studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 16:58

Beste bokkers,

Zojuist kreeg ik een brief van DUO betreffende het vaststellen van de studiefinanciering voor mijn zoon.
In de brief staat dat ik (een deel van) dit jaar in het buitenland heb gewoond. Zij gaan ervan uit dat ik daar inkomsten had. Zo niet, dan moet ik een verklaring uploaden waaruit dit blijkt.

Ik viel bijna om van verbazing. In het buitenland gewoond? Een betaalde baan daar?
Hoe komen ze er bij?
Ik woon al 55 jaar in Nederland en heb sinds 2009 geen betaalde baan meer.
Nu moet ik aantonen dat ik geen betaalde baan heb i het buitenland, maar hoe? Ik snap er geen moer van, hoe ze dit verzonnen hebben.

Wie heeft dit ook meegemaakt of wie weet hoe ik dit aan moet pakken?
Groet, Nicky

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:58

Waarom bel je ze niet gewoon even?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:01

Inderdaad bellen en vragen hoe ze er bij komen dat je in het buitenland hebt gewoond. Je hebt dus niet voor langere tijd in het buitenland gezeten?

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:01

Jasmijn159 schreef:
Waarom bel je ze niet gewoon even?


DUO ff bellen? Kon dat maar, dan had ik ook nog wel ff met ze in gesprek gewilt.

Kerstmuts

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:01

Juist als je geen inkomen hebt in Nederland gaan ze er van uit dat je in het buitenland hebt verdiend.
Vind het op zich geen gekke conclusie want je moet toch ergens van leven normaal gesproken.

Ik heb ooit een bankafschrift opgestuurd of iets dergelijks geloof ik, ze doen er verder niet te moeilijk over in mijn ervaring.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 17:03

Delphi schreef:
Inderdaad bellen en vragen hoe ze er bij komen dat je in het buitenland hebt gewoond. Je hebt dus niet voor langere tijd in het buitenland gezeten?


5 dagen in Duitsland tijdens de zomervakantie. En vorig jaar 5 dagen Zeeland. Kan er niet meer van maken :D

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:03

Azmay schreef:
Juist als je geen inkomen hebt in Nederland gaan ze er van uit dat je in het buitenland hebt verdiend.
Vind het op zich geen gekke conclusie want je moet toch ergens van leven normaal gesproken.

Ik heb ooit een bankafschrift opgestuurd of iets dergelijks geloof ik, ze doen er verder niet te moeilijk over in mijn ervaring.


Huh, er zijn toch zoveel mensen waarvan bv alleen de partner werkt :?
Vind het wel een gekke conclusie.

Ik zou ze ook bellen. Maar daar kun je wel een dag voor uittrekken voor je iemand aan de lijn hebt en je hebt uitgelegd wat het probleem is een daarop een adequaat antwoord krijgt :')

[o]

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:04

Hmmm dat kun je inderdaad niet noemenswaardig noemen :')

Je kunt ze gewoon bellen, maar je hangt inderdaad wel enige tijd te wachten, maar dat is tegenwoordig bij meer instanties. Ik denk dat bellen in dit geval toch het snelst voor duidelijkheid zorgt. Desnoods op de luidspreker en intussen een was opvouwen/strijken ;)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:04

Azmay schreef:
Juist als je geen inkomen hebt in Nederland gaan ze er van uit dat je in het buitenland hebt verdiend.
Vind het op zich geen gekke conclusie want je moet toch ergens van leven normaal gesproken.


In juridisch opzicht is dit natuurlijk wel een hele gekke conclusie. Je kunt niet zomaar dingen bedenken als DUO zijnde en dan maar verwachten dat de burger bewijst dat het niet zo is. Zo hoort ons rechtsysteem echt niet te werken. En we hoeven dat soort dingen dus ook niet logisch of normaal te gaan vinden.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:08

Uitgeschreven geweest bij het GBA??

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 17:10

Azmay schreef:
Juist als je geen inkomen hebt in Nederland gaan ze er van uit dat je in het buitenland hebt verdiend.
Vind het op zich geen gekke conclusie want je moet toch ergens van leven normaal gesproken.

Ik heb ooit een bankafschrift opgestuurd of iets dergelijks geloof ik, ze doen er verder niet te moeilijk over in mijn ervaring.


Vind het wel een gekke conclusie. Alsof er geen eenverdieners zouden bestaan. Werkende partner en 'thuisblijvende' partner...

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 17:17

Morganlefay schreef:
Uitgeschreven geweest bij het GBA??

GBA? Wasda?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:18

Gemeentelijke basisadministratie.

Waar je ingeschreven bent als je in NL woont.

[o]

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 17:20

Ben nu ook al een uur aan het proberen in te loggen op DUO.nl, via DigiD, maar ontvang hun sms en gesproken sms niet. Krijg het niet voor elkaar.
Bellen doe ik maandag en hopelijk duurt dit niet de hele dag want daar is mijn beltegoed niet op voorbereid -O-

verootjoo schreef:
Gemeentelijke basisadministratie.

Waar je ingeschreven bent als je in NL woont.


Nee, echt niet uitgeschreven geweest, want nergens anders gewoond.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:26

Ke, want uitschrijving GBA is een ingang voor verblijf in het buitenland.
Anders inderdaad DUO contacten en zou dit schriftelijk=email doen.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:30

Ik zou ze (schriftelijk) vragen of ze het bewijs voor dat 'verblijf in het buitenland' willen opsturen. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt. Zíj moeten maar aantonen dat hun aanname waar is. We doen in dit land niet aan omgekeerde bewijsvoering.

(En de gemeente kan mogelijk wel een bewijs leveren dat je sinds mensenheugenis in de gemeente staat ingeschreven, maar dat zou ik als plan B inleveren. Gaat je vermoedelijk wél geld kosten nl)

En verder is het onmogelijk te bewijzen dat je geen salaris ontvangt uit loondienst (iets dat er niet is, kun je niet laten zien), dus daar zou ik niet aan proberen te beginnen.


cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:30

Nicky1963 schreef:
Ben nu ook al een uur aan het proberen in te loggen op DUO.nl, via DigiD, maar ontvang hun sms en gesproken sms niet. Krijg het niet voor elkaar.
Bellen doe ik maandag en hopelijk duurt dit niet de hele dag want daar is mijn beltegoed niet op voorbereid -O-

verootjoo schreef:
Gemeentelijke basisadministratie.

Waar je ingeschreven bent als je in NL woont.


Nee, echt niet uitgeschreven geweest, want nergens anders gewoond.



Even maandag bij de gemeente informeren of je idd nog ingeschreven staat en of hun kunnen zien of je bent uitgeschreven geweest. Kan ook een fout in hun administratie zijn.

PEPPER mijn gouden paardje altijd in mijn hart [o]

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 17:45

cam schreef:
Even maandag bij de gemeente informeren of je idd nog ingeschreven staat en of hun kunnen zien of je bent uitgeschreven geweest. Kan ook een fout in hun administratie zijn.

Dat is een goeie! Ga ik doen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:49

Ibbel schreef:
Ik zou ze (schriftelijk) vragen of ze het bewijs voor dat 'verblijf in het buitenland' willen opsturen. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt. Zíj moeten maar aantonen dat hun aanname waar is. We doen in dit land niet aan omgekeerde bewijsvoering.

(En de gemeente kan mogelijk wel een bewijs leveren dat je sinds mensenheugenis in de gemeente staat ingeschreven, maar dat zou ik als plan B inleveren. Gaat je vermoedelijk wél geld kosten nl)

En verder is het onmogelijk te bewijzen dat je geen salaris ontvangt uit loondienst (iets dat er niet is, kun je niet laten zien), dus daar zou ik niet aan proberen te beginnen.


Je kunt tegenwoordig via 'mijnbelastingdienst' een verklaring inkomen (IB60) downloaden. Daarmee kun je meteen aantonen dat je geen inkomsten hebt gehad over vorig jaar. Van dit jaar natuurlijk nog niet beschikbaar, dus idd wel goed om ook na te kijken of je GBA inschrijving klopt (en aan DUO te vragen waarop zij hun aannames baseren).

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:57

Maar die 'verklaring inkomen' zal niet per sé buitenlands inkomen bevatten, dus dat zal je niet verder brengen.

Ik zou echt beginnen met maar eens naar DUO te bellen. Kan ook zijn dat daar gewoon een fout is gemaakt, en het scheelt je een hoop gebel met andere organisaties als dat het geval blijkt. Mochten dan toch aangeven dat het bij hen zo geregistreerd staat, kun je gelijk vragen wat je dan precies moet doen om aan te tonen dat het niet het geval is.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:38

Met verklaring buitenlands inkomen bedoelen ze een verklaring die de belastingdienst van het land waar je verbleven bent opmaakt. En als je dus nooit in het buitenland bent geweest kom je daar ook niet aan. Ts kan daar dus nooit een bewijs van overhandigen.
Ik zou proberen om duo te contacten en anders een bezwaarschrift opstellen nav die brief die ze je gestuurd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:54

Ik heb ooit voor vergelijkbaar gemiep een uitdraai van de GBA aangevraagd bij de gemeente. Daarop staat waar je hebt gewoond en was in mijn geval voldoende bewijs voor DUO. Paar jaar geleden kostte dat in mijn gemeente €15,-.

Hopelijk kom je er met een telefoontje wel uit!

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:56

Ik heb vorig jaar dezelfde brief gehad := met 3 weken later een brief dat t een fout was en dat ze dit per ongeluk aan iedereen hadden gestuurd haha.

♡♡♡♡♡

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Re: studiefinanciering, DUO zegt dat ik in het buitenland woon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:02

Mijn dochter moet dr lening die ze in 2017 zou hebben ontvangen terug betalen. Echter heeft ze totaal niets ontvangen. Ze heeft al een bezwaarbrief geschreven met daarbij haar bankafschriften bijgevoegd. Nu is het wachten op antwoord.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:17

BETUWE schreef:
Mijn dochter moet dr lening die ze in 2017 zou hebben ontvangen terug betalen. Echter heeft ze totaal niets ontvangen. Ze heeft al een bezwaarbrief geschreven met daarbij haar bankafschriften bijgevoegd. Nu is het wachten op antwoord.


Ook geen reisproduct?

♡♡♡♡♡


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cerosa, GoogleAdsense, zonneglans en 32 bezoekers