Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 08:53

Ik ben 28 en woon sinds drie jaar weer bij mijn vader omdat ik lichamelijk niet voor mezelf kon zorgen vanwege een incomplete dwarslaesie. Nu wel, maar ik heb een chronische handicap voor de rest van mijn leven en ontvang bijstand. Ik doe vrijwilligerswerk, maar gewoon werk zit er niet in omdat ik onbetrouwbaar ben met mijn pijnlevels en energie. Ik heb het geprobeerd met verschillende baantjes, maar ik kan zomaar ineens wakker worden en zodanig veel pijn hebben dat ik weinig of niks kan. Niet aantrekkelijk voor werkgevers. Gelukkig heb ik ook vrijstelling van solliciteren.

Ik heb helaas na drie jaar inschrijven nog steeds geen uitzicht op een woning.

Mijn vader is 82 en gaat zsm naar een bejaardentehuis. Hij red het niet meer thuis en ik draag nu zorg voor hem, wat ik ook niet red of kan. Maar dan... Dan kom ik in principe op straat. Gelukkig, ik kan bij een vriendin intrekken. Sinds we elkaar al kennen vanaf 10 jaar oud, kennen we elkaar door en door. Alles geregeld qua hoe we dat gaan doen, een week proef gedraaid bij haar thuis met de dieren erbij, en ik heb contact opgenomen met de gemeente om informatie te winnen over de bijstand.

Helaas word mijn bijstand dan volledig gestopt omdat ze uitgaan van een gezamenlijke huishouding, wat we dan ook hebben, en dat we dan zorg dragen voor elkaar, ook financieel.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn vriendin financieel voor mij gaat zorgen en voor mij verantwoordelijk word. Onmogelijk ook, met wat ze verdiend. Ze stapt elke ochtend om 5 uur uit bed om naar een rotbaantje in de fabriek te gaan en werkt zich kapot. Dat kan ze niet voor mij gaan doen. Daarnaast, dan redden we dat echt niet, financieel.

Dus deze optie valt ineens af.. En nu dan... Dan sta ik straks zonder woning. Particulier huren kan ik niet betalen.

Leek zo mooi. Was echt happy.. Maar helaas.

Ik weet nu even niet wat nu.


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:57

En als je een eigen huisnummer (voordeur) hebt? Mag het dan wel bij je vriendin?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:57

Maar hoor jij dan wel in de bijstand?
Hoor je geen Wajong te krijgen of een Wia of Iva?

Daar zou ik eens naar proberen te onderzoeken.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:58

Tja, naar de gemeente en kijken wat die kan doen.

Sociale huur geen optie? Er moet toch iets te vinden zijn.
Sta je ingeschreven bij de woningstichting. En ben je bereid buiten de kern te gaan wonen in een kleinere plaats?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:01

Heel veel schrijven op huizen. Je hebt ook meestal woningen die worden verloot bijvoorbeeld.

Daarnaast particulier blijven zoeken, bijvoorbeeld een simpele studio. Zoek ook in andere gebieden als dat mogelijk is. Neem contact op met de verhuurders, soms is er wel wat te regelen. Wij hebben ook particulier gehuurd terwijl op de site voorwaarden stonden waar we niet aan konden voldoen.

En neem contact op met de gemeente om te vragen of ze iets voor je kunnen betekenen.

Eventueel zou je urgentie aan kunnen vragen, maar ik weet dat ze bijv in rotterdam erg streng zijn en je er met dit verhaal dus bijna zeler geen zou krijgen. Dat verschilt per gemeente en moet je zelf dus even bekijken. Je kan het natuurlijk altijd proberen (kost wel een beetje geld).

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:01

hele vervelende situatie zeg! Is er geen mogelijkheid om in het huis van je vader te blijven wonen?
Er zijn bedrijven die kamers verhuren waar je je eigen mag inschrijven, misschien is dat een optie? Dan blijf je gewoon bij je vriendin wonen maar heb je wel een eigen adres.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37155
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:03

Als je chronisch ziek bent en niet meer kunt werken hoor je in de wao thuis.

Maar ja helaas in nederland is het zo als je om welke reden dan ook bij iemand intrekt raak je behalve je wao en eventuele ww gewoon uitkeringen kwijt. Ongeacht of de reden van samenwonen vrijwillig is of niet.

Ellende is ook kwa woninge kom je niet ver, enige dat je zou kunnen proberen is een urgentie krijgen via de gemeente. Maar dan moet je nog geduld hebben om iets te krijgen ook. Ik zit half in een soortgelijke situatie. Alleen goddank heb ik de allimentatie nog.

Is er een mogelijkheid dat je het huuhuis van je vader kunt overnemen na overleg met de woningbouw vereniging?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:03

Urgentie gaat TS niet krijgen. Zelfs zwangere vrouwen die met kinderen en al op straat staan krijgen het nagenoeg niet meer.

Antikraak anders een optie?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:04

enjoymyhorse schreef:
Maar hoor jij dan wel in de bijstand?
Hoor je geen Wajong te krijgen of een Wia of Iva?

Daar zou ik eens naar proberen te onderzoeken.

Dat was ook mijn gedachte. Want als je lichamelijke beperkingen hebt en niet kunt werken zou je toch wajong of iva moeten krijgen. Dan houdt je de uitkering volgens mij bij sam3n wonen

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:05

enjoymyhorse schreef:
Maar hoor jij dan wel in de bijstand?
Hoor je geen Wajong te krijgen of een Wia of Iva?

Daar zou ik eens naar proberen te onderzoeken.


Dit zou ik inderdaad ook eerst onderzoeken, als je arbeidsongeschikt bent lijkt me een bijstand niet de juiste uitkering.
Een wajong?WIA/IVA is een blijvende uitkering, onafhankelijk van het inkomen van een eventuele partner/huisgenoot.

                                                                              alles is liefde

Lughnassadh

Berichten: 1773
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:17

Wajong kan alleen als TS de aandoening al voor haar 18e had, nooit gewerkt heeft en aan kan tonen dat ze ook nooit zal kunnen werken. Buiten dat, de Wajong is echt alleen nog toegankelijk voor mensen waarvan zeker is dat ze nooit zullen kunnen werken. Tegenwoordig ben je dus vrijwel kansloos.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:20

Kan je niet in het huis waar je nu woont, blijven wonen? Jouw vader vertrekt begrijp ik naar een bejaardentehuis, kan jij dan niet blijven zitten?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

MerelV

Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:21

WIA/IVA is een werknemersverzekering. Je kunt daar dus alleen aanspraak op maken als je ziek wordt vanuit werk. Als je nooit gewerkt hebt, of je werkende leven ligt al lang achter je, kun je hier geen aanspraak op maken.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Gee
Berichten: 166
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:21

Kun je niet een kamer "huren" bij je vriendin? Dus officieel huurovereenkomst opstellen en je inderdaad inschrijven op haar adres? Als jouw huur aan haar onder een bepaald bedrag valt, heeft zij nl. ook nog vrijstelling wat het opgeven van de huur betreft. Dan worden jullie niet als samenwonend gezien en behoud ieder van jullie je inkomen. (jullie worden dan niet als inkomenspartners gezien namelijk)
Dat is in ieder geval zo bij een koopwoning.
Als ze huurt zal ze eerst toestemming van de verhuurder/woningbouwvereniging moeten krijgen voor het mogen onderverhuren. Dan is er volgens mij sprake van zogenaamde "hospitakamers".
Is het volgens de regels van de woningbouw verboden, zou je ook nog om ontheffing kunnen vragen. (vooral gezien je reden)
Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... merverhuur

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17918
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:29

Dat hangt er maar net vanaf. Als je nooit gewerkt hebt, krijg je geen wga. Als UWV vind dat je tijdens je opleiding nog wel arbeidsgeschikt was, krijg je ook geen wahjong. Dus als je na je afstuderen maar voordat je aan het werk ging arbeidsongeschikt wordt, blijft inderdaad de bijstand over. Of als je als zelfstandig ondernemer gewerkt hebt.

Blijven er denk ik drie opties over: zelfstandig wonen in een sociale huurwoning, al dan niet met thuiszorg en huishoudelijk hulp, of bij het CIZ informeren of je voor wonen in een instelling in aanmerking komt. Derde optie is kangeroe wonen, maar dan moet je wel echt je eigen woonruimte hebben. De ene gemeente accepteert het dan wel, de andere niet, dus informeer daar naar. En er moet natuurlijk iemand in een woning wonen waar dat kan.

Vervelende situatie, want je lijkt aan alle kanten net tussen wal en schip te vallen....

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:36

geen idee of het bestaat in nl,maar mijn zus heeft bv een enorm hevige variant van crohn en zit in een systeem dat ze werkt(omdat ze dit zelf heel erg graag wil),en vanaf dat ze te ziek is,of naar het zh moet(wat regelmatig moet),betaalt de werkgever hier niets voor,wordt allemaal opgevangen door ziekenkas ed.

is in belgie,en is gewoon een prima systeem,kost iedereen minder dan iemand die 100% thuis zit.

mss de moeite waard om te horen of iets soortgelijks bestaat in nl?

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:43

https://uitkering-gestopt.nl/bijstandsuitkering-en-arbeidsongeschiktheid/

Sinds wanneer ben je arbeidsongeschikt, mogelijk kan je het nog om laten zetten naar een Wajong of Wia uitkering, lees de link voor de regels.


https://nl.hellolaw.com/wonen/woning-verhuren/medehuur
Meerderjarige kinderen ook medehuurder?
Meestal gaan kinderen na verloop van tijd het huis uit. Daarom wordt bij inwonende volwassen kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en kunnen zij geen medehuurder worden. Woont een volwassen kind bij de ouder of ouders in om deze te verzorgen, dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding en kan wel een verzoek tot medehuurderschap worden gedaan bij de verhuurder.

Naar de rechter
Gaat de verhuurder niet binnen 3 maanden schriftelijk akkoord met het verzoek om medehuurderschap, dan kunt de hulp van de rechter worden ingeroepen. De rechter kan uw verzoek om 3 redenen afwijzen:

De huisgenoot woont nog geen 2 jaar met je samen;

De financiële situatie van je huisgenoot is niet voldoende om de huur te kunnen betalen;

Het verzoek wordt gedaan om iemand heel snel de positie van huurder te geven, waarmee misbruik van de regeling wordt gemaakt.

Dan zou dat de enige mogelijkheid zijn, dat je vader en jij voorlopig nog in hetzelfde huis blijven wonen.
En jij medehuurschap aanvraagt. Misschien kan je thuiszorg inschakelen voor hulp bij de verzorging van je vader.

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Zoolgangster

Berichten: 9548
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:02

@Toverbal, aan die mogelijkheid denk ik ook! Zeker de moeite van het proberen waard voor TS, en daarbij ook nog de meest voor de hand liggende en voor alle partijen de beste optie.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:24

Ik zou gaan kijken naar officieel een kamer huren bij je vriendin en dan bekijken wat er dan mogelijk is. Als ik een beetje google lijkt dat wel een optie te zijn.

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... samenwoon/
Commerciële relatie

Als u een commerciële relatie hebt met een medebewoner is er geen sprake van een gezamenlijke huishouding. Maar dan moet u deze commerciële relatie wel kunnen bewijzen. U kunt dat doen met:

een schriftelijke huur of kostgeldovereenkomst
het overmaken van de huur of het kostgeld per bank of giro
een commerciële (marktconforme) huurprijs afspreken
Als u als bijstandsgerechtigde in die situatie een kamer huurt, heeft dat geen gevolgen voor uw uitkering. Bent u verhuurder dan zal de gemeente een bepaald bedrag korten op uw uitkering. Dat is op zich ook logisch omdat u inkomsten heeft uit verhuur. Informeer bij uw gemeente naar het exacte bedrag dat dan gekort wordt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:38

amies100 schreef:
hele vervelende situatie zeg! Is er geen mogelijkheid om in het huis van je vader te blijven wonen?
Er zijn bedrijven die kamers verhuren waar je je eigen mag inschrijven, misschien is dat een optie? Dan blijf je gewoon bij je vriendin wonen maar heb je wel een eigen adres.

Dat is woonfraude en waarschijnlijk ook uitkeringsfraude, beetje dom dus. In elk geval is dit een heel slechte zet want als je érgens geen woonfraude wil plegen is dat wel als je afhankelijk bent van de bijstand.

koeien op de weg...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:01

Jij woont toch in het noorden van het land? Dan moet er echt wel iets te vinden zijn lijkt mij. Misschien niet precies waar je in gedachten had, maar kijk eens wat verder. Genoeg mooie plekjes waar je echt geen jaren voor op een wachtlijst hoeft te staan.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:05

Kan je vriendin niet officieel een kamer gaan verhuren, en dat jij dan een kamer huurt?
Dan woon je niet samen lijkt mij.
Ik zie trouwens dat dit ook al was genoemd.
Dat lijkt mij de enige oplossing dan, of anders zelf een woning zoeken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17918
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:07

Barbet schreef:
Kan je vriendin niet officieel een kamer gaan verhuren, en dat jij dan een kamer huurt?
Dan woon je niet samen lijkt mij.
Ik zie trouwens dat dit ook al was genoemd.
Dat lijkt mij de enige oplossing dan, of anders zelf een woning zoeken.

Dat werkt alleen als ze dan ook een eigen keuken en alles heeft, anders gaan gemeenten er over het algemeen vanuit dat je nog steeds een huishouden deelt.

Ik denk toch dat je zelf moet gaan huren bij een woningbouwvereniging. Met drie jaar inschrijving bij Actium zou je toch echt al wel voor huurhuizen in aanmerking moeten komen.... als je reageert, hoe hoog eindig je dan? Of sta je in andere plaatsen ingeschreven?

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:15

goeroe schreef:
Jij woont toch in het noorden van het land? Dan moet er echt wel iets te vinden zijn lijkt mij. Misschien niet precies waar je in gedachten had, maar kijk eens wat verder. Genoeg mooie plekjes waar je echt geen jaren voor op een wachtlijst hoeft te staan.

Maar ben je met een incomplete dwarsleasie ook afhankelijk van een gelijkvloerse woning?
Ja zou haast denken aan een vakantiewoning of zo ergens?Moeilijke situatie TS

Charmaine
Berichten: 1404
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:18

Vanuit mijn werk (sociale zekerheid) en expertise op dit gebied kan ik je adviseren om je te verdiepen in de mogelijkheid om een commerciële relatie met je vriendin aan te gaan. Hierboven, bijvoorbeeld in het bericht van Gee, worden daar al goede tips voor gegeven. Je behoudt dan je bijstandsuitkering.

Advies voor permanente woonruimte voor jezelf kan ik je helaas niet geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 11 bezoekers