Wat voer jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 11:50

De titel zegt het eigenlijk al: wat voer jij jouw paard(en)?

Wat voor ruwvoer, hoe vaak en hoeveel?
Wat voor soort(en) krachtvoer, welke, hoe vaak en hoeveel?
En voer je supplementen of andere extra's?

Ben ook vooral benieuwd naar de gedachten er achter en om wat voor paard/paarden het gaat/gaan (ras, discipline, niveau, leeftijd, enz). :j

Afbeelding


troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:57

Mijn paard is een quarter ruin van 9, mooi op gewicht en goed bespierd. Hij wordt 4x per week bereden, flinke training of buitenrit van uur of 2/3. Eerder te dun dan te dik en wat flegmatiek. Door tandprobleem mag hij geen voordroog.

Daarom krijgt hij voedzaam onbeperkt hooi (naast 24/7 op de weide maar dat gras stelt weinig meer voor) en 4 keer per week een schep draversbrok voor voldoende energie en vit en min. Na flinke rit/training krijgt hij een halve schep pavo topsport voor extra eiwitten. Hier doet hij het prima op.

Op reguliere brok/muesli wordt hij sloom. Zonder de extra eiwitbron blijft zijn spieraanmaak wat achter.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:09

Ik heb 3 paarden en een shetlander.
Alle paarden krijgen het krachtvoer 1 x per dag. Verder krijgen ze 3 x per dag hooi.
De shetlander krijgt een handje vitalbix dc, een handje vitalbix active+ met phytonics druppels spleen (dit is een eenmalige kuur hoop ik).
De 4-jarige merrie krijgt 1 schep lucerne, 1 schep active + en de dc
De 11-jarige krijgt een halve schep active +, de benodigde grammetjes met daily complete en dan nu Phytonics Hypo balance, druppels mirco comp. Aangevuld met meer lucerne als de 4 jarige anders kan die haar eten niet rustig eten...
De laatste is een geval apart, krijgt lucerne, heel klein beetje active + 200 gram dc. En dan de supplementen:
magnesiumnitraat 10 gr per dag, een klein handje keltisch zeezout, vit E sel preparaat, micro comp poeder, bio film druppels en kidney druppels. Helaas heeft ze de diagnose PSSM en zijn de laatste 3 supplementen vooral om haar weer wat beter op de rit te krijgen, de eerste 3 krijgt ze altijd.
De paarden werken momenteel allen 3 x per week. Dat zal bij de 4-jarige volgend jaar wel worden uitgebreid omdat we samengestelde meewedstrijden willen rijden. De 11-jarige moet eigenlijk verkocht worden, dus als dat lukt heb ik meer tijd voor de andere 2.
Laatst bijgewerkt door Ipsilonka op 22-09-18 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:11

Mijn 2 IJslanders van 10 (wordt getraind voor endurance) en 5 (wordt licht bereden) krijgen:

- onbeperkt droog voordroog
- vitaminekorrel Victorious Secret
- muesli van Agrobs
- magnesium
- wheypoeder (eiwitten)
- eventueel elektrolyten

Dit vul ik aan met zwarte haver en/of Kentucky Lite E van Havens als krachtvoer, afhankelijk van de training.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:17

Mijn verzorgpaard staat 24/7 buiten. In de zomer heeft ze dus de hele dag beschikking tot gras, maar in de winter heeft ze ook altijd hooi. Verder krijgt ze 1x per dag een halve kilo brok en een halve kilo muesli, met lucerne. Na het rijden geef ik vaak wat slobber met lijnzaad.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:24

Mijn belg x kwpn-er krijgt gras, goed hooi (analyse bekent) en onbeperkt voerstro met een paar keer per week een summerfit koek en appel/wortel.
Ik rij 3 keer per week redelijk fanatiek dressuurmatig, we maken een bosrit waarvan de duur varieert of we doen wat grondwerk. Hij ziet er goed uit, spieren ontwikkelen, conditie is op orde en hij is fanatiek genoeg dus zie geen reden om krachtvoer of supplementen te voeren.

Sprakeloos

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:24

Mijn draver ruin van 9 krijgt nu nog onbeperkt hooi en staat overdag op het land. Straks onbeperkt voordroog en overdag op paddock ook voordroog.

Verder krijgt hij om 9u en om 18u halve kilo cavalor biks en een halve kilo Cavalor Endurix en een handje Hartog grasmix.

Dan krijgt hij om 22u nog een hele Cavalor Endurix en een handje Hartog grasmix.

Na het werk krijgt hij halve bix en wat grasmix.

Als supplement krijgt hij Equitop myoplast.

Mijn draver wordt intensief bereden wat varieerd tot dressuur/springen of flink wat km buiten maken.

Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:48

Dat is bij mijn 2 haflingers niet zo in 1 overzicht te geven.
Wat ik ze voer hangt af van het seizoen, het weer, de hoeveelheid arbeid en hun fysieke gesteldheid.
Basis is wel dat ze altijd beschikking hebben over ruwvoer, en dat is - indien aanwezig - gras en anders onbeperkt voordroog van redelijk arme kwaliteit van eigen land, en Compact gras voor de ander (senior van 30 met niet meer het perfecte gebit).

Als ze verder weinig aanvulling krijgen, krijgen ze Pavo vital allebei voor vitaminen en mineralen.
En 8-jarige wordt voor endurance getraind en uitgebracht, die kan als die vol in training voor een wedstrijd staat, gerust ruim 2 kg sportsfit/topsport gevoerd krijgen op een dag, met wat grasbrok of wat bietenpulp en zout. Maar als die vrijwel niets doet, is een handje 18+ en dus de vital wel genoeg, met een schep grasbrok om het nog ergens op te laten lijken.

De senior krijgt in de zomer niet zo heel veel bij, handje 18+ en beetje geweekte pulp en/of grasbrok.
In een strenge winter kan de pulp oplopen tot 3,5 kg per dag (droog gewogen, daarna uiteraard geweekt), aangevuld met 1kg 18+ of Bonpard Senior, zemelen en evt ook nog grasbrok en dit dan uiteraard verdeeld over meerdere porties per dag.

Kortom, ik voer behoorlijk op het oog en pas aan naar de omstandigheden van het moment.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:10

Mijn 7 jr oude kwpn merrie z niveau krijgt 14 kg voordroog, 4 x per dag 1/4 biks en na het werk een halfje slobber met glucosamine en vitamine e en msm. Daarnaast een vitaminekorrel erdoorheen.

12 jr oud zz licht kwpn krijg 16 kg voordroog, 4 x 1/4 biks en een halve schep haver. Hij krijgt als suplementen glucosamine en vitamine e en msm en een vitaminekorrel

8 jr m niveau PRE krijgt 11 kg voordroog, 4 x 1/4 biks. Na het werk krijgt hij een kwart muesli met glucosamine, vitamine e en msm en een vitaminekorrel.

In de zomer krijgen ze afhankelijk van het weer ook nog elektrolyten.
En allemaal krijgen ze sochtends +/- 300 gram luzerne

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:21

Ik heb een Friese merrie van 10 jaar (maar nog niet lang beleerd dus echt nog basiswerk).
Ze staat in de zomer 24/7 op het weiland, in het voor- en najaar van 7:00-21:30 op het weiland en in de winter van 7:00-18:00 in de paddock.
Momenteel nog 24/7 op het land.
Ik rij haar 3 keer per week dressuurmatig, 2 dagen licht werk aan de longe, 1 dag bijgezet, op buitenrit of voor de wagen (mijn moeder ment gemiddeld eens per maand een ritje met haar).
Het is een paard wat best veel moet eten om mooi op gewicht te blijven.
Ze krijgt nu, naast weidegang:
- 1 schep FiberForce muesli
- 3kwart schep biks
- voor 500kg vitaminebrok

In de winter heeft ze zowel op stal als op de paddock onbeperkt kuil. Op de paddock vanuit slowfeeders.
Vorige winter kreeg ze naast kuil ook 2x 1/2 biks en na training een schep slobber. Maar ben sindsdien over op Fiberforce, dus denk dat ik dat blijf voeren.
Ook krijgt ze in de winter vaak een schep wortels er bij.

Ze doet het hier eigenlijk heel prima op, alleen denk ik soms wel eens dat ik misschien nog iets met meer eiwitten zou moeten voeren voor de spieropbouw... Misschien haal ik ook nog goede tips uit dit topic!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:41

Ik voer fantastisch simpel. Onbeperkt hooi en stro tot beschikking. Na het werken 250 gr Vitalbix DC en 200 gram Vitalbix Active+.
Voor mij nooit meer anders, zolang ze het blijft eten. Echt heerlijk vind ik het, om zo compleet en simpel te voeren!

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:14

Hier een Fries van 15 en een Welsh x Arabier pony van 14.
In de zomer 8 uur (ivm binnen buiten zetten van veel paarden effectief vaak langer) per dag op gras en in de avond dan nog voordroog.
In de winter alleen voordroog.
MBT brok: ze krijgen beide Metazoa. En doen het hier super op.

Ik heb bewust gekozen voor een graanvrij volledig brokje waar dus alles in zit. Beide paarden worden wel bereden maar staan niet heftig in de sport. Beide paarden worden snel dik. En ik ben na terdege me ingelezen te hebben van mening dat een paard geen granen behoeft.

Wel heb ik een slobber waar een beetje graan in zit. Dat gebruik ik uitsluitend en echt heel weinig per keer voor het geven van een supplement met mineralen etc na heftige arbeid (intensiever als normaal, bijv een springles)

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:48

Heb hier een te dikke shet van twaalf, een mini van één en een arab van twee die altijd los lopen.
Voor de dikke ben ik anders gaan voeren, omdat ze allemaal bij elkaar lopen.
Eerder kregen ze onbeperkt maar dat lukte dus niet, was te veel.
Ze krijgen grof nat hooi (suikers eruit gespoeld) in een hooinet 3x per dag één dikke plak en savonds twee plak (de arab krijgt normaal ook droog hooi bij maar heeft op het moment bronchitis dus nu ook nat) de arab krijgt gewoon zoveel hij opkan, hij heeft een 'ruif' waar hij van boven uit kan eten, de ponnies kunnen daar niet bij.
De arab krijgt 1x daags vitaminebrok, (metazoa) 1/3 podogrow en 1/3 lucernebrok.
De éénjarige mini krijgt hetzelfde alleen dan veel minder.
De shet krijgt alleen vitaminebrok.
Ze doen er wel een paar uur over om hun hooi op te eten en ik voer ze om
7 uur
12 uur
17 uur
24 uur
Ze eten ook stro, ik mest ze om 17 uur uit en dan kunnen ze daar ook nog van eten, doen ze graag.
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 22-09-18 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:50

Wijslander schreef:
Mijn 2 IJslanders van 10 (wordt getraind voor endurance) en 5 (wordt licht bereden) krijgen:

- onbeperkt droog voordroog
- vitaminekorrel Victorious Secret
- muesli van Agrobs
- magnesium
- wheypoeder (eiwitten)
- eventueel elektrolyten

Dit vul ik aan met zwarte haver en/of Kentucky Lite E van Havens als krachtvoer, afhankelijk van de training.


+ gemicroniseerd lijnzaad krijgen ze ook nog. :+

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:57

Ik heb het volgende in huis
hooi
Vitalbix DC
Victorieus Secret
biologische ruwe spelt
bietenpulp
zemelen
Agrobs Aplhengrun muesli
Agrobs Alphengrun mash
gemicroniseerd lijnzaad

De basis voor elk paard (4 in totaal) is Vitalbix of VS met alphengrun muesli. De muesli wordt 2x per week vervangen door de mash. De rest hangt af van de behoefte, het seizoen, de training, hoe ze er uit zien, hoe ze in hun vel zitten, etc.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:00

Mijn ruin, bwp van 16 jaar oud krijgt:
onbeperkt hooi, in hooinetten (worden gewisseld als ze leeg zijn)
hij staat op stro
krachtvoer 2 keer per dag: 1/2 schep fiberforce + 1/2 schep basis muesli
supplementen: kerabol (voor zijn hoeven), proferm (probiotica, voor de vertering), lijnzaadolie
s avonds rond 22u een schep mash met bietenpulp
Hij is nog aan het revalideren en mag enkel stap en licht drafwerk doen voorlopig.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:01

Interessant topic! Leuk om te lezen wat iedereen voert.

Ik heb een 8 jarige spring ruin van ongeveer 1.76m, staat nu 3 a 4 keer per week in het werk.

7 maanden terug verwaarloosd gekocht, zijn lichaam heeft daar een grote klap van gehad.

Nu het gras terugloopt krijgt hij:
- onbeperkt voordroog in slowfeednetten en staat op stro waar hij ook wat van eet
- 1 kilo luzernebrok
- 1 kilo gastro brok
- handje vitalbix dc
- een klein beetje vitamine e en magnesium

Zometeen als hij helemaal niet meer op het gras staat en meer in het werk staat, gaat er waarschijnlijk nog een kilo gastro bij moeten. Dan laat ik de vitalbix weg. En afhankelijk van hoe hij het doet nog wat extra eiwit (in de vorm van sojaschroot). Daar had hij namelijk eerder ook een grote behoefte aan.

En hij krijgt dan ook olie bij.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:06

ca 7kg hooi per paard, onbeperkt stro. Uurtje of 2 weide.
Halve kg bietenpulp en 100g vitaminebrok.

E ponys overigens.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:13

mijn shetlander krijgt

- 200 gram purefeed fibre balance
- 1,5 schepje magnesium
- 2 schepjes vlozaad husk
- klein handje (half pavo bekertje) pavo natures best.
de pavo krijgt hij omdat hij voorheen heel erg liep te mieren op zijn voer, en met de natures best het wel goed at. dit was toen ik nog van metazoa aan het overmengen was naar pure.

Mijn bijrijdtinker krijgt
- halve gele voerschep natures best
- half bekertje subli magnesium
- één pavo bekertje pavo vital
Na het rijden krijgt hij een bodempje van een gele voerschep speedybeet (Droog) met de rest van zijn voer er nu nog doorheen straks gaan we de speedybeet mengen met dengie luzerne en krijgt hij de rest van zijn voer op een ander moment.

verder staan ze 24/7 buiten op een uitloop met paddock en nu ook nog weide gang

07:00-08:00
een volle kruiwagen hooi, gaat altijd helemaal op

10:00-19:00
Weidegang - hooi word niet bijgevoerd, krijgen wel iedere dag een vers strookje gras.

19:00-20:00
2 volle fijn mazige slowfeed netten 3x3
1 groot fijnmazig hooinet in slowfeed bak
1 klein fijnmazig hooinet aan de stal.

Hoeveel ze exact afgewogen krijgen weet ik niet maar wij doen na ca 7 dagen met een baal voordroog. in de winter en afgelopen zomer een dag of 4.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:16

Mijn Arabische Volbloed van 14 ( staat stil wegens blessure) krijgt momenteel:

- gras (tussen 08:00-19:30)
- rijk voordroog op stal (6:30 - 19:30 - 22:30)
- muesli van Agrobs gemengd met de brokken van Voergezond (2x 1/4 per dag 7:30 - 22:30)
- magnesium van Pharmahorse
- balancer Pro van jpg&f (ik geef niet de aanbevolen hoeveelheid, hij krijgt 100-200 gram per dag wanneer ik hem tussendoor uit de wei haal)
- Agrobs slobber

Vanwege de gevoelige spijsvertering van mijn ruin is voer een uitdaging. Van veel merken krijgt hij een zere, opgetrokken buik en lucerne is helemaal uit den boze. Vandaar de keuze voor Agrobs en Voergezond. Momenteel krijgt hij in totaal een halve voerschep per dag omdat hij nog niets doet. De slobber voegt niet zoveel toe maar mijn ruin vind dat zo lekker dat ik dat 3-4x per week klaar maak.

Daarnaast krijgt hij op stal rijk voordroog (hij is te mager), staleigenaar voert in de zomer 3x per dag en hij krijgt zoveel als dat hij op kan.
Er staat meer dan genoeg gras op de wei (dat gaan ze zelfs dit jaar niet meer opkrijgen) dus op de wei wordt niets bijgevoerd.

Ik vind het leuk om te lezen wat andere bokkers voeren. Ik kan me echt uren vermaken met het uitpluizen van voer en ingrediëntenlijsten :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-18 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:18

Lillian__ schreef:
mijn shetlander krijgt

- 200 gram purefeed fibre balance
- 1,5 schepje magnesium
- 2 schepjes vlozaad husk
- klein handje (half pavo bekertje) pavo natures best.
de pavo krijgt hij omdat hij voorheen heel erg liep te mieren op zijn voer, en met de natures best het wel goed at. dit was toen ik nog van metazoa aan het overmengen was naar pure.

Mijn bijrijdtinker krijgt
- halve gele voerschep natures best
- half bekertje subli magnesium
- één pavo bekertje pavo vital
Na het rijden krijgt hij een bodempje van een gele voerschep speedybeet (Droog) met de rest van zijn voer er nu nog doorheen straks gaan we de speedybeet mengen met dengie luzerne en krijgt hij de rest van zijn voer op een ander moment.

verder staan ze 24/7 buiten op een uitloop met paddock en nu ook nog weide gang

07:00-08:00
een volle kruiwagen hooi, gaat altijd helemaal op

10:00-19:00
Weidegang - hooi word niet bijgevoerd, krijgen wel iedere dag een vers strookje gras.

19:00-20:00
2 volle fijn mazige slowfeed netten 3x3
1 groot fijnmazig hooinet in slowfeed bak
1 klein fijnmazig hooinet aan de stal.

Hoeveel ze exact afgewogen krijgen weet ik niet maar wij doen na ca 7 dagen met een baal voordroog. in de winter en afgelopen zomer een dag of 4.


Ik neem toch aan dat je de speedybeet wel weekt voordat je het voert? Zoals het er nu staat lijkt het alsof je het ongeweekt voert?

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:43

Pony 19 jaar word 1x in de week gereden, 19.00 avond zo'n halve kilo Subli ponybrok + en een lepeltje zeewier. Dag voor, Dag zelf en dag na het rijden ook lepeltje selenium + vitamine E. Met toenamende kou 1 tot 2 kilo bietenpulp. Rond 19.00 kuilvoer (van eigen land, heel grof en super droog, geen kunstmest) en rond 22.00 kuilvoer. Overdag staan ze in de wei met gras of in de bak met hooi.

Paard 4 jaar staat op rust, 19.00 avond kwart havens cool-mix muesli zonder haver, lepeltje zeewier. Met toenamende kou 1 tot 2 kilo bietenpulp. Qua kuilvoer is hetzelfde als de pony.

Staan buiten van c.a 8.00 tot 19.00

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:47

SuperZodiaX schreef:
Lillian__ schreef:
mijn shetlander krijgt

- 200 gram purefeed fibre balance
- 1,5 schepje magnesium
- 2 schepjes vlozaad husk
- klein handje (half pavo bekertje) pavo natures best.
de pavo krijgt hij omdat hij voorheen heel erg liep te mieren op zijn voer, en met de natures best het wel goed at. dit was toen ik nog van metazoa aan het overmengen was naar pure.

Mijn bijrijdtinker krijgt
- halve gele voerschep natures best
- half bekertje subli magnesium
- één pavo bekertje pavo vital
Na het rijden krijgt hij een bodempje van een gele voerschep speedybeet (Droog) met de rest van zijn voer er nu nog doorheen straks gaan we de speedybeet mengen met dengie luzerne en krijgt hij de rest van zijn voer op een ander moment.

verder staan ze 24/7 buiten op een uitloop met paddock en nu ook nog weide gang

07:00-08:00
een volle kruiwagen hooi, gaat altijd helemaal op

10:00-19:00
Weidegang - hooi word niet bijgevoerd, krijgen wel iedere dag een vers strookje gras.

19:00-20:00
2 volle fijn mazige slowfeed netten 3x3
1 groot fijnmazig hooinet in slowfeed bak
1 klein fijnmazig hooinet aan de stal.

Hoeveel ze exact afgewogen krijgen weet ik niet maar wij doen na ca 7 dagen met een baal voordroog. in de winter en afgelopen zomer een dag of 4.


Ik neem toch aan dat je de speedybeet wel weekt voordat je het voert? Zoals het er nu staat lijkt het alsof je het ongeweekt voert?



misschien onduidelijk maar er gaat een bodempje van een gele voerschep in de voerbak, daar gaat water bij. dan laat ik het een uurtje staan (maak het vaak voor ik ga rijden) na het rijden geef ik het met zijn normale voer erdoor en vaak gooi ik er dan ook nog water bij.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:56

De 2 minishetten Fedor en Flico staan 24/7 buiten op aarde met schuilstal (met daarin een dikke laag vlas als strooisel). Er staat geen gras meer, enkel af en toe een spriet onkruid. Ze zijn 6 jaar, geruind en er wordt niet mee gewerkt. Ze zijn voor het mooi iets te zwaar, maar zeker geen bijzettafeltjes.

Zij krijgen om 7.30, 11.00, 13.30, 17.00, 20.00 en 22.30 hooi. Overdag steeds 0.75kg hooi per voerbeurt, voor de nacht krijgen ze ruim 2kg. Ze krijgen horsemaster (zaaimengsel) hooi dat schraal is.

Om 20.00 krijgen ze ieder 60g pavo vital.

De grote paarden zitten op een ander ritme:
Jasper is een (bruine) kruising Fries x Haflinger uit Groningen (ik wilde een haflinger, mijn moeder een bruine groninger). Hij is nu 1.5 jaar (02-2017) en wordt waarschijnlijk zo'n 1.55.

Edgar is een (bruine) Groninger van 6 jaar en is 1.75-1.80. Hij is van het grove type en door de dierenarts geschat tussen de 750-800kg.

Beide hebben de neiging om iets aan de zware kant te zijn, maar niet om echt te dik worden. Edgar is gevoelig voor darmproblemen. Hij verdraagt lang niet alle soorten ruwvoer.

Om 8.30 gaan ze naar buiten, de PP op. Daar krijgen ze op het moment 9kg voordroog. Eerder kregen ze meer, maar ze vinden de huidige partij niet lekker. Dit gaat niet volledig op.

Om 13.30 mogen ze op het gras, hier is een weidemengsel gezaaid met gemiddelde voedingswaarde, geen officieel paardenmengsel. Ze hebben met zijn tweeën zo'n 2800m2 aan gras en ze zijn er na de droogte pas vrij laat weer op gegaan. Wanneer het gras op begint te raken gaan ze naar 2-3 uur per dag, totdat het echt niet meer gaat.

Om 18.30 gaan ze van het gras af, en mogen ze het doen met de restjes in de netten, eventueel wordt 1 (van de 4) netten bijgevuld.

20.30 gaan ze naar binnen, daar hebben ze ieder 5-7kg ruwvoer, afhankelijk van hoeveel ze de vorige dag hebben gegeten (streven is vrijwel onbeperkt, dus alleen restjes in de box). De voordroog die ze krijgen zit tegen hooi aan qua droge stof (80-85% ds, dus vergelijkbaar met hooi. Normaal zit voordroog op 65% ds en hooi op 83-90%).
Met binnen zetten krijgen ze ook hun enige bijvoer-moment.

Edgar: 210g marstall Force en 185g pavo Nature's Best.
Jasper: 240g Metazoa Broxxx Timothee, 185g pavo nature's Best en +-60g marstall Force.

Overigens, in dit kader is wat ik recent heb gedaan wel erg interessant. Waarom het belangrijk is om dingen te wegen in plaats van te zeggen: een schep is een kg. Ter informatie: 4 shettenscheppen water vullen precies de kg-schep, het zou dus een kwart schep moeten zijn. Van alles behalve de Pavo Vital (want die moest ergens anders vandaan komen) heb ik 4 porties gewogen. De weegschaal is tussendoor niet verplaatst.

Afbeelding

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 17:37

Hier een 3,5 jarige tinker. Op dit moment 24/7 gras en winter 24/7 voordroog. Onbeperkt doet hij het beste op. Hij is nu wel wat te dik, maar goed.. Echt aan het werk is hij nu niet dus dat maakt een groot verschil. Heb nu weer een happy paard in plaatst van een paard dat op den duur ging trappen bij het eten naar anderen paarden.. En zo'n type paard is het helemaal niet.. En ermee werken was geen doen als er gras onder zijn neus was. Nu kunnen we overal werken, want geen honger meer. Lekker happy en zeker geen geschop naar andere paarden. Gewoon zoals ik hem ken. Enige nadeel zijn de vetjes. Maar wie weet over 3 jaar dat hij 'echt' aan het werk is, dat hij mooi op gewicht is. Dus even afwachten.

Verder krijgt hij:
-100 gram victorious secret 200, balancer/vitamine/mineralen
-Beetje vulling voor de smaak, hi-fi molasses free van dengie. Als deze zak op is ga ik naar marstall faser light. Eet hij ook graag en is in de buurt te halen.
-natuurlijke vitamine e. Van wegen zijn spierziekte pssm.
-magnesium oxide, pssm.
-alcar, pssm.
-zout, pssm.

Verder kokosvet en kurkuma, om de magnesium doorheen te halen. Anders eet hij het niet. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marloes_92 en 71 bezoekers