2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rozemarijnn
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-07-18
Woonplaats: Wonderland

2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 07:27

Hoi hoi,
Even vraag naar jullie mening.

Sinds Juli heb ik een 2,5 jarige new forest merrie. Staat nu 24/7 op de weide met paddock en schuilstal.
Nou heeft het de afgelopen dagen best veel geregend dus merkte ik dat ze gisteren zat te bibberen.
Nou zat ik te denken om evt een deken op te doen aangezien ze ook nog geen wintervacht heeft en nog geen spieren of een dik speklaagje
Maar nou ben ik weer bang dat als ik een deken op doe ze geen wintervacht krijgt(het liefst heb ik geen dekens erop maarja)

Wat zouden jullie doen?


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:29

Niets, die wintervacht komt wel. Ze heeft een schuilstal daar kan ze altijd in als ze het koud heeft.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:29

Geduld, de wintervacht komt vanzelf. Die ontwikkeld zich op dit moment. Het is erg lang warm geweest.
Verder voldoende ruwvoer.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:47

In de schuilstal onbeperkt hooi geven.
Door het onbeperkte hooi krijgt ze het van binnenuit warm
En omdat ze met eten dan uit de wind staat warmt ze extra op.
Niet met dekens beginnen bij die jonge dieren. Of ze moeten echt ziek zijn.

Ik gebruik alleen dekens uit mijn eigen gemak met rijden.
Maar de paarden die niet gereden worden krijgen geen dekens op.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:53

Worden ze hard van en bouwen ze weerstand mee op.
Genoeg voeren dan moet het goed komen. Beetje bibberen is niet erg.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 07:55

Om genoeg energie te krijgen om zich warm te houden is onbeperkt ruwvoer het belangrijkste...bij onze paarden merk ik nu ook dat ze meer behoefte hieraan hebben ( krijgen zomer en winter onbeperkt hooi...maar zodra het kouder wordt gaat er meer hooi doorheen)

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:57

Ze heeft een schuilstal dus dan zou ik het niet doen. Wel indien mogelijk voeren in de schuilstal zodat ze daar niet voor naar buiten moet. Dan dwing je haar alsnog om in de regen te blijven staan of honger te lijden.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

tengeltje11
Berichten: 7075
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:59

idd,ze bibberen om 'vlugger' extra wintervacht aan te maken.
zolang ze onbeperkt kunnen eten,is er niets aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:01

Als dieren rillen denken wij meteen dat ze het onprettig koud hebben, maar het is gewoon een normale reactie van het lichaam om op te warmen. Idd genoeg ruwvoer aanbieden, dan komt het wel goed.

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:05

Zoveel mogelijk onbeperkt hooi aanbieden in de schuilstal. Dan komt het wel goed :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jorex

Berichten: 9897
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:14

Mijn pony rilde vandaag ook tijdens het rijden toen hij even stopte om onderweg in de berm te plassen. Nu is hij ook geschoren en daardoor bloot over de rug, dus die staat onder 0 gram regendeken hooi in zijn schuilstal te eten nu. Zo'n 0 gram deken houdt echt de wintervacht niet tegen en dan heeft ie toch wat bescherming tegen de regen mocht hij al besluiten buiten de schuilstal te gaan staan. Dus ik zou er een 0 gram opgooien en onbeperkt hooi voeren in de schuilstal.

Alex en Jorie <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37152
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:14

Komt ze in de schuilstal ook en kan ze daar rustig staan ook en eten? Voor mij is rillen een teken toch te koud. Heb helaas daar eens bij een ander dier waarvan d ebaas ook de houding had laat maar rillen worden ze hard van heel vervelende gevolgen gezien. Dier is er bijna aan onderdoor gegaan.

Mijn stap zou zijn, ergens onder dak zetten zodat ze kan drogen. Daarna desnoods tijdelijk een waterdichtelaag opdoen die haar droog houdt, en zorgen voor onbeperkt goed voedend ruwvoer

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:17

Fennadev schreef:
Mijn pony rilde vandaag ook tijdens het rijden toen hij even stopte om onderweg in de berm te plassen. Nu is hij ook geschoren en daardoor bloot over de rug, dus die staat onder 0 gram regendeken hooi in zijn schuilstal te eten nu. Zo'n 0 gram deken houdt echt de wintervacht niet tegen en dan heeft ie toch wat bescherming tegen de regen mocht hij al besluiten buiten de schuilstal te gaan staan. Dus ik zou er een 0 gram opgooien en onbeperkt hooi voeren in de schuilstal.

Een deken houd de wintervacht niet tegen, maar zorgt er wel voor dat de haren niet overeind kunnen gaan staan.
Dat de haren overeind kunnen gaan staan is belangrijk, want dat zorgt voor extra isolatie = warmte.

Jou paard is geschoren, daarmee haal je de natuurlijke werking van de vacht weg en is het noodzakelijk dat je een deken op doet.

Dit gaat ook nog eens om een jonkie die niet gereden word.

Wel kun je er voor kiezen misschien om het dier 1x per 24 uur minimaal echt droog te laten worden / zijn als het zo regent. Zodat ze op temperatuur komen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:21

Bibberen niet zomaar negeren. Het is echt wel een teken dat ze het onaangenaam koud hebben. Zeker met het weer nu is het ineens van tropische temperaturen naar absolute herfst gegaan. 15 graden minder op een nachtje tijd.

Zorg dus zeker voor een droge plek met extra veel ruwvoer en als je ze met deze regenachtige dagen even een deken op wilt zwieren voor de ergste nattigheid van de huid weg te houden, gewoon doen! Dat een paard 'niet dood gaat van een beetje regen' wilt niet zeggen dat ze het prettig vinden. Heb ook eens een jaarling verzorgd met een eigenaar wiens motto was 'beesten zijn niet van suiker'. Het dier is heel de winter af en aan verkouden geweest. Tja, nee, dat is inderdaad niet doodgaan en ze is niet gesmolten, maar of het beestje er nu zo blij mee was...

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:25

Berg hooi geven :7
Ze mist brandstof om warm te blijven. De temperaturen die het nu zijn moet ze echt wel om kunnen gaan, en dat kan ze ook, maar ze moet wel haar kacheltje kunnen laten branden.

Ik zou echt (nog) geen deken opdoen het is ff wennen maar daar komt ze echt wel overheen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:58

Niet alle paarden kunnen tegen kou en regen.Ik stond vroeger op een stalling waar ze van de stalhouder dag en nacht moesten buiten blijven,alhoewel er we een binnenstal aanwezig was. De mijne heeft toen zware griep gekregen (hij was wel ingeent!). Toen mocht hij pas binnenstaan,toen ik de veearts erbij had gehaald.Die stalling was niet geschikt voor mijn pony en ik ben er dan ook weggegaan naar een stalling waar ze s'nachts altijd binnen mochten.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:06

anjali schreef:
Niet alle paarden kunnen tegen kou en regen.Ik stond vroeger op een stalling waar ze van de stalhouder dag en nacht moesten buiten blijven,alhoewel er we een binnenstal aanwezig was. De mijne heeft toen zware griep gekregen (hij was wel ingeent!). Toen mocht hij pas binnenstaan,toen ik de veearts erbij had gehaald.Die stalling was niet geschikt voor mijn pony en ik ben er dan ook weggegaan naar een stalling waar ze s'nachts altijd binnen mochten.


Maar een stalling die niet voldoet aan een 24/7 buiten leven is natuurlijk not done.

Als je paarden 24/7 buiten wilt houden hoor je je daar wel op aan te passen door voldoende ruwvoer te geven, een schuilgelegenheid en een droge plek om te staan/slapen/spelen. Bij meerdere paarden hoor je meerdere schuilplekken en voer plekken te hebben zodat er geen haat en nijd ontstaat.

Blijkbaar dacht jou stalhouder dat een weidje ook wel voldeed. Dan is het ook niet zo gek dat je paard daar niet tegen kan. Het heeft dus niks te maken of een paard wel of niet buiten kan staan maar met de manier waarop het paard buiten moet staan.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:08

Je hebt een schuilstal, gebruikt ze die ook of blijft ze in de regen staan? Als ze geen eten in de schuilstal hebben dan wordt het toch al snel een dilemma eten of warmte. Ook even op letten dat ze erbij mag van de rest.

Ik gooi gerust een (regen)deken op als ze staan te rillen, heeft alleen geen zin als ze al nat zijn. Maar van een paar uurtjes of een dagje of 2 een deken gaan ze echt niet spontaan stoppen met vacht aanmaken. En bij zo'n plotselinge schakel tussen warm naar wind en regen kunnen ze soms best een beetje hulp gebruiken. Ik heb er ook eentje die niet tegen regen kan (deels rassenkwaaltje, hij krijgt een vacht als een teddybeer maar de regen gaat er gewoon dwars doorheen), die krijgt echt een deken op als hij staat te rillen (liefst iets daarvoor al). Heb het 1 keer niet gedaan, omdat het zomer was en ik het een beetje overdreven vond. Toen heb ik hem bevangen van de kou, niet meer op zijn benen kunnen staan uit de wei kunnen trekken.
Rillen is inderdaad een manier om warm te worden, maar wel een bijzonder inefficiente manier die alleen wordt aangesproken als de rest niet meer helpt. Wat mij betreft mag je ze dan best even helpen, hoe je dat doet moet je zelf weten.


Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:17

Rozemarijnn schreef:
Hoi hoi,
Even vraag naar jullie mening.

Sinds Juli heb ik een 2,5 jarige new forest merrie. Staat nu 24/7 op de weide met paddock en schuilstal.
Nou heeft het de afgelopen dagen best veel geregend dus merkte ik dat ze gisteren zat te bibberen.
Nou zat ik te denken om evt een deken op te doen aangezien ze ook nog geen wintervacht heeft en nog geen spieren of een dik speklaagje
Maar nou ben ik weer bang dat als ik een deken op doe ze geen wintervacht krijgt(het liefst heb ik geen dekens erop maarja)

Wat zouden jullie doen?


Ik zou checken of het dier verder in orde is.
Ongelukkige blik, koude oren, geen zin om te spelen...? Penny pakt de thermometer en zet het dier in de schuilstal.

Maar in principe kan een paard beter tegen kou dan een mens.

Geen koorts, dier loopt zelf de schuilstal weer uit? Rillen is het signaal om extra vacht aan te maken - dat kan binnen een dag.

En de mijnes heeft al een paar weken een dunne wintervacht, terwijl het dus 27 graden was. Dwz: ze verhaart enorm en het voelt net iets minder 'satijnglad' dan de zomervacht.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: 2 jarige heeft het koud en nog geen wintervacht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:21

uhm anjali, even ter toevoeging, een paard krijgt geen griep van regen of buiten staan. Griep is een virus.

Net als mensen IK vat een kou op of griep als het tocht, van frisse lucht krijgt niemand griep!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:47

Joolien schreef:
Als dieren rillen denken wij meteen dat ze het onprettig koud hebben, maar het is gewoon een normale reactie van het lichaam om op te warmen. Idd genoeg ruwvoer aanbieden, dan komt het wel goed.


Als ze maar lang genoeg rillen kunnen ze zelfs spierbevangen raken dus onderschat het niet... Ze hebben het dan echt daadwerkelijk al koud en proberen zo op te warmen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:48

connie64 schreef:
uhm anjali, even ter toevoeging, een paard krijgt geen griep van regen of buiten staan. Griep is een virus.

Net als mensen IK vat een kou op of griep als het tocht, van frisse lucht krijgt niemand griep!

Ja,dat zegt men bij mensen ook,dat je niet verkouden zou worden van kou en tocht en nattigheid,maar daardoor gaat wel je weerstand naar beneden,zodat je vatbaarder wordt voor ziektes.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:50

Janneke2 schreef:
.


Maar in principe kan een paard beter tegen kou dan een mens.


Er is een verschil tussen droge kou en natte kou. Als de vacht op een gegeven moment door en door nat is gaan ze erg afkoelen en wordt veel lichaamswarmte aan het lijf onttrokken. Vacht opzetten tegen kou helpt niet tegen regen.

Mijn arabier kan bloot prima tegen -20 vorst, maar bij +12 en wind en regen staat hij echt te bibberen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:53

Als mijn ruin hier staat te bibberen wordt hij afgedroogd als hij nat is en krijgt hij een deken op. Rilt hij als hij droog is, krijgt hij ook een deken op.
Ze krijgen hier onbeperkt hooi en muesli, zijn 2 Shetlanders. Maar als hij rilt kan ik er donder op zeggen dat hij zich echt niet goed voelt, en moet hij opwarmen of dat er koliek om het hoekje wacht.
Vaak met een 2 dagen deken op en overdag een paar keer warm lopen gaat het beter. Klinkt heel stom, maar hij heeft het soms echt gewoon koud, en rilt dus inderdaad ook als hij tegen koliek aan zit.

Mijn merrie heeft ooit een periode gehad dat ze stond te bibberen. Was een aanloop naar hyperlipedemie. Bleek achteraf waarschijnlijk een tumor gehad te hebben, en dus gewoon niet lekker geweest. Maar bij mij moet ik rillen echt niet afdoen met: daar worden ze hard van. Dan gaan bij mij echt de alarmbellen wel rinkelen, en wordt er meerdere malen per nacht gecheckt.

Even voor het beeld, hier staan ze ook de hele dag buiten met inloopstal.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:22

Joolien schreef:
Als dieren rillen denken wij meteen dat ze het onprettig koud hebben, maar het is gewoon een normale reactie van het lichaam om op te warmen. Idd genoeg ruwvoer aanbieden, dan komt het wel goed.

Dat is dan toch in eerste instantie omdat ze het te koud hebben ;) :)*

Ik zou nog niet met dekens beginnen, geeft het even tijd. Goed blijven voeren met goed hooi.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fnpetter1990, Trendiction en 3 bezoekers