Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 17:37

Ontgiften in het voorjaar en/of najaar, zin of onzin?

Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden, van kruiden tot druppels en alles ertussenin, wat geven jullie en waarom? Is het resultaat zichtbaar, of is het 'baadt het niet dan schaadt het niet'?

Zelf ben ik nog aan het dubben wat te doen. In het verleden gaf ik wel eens een week groene leem door het voer heen, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets van gemerkt.
Toch vind ik het idee van periodiek opschonen wel prettig met een ras dat eczeemgevoelig is (beide hebben het niet en dat houd ik graag zo).

Wat doen jullie?


FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:55

Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen en voors/tegens :)

Nikita :knuffel:

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:06

Nog nooit gedaan en zie er ook niet meteen het nut van in.
Lever en nieren filteren en ontgiften de hele dag door als alles goed is. :)
Knollies zien er goed uit worden hier doorgaans stokoud :+

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:02

Pandora2 schreef:
Nog nooit gedaan en zie er ook niet meteen het nut van in.
Lever en nieren filteren en ontgiften de hele dag door als alles goed is. :)
Knollies zien er goed uit worden hier doorgaans stokoud :+


Precies, detoxen dat doet de lever al.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:07

Als je een paard hebt met problemen kan ik me nog voorstellen dat je wat wil proberen, maar anders zijn er zoveel dingen die je kan doen, wordt mij een beetje te gek..
Bovendien kun je juist ook disbalans krijgen met alles wat er te koop is.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:12

Als een paard correct gevoerd wordt is zoiets toch totaal zinloos?

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:13

Dit is gebaseerd op mensen met detox sapjes, maar wel erg helder en wetenschappelijk onderbouwd
Laatst bijgewerkt door mooney op 24-09-18 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt


FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:22

mooney schreef:
Dit is gebaseerd op mensen, maar wel erg helder en wetenschappelijk onderbouwd
https://youtu.be/vnxWeUYc0A8


Ik zie een filmpje van colgate :+


Even vanuit mijn situatie (ik kan natuurlijk niet spreken vanuit TS). Mijn chiropractor heeft aangegeven dat mijn merrie nog wat gevoelig is op haar nieren. Wat mij begrijpelijk is gezien ze een enorme hoop aan medicatie naar binnen heeft gekregen afgelopen half jaar. Haar vacht is dan ook verre van gezond, maar langzaam komt haar energie wel terug. Hij raadde aan om eens aan drainage kuur en daarna detox kuur te denken. Ik ben me vooral aan het verdiepen in de zin en onzin ervan, maar ben eerlijk gezegd niet direct ertegen als ik de verhalen lees en kijk wat erin zit. MLD heeft mijn merrie ook zeer regelmatig gehad aan het begin en heeft zeker goed geholpen, dus ik ben vooral benieuwd of je met een kuur ook zo'n effect hebt (of juist helemaal niet).

Nikita :knuffel:

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:36

FelineNanet schreef:
mooney schreef:
Dit is gebaseerd op mensen, maar wel erg helder en wetenschappelijk onderbouwd
https://youtu.be/vnxWeUYc0A8


Ik zie een filmpje van colgate :+

:') Dat is dus waarom je dat niet via mobiel moet proberen, ik heb het even aangepast.


Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:50

Ik vind het de grootste onzin die er is!! Doe het eens bij jezelf, moet je kijken hoe ruk je je dan voelt tijdens zo een kuur.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:14

Ik heb dit voorjaar voor het eerst een reinigingskuur gegeven aan mijn eczeem IJslander en ik merkte echt een gigantisch verschil.

Na een meting kwam eruit dat de darmen, lever, nieren niet helemaal goed functioneerde. Dit uit zich vaak in kriebels, schilfers, vette huid.... Ik had niet zo'n kant en klaar middeltje maar 3 soorten essentiële oliën en groene leem. Na deze ervaring heb ik besloten het ieder jaar te doen, ook bij mijn andere IJslander en Shetlanders.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:52

Pauline2cv schreef:
Ik heb dit voorjaar voor het eerst een reinigingskuur gegeven aan mijn eczeem IJslander en ik merkte echt een gigantisch verschil.

Na een meting kwam eruit dat de darmen, lever, nieren niet helemaal goed functioneerde. Dit uit zich vaak in kriebels, schilfers, vette huid.... Ik had niet zo'n kant en klaar middeltje maar 3 soorten essentiële oliën en groene leem. Na deze ervaring heb ik besloten het ieder jaar te doen, ook bij mijn andere IJslander en Shetlanders.


Oja metingen met zo'n wichelroede, ja. Hoera halleluja, we kunnen röntgenapparatuur, MRI, echografie én bloedonderzoek gewoon afschaffen. Alles is te vervangen met één simpele kromgebogen klerenhanger. Die vertelt ons alles over wat een paard mankeert én welk medicijn hij nodig heeft.

Ik snap niet dat we nog ziekenhuizen en dierenartsklinieken hebben. +:)+

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:16

Dat mensen daar hun geld aan uitgeven zeg!!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 09:56

Duidelijke taal hier. :)

Eigenwijs als ik ben, heb ik nu toch wat gedroogde kruiden met reinigende eigenschappen in huis om te geven. Ze eten het graag.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:06

Wijslander schreef:
Duidelijke taal hier. :)

Eigenwijs als ik ben, heb ik nu toch wat gedroogde kruiden met reinigende eigenschappen in huis om te geven. Ze eten het graag.


:D
Brandnetels zijn zuiverend en reinigend naar 't schijnt. Staat behoorlijk wat in het land hier en gaan ze in deze periode van het jaar lekker van smullen :9

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 10:14

Pandora2 schreef:
Wijslander schreef:
Duidelijke taal hier. :)

Eigenwijs als ik ben, heb ik nu toch wat gedroogde kruiden met reinigende eigenschappen in huis om te geven. Ze eten het graag.


:D
Brandnetels zijn zuiverend en reinigend naar 't schijnt. Staat behoorlijk wat in het land hier en gaan ze in deze periode van het jaar lekker van smullen :9


Brandnetel vinden ze hier heerlijk en kleefkruid ook. :j

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:27

Ik was mezelf hier ook een beetje over aan het informeren. Vooral omdat er dit jaar heel veel eikeltjes van de bomen gevallen zijn, en ondanks goed weidebeheer en goed opruimen zal mijn paard toch aardig wat eikeltjes hebben gegeten in de loop der tijd. Aangezien eikels giftige stoffen bevatten, was ik ook aan het denken of iets van een ontgifting misschien raadzaam zou zijn.

This is my design

Runa

Berichten: 1108
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Zin en onzin van detoxen met voeding/supplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:53

Ik vind het lastig. In de eerste instantie geloof ik inderdaad in de functie van de lever en de nieren in het afvoeren van afvalstoffen. Aan de andere kant... Wat als die organen wel wat extra hulp kunnen gebruiken om wat voor reden dan ook?

Mijn merrie had ieder jaar wormen en elke winter luis. Ik heb haar toen meegenomen naar een holistisch dierenarts, ja, zo eentje, waar ik ook van die druppels mee heb gekregen. Toeval of niet... Ze had afgelopen winter geen luis en uit het wormonderzoek bleek dat ze niet ontwormd hoefde te worden. Ik had verder niks veranderd aan huisvesting of voer.

Dus ja, als ik weer een probleem op waar de 'gewone dierenarts' vooral oplossingen voor biedt maar weinig manieren om het te voorkomen (in dit geval dus steeds wassen en ontwormen) zal ik zeker overwegen het nog een keer te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NRJ, Stelvio en 45 bezoekers