Kitten in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 10:05

Hallo,
Ik heb het forum wat proberen op te zoeken maar weinig info kunnen vinden.
Daarom dan toch een eigen topic.

Sinds een weekje hebben wij een kitten in huis, super lief, hyper poesje van 9 weken oud.

Ik moet alleen eerlijk bekennen dat ik maar weinig verstand van kittens/ poezen heb.
Dus wat tips en advies gevraagt.

De kitten is gelukkig al zindelijk, nu nog wel met het luikje open van de bak.
Hoe kan ik hem leren dat ie er ook door heen kan als luikje dicht zit?

We hebben een krabpaal aangeschaft, online stond er iets van dat het voor kittens is en niet al te zware katten.
Nu waren moeders en vaders gewoon huis tuin en keuken katjes, in mijn ogen niet het zware type.
Is 1 krabpaal voldoende?

Nu vroeg ik mij af, wat is handig qua prikjes, ontwormen, ontvlooien? Wanneer begin je daar mee en hoe vaak herhalen?
Heeft nu nog nooit wat gehad.

Qua eten kreeg ze blikvoer, gewoon voor volwassen katten. Wij hebben nu de wiskas junior variant gehaald. Dit eet ze prima! Nu wil ik later ook gewoon brokjes geven, wanneer en hoe kan ik het beste omschakelen?
Waar moet ik opletten als ik voer koop?

En dan als laatste vroeg ik mij af of een poes liever alleen is of ik er een beter een 2e bij kan halen.
Ik kan over een weekje een leuke 2e krijgen, maar beestjes moeten wel gelukkig van worden natuurlijk. Beide poesjes en die andere is dan dus 2 weekjes jonger als onze huidige.

Oh en mocht je nog andere tips of weetjes hebben, vertel me alles haha.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys


benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:28

Hoe banketstaaf misschien ook om te horen, maar waarom heb je dit soort basale informatie niet uitgezocht vóórdat je aan en kat begon?

...

Daphx93

Berichten: 2595
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:35

Katten moeten met 9 en 12 weken gevaccineerd worden.
Ontvlooiing is iedere maand.
Ontworming is vanaf 12 weken iedere maand tot een half jaar daarna iedere 3/4 maanden.
Sterilisatie is vanaf 6 maanden.
1 krabpaal is voldoende.

Een andere kitten erbij is wel een stuk leuker voor de kitten. Houd er wel rekening mee dat je dan dubbele kosten hebt. En dat je dan minimaal 2 kattenbakken hebt.

Edit; qua voer kun je het beste kittenvoer blijven geven tot dat je ze laat helpen. Daarna mogen ze op adult voer.

Max, Ufana, Yellow <3
Max: B+11 L1+10 L2+12 M1+0

Jessix

Berichten: 16413
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:37

Alles had je natuurlijk op kunnen zoeken via google. Hier bijvoorbeeld:
https://www.dierendokters.com/kittens/checklist

Een kitten is beter af als hij wat langer bij zijn moeder mag blijven, dus als je er weer een neemt kun je daar misschien rekening mee houden.

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:38


wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 16:42

Natuurlijk had ik al gegoogled.. maar daar staat het zo complex op dat ik dacht hmm ja oke het zal wel.

Waarom niet eerst uitzoeken.. naja omdat me vriend in ene met een kitten aan kwam zetten.. en tja toen was ie er al.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33772
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:45

Ik zou er sowieso 2 nemen is leuker voor het beestje. Ze hebben echt als jonge kat een soortgenoot nodig om mee te spelen. Ook is whiskas echt troep. zou eerder kijken naar merken met meer vlees erin. Zoals applaws of Cats lovers gold.

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:48

zeker voor het 2e kitten gaan! het zou alleen wel mooi zijn als die tot minimaal 10, maar liever nog tot 12 weken bij de moeder kan blijven.

verder is whiskas een beetje het junkfood onder het kattenvoer, zoek liever een voer met een wat hoger vleespercentage. (ik voer zelf porta21 grainfree, te bestellen bij zooplus. daar zijn vele voeren met een hoog vlees gehalte te vinden maar in de betere dierenspeciaalzaak is er absoluut ook goed voer te vinden)

inenten met 9 en 12 weken
ontvlooiien wordt aangeraden maandelijks te doen, ik doe het alleen als ik een vlo gespot heb. Ik heb binnenkatten dus is eigenlijk nooit nodig.
ontwormen is zeker in het begin belangrijk, vanaf 12 weken iedere maand tot ze een half jaar oud zijn.

Het wordt aangeraden om wat betreft kattenbakken het aantal katten + 1 te doen. Nu moet ik zeggen dat ik 6 katten heb met 3 grote kattenbakken maar die kunnen en mogen hun behoefte ook in onze afgesloten tuin doen. Ik gebruik klontvormend grit, schep elke dag de plasjes en poep er uit. klusje van 5 minuten en zo blijft het schoon.

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

Jessix

Berichten: 16413
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:50

wilmatj schreef:
Natuurlijk had ik al gegoogled.. maar daar staat het zo complex op dat ik dacht hmm ja oke het zal wel.

Waarom niet eerst uitzoeken.. naja omdat me vriend in ene met een kitten aan kwam zetten.. en tja toen was ie er al.

Zo complex kan het toch niet zijn?! :) Zie bijvoorbeeld de link die ik eerder doorgaf. Ontwormen en enten is standaard en daarom zal de informatie vrijwel overal hetzelfde zijn. Ook kun je je vragen natuurlijk altijd stellen aan je dierenarts.

Succes met je kitten!

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:53

wilmatj schreef:
Hallo,
Hoe kan ik hem leren dat ie er ook door heen kan als luikje dicht zit?
Citaat:
Oefenen, oefenen, oefenen. Met wat lekkers, deksel eraf halen en lekkers achter het klepje houden. Als ze de klep ook maar aanraakt al belonen met lekkers. Als ze enigszins gewend is, kun je haar in de bak zetten en zal ze snel genoeg de weg naar buiten vinden en dus het deurtje open duwen. Daarna weer direct belonen.


We hebben een krabpaal aangeschaft, online stond er iets van dat het voor kittens is en niet al te zware katten.
Nu waren moeders en vaders gewoon huis tuin en keuken katjes, in mijn ogen niet het zware type.
Is 1 krabpaal voldoende?
Citaat:
Ja, wij hebben thuis wel op enkele plekken nog extra krabopppervlakken, omdat anders de de hoek van de bank en de rand van de stoel er aan gingen -O- , die kun je voor een paar euro kopen bij de dierenwinkel en met spijkers op je bank monteren. Vind ze erg handig :j


Nu vroeg ik mij af, wat is handig qua prikjes, ontwormen, ontvlooien? Wanneer begin je daar mee en hoe vaak herhalen?
Heeft nu nog nooit wat gehad.
Citaat:
Dit is een betere vraag voor je dierenarts dan voor bokt.


Qua eten kreeg ze blikvoer, gewoon voor volwassen katten. Wij hebben nu de wiskas junior variant gehaald. Dit eet ze prima! Nu wil ik later ook gewoon brokjes geven, wanneer en hoe kan ik het beste omschakelen?
Waar moet ik opletten als ik voer koop?
Citaat:
Goed voer koop je over het algemeen niet bij de supermarkt. Hills of Royal Canin zijn goede en betrouwbare merken en niet te duur. Maar je zult zien dat elke bokker je iets anders zal adviseren. Whiskas is in elk geval laag van kwaliteit. Voer overwennen kan verspreid over enkele dagen. Zorg er ook voor dat er op handige plekken aanbod van water is!


En dan als laatste vroeg ik mij af of een poes liever alleen is of ik er een beter een 2e bij kan halen.
Ik kan over een weekje een leuke 2e krijgen, maar beestjes moeten wel gelukkig van worden natuurlijk. Beide poesjes en die andere is dan dus 2 weekjes jonger als onze huidige.
Citaat:
Áls je er een kat bij wilt, is dit wel het moment om ze te introduceren. Als kitten gaat dat makkelijker dan als volwassen kat.




Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:54

Ohja: leg een goed potje aan voor onvoorziene medische kosten!!!! Of zorg ervoor dat je ze verzekerd!
Wees niet die klant bij de dierenarts die stennis schopt omdat hij niet kan betalen ;)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:56


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23404
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:57

Onze kitten hebben we destijds opgehaald met 12wkn, was toen alleen ontwormd en ontvlooit dus wij zijn met 12wkn begonnen met vaccineren.
Idd tot een half jaar elke maand ontwormen en daarna elke 3 mnd (heel makkelijk, kat eet graag whiskas snoepjes uit de hand, na een paar snoepjes een ontwormingspil erdoor en een snoepje erachteraan, ze vreet de pil zelfs van de grond), ontvlooien doe ik nu 3-4x per jaar.
Ze is in juli geboren en dus in oktober bij ons gekomen, ik heb haar binnen gehouden tot februari, toen was er actie voor sterilisatie dus toen laten helpen en na de aangegeven tijd zijn we gaan wennen met buiten laten. In de winter is de deur dicht houden niet zo'n probleem en nu kon ze in de zomer mooi naar buiten.

Onze kitten is prima volwassen geworden op whiskas kittenvoer en doet het nu uitstekend op de goedkoopste brokjes uit de supermarkt. Vlees uit een kuipje moet ze niet en duurdere brokjes werd ze alleen maar enorm hongerig van dus zijn we weer mee gestopt.
Ook eerdere katten zijn prima oud geworden op supermarktvoer, ik ga alleen bij medische noodzaak ander voer overwegen maar voor nu is dit prima.

Deurtje in de bak is bij ons nooit gelukt, ze doet haar behoefte ook eigenlijk altijd buiten in de tuin (Waar ik het dan weer opruim ja).
Kat is veel buiten, vangt daar behalve vliegen en af en toe een vlinder ook niks trouwens.

Tweede kitten hebben wij wel overwogen maar bewust niet gedaan, we willen geen 2 katten.

qua medische kosten hebben we tot nu toe alleen de jaarlijkse vaccinatie en de aanschaf van ontworming en vlooienpipetjes gehad, we hebben heel duidelijk voor ogen wat we wel en niet willen met onze dieren qua behandeling en daar ook een reserve voor. Bespreek je wensen van tevoren met elkaar dan kan je elkaar ook steunen als het een keer nodig is om een beslissing te nemen. Het is niet heel ingewikkeld om in de emotie en schrik een beslissing te nemen die je als je rationeel denkt misschien helemaal niet had willen nemen. (bv dure behandeling met lage kans van slagen tegenover euthanasie)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Ibbel

Berichten: 49028
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:04

En nog een advies: als je kitten nog niet gechipt is, moet je dat ook laten doen bij de DA (kan gelijk met het vaccineren). Chippen is verplicht tegenwoordig. Je kunt de kat daarna meteen aanmelden in de landelijke database. Mocht je kat een keer weglopen en worden gevonden, dan kunnen ze jou achterhalen.

Fleur_BB

Berichten: 28
Geregistreerd: 31-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:05

Wij hebben thuis elk jaar ongeveer 2x een nestje kittens van onze kat en die gaan ook rond de 9 weken weg, niks mis mee.

Wij hebben onze katten niet laten inenten/vaccineren maar dat is vooral omdat wij buitenaf wonen en ze buiten een goede weerstand opbouwen + ze worden hier nog al snel aangereden dus om elke keer die kosten weer te moeten betalen is ook niets :n

We geven ontvlooien en ontwormen als we merken dat ze er last van hebben.

Volg mijn twee mini shetlanders op Instagram!
https://www.instagram.com/p/B1cHm15I5mG ... 1eaozfiho1

Selina

Berichten: 14245
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:12

Ibbel schreef:
En nog een advies: als je kitten nog niet gechipt is, moet je dat ook laten doen bij de DA (kan gelijk met het vaccineren). Chippen is verplicht tegenwoordig. Je kunt de kat daarna meteen aanmelden in de landelijke database. Mocht je kat een keer weglopen en worden gevonden, dan kunnen ze jou achterhalen.


Chippen is niet verplicht. Ben je niet in de war met België? Tweede Kamer is het wel aan het overwegen. Desalniettemin wel verstandig om te doen.

Verder zou ik zeggen, neem dat tweede katje er ook bij. Dan kunnen ze lekker met elkaar ravotten.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 17:15

De kitten was/is deze leeftijd omdat moeders de kittens verlaten had. Die was er klaar mee. De andere kitten dacht ik is 2 weekjes jonger, maar dat ga ik even navragen.

Onze mini doet het heel goed, super aanhankelijk. Medische dingen zijn wel online te vinden maar de rest van mijn vragen vond ik wat onduidelijkheid. Daarnaast hoor ik graag ervaringen en adviezen van verschillende mensen.

Ander vlees/ brokken ga ik dus eventjes in de dierenwinkel halen, die kunnen mij vast en zeker ook wat info geven wat goed is en wat niet.

Grid hebben wij nu ook goedkoop uit de super. Maar met dit grid stinkt het enorm.. vooral nu de bak nog een beetje open is. Iemand iets of een merk aan te raden? Ik zag een soort hout korrel, en verschillende soorten grid.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Hevonen

Berichten: 5599
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kitten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:23

Zou absoluut voor een tweede kitten gaan, je zult ook zien dat het niet alleen voor je kitten, maar ook voor jullie veel leuker is.
Verder, als je toch een tweede neemt zou ik met beide (ervan uitgaand dat de tweede ook niet is ingeent) naar de dierenarts gaan voor de eerste inenting. Na een week of drie (meen ik) moet je voor de herhaling en dan pas weer na een jaar.

Ik zou ze absoluut kittenbrokjes geven en kittennatvoer, die ukkies hebben nu eenmaal ander eten nodig dan volwassen katten. Ik doe dat zelf altijd tot ze ongeveer 1 jaar oud zijn.

Ik gebruik het grit van de Lidl, dat is gemakkelijk schoon te houden en de stank valt heel erg mee. De bak staat bij tijdelijk in de woonkamer, dus dat moet ook. Wel dagelijks even goed de drollen en samengeklonterde urine uitscheppen. Dat gaat gelukkig gemakkelijk.

veel plezier met je kitten(s). Post eens wat foto's!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Ibbel

Berichten: 49028
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:25

Selina schreef:
Chippen is niet verplicht. Ben je niet in de war met België?


Nee, ik ben (kennelijk) in de war met honden :+ Ik dacht dat het bij katten ook al verplicht was. Nevertheless, wel verstandig om te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 76 bezoekers