Jij zeggen tegen u

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Jij zeggen tegen u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 17:10

Een vraag , zomaar omdat ik wel benieuwd ben naar de algemene opinie.

Vinden jullie dat kinderen of jongeren u moeten zeggen tegen ouderen , en dan bedoel ik echt oudere mensen ?
Zelf ben ik oma, maar vind het niet noodzakelijk dat er tegen mij u gezegd wordt.
Mijn ouders vinden het weer heel vreemd als kinderen jij tegen ze zeggen.
Ikzelf ben ook opgevoed met u zeggen en tegen mijn ouders zeg ik dat meestal ook.
Maar tegen leeftijdgenoten van mijn ouders , zeventigers , zeg ik dus weer geen u.
Maar als kinderen tegen mensen van in de zeventig jij zeggen vind ik het weer geen gehoor.
Natuurlijk hangt alles ook af van hoe je het zegt en hoeveel respect je toont voor mensen die ouder zijn.
Maar hoe gaan jullie daar mee om en hoe voeden jullie je kinderen op ?


vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Jij zeggen tegen u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:13

Ik vind een beetje respect voor oudere mensen wel zo netjes maar het ligt ook erg aan de persoon. Ik werk in een winkel en zeg tegen oudere mensen praktisch altijd u of ik moet ze al langer kennen. Ik vind het ook wel iets anders wanneer ik (48) tegen een ouder iemand jij of je zeg dan iemand van een jaar of 20.

Groetjes Jolanda

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:14

In de familie zeggen wij 'je' tegen iedereen, tegen vreemde volwassenen, vroeger ook leraren, zeg ik U. Of ze moeten wat anders willen. U vind ik zo afstandelijk klinken... ook respectvol, maar als ik 'je' zeg, betekent het niet meteen dat ik geen respect heb.

Tis maar net hoe je bent opgevoed :D
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 23-09-18 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:15

Ik wou dat het net als in Engeland was, dat ‘jou’ allebei jou/jij en ook u betekent.
Laatst bijgewerkt door Desty op 23-09-18 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:15

Ik, als kind zeg tegen iedereen u. Mijn moeder heeft het me nooit aangeleerd, ik doe het gewoon. Dus, nee ik heb het niet geleerd. Ik vind het persoonlijk ook wel normaal tegen oudere mensen, maar ik ben anders dan m'n huidige leeftijd genootjes blijkt maar weer, _O- :') . Voor mijn oma hoeft het niet, maar ik heb der al jaren niet meer gezien dus ik weet niet eens meer hoe ik haar zou aanspreken eigenlijk. :o

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:17

Nu heb ik geen kinderen en ik heb ook geen plannen om er te krijgen, maar ik vind 'u' erg onpersoonlijk overkomen. Ik vind die 'beleefdheidsvorm' persoonlijk een beetje overdreven, er zijn wel andere manier om gewoon beleefd te zijn zonder zo raar te moeten praten.

Als iemand me in de winkel of op straat aanspreekt met 'u' heb ik altijd iets van 'zeg maar gewoon ge of gij hoor', maarja, dat zal voor iedereen anders zijn zeker.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18120
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:19

Die vraag is heel simpel te beantwoorden voor mij. U geeft aan dat je respect hebt voor iemand. Niks mis mee. Iemand die duidelijk ouder of gelijk is aan mij noem ik u en het is aan die persoon om te zeggen 'hoeft niet hoor'. Ook als iemand bewust een beetje afstand wil houden heeft hij of zij het recht om met u te worden aangesproken.
Soms gaat 'jij' zeggen vanzelf, wederzijds. Daar is ook niks mis mee.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 17:21

Desty schreef:
Ik wou dat het net als in Engeland was, dat ‘jou’ allebei jou/jij en ook u betekent.


Ja dit ! Hoe simpel zou het zijn.
Geen scheve gezichten of moeilijk doen.
Alleen letten op de toon waarop je iets zegt.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:21

Voor mij staat leeftijd en respect niet op één lijn, ik heb altijd geleerd u tegen mijn ouders te zeggen dus gebruik ik het voor iedereen.
Ben het zo gewoon dat het natuurlijker is dan jij zeggen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:21

Een vreemde is U boven (vroeger tienerleeftijd) mijn eigen leeftijd zeg maar. Familie en kennissen heb ik nooit U tegen gezegd, maar woonde altijd dicht bij de grens met Belgie en daar was het vrij normaal dat je dat wel deed.

Bloemetje75
Berichten: 1984
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:22

Ik leer mijn kinderen om u te zeggen tegen oudere mensen en tegen leerkrachten etc. Tegen de ene oma en opa zeggen ze ook u (of Geer in het dialect). Tegen mijn moeder niet, die wil dat niet.

Is een vorm van respect en beleefdheid in mijn ogen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:23

vroeger zei ik altijd u tegen mijn ouders, des te ouder ik werd kreeg ik daar iets moeite mee. Ik vond het zo afstandelijk klinken. Gevraagd aan mijn ouders en die vonden je prima. Verder zeg ik tegen ouderen altijd u en dit leer ik mijn kinderen ook aan. Als de volwassene dan zelf zegt dat je prima is dan is het okee.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:24

U tegen je ouders moeten zeggen vind ik persoonlijk heel raar. Ik zeg wel u tegen vreemde volwassenen en ouderen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Jij zeggen tegen u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:27

Ik zeg tegen mijn ouders/grootouders eigenlijk ook nooit U. Maar ik denk dat dat in België weer anders is, hier is iedereen 'gij'. Echter als wij dialect spreken, zal ik dan weer wel voor de beleefdheidsvorm gaan.

Het is meer een gewoonte denk ik. Ik vind U niet per se raar, maar gebruik het op werk ook gewoon standaard.

riannhuh

Berichten: 1723
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Bûten Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:29

Eske_B schreef:
In de familie zeggen wij 'je' tegen iedereen, tegen vreemde volwassenen, vroeger ook leraren, zeg ik U. Of ze moeten wat anders willen. U vind ik zo afstandelijk klinken... ook respectvol, maar als ik 'je' zeg, betekent het niet meteen dat ik geen respect heb.

Tis maar net hoe je bent opgevoed :D

Hier hetzelfde! Ik ben 27, en het ligt aan de situatie wat ik zeg, maar meestal is dat je/jij. Ouders, grootouders, buren, de directeur van het bedrijf, ik vind het niet raar om je/jij tegen hen te zeggen.
Bij het aanspreken van volledig onbekende mensen begin ik sowieso wel met u.

&if=1

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:31

Ik ben gewend tegen mijn ouders en familie etc gewoon je te zeggen. Wel tegen vreemden etc die aanzienlijk ouder zijn dan ik zeg ik eigenlijk altijd u. Ook automatisch vaak tegen docenten waarvan ik weet dat ik je mag zeggen, hahaha. Nu moet ik vanaf mijn werk wel eigenlijk altijd u gebruiken tegen volwassenen :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Jij zeggen tegen u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:32

Tegen vreemde ouderen: u
Tegen bekenden: jij

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:34

Ik ze u tegen onbekenden boven mijn leeftijd en vraag mijn kind om u te zeggen tegen onbekende volwassenen. Prima als iemand dan aangeeft dan je je mag zeggen. Liever als eerste indruk dat ik/zoonlief te beleefd is dan te amicaal.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:38

Vroeger zeiden we U tegen ouders, mensen die ouder waren, leraren, vreemde mensen.
Maar niet tegen leeftijdsgenoten of vrienden van broers of zussen en zeg maar alles wat grofweg begin 20 was.

Vanaf mijn 15de ongeveer veranderde dat in de maatschappij.
En is er naar mijn idee niet meer echt wat van te zeggen.
Behalve nu ik in de categorie oudere val.

Veel jongeren, ook jongere collega's, noemen me U.
Tegen collega's zeg ik meestal dat ze je tegen me mogen zeggen.
Het hangt er van af, sommigen laat ik expres U zeggen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Zorry
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:41

Hier een zoon van 13 die geleerd heeft tegen iedereen die ouder is/ volwassen u te zeggen.
Heel veel mensen vinden het blijkbaar vervelend want dat krijg ik vaak te horen, maar interesseert me niks zo is hij opgevoed dus doet hij het ook gewoon. Ik zelf zeg ook altijd u tegen oudere mensen, dat zit er in en ik merk dat ook al zeggen mensen zeg maar je dat ik dan als nog u blijf zeggen.

Dogs Of Dylano's
Staffordshire bull terrier.

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:42

Hier ook tegen familie en bekenden ‘jij’, en tegen ouderen en mensen waar je wat meer respect voor dient te hebben (denk aan leraren, politie etc) zeggen we ‘u’.
Vroeger op school kregen we dat ook zo aangeleerd, o wee als een kind of leerling de leraar aansprak met ‘jij’ :))
Ik vind het ook heel netjes overkomen als kinderen me aanspreken met ‘u’, en ik vind het ook best jammer dat ze steeds minder vaak zo worden opgevoed.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Jij zeggen tegen u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:47

Inderdaad, dat heb ik ook. Al weet ik niet hoe ik mijn kinderen zou opvoeden, ik vind u trouwens helemaal niet onpersoonlijk.
Ik denk dat het hetzelfde gevoel is als mensen die altijd u zeggen het woord jij gebruiken, het voelt onnatuurlijk aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:48

balance schreef:
Die vraag is heel simpel te beantwoorden voor mij. U geeft aan dat je respect hebt voor iemand. Niks mis mee. Iemand die duidelijk ouder of gelijk is aan mij noem ik u en het is aan die persoon om te zeggen 'hoeft niet hoor'. Ook als iemand bewust een beetje afstand wil houden heeft hij of zij het recht om met u te worden aangesproken.
Soms gaat 'jij' zeggen vanzelf, wederzijds. Daar is ook niks mis mee.

Precies dit!
Ik zeg u tegen (onbekende) ouderen, maar heb vaak dat wordt aangegeven: 'zeg maar jij!'

Ook in mail-verkeer zie je aan de reactie snel of je met voornamen en 'jij' mag schrijven :)

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:49

Wij hebben onze zoon geleerd dat wanneer iemand een meneer of mevrouw is (ouder dan hij en onbekend) dat je u zegt.
Tenzij de oudere het aangeeft dat je geen u hoeft te zeggen.

Oma’s en opa, zijn gewoon je en jij. De buschauffeur is u.

[o]

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 17:50

Ik vind U vaak afstandelijk over komen, ik hoefde mijn ouders ook nooit met u aan te spreken. Mijn opa en oma ook niet, wel als ik oudere mensen net ken noem ik ze ook U, tot ze zeggen dat ik je mag zeggen.
Ik had op de middelbare een vriendin die haar ouders met U moest aanspreken, ik dus ook. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier moeite mee had.
Ik zie U niet als uiting van respect, meer hoe je met iemand om gaat en je daden naar iemand toe.

Leraren op de middelbare sprak ik aan met u en mevrouw/ meneer. op het mbo meestal je en de voornaam.

Laatst werd ik door een meisje op stal aangesproken met u. Ze vond het vreemd dat ik het vervelend vond. Toen ik haar uitlegde dat ik pas 21 was en me er ongemakkelijk bij voelde vertelde ze dat ze van haar ouders iedereen boven de 18!! Moest aanspreken met u. Heeft dagen geduurd tot ze me eindelijk met je aansprak, helaas noemt ze me nog steeds mevrouw.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers