Welk bit tijdens springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Welk bit tijdens springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 11:44

Ik ben opzoek naar een geschikt bit voor mijn paard. Wanneer ik dressuurmatig rijd, rijd ik met een simpele enkelgebroken bustrens waar hij echt wel fijn op loopt. Maar tijdens het springen kan hij ontzettend sterk worden. Ik ben dus opzoek naar een fijn bit waarmee ik wat meer controle heb tijdens het springen. Hebben jullie een idee wat in aanmerking zou komen? Er zijn zoveel verschillende bitten dat ik er niet uit kom nu.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Welk bit tijdens springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:53

Ik denk dat je eerst even moet toelichten wat er precies gebeurt. Wat doet je paard bij het springen precies?
- Hoofd/neus omhoog?
- Niet meer reageren op teugelhulpen?
- Trekken?
- Niet meer nageeflijk?
- Springt alle kanten op/geen controle over richting?
- Iets anders?

Het is een beetje afhankelijk van wat je paard doet, elk bit werkt namelijk anders en moet je dus niet zomaar gebruiken. Mijn paard heeft vroeger met springen een passoa bit ingehad maar is ondertussen gecalmeerd en is met haar 'normale' Myler prima te rijden. Passoa was omdat ze afstormde op hindernissen en haar neus in de lucht stak. Ik heb haar daar nooit mee gereden omdat ik graag met hetzelfde bit wil kunnen springen als met dressuur.

Zou je ook willen meegeven om te gaan oefenen met dressuur rijden in een bak waar hindernissen staan en niet te gaan springen, of eentje springen en daarna door dressuren. Hiermee leer je je paard aan dat er naast hindernissen ook gewoon gewerkt kan worden op een normaal bit, je bouwt wat rust in zijn hoofd in.

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Re: Welk bit tijdens springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 12:00

Dit gebeurt allemaal,
- Hoofd/neus omhoog?
- Niet meer reageren op teugelhulpen?
- Trekken?
- Niet meer nageeflijk?

Niet altijd en tegelijk maar wel 9 van de 10 keer. Vooral wanneer ik al een aantal sprongen gemaakt heb, dan wordt hij enthousiast en gaat hij steeds harder, trekken en gewoon niet meer luisteren naar mijn hulpen.

Dressuur rijden met hindernissen in de bak doe ik vaker, dat gaat altijd heel goed, kijkt dan totaal niet naar de hindernissen en is gewoon nageeflijk en goed aan mijn hulpen. Zoals ik net al zei, hij wordt pas sterk nadat ik een aantal sprongen gemaakt heb.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Welk bit tijdens springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:04


Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 12:07


RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:13

Ok, klinkt herkenbaar, hij wordt gewoon lekker enthousiast, leuk zo'n gekkie totdat je geen handen meer hebt!
Ik zou voor een iets strenger bit gaan en aangezien hij niet meer naar beneden komt een kleine hefboom werking. Wel zou ik wel echt zeggen: doe voorzichtig, het kan voor je paard een groot verschil zijn, ik ben persoonlijk altijd een beetje huiverig voor het corrigeren enkel met een bit, maar je kent je eigen paard het beste.
Een passoa bit kan misschien een uitkomst zijn, hiermee zal je kunnen spelen op welke ring je het bakstuk en de teugel vastmaakt en dus ook met wat goed werkt/past bij jullie. Ik zou sowieso een vorkje voor aan de bitringen nemen, maakt de actie van het bit net wat minder scherp, of eventueel met twee sets teugels rijden, maar dat is misschien wel heel veel nieuws in één keer. Door de hefboomwerking is de actie wat scherper, maar er is geen actie op zijn kin zoals bij een pelham.
Begin met zo min mogelijk hefboomwerking, en als hij dan alsnog te sterk is, pas de optoming rondom het bit aan. Geef het ook even de tijd om te zien wat werkt, is erg moeilijk om na een uur al te zien of een bit goed bij je paard past, neem dus een week de tijd om het aan te kijken (en voelen).

Zou daarnaast gaan oefenen met zodra hij heet wordt stoppen met springen, lekker andere oefeningen doen totdat hij calmeert/zich weer gedraagt, en dan pas weer springen. Is een beetje irritant als je lekker wilt gaan springen, maar op de lange termijn heb je er denk ik het meeste aan :)

Bollebuik
Berichten: 295
Geregistreerd: 05-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 12:16

RedKiwi schreef:
Ok, klinkt herkenbaar, hij wordt gewoon lekker enthousiast, leuk zo'n gekkie totdat je geen handen meer hebt!
Ik zou voor een iets strenger bit gaan en aangezien hij niet meer naar beneden komt een kleine hefboom werking. Wel zou ik wel echt zeggen: doe voorzichtig, het kan voor je paard een groot verschil zijn, ik ben persoonlijk altijd een beetje huiverig voor het corrigeren enkel met een bit, maar je kent je eigen paard het beste.
Een passoa bit kan misschien een uitkomst zijn, hiermee zal je kunnen spelen op welke ring je het bakstuk en de teugel vastmaakt en dus ook met wat goed werkt/past bij jullie. Ik zou sowieso een vorkje voor aan de bitringen nemen, maakt de actie van het bit net wat minder scherp, of eventueel met twee sets teugels rijden, maar dat is misschien wel heel veel nieuws in één keer. Door de hefboomwerking is de actie wat scherper, maar er is geen actie op zijn kin zoals bij een pelham.
Begin met zo min mogelijk hefboomwerking, en als hij dan alsnog te sterk is, pas de optoming rondom het bit aan. Geef het ook even de tijd om te zien wat werkt, is erg moeilijk om na een uur al te zien of een bit goed bij je paard past, neem dus een week de tijd om het aan te kijken (en voelen).

Zou daarnaast gaan oefenen met zodra hij heet wordt stoppen met springen, lekker andere oefeningen doen totdat hij calmeert/zich weer gedraagt, en dan pas weer springen. Is een beetje irritant als je lekker wilt gaan springen, maar op de lange termijn heb je er denk ik het meeste aan :)



Dankjewel! Daar zal ik eens naar gaan kijken.