veel calcium in je bloed krijgt (vitamine D houdt calcium vast).

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:18

Rebel_Jits schreef:
In water oplosbare vitamines kan je prima "teveel" innemen, die plas je weer uit.
In vet oplosbare vitamines en bepaalde mineralen is echter niet zo verstandig (A,D,E,K), daar kan je nare klachten van krijgen.
Je zult toch op de etiketten moeten kijken om te zien hoeveel erin zit van alles.



Niet waar, dat is achterhaald van die water oplosbare vitamines. Een teveel aan B6 bijvoorbeeld kan poly-neuropatie veroorzaken. Soms is de schade zelfs blijvend!

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Meerdere vitamine supplementen innemen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:48

Waarom stop je moet even een goede maand met alles. Dan laat je daarna je bloed testen om te bekijken wat je nu eigenlijk echt mist in je vitamines en ga dat dan slikken. Zo kun je ook geen overdosis krijgen.

Ik heb nooit extra vitamines geslikt. Zelfs niet tijdens mijn zwangerschap. Testen lieten zien dat ik ook niks te kort kwam.