Initiatief nemen op stage

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aguamenti
Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-17

Initiatief nemen op stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 15:15

Ik loop momenteel stage bij een BSO, sinds begin dit schooljaar, dus net een paar weken. Ik heb hiervoor een negatieve stage ervaring gehad waarbij de stage vroegtijdig is afgebroken. Dit kwam door een wisselwerking tussen mijzelf en een vrij slechte begeleiding van daar.
Ik vind het moeilijk om initiatief te nemen en mezelf goed te laten zien bij een stageplek, ik blijf altijd te veel op de achtergrond. Ik heb hierover vandaag ook een gesprek gehad met mijn stagedocent op school, en ik merk eigenlijk dat hij vrij weinig vertrouwen in mij heeft. Ik wil mezelf hier echt graag in verbeteren, maar ik zit een beetje vast, zeker als ik merk dat toch niemand vertrouwen in me heeft. Hebben jullie misschien tips hoe ik me hierin zou kunnen ontwikkelen?
Alvast bedankt :)


xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:22

Ik heb zelf ook een aantal stagiaires begeleidt op het kdv en ik zou dit als 1e met je nieuwe stagebegeleidster (dus op de stageplek zelf) bespreken. Dat je dit lastig vind maar wel heel graag wilt. En dan kun je vragen of hij/zij misschien eerst duidelijke taken kan geven zodat jij het daarna zelf kan doen ipv wachten op de opdracht.

Als jij zelf heel duidelijk het dagritme weet dan weet je ook wat er klaar gezet kan worden, waar de kinderen hulp bij nodig hebben en wanneer er dingen opruimend en schoongemaakt moeten worden.

En daarbij kun je misschien afspreken dat je 1x in de week een activiteit voorbereid en die met de kinderen doet. (Al is het maar een spelletje doen ofzo).

Als laatste tip zou ik nog willen meegeven; blijf erover praten. Gewoon na elke dag/week even vragen; hoe vond je het gaan? Wat ging er goed en waar zal ik volgende week extra op letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:26

Dat is lastig zeg. Wel goed dat je ermee bezig wilt.
Ik zou zeker je stagedocent in de arm nemen, en je probleem voorleggen. Het lijkt me slim als e hierbij gecoacht wordt, om deze eigenschap te ontwikkelen.
Maar wat je sowieso zelf al kunt doen, is uitvinden wat er precies gebeurt en waarom je dit precies doet.

Bijv:
als ik mezelf wil laten zien > sla ik dicht > ik denk dan dat ik het niet kan/waardeloos ben / etc > ik voel me angstig/gespannen > dat uit zich in stiller worden/ in elkaar kruipen/ etc.

Ik durf mezlef niet te laten zien omdat ik bang ben dat > ik het niet kan/mensen mij niet goed genoeg vinden / etc > in het verleden hadden mijn ouders/docent/opa weinig vertrouwen in mij (Bijvoorbeeld)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:32

Wat ik waardeer bij stagiaires is als ze na een paar dagen wennen zelf al de spullen klaar zetten bijv voor het fruit en drinken.
Neem initiatief door niet alleen bij de kinderen te zitten maar ook te reageren als er een beker omgaat, een kind naar het toilet moet.
En het allerbelangrijkste praat met de kinderen. Zet niet alleen de bekers neer maar maak er een mini activiteitje van. Wie komt mij helpen, was het leuk op school, heb jij dorst, enz. Kleine gesprekjes.

Begin vanaf dag 1 met de ouders en de kinderen die je nog niet eerder gezien hebt een hand geven als ze binnen komen. Stel je zelf even voor, je naam en dat je stage komt lopen is dan al voldoende.
En sta rechtop, kijk mensen aan, een glimlach op je gezicht en je maakt al veel makkelijker contact.
Heb je ideeën voor knutsels of spelletjes? Op Pinterest vindt je heeeeeel veel

Komt echt goed

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:46

Aguamenti schreef:
Hebben jullie misschien tips hoe ik me hierin zou kunnen ontwikkelen?


Heb je dit gevraagd aan jouw stagebegeleider? Ik denk namelijk dat je jezelf van een enorm goede kant laat zien als jij dit vraagt. Daarmee geef je aan dat je inziet dat je momenteel minder goed functioneert dan je zou kunnen en dat je heel graag wil leren en groeien.
Stel (eventueel samen met die persoon) kleine en concrete doelen op.
Dat kan al iets simpels zijn als 'als ik binnenkom begroet ik al mijn collega's' of 'als de kinderen naar school komen begroet ik alle ouders even'.
Het doel 'initiatief nemen' is heel groot en niet concreet, bedenk dus waarin je initiatief wil nemen en maak daar kleine doelen van. Reflecteer eind van de week op je doelen, dus (zoals al eerder gezegd); hoe ging het, wat ging er goed, wat kan ik beter doen etc.
Succes. En bedenk ook dat je vooral plezier mag hebben en uitstralen, daar groei je ook al van.

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Initiatief nemen op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:58

Ik zou dit met je stagebegeleider bespreken. Wat noemt zij initiatief tonen? Zijn er klusjes die je op eigen initiatief kunt doen? Als je weet wat er op een dag moet gebeuren en wat jij mag doen zal dit je een zekerder gevoel geven.

Toen ik nog bij de supermarkt werkte hadden we een bord met taken die dagelijks of wekelijks uitgevoerd moesten worden. Had je even niks te doen dan kon je daar op kijken. In het begin erg handig. Op den duur weet je uit ervaring wat er gedaan moet worden en kun je dit uit je zelf doen

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:19

Probeer erachter te komen waarom je het moeilijk vindt initiatief te nemen. Komt het bv door onzekerheid? Bang fouten te maken? Bespreek dit met je stagebegeleider (degene op je stageplek dus) zij kan je hierin begeleiden. Je bent daar immers om wat te leren en je te ontwikkelen. Maak er een leerdoel van om jezelf meer te laten zien. Geloof me hier lopen veel stagiaires tegenaan, in het begin is dit altijd moeilijk!

Ik zal het idee dat niemand vertrouwen in je heeft loslaten, zo'n gedachte helpt je niet verder en is waarschijnlijk ook helemaal niet waar maar je eigen invulling.

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:32

Ik heb ook een aantal stagiaires begeleid op de BSO en initiatief nemen is een punt waarop heel veel het laten liggen.

Wat ik je zou aanraden is iedere week aan het einde van de week even een gesprek inplannen met je begeleidster en het dan specifiek over jouw leerdoelen hebben. Bespreek hoe het die week gegaan is, wat vond je goed gaan, wat kon er beter, wat heeft je begeleidster nog voor tips.
Ik stel dit meestal voor aan mijn stagiares maar ik denk dat je begeleidster het wel waardeert als je zelf met zo'n voorstel komt. Dat is ook weer initiatief tonen natuurlijk ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Initiatief nemen op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:08

Van jezelf erkennen dat je dit moeilijk vindt, is alvast stap 1. Heel goed dat je dit weet en er aan wil werken.

Met je begeleider van school bespreken is ook al heel goed, jammer dat die je niet meteen goed opweg heeft kunnen helpen en je eigenlijk nog weer onzekerder heeft gemaakt.

Volgende stap is inderdaad om op je stage-adres zelf met de begeleider te praten en aan te geven dat je dit heel moeilijk vindt en dat je hier graag aan wil werken, maar daar wel wat hulp bij nodig hebt.
Bijvoorbeeld door een complimentje te krijgen op het moment dat er op dit punt iets goed gaat, en evt dagelijks of wekelijkse feedback over waar het beter kan.

En bespreek dan inderdaad ook kleine stapjes, zoals hierboven ook al staat.

Het doel van stage is om te leren, je hoeft het dus niet allemaal in de eerste week al te kunnen, stapje voor stapje komt het vast wel goed!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


meintje

Berichten: 1833
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:26

Wat ook een idee kan zijn: maak een overzichtje van het dagritme. Bespreek met je stagebegeleider voor welke dingen jij kunt zorgen. Bijvoorbeeld klaarzetten van spullen, een activiteit begeleiden, kinderen stimuleren hun spullen op te ruimen bij aankomst(jas/ tas ophangen).

Vaak zit initiatief tonen niet alleen in het doen, maar ook in het zelf aangeven waar je behoefte aan hebt. Dus als jij een gesprek vraagt en daarin afspraken maakt over taakverdeling is dat ook initiatief tonen!

Een negatieve houding is als een lekke band; je komt er nergens mee tenzij je hem vervangt.

Aguamenti
Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Initiatief nemen op stage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 20:36

Bedankt voor alle reacties! Jullie reacties geven me al iets meer vertrouwen in dat het goed kan komen, wat ik absoluut niet kreeg door mijn docent.
Ik ga morgen op stage vragen wanneer mijn begeleidster tijd heeft voor een gesprekje om het aan te kunnen kaarten.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Initiatief nemen op stage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 06:35

Zelf vragen om een gesprek is al initiatief nemen! Dus je eerste indruk zal gelijk goed zijn

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:24

Gillbo schreef:
Wat ik waardeer bij stagiaires is als ze na een paar dagen wennen zelf al de spullen klaar zetten bijv voor het fruit en drinken.
Neem initiatief door niet alleen bij de kinderen te zitten maar ook te reageren als er een beker omgaat, een kind naar het toilet moet.
En het allerbelangrijkste praat met de kinderen. Zet niet alleen de bekers neer maar maak er een mini activiteitje van. Wie komt mij helpen, was het leuk op school, heb jij dorst, enz. Kleine gesprekjes.

Begin vanaf dag 1 met de ouders en de kinderen die je nog niet eerder gezien hebt een hand geven als ze binnen komen. Stel je zelf even voor, je naam en dat je stage komt lopen is dan al voldoende.
En sta rechtop, kijk mensen aan, een glimlach op je gezicht en je maakt al veel makkelijker contact.
Heb je ideeën voor knutsels of spelletjes? Op Pinterest vindt je heeeeeel veel

Komt echt goed


Stel je zelf even voor, je naam en dat je stage komt lopen is dan al voldoende.
En sta rechtop, kijk mensen aan, een glimlach op je gezicht en je maakt al veel makkelijker contact. :Top!
Toon interesse als iemand je iets uitlegt, brend dat in praktijk en zeg niet : Ja, maar......
Deze tips hierboven zijn hele goeie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, YandexBot en 22 bezoekers