Rauwe melk - wie drinkt het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 12:15

Rauwe melk schijnt beter te zijn dan ''gewone supermarktmelk''. Nu mijn dochtertje 1 jaar is geworden, wil ik haar dit ook gaan geven. Melktaps zijn hier (Heesch, nabij Oss) echter nog niet bepaald volop aanwezig. Het enige wat ik in de winkel (Ekoplaza) kan vinden is Kefir gemaakt van rauwe melk a €3 de liter. Dat vind ik dan ook wel weer vrij prijzig. Ik heb wel het liefste biologische rauwe melk, maar dat is hier in de regio al helemaal niet te vinden.

Zijn er meer mensen die rauwe melk drinken? Hoe bevalt het, ook qua logistiek? Kun je het invriezen bijvoorbeeld, zodat je niet 2x per week naar de melktap moet (in ons geval ligt het toch wel uit de buurt)?

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:19

Euh heb je geen boer in de buurt? Kan je vast een dealtje maken dat hij bv op vaste wagen even een litertje in een flestapt voor jou

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:19

Ik weet niet of het heel verstandig is om rauwe melk te geven aan jonge kinderen, ze steriliseren de melk niet voor niets. Maargoed dat was nu de vraag niet.

In Berlicum zit een melktap direct bij de boer, dat is een minuutje of 10 van Heesch af. Die zit aan de Wertsteeg dichtbij het dorp zelf.

Zelf heb ik ivm lactose intolerantie geen enkele ervaring met rauwe melk.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:20

Wat is er beter aan? Ze kan er ziek van worden. Dat is ook de reden dat boeren er niet zo happig op zijn om rauwe melk te verkopen.

Foaly

Berichten: 4837
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:20


xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:21

Een vraag uit interesse: waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:21

Ja hoor, wij doen niet anders. Zo vers uit de tank, iedere dag. Nog nooit ziek van geweest.

Ik zou op zoek gaan naar een (goeie) boer bij je in de buurt!

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:23

Wat zijn dan de voordelen van rauwe melk ten opzichte van gepasteuriseerde melk? Oprechte interesse :)

Ik zou er mee uitkijken, zeker bij jonge kinderen. Melk wordt niet alleen maar gepasteuriseerd om het langer houdbaar te maken, maar vooral ook om ziekteverwekkers uit de melk te halen. Iemand met een goed, volledig immuunsysteem kan prima rauwe melk drinken en andere rauwmelkse producten eten. Maar een kind van 1 heeft nog geen volledig ontwikkeld immuunsysteem en daardoor is de kans dat zij er (ernstig) ziek van wordt groter. Dat is ook de reden dat zwangere vrouwen geen rauwmelkse producten mogen. Denk aan salmonella, E coli, listeria. Allemaal zaken waarvan je niet wil dat een dreumes ze oploopt.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:23

Ik drink het wel eens (thuis een melkveebedrijf), ik zou me niet zo verkijken op het wel of niet biologische, koeien die antibiotica of iets dergelijks gebruiken wordt de melk van weggegooid, zodra daar een spoortje van te vinden is in je tank melk krijg je enorme boetes vanuit de melkfabriek, dus dat zal geen boer proberen ;)
Verder zou ik juist weer wel opletten of het bedrijf waar je de melk haalt er rommelig uit ziet of niet, dat zegt vaak ook genoeg over hoe de boer met hygiëne omgaat, want er zit weleenswaar een filter in de melkmachine, maar toch kunnen de waardes van de melk per bedrijf verschillend zijn.
Invriezen kan trouwens! Doen wij ook met biest voor de kalfjes, kan dat het wel wat “ontbind” maar dan moet je het ff goed schudden. Waar woon je ergens? Wij hebben geen melktap aan huis maar wel iemand die wekelijks een paar liter melk komt halen, niet voor €3 per liter :’)
Kan aan mn ouders vragen of je ook eens wat kunt proberen als je in de buurt woont.

Kabayo

Berichten: 13948
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:23

Rauwe melk? Je bedoeld melk rechtstreeks uit de melktank zonder er iets aan gebeurd is? Waarom niet? Het is héérlijk. Mijn familie drinkt altijd rauwe melk. Iedereen leeft nogsteeds en niemand is er ziek van geweest. Jong en oud drinkt het. Ik ook wel eens.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Rauwe melk - wie drinkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:29

Bij ons op de boerderij wordt het ook wel eens gedronken.. Ik daarentegen vind er echt geen klap aan := (herpen)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:30

lieveli schreef:
Wat is er beter aan? Ze kan er ziek van worden. Dat is ook de reden dat boeren er niet zo happig op zijn om rauwe melk te verkopen.


Hier gebeurt dat bij bijna elke boerderij. Je wordt er niet ziek van als je het gewoon even zelf pasteuriseert.
Het is veel lekkerder en verser dan bewerkte melk uit de supermarkt. Je kan het alleen een stuk minder lang bewaren.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:31

De voordelen van rauwe melk ten opzichte van gepasteuriseerde melk zijn niet bewezen. Wat wel bewezen is, is dat er ziekteverwekkers zoals salmonella, E coli of listeria in kunnen zitten. Dit zie, ruik of proef je niet. Ik zou dus nooit melk drinken die niet gepasteuriseerd is. Juist met een kind zou ik deze gok nooit nemen dus nee wij doen het zelf niet.

Je zou eens bij een boer in de buurt kunnen vragen. Echter denk ik dat de meeste dit niet zomaar zullen doen i.v.m. risico's op ziek worden en eventuele schadeclaims. Ik weet dat onze buurman het zelf niet doet om gedoe te voorkomen.


Misschien zit hier een adres bij wat redelijk in de buurt is:
https://www.hetkanwel.net/rauwe-melk-ko ... nederland/

Overigens wordt op deze website wel geadviseerd de melk eerst zelf te koken/pasteuriseren.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:36

Wij drinken rauwe melk (mijn zus heeft een biologisch melkveebedrijf) en we maken Kefir. Beide worden ook verkocht op de boerderij. Het wel of niet geven van rauwe melk aan je dochter is iets wat ieder voor zichzelf mag beslissen. Als je eenmaal rauwe melk gevonden hebt kun je die kefir ook zelf maken. 1 keer een liter kopen dan kun je hem een aantal keer door enten. Pb me maar als je exact wil weten hoe.
En op http://www.boerderijhetvertrouwen.nl staan links met het hoe en waarom van rauwe melk.

Zonder melktap mag je als boer zijnde officieel geen melk rechtsstreeks uit de tank verkopen.

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:38

Ik zou hier heel hard mee oppassen. Ik heb over dit onderwerp laatst nog een documentaire gezien en daar kwamen getuigenissen aan bod van mensen die er heel ziek door waren geworden. Ik sommige landen is de verkoop ook gewoon verboden, dat zal wel een reden hebben denk ik dan.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:40

Hier nog iemand die het drinkt. Het is lekkerder en gezond. Daarnaast tap ik het rechtstreeks uit een tank in een glazen fles. Dat is beter voor het milieu.

Ik zou het nog niet aan hele kleine kinderen geven. Daarnaast zijn er mensen die erg moeten wennen aan de rijkheid van melk. Dus niet meteen een liter per dag gaan drinken.

3 euro de liter is erg duur. Ik heb er nog nooit meer dan een euro voor betaald.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 24-09-18 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:40

Volgens mij zit er in Reek eentje, maar die is niet biologisch.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:41

Melk is sowieso niet goed, ik zie de voordelen er ook niet van.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:43

Klinkt als de zoveelste onzinnige gezondheidshype want het is "natuurlijk" en dat is natuurlijk "beter". :roll: Laat je alsjeblieft niet meeslepen door dit soort onzinnige quasiwetenschappelijke uitspraken dat het beter "schijnt" te zijn en doe je eigen onderzoek voor je met je kinderen gaat aanmodderen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:52

lieveli schreef:
Wat is er beter aan? Ze kan er ziek van worden. Dat is ook de reden dat boeren er niet zo happig op zijn om rauwe melk te verkopen.


idd iedereen in mijn omgeving roept niet doen, in de familie zijn er dus 3 kinderen aan overleden en eentje die overleefde het maar net....
Is er weer een nieuwe hype gaande, ook hier aan de deur is het al een paar keer gevraagd afgelopen week?.

Mocht je bedenken ik wil de melk zo vers mogelijk, kook het dan eerst goed voor je het aan zo een jong kind geeft! :Y)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:53

kiomiamigo schreef:
Wij drinken rauwe melk (mijn zus heeft een biologisch melkveebedrijf) en we maken Kefir. Beide worden ook verkocht op de boerderij. Het wel of niet geven van rauwe melk aan je dochter is iets wat ieder voor zichzelf mag beslissen. Als je eenmaal rauwe melk gevonden hebt kun je die kefir ook zelf maken. 1 keer een liter kopen dan kun je hem een aantal keer door enten. Pb me maar als je exact wil weten hoe.
En op http://www.boerderijhetvertrouwen.nl staan links met het hoe en waarom van rauwe melk.

Zonder melktap mag je als boer zijnde officieel geen melk rechtsstreeks uit de tank verkopen.


geloof me het gebert ech wel koe ,geit en schaap!!!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:54

kiomiamigo schreef:
Wij drinken rauwe melk (mijn zus heeft een biologisch melkveebedrijf) en we maken Kefir. Beide worden ook verkocht op de boerderij. Het wel of niet geven van rauwe melk aan je dochter is iets wat ieder voor zichzelf mag beslissen. Als je eenmaal rauwe melk gevonden hebt kun je die kefir ook zelf maken. 1 keer een liter kopen dan kun je hem een aantal keer door enten. Pb me maar als je exact wil weten hoe.
En op http://www.boerderijhetvertrouwen.nl staan links met het hoe en waarom van rauwe melk.

Zonder melktap mag je als boer zijnde officieel geen melk rechtsstreeks uit de tank verkopen.


Op de website staat dat deze rauwe melk veel gezonder is dan gepasteuriseerde melk. Is daar eigenlijk gedegen onderzoek naar gedaan? Ik kan namelijk nergens vinden dat er echt bewijs is dat rauwe melk gezonder is dan gepasteuriseerde melk. Ook wordt er niet gesproken over de kans op ziekteverwekkers in de melk. Ik vraag me af hoe de kwaliteitscontrole van de rauwe melk gebeurt die bestemd is voor direct gebruik, dus zonder te bewerken (koken)?

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:54

Vroeger als kind ook wel rauwe melk gedronken, maar dan echt direct na het melken, melk was nog lauw. Vond het wel lekker en ben er nooit ziek van geworden. Herinner me wel dat er altijd drama gemaakt moest worden over 'het velletje' dat boven kwam drijven, dat was vies :+ .
Was gewoon af en toe een glas bij oom met koeien. De melk die in de koelkast thuis stond was gewone gepasteuriseerde industriële melk, idd flauwer van smaak ivgm rauwe melk.

Zoals al eerder gezegd moet je bij rauwe melk wel oppassen voor ziektekiemen, het is niet geschikt voor jonge kinderen.
En persoonlijk heb ik liever gepasteuriseerde melk als het bewaart moet worden.
Rauwe melk is goed voor een glas een keertje direct na het melken.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:58

verootjoo schreef:
lieveli schreef:
Wat is er beter aan? Ze kan er ziek van worden. Dat is ook de reden dat boeren er niet zo happig op zijn om rauwe melk te verkopen.


Hier gebeurt dat bij bijna elke boerderij. Je wordt er niet ziek van als je het gewoon even zelf pasteuriseert.
Het is veel lekkerder en verser dan bewerkte melk uit de supermarkt. Je kan het alleen een stuk minder lang bewaren.


Maar dan drink je het dus niet rauw.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:01

Je hoort iets wat wel logisch klinkt en gaat dat op een kind van 1 jaar uitproberen.. :)