Prednisolon pony, zonder echte reden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 09:04

hoihoi
Ik zal eerst het ‘probleem’ even omschrijven.

Mijn pony heeft al ruim een half jaar (daarvoor geen idee door zijn dikke wintervacht) bultjes op zijn hals en een aantal op zijn buik.
Deze bultjes worden een soort korstjes die je niet ziet door zijn vacht, maar daarna wordt het een klein kaal plekje (groeit wel weer aan)

Hier ben ik deze week mee naar Wellensiek gegaan. Daar werd er nog geen 5 minuten gekeken naar mijn pony en toen kreeg ik Prednisolon mee.
Elke ochtend 4 schepjes moet hij krijgen.
De dierenarts denkt aan een allergische reactie en zo wilt hij erachter komen of dat inderdaad zo is.

Echter heb ik heel erg mijn twijfels hierbij. Mijn pony is amper bekeken en prednisolon is erg heftig spul met enorm grote risico’s.
Zo heb ik 2 dagen later contact opgenomen met een andere dierenarts, die zegt ook dat het niet normaal is dat ik dit eigenlijk zonder reden mee heb gekregen.

Ik heb het hem 2 ochtenden gegeven en sinds vrijdag krijgt hij het niet meer. Ik wil eerst weten waarvoor ik dit doe en of er geen andere opties zijn.

Zijn er meer mensen die dit mee hebben gemaar of enig idee hebben hoe ik dit nu het beste kan doen?

Groetjes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:05

Is zijn bloed al nagekeken?

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:08

Wat je beschrijft lijkt erg op regenrot, een huidbacterie die toeslaat zodra de vacht onvoldoende kan ademen, en de huid verstikt. Jeukt het ook? Bij regenrot is het bultje eerst vochtig, droogt op en dan herstelt de huid. Weerstand heeft er zeker mee te maken.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:11

Waarom heb je niet gebeld met de dierenarts die het voor heeft geschreven als je niet goed begrijpt waarom je het krijgt? Ik begrijp dat je twijfeld maar zomaar stoppen met een behandelplan zal ook geen verbetering geven.

Prednisolon is een middel dat het immuunsysteem onderdrukt, best een zwaar middel idd. Maar als jouw paard al een half jaar onverklaarbaar last heeft van bultjes is het niet gek dat er gekeken wordt of dit misschien een reactie is door een te sterk werkend immuunsysteem of een allergische reactie. Is er geen verbetering na zo'n kuur dan kunnen ze in elk geval dat uitsluiten. En zo probeert men de verschillende oorzaken te elimineren.

Hoe lang had je het moeten voeren?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:13

En wat zegt die andere dierenarts dan?

Wellensiek heeft een paar jaar geleden, na ook een zeer vluchtig onderzoek, geconstateerd dat mijn paard een gebroken hoefbeen had. Zonder foto's, echt heel knap. Andere veearts gebeld, foto's laten maken, bleek paard een bandblessure te hebben. Dus toen konden we ook de juiste behandeling starten.

Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Vraag een andere veearts om je paard te helpen. Wellensiek heeft best goede mensen maar ook een... ehh... wat minder goede.

Prednisolon lost het probleem trouwens niet op, het onderdrukt alleen het symptoom. Het probleem zelf zit er nog, en zal een andere uitweg gaan zoeken.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 09:17

@cayenne
Nee hij is verder helemaal niet onderzocht, er is alleen even naar gekeken.

@Lindsey_99
Het jeukt niet en hij heeft er verder geen last van. Regenrot had ik ook aan gedacht, maar ik denk dat het daarvoor te klein is en blijft, zeker omdat het nog niet eerder behandeld is.

@RianneH
Ik kreeg hun niet te pakken vandaar. Ik moet het 10 dagen voeren
Maar ik laat hem nog liever eerst helemaal onderzoeken voor ik straks met een pony zit met allemaal problemen hierdoor
Hij is verder echt kerngezond en is nog nooit ziek of verkouden geweest op droes na afgelopen december

@Koper
Die andere dierenarts zei dat het apart is dat ik het heb mee gelregen en zeker omdat het om een pony gaat en ze niet weten wat hij heeft
Ik ben zelf okk geen groot fan van wellensiek, maar zij zitten als enige dichtbij en daarom zijn wij daar toen heen gelopen met pony (op afspraak)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:19

Maar wat zegt die andere veearts dan dat hij zou kunnen hebben? Of heb je dat niet gevraagd?

Wil je persé met je pony naar de veearts toe of zou je ook een andere veearts naar stal kunnen/willen halen?

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 09:21

Afbeelding
Dit was in februari net na het scheren

Afbeelding
En dit is nu, het zit dus ook een klein beetje op zijn buik

@koper, dat konden ze niet zo zeggen omdat ik belde. Het liefst ga ik met mijn pony naar de veearts toe, maar omdat het hem veel stress geeft op de traer. Dus dan zou ik idd een veearts hierheen moeten halen

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 09:22

Om vast wat vragen weg te halen:
Hij had de bultjes al voor het scheren en is daarvoor nog nooit geschoren, nooit met deken op enz
Na het scheren heeft hij op de koude dagen nog een deken op gehad maar verder nooit meer.
Hij staat 24/7 buiten

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:23

Heb je zelf geprobeerd om te behandelen? Mijn bijrijdpaard had iets vergelijkbaars en na een aantal keer wassen met betadineshampoo en smeren met zilverzalf trok het weg, is nu niets meer van te zien.

Ik vind prednison meegeven na zo'n summier onderzoek ook wat aan de heftige kant.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:24

Wat krijgt hij te eten? qua ruwvoer en krachtvoer ?

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 09:28

@mairiMacBran
Nee ik heb zelf niks geprobeerd

@Malihhij heeft 20/7 hooi ter beschikking, krachtvoer kreeg hij niet tot 2 weken terug. We zijn namelijk een maandje terug begonnen met mennen en hij bleek het wel nodig te hebben.
Hij krijgt momenteel Cavalor Endurix, maar ik ga overstappen naar ander voer

Hij is 3,5 jaar nu

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:29

Nu wil ik niet beweren dat je zomaar prednisolon moet geven aan paarden, maar zo'n kuurtje kunnen ze over het algemeen wel aan.

Maar in principe ben je gewoon niet tevreden over hoe je geholpen bent en dat is eigenlijk het echte probleem?
Daar gaat bokt niet veel aan kunnen doen, wij kunnen ook geen uitgebreid onderzoek doen.
Als je de andere dierenarts wel prettig vindt dan zou ik die gewoon uitnodigen op stal maar het zal mij niets verbazen als ook die uit komt op een zelfde kuur of een hydrocortico zalf voorschrijft. Je moet toch dingen gaan uitsluiten, zeker als het al zo lang aanhoudt.

Rainrot is een bacterie op de huid meende ik in combinatie met een zwakke weerstand. Als ie afgelopen december droes heeft gehad kan die weerstand best een tik hebben gehad. Over het algemeen uit dat zich niet zo 'verborgen' als het al lang aanhoudt. Maar ik heb de pony natuurlijk niet bekeken ;)

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 09:32

@RianneH
Het gaat mij momenteel niet echt over hoe ze me hebben geholpen, maar meer over de prednisolon zelf. Het is best heftig spul om ‘zomaar’ te geven

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:40

Dit ziet er in elk geval niet uit als regenrot, maar iets met te actieve talgklieren, verstikte huid, of een allergische reactie van binnenuit. Misschien eens een poosje wassen met Hibiscrub (gewoon bij de apotheek te koop). Hibiscrub ontsmet de huid, en pak ook schimmel aan.
Prednison-achtige dingen kan alsnog als niets ander werkt. Dat zijn wel 'paardemiddelen'. Kijk ook kritisch naar het hooi (is dat getest? van bemeste of onbemeste wei?)

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:46

Maar het wordt niet zomaar gegeven, je krijgt het om een allergische reactie te bevestigen of uit te sluiten. Heb je binnen 10 dagen antwoord of dat het is of niet, nu blijven aanmodderen kost veel meer tijd.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:49

Een van mijn paarden had precies hetzelfde. Het kan een voedselallergie zijn. Omdat wij dachten aan schimmel hebben we haar gewassen met Imaverol en later ook nog met Betadine. Dat hielp niets. Daarna is ze door de DA gevaccineerd tegen schimmel (2x) en is het geleidelijk verdwenen. Ondertussen was ze ook van stal en dus van voer gewisseld dus achter de precieze oorzaak zullen we wel nooit komen. Maar ben blij dat het weg is. Ze heeft het meer dan een jaar gehad zomer en winter, met en zonder deken.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:20

Ik vind het eigenlijk nogal schokkend dat jij een half jaar geen dierenarts hebt ingeschakeld en nu een medisch advies naast je neerlegt en dan ook niet meteen die andere DA laat komen.

Ik vind dat niet oké. Of je voert uit wat dierenarts A zegt, of je laat B komen en voert dat uit.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 10:24

Ik ga een dierenarts niet in het weekend laten komen als er geen spoed is.
Morgen ga ik namelijk een afspraak maken met een andere dierenarts

De reden dat ik er niet eerder wat mee heb gedaan is omdat het niet erger is geworden en hij helemaal nergens last van heeft, geen jeuk, geen gevoeligheid, niks
Dierenarts is rond maart nog langs geweest voor inentingen en die zag er geen kwaad in

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:32

Prednisolon is een prima middel bij taaie huidproblemen. Ik zou het zeker tien dagen geven en kijken of het wat uithaalt, of het wel of niet werkt zegt iets over de oorzaak. Overigens begrijp ik ook echt niet hoe je hier een beest een half jaar mee door kan laten lopen. Lijkt me toch wel duidelijk dat er hier iets niet klopt...

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 10:50

Zoals ik aangeef, heeft hij nergens last van
De bultjes zijn ook niet altijd opgevallen behalve met scheren en afgelopen week. Als ik dan terug kijk op foto’s en wat ik me kan herinneren zijn de bultjes nooit weg geweest. Vandaar.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:54

Zou het kunnen zijn dat het eiwitbultjes zijn ! Komt er ook een beetje gelig spul uit als de bultjes open gaan ? Wij hebben dat heel lang geleden eens gehad met een D-pony. Op vipagraan gezet en het knapte zienderogen op. De wei kan ook te rijk zijn .

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:57

Amado schreef:
hoihoi
Ik zal eerst het ‘probleem’ even omschrijven.

Mijn pony heeft al ruim een half jaar (daarvoor geen idee door zijn dikke wintervacht) bultjes op zijn hals en een aantal op zijn buik.
Deze bultjes worden een soort korstjes die je niet ziet door zijn vacht, maar daarna wordt het een klein kaal plekje (groeit wel weer aan)

Hier ben ik deze week mee naar Wellensiek gegaan. Daar werd er nog geen 5 minuten gekeken naar mijn pony en toen kreeg ik Prednisolon mee.
Elke ochtend 4 schepjes moet hij krijgen.
De dierenarts denkt aan een allergische reactie en zo wilt hij erachter komen of dat inderdaad zo is.

Echter heb ik heel erg mijn twijfels hierbij. Mijn pony is amper bekeken en prednisolon is erg heftig spul met enorm grote risico’s.
Zo heb ik 2 dagen later contact opgenomen met een andere dierenarts, die zegt ook dat het niet normaal is dat ik dit eigenlijk zonder reden mee heb gekregen.

Ik heb het hem 2 ochtenden gegeven en sinds vrijdag krijgt hij het niet meer. Ik wil eerst weten waarvoor ik dit doe en of er geen andere opties zijn.

Zijn er meer mensen die dit mee hebben gemaar of enig idee hebben hoe ik dit nu het beste kan doen?

Groetjes!


Pas voortaan wel op bij het abrupt eindigen van toediening van prednisolon. Dit moet afgebouwd worden. Gelukkig gaf je het kort... maar een les voor de volgende keer.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 11:09

@silvia
Nee er komt niks van spul uit

@knert
Wist niet dat je het moest afbouwen omdat daar niks over is gezegd tegen mij door de dierenarts, wel fijn om dat nu te weten dan na 10 volle dagen

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Prednisolon pony, zonder echte reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:37

maar ik snap zo'n topics eigenlijk nooit.

als jij daar bij de DA staat en hij zegt dat hij prednisolon voorschrijft,dan vraag je toch het waarom en hoe hierover?en als je er niet mee akkoord bent,zeg je dat toch op dat moment?

wat kunnen wij nu met zo'n topic?