Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:19

Maar waarom dan? Welk nadeel ondervindt een paard nog als de stress bij het opzadelen wordt weggenomen?

Verder... de markt voor paarden van maneges naar recreatieruiters is niet zo dat dat echt haalbaar is, dus een deel van de paarden zou dan naar de slacht gaan, en tegelijkertijd betwijfel ik of een manege realistisch alleen maar perfecte paarden kan vinden?


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:21

Nou ts dat zou geen manege voor mij zijn, nogal wiedes dat manegeklanten mindet weten dan stalmederwerkers als ze nooit iets mogen doen :+ op de manege waar ik gereden heb verzorgt in principe iedereeen zijn/haar paard war diegene op rijd. Poetsen, op en af zadelen. Dat hoort erbij! Beginners krijgen altijd 5 theorie/poets/zadelllessen en in het begin krijgen ze natuurlijk hulp of kunnen dit vragen.

Een echt moeilijk paard hoort denk ik niet op een manege thuis.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:44

enjoymyhorse schreef:
Nee, ik maak me er makkelijk af als ik mijn echte gedachte schrijf.
En dat is paard verkopen naar een particulier. Daar vind ik namelijk waar hij hoort.
Geen kunsten verzinnen om een paard toch geld te laten verdienen in de les terwijl hij aangeeft om welke reden dan ook daar geen zin in te hebben.
Het is geen geschikt manegepaard. Wat is er zo erg daar aan toe te geven en een ander te zoeken die er geen moeite mee heeft?


Helemaal mee eens, een paard wat kennelijk zo slecht in zijn vel zit dat hij niemand in zijn stal duldt die geeft iets aan en dat is best triest als daar niets mee gedaan wordt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:50

Shadow0 schreef:
Enjoymyhorse, dan maak je je er wel wat makkelijk van af. Waarom vind je dat? En wat vind je dat er zou moeten gebeuren dan? Wat is er mis met de oplossing om de stress te vermijden zodat het probleem niet meer optreedt, wat wil je dan nog meer? Als een paard niet goed om kan gaan met onzekere mensen die opzadelen, en je neemt als manege vervolgens je verantwoordelijkheid door te zorgen dat alleen ervaren mensen dat betreffende paard opzadelen zodat er niets meer aan de hand is, wat is dan precies het probleem?


Hoe kom je erbij dat alleen dat het probleem is?! Je maakt je er wel makkelijk vanaf door te doen alsof dat het enige probleem is ;)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:51

Shadow0
Als de staat van de paarden op de manege zo slecht is dat het alleen maar slachtmateriaal is bij verkoop kan ik me voorstellen waarom ze zo zuur doen.
Tijd voor sluiting manege dan.
Echt, te erg voor woorden. ;( :(

Kom op zeg, manege paarden horen brave paarden te zijn. Waar bij verkoop veel recreanten om staan te springen.
Geen afgesleten paarden die half kreupel de lesjes nog door geschopt worden voor wat winst.
Ja ik weet dat dat helaas op veel slechte maneges de gewone gang van zaken is.
En dan nog de vraag waarom bijt/ schopt het paard, behalve bij iemand die hem de hele stal doorslaat en hij het daar niet bij durft.
Want dat is het antwoord op laat de instructie maar zadelen ipv een onzeker manege meisje. Bij paarden in die staat dat ze niet meer verkoopwaardig zijn.

Triest.
Maar dan maak ik me gemakkelijk af met mijn antwoorden?
Nee ik kijk verder, luister.
Helaas leren veel mensen dat niet meer, dat klopt helaas wel.



Shadow0 schreef:
Maar waarom dan? Welk nadeel ondervindt een paard nog als de stress bij het opzadelen wordt weggenomen?

Verder... de markt voor paarden van maneges naar recreatieruiters is niet zo dat dat echt haalbaar is, dus een deel van de paarden zou dan naar de slacht gaan, en tegelijkertijd betwijfel ik of een manege realistisch alleen maar perfecte paarden kan vinden?

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:56

Om de brave, goede paarden staan recreanten te springen, maar dat is dan juist het probleem met een bijtend paard. Die moet juist weg omdat die niet braaf is. En wie gaat er een bijtend paard van een manege overkopen? Daar is gewoon echt maar een kleine markt voor.
Mensen die met zo'n paard kunnen omgaan willen vaak geen paard van een manege, en echte recreanten kunnen er ook niet mee omgaan.


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:59

Ik zou me als manege afvragen waarom zo een dier zo zuur is en waarom ik die dan perse wil zadelen en in de les wil. Wie worst daar nu gelukkiger van... en ja ik werk op een manege en wij laten de dieren ook losmaken, proberen een passend zadel te vinden, proberen de ruiters te leren hoe ze met welk paard om kunnen gaan en waarom.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:01

Als er naar gekeken word waarom hij bijt, te veel vreemde mensen is bijvoorbeeld bij veel paarden een probleem.
Maar uiteraard ook slecht passend tuig en te weinig buiten.
Verander je dat is zo'n paard binnen een week anders.
En niet elke recreant is meteen een bang vogeltje.

Ik ben zelf ook recreant. Ik wil graag een paard dat niet voor elk blaadje opzij springt.
En ik heb in het verleden wel eens van die onbegrepen paarden gekocht.
Ik denk dat de oud eigenaren de paarden niet meer terug zouden kennen.
Van zuur kijkende dieren naar paarden met altijd de oortjes er op.
Van paarden die niet kwamen in de wei die nu na 1 keer roepen met de oortjes er op klaar staan om te gaan rijden.
Niet meer zuur bij singelen.


Maar de voorwaarden die een paard nodig heeft zijn wel altijd aanwezig.
Rust, duidelijkheid, speelmaatjes, altijd eten, passend tuig.

Maar is een manege een goede manege staan er dus geen zure paarden, dus alles is makkelijk te verkopen.

Lienie_F schreef:
Om de brave, goede paarden staan recreanten te springen, maar dat is dan juist het probleem met een bijtend paard. Die moet juist weg omdat die niet braaf is. En wie gaat er een bijtend paard van een manege overkopen? Daar is gewoon echt maar een kleine markt voor.
Mensen die met zo'n paard kunnen omgaan willen vaak geen paard van een manege, en echte recreanten kunnen er ook niet mee omgaan.


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:03

Op mijn vorige stal, tevens manege, stond een bang arabiertje.
Als routinier hoorde ik bij de mensen die wisten dat ze bang was.
Verder in principe een zoet en braaf dier- waarschijnlijk ooit mishandeld.

Het beleid was 'vraag het aan iemand'.

Helaas: ik heb idioten die vonden 'dat ze heel wat waren' met opgeheven arm de box in zien gaan.
...en een vriendelijke mevrouw die ook een pensionpaard had heeft een nare knieblessure aan een trap overgehouden.

Wat ik deed:
bijna iedereen wegsturen: paard is al bang en 5 roofdieren 'helpt niet',
ik kijk naar haat schoudergewricht,
als ze rustig blijft kom ik binnen, doe kijkend naar het schoudergewricht het halster om, zet haar vast, adem in haar neus 'ik ben het'.
Dan wat aaien en ontspannen (de 'touches' van Linda Tellington)
en dan kon er vaak wel gepoetst en gezadeld worden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:12

Ik ken 2 verhalen; een paard die iedereen de stal uit trapte, inclusief stalmedewerkers. Deze is inderdaad verkocht, ook al was het in de les een braaf paard.
Het andere paard vond het vervelend om in de stal opgezadeld te worden, begon te dreigen en wordt nu buiten de stal opgezadeld en er is niets meer mee te doen. Moet dat tweede paard dan ook maar verkocht worden, omdat het zich niet laat opzadelen in de stal?

12-09-2016 <3
04-04-2019
<3

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:14

enjoymyhorse schreef:
Zo lelijk in de stal doen ze niet voor de lol. Daar geven ze toch wat mee aan.


Heel vaak worden paarden zo op stal door het 'gepruts' van de manege klanten.
Bijvoorbeeld door onkunde, zadels onhandig opleggen, singel te snel te strak doen. Of juist onzekerheid en twijfelend gedrag samen met een tikje dominant paard. Logisch dat een paard je dan al snel zijn stal uit wil jagen.

Mijn advies is dan het paard laten zadelen door iemand van stal of met veel ervaring. En nog beter: paard uit de stal halen en altijd zadelen op een poetsplaats.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:25

Ik heb het topic niet gelezen.
Wij hebben op de manege 3 paarden/pony's die in/rondom stal echt heel vervelend kunnen zijn. Twee die kunnen naar je trappen, steigeren, bijten. Maar als je weet hoe je ermee om moet gaan dan zijn het echt lieverds. Alleen gevorderde ruiters die ervaring met hen hebben mogen ze zelfstandig opzadelen en poetsen.
De derde is in stal heel lief, maar als je naar stal toe gaat dan rent ze keihard haar stal in (is ooit uitgegleden en vindt het nu heel spannend). Alleen mensen die haar rustig kunnen laten lopen mogen haar de stal inzetten, anders doet een stalhulp het.

Ik vind dat paarden die vervelend doen in stal prima manegepony's kunnen zijn, maar dat er wel goed opgelet moet worden dat alleen mensen die ermee om kunnen gaan iets met hun doen in stal. Anders krijg je ongelukken.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:39

Maar waarom horen alle manegepaarden braaf te zijn?
Juist die afwisseling in braafheid zorgt ervoor dat een manege voor iedereen een leuk leerpaard heeft staan. Daar bedoel ik overigens niet mee dat de paarden maar vals of kreupel moeten zijn. Een manegepaard moet uiteraard gezond zijn. Een eigen karakter vind ik belangrijk bij een (manege)paard.
Hier op de manege trouwens ook een paard dat niet door iedereen gezadeld mag/kan worden. Paard is verder een top (manege)paard, maar in de stal wat onzeker. Hier word het paard door vast personeel gezadeld en dat gaat super.
Bij de paarden die niet meer gelukkig zijn of die met pensioen mogen word een baasje voor gezocht.

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:48

Shadow0 schreef:
Enjoymyhorse, paarden geven daar zeker wat mee aan. Maar het kan verschillen wat dat is. Als paarden die het nooit hebben gedaan dat gaan doen, dan is het meestal pijn en dan verdient het om serieus genomen te worden.

Maar als het paarden zijn die ooit negatieve ervaringen hebben gehad, dan kan dat boze gedrag nog heel lang blijven bestaan (juist als er veel verschillende mensen mee omgaan), zelfs nadat de pijn al opgelost is. Dat zijn dus de situaties waarin er meestal geen problemen zijn als je er rustig op af gaat en het paard duidelijk kunt maken dat je weet wat je doet, terwijl ze heftig reageren als ze onzekerheid voelen. ("Iemand die niet zeker is wat 'ie doet, komt niet aan mijn lijf!")

Om te beoordelen of een manegepaard op z'n plek is moet je toch het hele plaatje bekijken. (En paarden die het fijn doen in de lessen zijn lang niet altijd afgestompt.)


Mee eens... ik heb zelf ook gezien hoe paarden na slechte verzorging waardoor ze diepe open drukwonden hadden of zelfs mishandeling, zoals paarden uit het oostblok, een andere eigenaar kregen, goed behandeld werden, maar na jaren nog steeds zuur keken en beten als je een zadel of een staldeken opdeed.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 11:07

Maartje1990 schreef:
Nou ts dat zou geen manege voor mij zijn, nogal wiedes dat manegeklanten mindet weten dan stalmederwerkers als ze nooit iets mogen doen :+ op de manege waar ik gereden heb verzorgt in principe iedereeen zijn/haar paard war diegene op rijd. Poetsen, op en af zadelen. Dat hoort erbij! Beginners krijgen altijd 5 theorie/poets/zadelllessen en in het begin krijgen ze natuurlijk hulp of kunnen dit vragen.

Een echt moeilijk paard hoort denk ik niet op een manege thuis.


Niet alle paarden worden voor je opgezadeld. Er zijn er een paar waarbij je echt moet weten hoe je daar mee om gaat. Ik zou ze prima zelf op kunnen zadelen aangezien ik er al sinds mijn 8e rijd en de paarden daar door en door ken. Maar een andere beginnende ruiter, of iemand die er nog nooit op gereden heeft wordt wel geholpen. Het is wel zo dat je zelf moet poetsen, en wanneer het zadel erop moet roep je even een stalmedewerker erbij en die legt het zadel erop. De rest mag je allemaal zelf doen ;)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:39

Ik heb ook best angst ontwikkeld door maneges waar je alles als klant zelf moest doen bij paarden die mijn onzekerheid erg goed tegen mij gebruikten. Zowel met zadelen als met rijden.
Een goed manegepaard is z'n gewicht in goud waard, maar wanneer is het goed? In het ideale geval kan elke klant ermee omgaan in stal en kan iedereen die er op zit er wat leuks mee doen. Dit is alleen vaak een Utopia, dus het is aan een manege om ervoor te zorgen dat het paardenbestand geschikt is en blijft en dat kan alleen door paarden zichzelf te laten zijn.
Is een paard echt gevaarlijk, of met rijden, of in stal, dan is het simpelweg niet geschikt. Is een paard 'lastig' op stal voor mensen die het niet goed kent, dan helpt het om het paard door vaste mensen te laten poetsen en opzadelen. Een paard dat het lastig vindt als mensen nog niet helemaal stabiel zitten is niet geschikt voor beginners, hebben de gevorderde ruiters en een super leerzame en leuke les mee, dan hoeft het dier niet meteen weg. Zo zie ik dat ook met paarden met 'staleigenaardigheden'. Pas als het probleem op stal ook niet is op te lossen door routine en vastigheid, dan is het dier niet geschikt voor een manege, imo.

Overigens denk ik wel dat te veel maneges die soort problemen onderschatten en het afschuiven op klanten. Daar wordt een paard dan echt niet beter van en het gedrag nog minder. Dat vind ik wel kwalijk, zowel voor het paard, als voor de klant. Pas op mijn huidige manege (en ik heb er door verhuizingen een stuk of 6 gehad) kreeg ik als volwassene hulp op stal als ik daarom vroeg, verder was het altijd dat je het maar moest kunnen. Dat maakt je niet zekerder en voor het paard geen fijner persoon om ermee aan de slag te moeten..

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:34

enjoymyhorse schreef:
Shadow0
Als de staat van de paarden op de manege zo slecht is dat het alleen maar slachtmateriaal is bij verkoop kan ik me voorstellen waarom ze zo zuur doen.
Tijd voor sluiting manege dan.
Echt, te erg voor woorden. ;( :(

Kom op zeg, manege paarden horen brave paarden te zijn. Waar bij verkoop veel recreanten om staan te springen.
Geen afgesleten paarden die half kreupel de lesjes nog door geschopt worden voor wat winst.
Ja ik weet dat dat helaas op veel slechte maneges de gewone gang van zaken is.
En dan nog de vraag waarom bijt/ schopt het paard, behalve bij iemand die hem de hele stal doorslaat en hij het daar niet bij durft.
Want dat is het antwoord op laat de instructie maar zadelen ipv een onzeker manege meisje. Bij paarden in die staat dat ze niet meer verkoopwaardig zijn.


Triest.
Maar dan maak ik me gemakkelijk af met mijn antwoorden?
Nee ik kijk verder, luister.
Helaas leren veel mensen dat niet meer, dat klopt helaas wel.


Ik vind het vetgedrukte stukje nogal een aanname. Voorbeeld van een paard bij ons op de manege met ooit slechte ervaringen: ze gaat dreigend staan happen naar vreemden die haar stal inlopen. Als je rustig met het halster in je handen blijft wachten, komt ze na 3x in de lucht happen naar je toe, steekt haar neus erin en is er verder niks aan de hand.
Hoezo afgesleten half kreupel en de stal door geschopt worden?

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:47

Hier loopt er ook zo'n een. Die is soms ook niet zo lief op stal (kont keren, je klem zetten, heeft ook lichte voernijd) maar als je daar zelfverzekerd op af stapt van 'je kan me toch niets doen' is ze poeslief. Als je zenuwachtig, boos etc de stal in stapt, hop een trap in je richting. Ik probeer het dus meestal eerst even zelf en als ze teveel last heeft van mijn gemoedstoestand op dat moment vraag ik of personeel het wil doen of een lesgenootje :) Op de poetsplaats is ze trouwens een schat, dus het lijkt me meer het haar territorium veredidgen dan wat anders.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:51

@J_emma
Shadow0 heeft het over paarden die niet meer te verkopen zijn.
Dan lijkt het mij geen aanname dat het over versleten paarden gaat.

En ja het kan een aanname zijn dat de instructrice met zoveel vertoon de stal in gaat.
Helaas heb ik het meerdere malen zo wel zien gebeuren. Net als met stallen mesten dat een paard paard geprikt word met de mestvork.
Het gebeurt te vaak niet zo netjes als jij beschrijft, dat als standaard maken is net zoveel aanname.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:56

enjoymyhorse schreef:
Als de staat van de paarden op de manege zo slecht is dat het alleen maar slachtmateriaal is bij verkoop kan ik me voorstellen waarom ze zo zuur doen.


Je lijkt er wel op gebrand om het zo te verdraaien dat er iets negatiefs uitkomt he :)

Citaat:
Kom op zeg, manege paarden horen brave paarden te zijn. Waar bij verkoop veel recreanten om staan te springen.


Huh, ja, maar het punt is dus dat het hier gaat om paarden die in 1 opzicht niet braaf zijn: namelijk in de omgang op stal.

Citaat:
Geen afgesleten paarden die half kreupel de lesjes nog door geschopt worden voor wat winst.
Ja ik weet dat dat helaas op veel slechte maneges de gewone gang van zaken is.


Ah. Oh. Het is gewoon manegebashen.

Citaat:
En dan nog de vraag waarom bijt/ schopt het paard, behalve bij iemand die hem de hele stal doorslaat en hij het daar niet bij durft.
Want dat is het antwoord op laat de instructie maar zadelen ipv een onzeker manege meisje.


Vreemd uitgangspunt. Lijkt me ook een erg ineffectieve methode, een paard dat al bang en boos is de stal door schoppen. Daar wordt het geheid niet beter van. En ik denk zomaar dat mensen op maneges die ervaring ook al wel eens hebben opgedaan onderweg :)

Ik ben blij dat dat gelukkig niet is hoe er in mijn omgeving omgegaan wordt met paarden die lastig kunnen zijn met zadelen. Daar wordt gedaan wat ik al zei: rust en een bekend iemand zodat er vertrouwen opgebouwd wordt. En ze niet in de stressende situatie brengen van onzekere ruiters en snel oplopende spanning.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Discussie; Als manegeklant de stal in bij moeilijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:04

Wij hebben vroeger een pony op stal gehad die vond dat zijn stal van hem is (nog steeds), en liet dit ook erg blijken als je wilde opzadelen. Hij is een tijdje door vaste personen gezadeld, en nu kan nog niet iedereen hem zadelen maar als je weet hoe je het moet doen lukt het je zelf ook.

Ook een pony die zich omdraaide, en dreigde, maar hij trapte nooit. Was gewoon een trucje van hem. Gewoon naar zijn hoofd toelopen en hij deed nooit wat.
Nu ook een pony die zich omdraait, maar ook daadwerkelijk trapt. Hangt dus ook een briefje op de staldeur dat je met opzadelen hulp moet vragen aan het personeel dat er rondloopt.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:07

Waren die paarden dan al zo toen ze op de manege aankwamen Shadow0?
Nee, dus het zijn brave recreatie paarden kapot gemaakt door het leven dat ze daar niet aan kunnen.
Daar zo geworden.
Dat is geen manege bashen, maar de werkelijkheid onder ogen durven zien dat het allemaal niet zo mooi gesteld is.
Daar kun je je ogen voor sluiten zoals jij duidelijk doet.
Je kan ook als manege zorgen dat paarden die dit leven niet trekken niet blijven.
Echt oprecht de vraag waarom de paarden houden in wat ze niet gelukkig maakt.
Waarom geen paarden houden die dat wel prima vinden.
Dan valt er niets te bashen zoals jij het graag noemt.

Je gaat een paard dat geen 140 kan springen een Z parcours in laten.
Voor elk paard is een goede plek te vinden. En dat kan een manege zijn. Maar soms ook niet.

Ik weet niet of je zelf manege houder bent waarom je dit leed zo goed praat. Of dat je manege ruiter bent die dit gedrag maar als normaal ziet.
Maar eye opener een paard dat zo doet heeft wat te vertellen en dat is geen goeds.

Als jij een baan hebt waar je je niet op je plaats bent, ook maar tot je 70 blijven doen?
Ik zie je vaak reageren in berichten waar je sociaal erg op de voorgrond treed dat we op moeten komen voor diegene die het minder hebben getroffen.
Waarom heb je dat oordeel niet over paarden waar hun plekje en taak als manegepaard niet voor weggelegd is.
Laatst bijgewerkt door enjoymyhorse op 25-09-18 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:18

enjoymyhorse schreef:
@J_emma
Shadow0 heeft het over paarden die niet meer te verkopen zijn.
Dan lijkt het mij geen aanname dat het over versleten paarden gaat.

En ja het kan een aanname zijn dat de instructrice met zoveel vertoon de stal in gaat.
Helaas heb ik het meerdere malen zo wel zien gebeuren. Net als met stallen mesten dat een paard paard geprikt word met de mestvork.
Het gebeurt te vaak niet zo netjes als jij beschrijft, dat als standaard maken is net zoveel aanname.


Ik maak het geen standaard,waar zie je dat? Ik nuanceer alleen jouw verhaal.
Want ik denk dat ik het met de grote lijnen en zeker met de intentie erachter helemaal eens ben. Ik vind het alleen maar goed om paardenwelzijn op 1 te zetten en daar steeds kritisch naar te kijken. Maar ik zie ook dat de stelligheid en in mijn ogen af en toe kort door de bocht-heid waarmee je dat doet,dus reacties als de mijne oproept. Terwijl er met je boodschap an sich, nogmaals, natuurlijk helemaal niks mis is.
Maar laten we niet alle maneges waar een wat lastiger paard staat over één kam scheren.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:24

De meeste maneges hebben niet zo'n groot budget om paarden te kopen en daardoor komen er vaak paarden met 'een vlekje' op maneges terecht. Paarden dus die niet geschikt zijn voor de particuliere markt omdat er iets mee is. Soms zijn dat paarden die lelijk doen op stal. Dat komt dan niet doordat ze manegepaard zijn, maar juist andersom, ze worden manege paard omdat er iets niet perfect is aan ze. Van zulke paarden kun je heel veel leren, al is het maar respect.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:00

enjoymyhorse schreef:
Waren die paarden dan al zo toen ze op de manege aankwamen Shadow0?
Nee, dus het zijn brave recreatie paarden kapot gemaakt door het leven dat ze daar niet aan kunnen.
Daar zo geworden.


Dat je dat allemaal zomaar weet! Bravo voor je kristallen bol.

Citaat:
Echt oprecht de vraag waarom de paarden houden in wat ze niet gelukkig maakt.
Waarom geen paarden houden die dat wel prima vinden.


Omdat er genoeg maneges zijn die hun paarden niet zomaar af willen danken als ze in het algemeen goed in hun vel zitten, goed in de kudde passen, en goed meelopen met de lessen, maar meer stabiliteit nodig hebben bij het opzadelen.

Maar misschien is het ook wel gewoon een verschil van interpretatie in hoe heftig het is: er zijn namelijk zeker paarden die niet geschikt zijn als manegepaarden en echt stelselmatig bijten en trappen lijkt me zeker niet goed. Misschien heb ik dat ook wel niet genoeg duidelijk gemaakt.
Maar ik denk ook aan de vele paarden waarbij het makkelijk mis kan gaan bij onzekere ruiters maar waarbij problemen ook redelijk snel over zijn als het paard je kent / je ontspannen de stal in gaat.

Citaat:
Dan valt er niets te bashen zoals jij het graag noemt.


Ik betwijfel het. De mening van veel mensen over maneges lijkt gebaseerd op ervaringen van soms wel 30 jaar terug, of het uitvergroten van ervaringen op een enkele manege over alle maneges. Hoe goed men het als manege ook probeert te doen, ik heb het idee dat er altijd wel wat gevonden wordt om op te katten.

Citaat:
Ik zie je vaak reageren in berichten waar je sociaal erg op de voorgrond treed dat we op moeten komen voor diegene die het minder hebben getroffen.


Nog geen half jaar lid en 176 berichten, en je meent mij al te kennen? Ben ik hier met een schaduw aan het praten?

Citaat:
Waarom heb je dat oordeel niet over paarden waar hun plekje en taak als manegepaard niet voor weggelegd is.


Zoals gezegd: ik denk dat het goed is om naar het geheel te kijken. Paarden die duidelijk ongelukkig zijn, zijn niet op hun plek. Maar bij paarden die alleen in de omgang op stal onzeker zijn waardoor dat makkelijk uit de hand kan lopen, maar in de lessen gewoon goed meedoen, zie ik geen reden om ze uit de manege te houden, en vind ik het aanpassen van de omgang (namelijk: geen onzekere en onervaren ruiters) een veel redelijkere oplossing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers