Dierenarts voor vasculitis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 14:30

Dag allemaal,

er zijn hier op Bokt verschillende topics over vasculitis bij paarden. Ik ben op zoek naar tips over dierenartsen of klinieken die ervaring hebben met vasculitis en het vaststellen daarvan. Als ik
het zo lees dient er een biopt genomen te worden.

Alle ervaringen zijn welkom!


Spritz

Berichten: 5781
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:44

Mijn pony haar vasculitis is vastgesteld bij Dierenkiniek Emmeloord dmv een echo. Met een langdurige antibiotica kuur met aspirine poeder en metacam is ze er goed en snel vanaf gekomen :).

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 15:49

Dankjewel voor je reactie. Ik had geen idee dat de dit vast konden stellen door middel van een echo?

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:05

Bij mijn paard is recentelijk helaas een mengvorm van sarcoïdose en vasculitis door middel van een biopt vastgesteld door de universiteitskliniek in Utrecht. Daar hebben zij aangegeven dat er geen andere wijze is dan een biopt om de officiële diagnose te kunnen stellen. Ik denk dat je reguliere dierenarts de biopt kan nemen, waarschijnlijk sturen ze het dan wel op naar een laboratorium. Maar ik zie nu dat je uit Utrecht komt. Ik raad je aan om contact op te nemen met de universiteitskliniek, volgens mij hebben ze ook een ambulante gedeelte. Ik ben geweldig door ze geholpen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:07

Bij mijn paard is ook een biopt genomen.
Het bleek bij hem een zeldzame huidallergie te zijn wat veel lijkt op vasculitis.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:08

Nouvel, hoe heet dat bij jou paard dan wel? Was er een oplossing voor?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:15

EvelienKiss schreef:
Nouvel, hoe heet dat bij jou paard dan wel? Was er een oplossing voor?


Het is een huidallergie maar ze hebben er niet achter kunnen komen waarvoor helaas.
Hij blijkt ook een auto immuun probleem te hebben en reageert daardoor vaak overgevoelig op dingen, hij is ook enorm allergisch voor insectensteken bijv.

Zijn huidproblemen komen meestal op als zijn weerstand laag is en het vochtig weer is, bijv nu rond de herfst en de ruitijd.
Dan zitten ineens zijn benen weer vol met open plekken, soms krijgt hij er ook overal op zijn hoofd kleine ontstekingen bij.
Heel apart...

Hij heeft eerst een tijdje prednison gehad via de reguliere dierenarts, daarna heb ik zelf van alles geprobeerd omdat ik hem daar vanaf wilde hebben en uiteindelijk zijn we bij Den hoek terecht gekocht, holische dierenarts praktijk.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 16:49

Het verbaast me hoeveel paarden er met dergelijke klachten lopen. Zo akelig! Alle ervaringen zijn meer dan welkom. Klachten kunnen natuurlijk enorm uiteen lopen dus ik kan er altijd van leren.

Evenlienkiss wat een nare diagnose. Ik woon inderdaad in Utrecht, paard staat daar niet. Al moet ik naar de andere kant van het land voor een goede arts, dat maakt me niet uit. :D

Nouvel hoe is die allergie vastgesteld, door middel van bloedonderzoek?

Toevallig heb ik 2 weken terug bloed laten nemen voor zowel algemeen onderzoek als allergieën omdat mok natuurlijk vaak van binnenuit komt. Het algemen onderzoek was uitstekend, geen tekorten of overschotten. Allergie onderzoek schrokken we van. Hij blijkt voor meerdere dingen allergisch variërend van planten tot insecten en granen. Ben nu dus zoekende wat te doen...

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:49

Ik kan je Mark van Manen van Paardenkliniek Wapenveld aanraden. Een andere optie is Utrecht inderdaad maar zelf ben ik geen fan van de dermatologe daar...

De enige manier om met zekerheid een diagnose te stellen is inderdaad een biopt. En zelfs die moet op precies de goede plek genomen worden anders kan je alsnog een verkeerde diagnose krijgen. Mark weet precies hoe en waar hij het biopt moet nemen.

Vasculitis is overigens een auto immuun ziekte en kan niet met antibiotica of ontstekingremmers genezen worden. Daarmee haal je enkel de veel geziene secundaire infecties weg.

Succes!

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:52

Ninacharlie, biopt en bloedonderzoek.
Hij heeft eerst antibiotica gehad en allerlei soorten zalf voor mok en bacteriën maar niks hielp, het werd alleen maar erger.
Toen hebben ze een biopt genomen en daarna ook bloedonderzoek gedaan.


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 18:28

Dankjewel voor je reactie Horseware. Ik heb je in een ander topic over Vasculitis ook leerzame reacties zien geven. :)

Wapenveld is een eindje rijden zie ik maar dat heb ik er wel voor over.

Dat het een auto immuun ziekte is weet ik inderdaad. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een kundige arts die hier raad mee weet.

Nouvel wat vervelend zeg! Is het wel onder controle nu?

Heeft iemand enig idee hoe lang er tussen een biopt afnemen en het resultaat zien zit?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:33

Bij mijn weten kost dat een paar dagen

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 07:17

Dat klinkt logisch. :j Ik zal eens contact opnemen met Wapenveld.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:01

Ik zou het gewoon op de Universiteitskliniek houden. Dichtbij en zeer kundig.
Andere goed te bereizen opties zijn:
DAP Bodegraven
DAP Krommerijstreek
DAP Wellensiek.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-09-18 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:25

Ik heb hele goede ervaringen met Utrecht als het gaat on vasculitis.





NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 11:35

Ik lees en hoor zeer weinig positieve reacties over de dermatoloog in Utrecht dus dat houdt mij tegen. Andere genoemde klinieken heb ik geen goede ervaringen mee. Behalve Wellensiek, die ken ik niet.

Esplendido dankjewel voor je reactie. Indien je tijd hebt, zou je misschien iets meer kunnen vertellen over je proces bij Utrecht?

Otti1977

Berichten: 3039
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:25

Paardenkliniek wapenveld is echt een aanrader.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:36

Kundig vind ik de dermatologe in Utrecht zeker niet. Had ik naar haar geluisterd dan had ik mijn paard moeten laten inslapen. Ze had tevens geen oor naar de methode waarmee ik mijn paard gered heb, zelfs niet toen ze hoorde dat meerdere paarden hierdoor genezen waren. En dan heb ik het over paarden die door haar als “uitbehandeld” bestempeld waren.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:53

Iedereen heeft zijn of haar eigen verhaal. Ik wil dus niets af doen aan het verhaal van Horseware, maar zelf ben ik ontzettend onder de indruk van de liefdevolle, professionele hulp die de universiteitskliniek mij heeft geboden. Ze denken mee, zijn flexibel en niets was hun te gek. Iedereen daar was aardig en bereid om tot het uiterste te gaan voor mijn paard. In de onzekere tijd dat mijn paard ziek was, boden zij mij houvast. Maar goed, het is dus mogelijk dat we verschillende ervaringen hebben.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 20:45

Daarom zijn alle ervaringen ook meer dan welkom. :j

Fijn om te horen dat het bij jou positief was EvelienKiss. Is het onder controle inmiddels?

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:15

De behandeling is nog gaande. Ik ben voorzichtig optimistisch. Mijn paard heeft een mengvorm van sarcoidose en vasculitis.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:56

Het is bij mij al enige jaren geleden dat mijn paard ervoor behandeld is in Utrecht. Middels een biopt werd vastgesteld dat het vasculitis was. De uitslag van het biopt was er heel snel. Als ik het me goed herinner heeft mijn paard toen een kuur met prednisolon gehad van een a twee maanden.





NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 10:07

Er staat voor volgende week een afspraak bij Wapenveld, ben benieuwd.

Tancreda4

Berichten: 24009
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:27

Succes! Hopelijk kunnen ze je goed helpen. Ben wel benieuwd naar je ervaring!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Dierenarts voor vasculitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 13:37

Dankjewel! Ik hoop het ook....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, Besje, Celiien, Cowgirl83, DotBot, jitskenienke, MarjanB, moonfish13, Plonspony, Plus_en_Min en 70 bezoekers