Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:12

Brrrrr volgens mij had ik een van de meest gunstige controleposten. Maar toch heb ik het nog steeds koud.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:47

Leven van een groom gaat ook niet over rozen heb ik wel gemerkt. Heel veel te koelen viel er natuurlijk niet maar probeerde vooral wat mentale steun te geven. Groompunt 2 net op tijd bereikt, maar ik was even iets in de auto gaan leggen en toen kwam mijn ruiter net voorbij. Groompunt 3 was een eind rijden, 18 km, ze net kunnen treffen. Vervolgens nog even op 2 km voor finish gestaan en heel snel terug moeten lopen. Gelukkig heeft ze niet gelijk aangeboden. Eerst zadel eraf, even plassen en op 9 minuten aangeboden met een HS van 60. Had niet eerder gemoeten denk ik. Mooie vetkaart op de nakeuring. Geslaagde wedstrijd voor mijn ruiter.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:15

Ik ben nu op Kreta maar volgens mij heeft het echt heel de dag geregend, of niet?

Is er nog iets waar je dan op zo’n dag aan moet denken?

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:18

Genoeg droge dekens om je paard warm te houden en droge kleren voor jezelf.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:22

Dat zijn idd de logische dingen maar verder geen dingen waar je rekening mee moet houden onderweg?
Lopen ze zich bv sneller stuk op de singel of iets dergelijks?


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:34

Dat ligt denk ik aan je paard.
Voorzichtiger rijden ivm zwaar worden van het terrein is ook wel aan te raden als het erg nat wordt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:50

Ondergrond is glibberig waardoor ze zich snel kreupel lopen. Ook moet je zorgen dat ze warm blijven na het rijden want zolang je rijd zijn ruiter en paard wel warm maar zodra je stilstaat worden beide koud en stijf. Ook merk ik vaak bij wedstrijden met regen dat er makkelijk fout wordt gereden. Het zicht wordt misschien wel minder en ik denk dat je snel wat omlaag kijkt.o ja....sommige vetkaarten was niks van over. Waterdicht hoesje doet wonderen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:12

Die natte kaarten snap ik echt niet! Er wordt de hele dag regen voorspelt, dan zorg je toch voor iets waterdichts om het in te doen?

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:18

Ik kreeg een compliment dat ik een van de weinige was die een kaart had die nog geen druppel nat was :)

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Hilli

Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:49

Een vetkaart hoort gewoon altijd in een waterdicht hoesje. Ook van zweet worden ze flink onleesbaar! Ik snap ook niet hoe je zo slordig op je kaart kunt zijn...

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:14

Ik had hem in zo’n hoesje van Boost Sports zitten. Vetkaart was echt kurkdroog gebleven!
Aan het einde werd de ondergrond inderdaad wel erg nat maar vond het meevallen met glibberigheid gelukkig!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:19

Kijk, dat zijn handige tips!Daar had ik dus nog helemaal niet aan gedacht.
Moet dus nog even een heuptasje en waterdicht hoesje scoren!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:57

Ik heb mijn kaart ook met zonnig weer altijd in een waterbestendig hoesje zitten, want idd, zweet en/of koelwater kunnen die kaarten ook erg slecht tegen :+

En dat (extra) droge dekens met dit weer logisch zijn, geldt blijkbaar ook niet voor iedereen. Heb gisteren bibberende paarden op de nakeuring gezien die zonder dekentje op de regen weer in moest terug naar de trailer. En dan was het nog een geluk dat de keuring zelf in de binnenbak was, uit de wind en de regen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:27

Tja, de vetkaart. Gewoon op de vetgate houden. Geen gezeur over kwijtraken, nat worden en andere geneuzel. Zo heb je als organisatie zelf de controle.

En kom aub niet aanzetten met het gezeur dat het meer werk is.. Als organisator van de grootste Vlaamse wedstrijd van dit jaar weet ik ondertussen wel wat erbij het organiseren van een grote wedstrijd komt kijken.

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:59

Als je toch een vliegende controle wil doen of een vetgate in het veld heb is het niet handig als de kaart niet bij de ruiter is

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:24

Maar een boterhamzakje (zip) om je kaart is toch geen moeite. En Marije, ja dat deken issue, ik zie dat ook regelmatig helaas (niet alleen bij Endurance).

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:59

Maar een rillend paard heeft het toch niet koud! Die doet dat om te voorkomen dat hij het koud krijgt!
Ja die mensen zijn er :\
Een paard gaat rillen als hij het al koud heeft, om weer op te warmen. En dan na zo'n rit het hem maar zelf uit laten zoeken. Matigjes. Kleine moeite toch een zweet- en/of regendeken mee!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:02

Napie schreef:
Als je toch een vliegende controle wil doen of een vetgate in het veld heb is het niet handig als de kaart niet bij de ruiter is


Tja, We hebben allemaal een smartphone tegenwoordig waarmee je kunt bellen. Hebben wij tijdens een controle ook gebruikt op de route. Stuur de vetkaart door als foto en klaar. Gebruik kladblokfunctie die iedere smartphone heeft en stuur deze gegevens door naar de vetgate. Is geen moeite. En hoe vaak is de afgelopen 5 jaar een vliegende controle geweest op een Nederlandse wedstrijd?

En een vetgate in het veld is nu nog makkelijk, maar straks met het nieuwe tijdsregistratiesysteem niet. En dan nog kan je alles meenemen naar deze vetgate in het veld. Wij gebruiken een ladenblok voor de vetkaarten. Iedere afstand 1 lade. Hup zo de vetkaarten mee en klaar is Kees of Klara. De Dierenartsen en schrijvers etc dienen zich toch ook te verplaatsen? Of heb je voor iedere VG in het veld andere dierenartsen? wordt een duur grapje voor de organisatoren.

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:20

Marije_jiplover schreef:
Ik heb mijn kaart ook met zonnig weer altijd in een waterbestendig hoesje zitten, want idd, zweet en/of koelwater kunnen die kaarten ook erg slecht tegen :+

En dat (extra) droge dekens met dit weer logisch zijn, geldt blijkbaar ook niet voor iedereen. Heb gisteren bibberende paarden op de nakeuring gezien die zonder dekentje op de regen weer in moest terug naar de trailer. En dan was het nog een geluk dat de keuring zelf in de binnenbak was, uit de wind en de regen.


Werd daar dan ook wat van gezegd door de artsen?

Deelnemers maken zulke fouten vast niet expres lijkt me, je gaat niet op wedstrijd om uitgesloten te worden vanwege een doorweekte kaart of om je paard bewust kou te laten lijden. Van een ervaren enduranceruiter had ik de tip gekregen om een zakje mee te nemen voor de kaart, anders was ik daar als beginner zelf waarschijnlijk niet op gekomen. Fijn als er dan ervaren ruiters zijn die je helpen door zulke handigheidjes te delen. +:)+

En uitzonderingen zullen er altijd wel zijn, maar dan is het te hopen dat de dierenartsen die ondervangen toch? Of worden paarden die staan te rillen van de kou maar verder in orde zijn, wel goedgekeurd?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:23

Het kan zijn dat doordat je paard het zo koud heeft en staat te rillen de hartslag (te) hoog is. Dan kun je afgekeurd worden op te hoge hartslag. Maar in dit geval zullen er een aantal geluk hebben gehad dat de keuring wel in een binnenbak was en niet ook buiten.

Het lijkt me toch dat je wel op zijn minst een zweetdekentje meeneemt als je weet dat het een natte/winderige/koude dag wordt? Dat staat los van wel of geen (beginnend) enduranceruiter zijn.

Er zijn al op zoveel (online)plekken tips te vinden over wat wel of niet te doen op (je eerste) endurancewedstrijd dat er best zelf wat voorbereiding kan zijn. Ik verbaas me er soms over hoe slecht sommige mensen zich voorbereiden. Dat hoesje voor je kaart a la, maar er zijn zelfs klasse 2 ruiters die daar niet aan denken ;)

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:28

Ik denk niet dat ze er een paard op af zullen keuren als alles verder gewoon in orde is. Maar de kans op een pijnreactie op de rug neemt natuurlijk wel toe. Evenals slecht bewegen. En die twee zijn wel redenen voor afkeur.

In het reglement staat dat je vetkaart droog en te lezen moet zijn. Dus daar moet je inderdaad iets op verzinnen.

De dierenarts vond het voorbrengen gisteren wel dramatisch en benoemde na de prijsuitreiking nog waar je op moet letten. Ook gaf ze aan dat er veel paarden afgekeurd zijn op het lopen. Als je paard niet gewend is aan zandverstuivingen moet je ze gewoon stappen. Vooral de dravers liepen zich er stuk op.

Voordraven:
Loop links.
Stel je paard recht en draaf rechtuit naar het einde van de baan.
Neem je paard terug naar stap en draai rustig rechtsom.
Ga niet om de pion heen. Maar blijf op je eigen baan.
Draaf dezelfde weg recht terug.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:57

Bij mij werd er verteld dat ik hem voor de pion terug moest nemen naar stap, dan om de pion heen moest draaien en dan terug moest draven. Ik heb het nog voor de zekerheid gevraagd voordat ik hem ging voordraven.

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:23

Ja verschilt een beetje of er een pion aan het einde staat van je baan of dat de pionnen worden gebruikt om de scheiding van de banen aan te geven :) Maar voor de pion langs of eromheen is beide prima, zolang je maar op je eigen baan weer terugkomt. Sommigen gaan heen in de ene baan en komen terug in de baan ernaast ;)

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:28

Djilna schreef:
Het lijkt me toch dat je wel op zijn minst een zweetdekentje meeneemt als je weet dat het een natte/winderige/koude dag wordt? Dat staat los van wel of geen (beginnend) enduranceruiter zijn.

Er zijn al op zoveel (online)plekken tips te vinden over wat wel of niet te doen op (je eerste) endurancewedstrijd dat er best zelf wat voorbereiding kan zijn. Ik verbaas me er soms over hoe slecht sommige mensen zich voorbereiden. Dat hoesje voor je kaart a la, maar er zijn zelfs klasse 2 ruiters die daar niet aan denken ;)


Paardenmensen en mensen met paarden, die kom je kennelijk ook in de endurance tegen... In klasse 2, dat is wel bijzonder ja. :o

Ik ging trouwens ook in de ene baan heen en kwam in de andere terug, puur door de spanning kwam ik er niet uit met die pionnen. :')

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:02

Voorbrengen is idd wel iets dat je zelf maar ook je paard moet leren.
Ik liep de 1ste x alsof ik een keuring liep.Mooi in de maat hoor maar veel te hard, haha!

Ik weet niet of we iedere x in de klasse 1 een groom bij ons zullen hebben.Eigenlijk is het ook alleen nodig als het erg warm is en als je dus een deken nodig hebt.
Ik heb in mijn eigen auto altijd reserve spullen liggen en dus ook altijd een deken.
Zal dus binnenkort eens een checklist maken speciaal voor de endurance.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers