De kracht van uw metabolisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

De kracht van uw metabolisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 06:15

Wie heeft dit boek en werkt hiermee?
Wie volgt de aanwijzingen van dit voedselpatroon en heeft hier wel/geen succes mee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:09

Ah, gaat dit de nieuwe "dieet trend" van 2018 worden?

Elk jaar een nieuwe insteek, een nieuw dieet, een nieuwe guru:
intermittent fasting, body for life, cookie diet, hacker's diet, Atkins diet, Dukan diet, South Beach diet, Stillman diet, Beverly Hills diet, Juice fasting, master cleanse, gluten-free, low fat, IIFYM, high fat, low carb, high carb, keto diet, liquid diet, blood type diet, alkaline diet, low GI diet, mediterranean diet, Okinawa diet, Paleolithic diet, etc. etc .etc.

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:13

enzino schreef:
Ah, gaat dit de nieuwe "dieet trend" van 2018 worden?

Elk jaar een nieuwe insteek, een nieuw dieet, een nieuwe guru:
intermittent fasting, body for life, cookie diet, hacker's diet, Atkins diet, Dukan diet, South Beach diet, Stillman diet, Beverly Hills diet, Juice fasting, master cleanse, gluten-free, low fat, IIFYM, high fat, low carb, high carb, keto diet, liquid diet, blood type diet, alkaline diet, low GI diet, mediterranean diet, Okinawa diet, Paleolithic diet, etc. etc .etc.


Idd, en dat dan uiteindelijk blijkt dat gezond eten en niet meer dan je verbrand hetzelfde en het beste effect heeft 8-)

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:44

Wat langer antwoord (in vergelijking met mijn eerste post):

Elk dieet dat werkt, werkt om dezelfde reden: je energiebalans gaat van een overschot naar een tekort. Als je "meer eet dan dat je verbrand" dan kom je aan, en als je "meer verbrand dan dat je eet" val je af.

Meer bewegen is goed voor je, maar relatief ineffectief om de energiebalans van een overschot naar een tekort te verschuiven. De meeste mensen hebben geen tijd om een uur per dag te sporten (om 400 kcal te verbranden), maar geen koekjes meer eten (wat snel meer dan 400 kcal is) kost je nog geen seconde; het bespaard zelfs tijd. Een aanpassing van je dieet is daarom de makkelijkste manier om een tekort te bereiken.

Hoe je dat bereikt maakt in principe weinig uit, mits je je lichaam geen schade toe doet. De meeste diëten eisen dat je een macro of productsoort weglaat (vetten, koolhydraten, processed food, suikers) of je eettijden aanpast (Intermittent Fasting). De een reageert daar goed op, terwijl het voor een ander een hel kan zijn. De een kan leven zonder koolhydraten, de ander zit de hele dag aan brood en pasta te denken. Wat voor jou werkt zal je zelf moeten uitzoeken.

Ik zou je echter wel aanraden een dieet te kiezen wat je op de lange termijn vol kan houden. Een dieet die je niet 6 maanden om je doel te bereiken, het moet een keuze voor het leven zijn. En daarom ben ik geen groot fan van de "kant-en-klare diëten" die elk jaar naar boven komen en zou je aanraden gewoon een gezond eetpatroon op te bouwen met zelf gemaakte verse maaltijden die je alle nodige voedingsstoffen geven. Iets meer werk om mee te beginnen, maar wel 50 jaar lang vol te houden.

Na een snelle google search op de auteur van je boek valt mij op dat het principe van zijn dieet nergens beschreven staat. Het is allemaal "heel simpel" dus waarschijnlijk wil hij het niet prijs geven zonder eerst een boek te verkopen. Wel komt de auteur naar voren als iemand die geschreven heeft over het weglaten van bepaalde bronnen van koolhydraten om gezonder te worden, iets dat niet nieuw is (geen brood, geen pasta, geen zoete vruchten, etc). Verder geven veel mensen een review op zijn boeken dat de onderbouwing vaak ontbreekt en het allemaal wat te simplistisch is. Ik zou het tenminste niet aanraden om te kopen.

Misschien moet je jezelf de vraag stellen waarom je op zoek bent naar een "wonder dieet"?
Mogelijk zijn je verwachtingen verkeerd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: De kracht van uw metabolisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:54

Eens met bovenstaande met de aantekening dat een koolhydraatarm dieet wel heel goed kan werken. Met name voor mensen met type II diabetes.
Alleen dan niet als tijdelijke oplossing. Dit zal je blijvend moeten doen.
De onderbouwing zal ik even moeten opzoeken.

Maar verder....makkelijke diëten bestaan niet. Het kost altijd moeite om je voedingsgewoontes te veranderen. Want dat is wat uiteindelijk moet gebeuren. Je zal je eeatroon blijvend moeten veranderen omdat je anders na het dieet binnen geen tijd weer terug bij af bent.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 08:56

En in aanvulling, voor alle jo-jo-ers en mensen die roepen: als je eenmaal gaat dieten blijf je dieten...

Ja, dat klopt. Heb je eenmaal je gewenste gewicht dan zal je basisbehoefte domweg lager zijn dan daarvoor. Heeft niets met 'spaarstand' en dat soort flauwekul te maken, maar simpelweg met het feit dat je in de basis als je 60 kg weegt zo'n 1200 kcal nodig hebt, en als je 90 kg weegt zo'n 1800.

Of, nog anders gezegd: als je wanneer je 60 kg weegt gaat eten voor een lichaam van 90 kg, dan weeg je op termijn dus ook weer 90 kg.

Of, nog anders gezegd, wat dan aansluit op enzino en natasja: je zult wat je eet voor de rest van je leven moeten aanpassen wil je gewichtsverlies blijvend zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: De kracht van uw metabolisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:15


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:17

Ik ken het boek niet. Zelf eet ik al 2 jaar koolhydraatarm en ben hierdoor meer dan 20 kilo afgevallen en nog belangrijker het blijft eraf.
Ik eet dus geen brood, aardappelen, pasra, rijst. Ik vervang brood door broodjes die ik maak net lijnzaadmeel bijvoorbeeld (http://www.keto-recepten.nl), radijsjes in de oven gebakken eet ik ipv gebakken aardappeltjes (lekker en snel), puree van knolselderij of bloemkool ipv aardappelpuree. Rijst vervang ik door bloemkoolrijst, bijvoorbeeld met saffraan of kruiden of kokos. Ik eet courgette spaghetti en maak lasagna met aubergine. Ik eet nu dus veel meer groente dan vroeger, ik gebruik helemaal geen toegevoegde suiker meer. Ik sport ook niet echt, neem wel zoveel mogelijk de fiets natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel diëten heb geprobeerd en dit is het enige dat ook langdurig werkt. En dat komt omdat ik heel lekker kan eten, het voelt dus niet als een dieet.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:37

lochsong schreef:
Ik ken het boek niet. Zelf eet ik al 2 jaar koolhydraatarm en ben hierdoor meer dan 20 kilo afgevallen en nog belangrijker het blijft eraf.
Ik eet dus geen brood, aardappelen, pasra, rijst. Ik vervang brood door broodjes die ik maak net lijnzaadmeel bijvoorbeeld (http://www.keto-recepten.nl), radijsjes in de oven gebakken eet ik ipv gebakken aardappeltjes (lekker en snel), puree van knolselderij of bloemkool ipv aardappelpuree. Rijst vervang ik door bloemkoolrijst, bijvoorbeeld met saffraan of kruiden of kokos. Ik eet courgette spaghetti en maak lasagna met aubergine. Ik eet nu dus veel meer groente dan vroeger, ik gebruik helemaal geen toegevoegde suiker meer. Ik sport ook niet echt, neem wel zoveel mogelijk de fiets natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel diëten heb geprobeerd en dit is het enige dat ook langdurig werkt. En dat komt omdat ik heel lekker kan eten, het voelt dus niet als een dieet.

Lees dit dan maar eens:
Dit moet je vaker op het menu zetten als je diabetes wilt voorkomen

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-moe ... ~aac482a5/

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 09:47

Lochsong:
Wel knap van je. Volgens mij staat het ook zo in het boek.
Dus eigenlijk is het boek weer een nieuwe variant op alle dieetboeken?

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:57

Lizz schreef:
lochsong schreef:
Ik ken het boek niet. Zelf eet ik al 2 jaar koolhydraatarm en ben hierdoor meer dan 20 kilo afgevallen en nog belangrijker het blijft eraf.
Ik eet dus geen brood, aardappelen, pasra, rijst. Ik vervang brood door broodjes die ik maak net lijnzaadmeel bijvoorbeeld (http://www.keto-recepten.nl), radijsjes in de oven gebakken eet ik ipv gebakken aardappeltjes (lekker en snel), puree van knolselderij of bloemkool ipv aardappelpuree. Rijst vervang ik door bloemkoolrijst, bijvoorbeeld met saffraan of kruiden of kokos. Ik eet courgette spaghetti en maak lasagna met aubergine. Ik eet nu dus veel meer groente dan vroeger, ik gebruik helemaal geen toegevoegde suiker meer. Ik sport ook niet echt, neem wel zoveel mogelijk de fiets natuurlijk. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel diëten heb geprobeerd en dit is het enige dat ook langdurig werkt. En dat komt omdat ik heel lekker kan eten, het voelt dus niet als een dieet.

Lees dit dan maar eens:
Dit moet je vaker op het menu zetten als je diabetes wilt voorkomen

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dit-moe ... ~aac482a5/


Dat over vezels is zo'n onzin! Als je veel groente, noten en zaden eet krijg je veel meer (verteerbare en onverteerbare) vezels binnen.
Zelf ben ik huiverig als onderzoekers zo pertinent zeggen dat kha ongezind is (er is nu zoveel wetenschappelijk bewijs dat het werkt), vergeet niet dat veel onderzoek door belanghebbenden in de voedingsindustrie betaald wordt ...
Denk maar aan de margarine producenten en waarom we geen dierlijke vetten zouden moeten eten!


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:05

Ook ik eet koolydraatarm.
Ik was insuline resistent en met in de familie diabetes was dat voor mij wel de stok achter de deur om direct het roer om te gooien.
Ik het is erg goed vol te houden omdat je heel veel wel mag. Het is eigenlijk alleen wat dingen verruilen.
En uiteraard daarom geen pakjes meer met slechte toevoegingen.

Vezels krijg je inderdaad genoeg binnen. Lijnzaaad, chiazaad of psylliumvezels ergens door mikken en je hebt de dagelijkse behoefte alweer binnen.
Naast de vezels die je binnen krijgt in alle groente die je eet.
Daarnaast eet ik wel fruit, maar dan bijvoorbeeld geen bananen.

Mijn insuline resistentie is nu dus weg. En ook weinig trek meer in tussendoortjes te snaaien.
Natuurlijk met een feest of uit eten hou ik me er niet precies aan.
Maar dat maakt het dan ook wel extra lekker en voel me dan ook niet schuldig en ben dan ook niet bang dat ik daardoor diabetes ga krijgen.

oh ja, ik at voorheen alleen volkoren producten zoals zilvervlies rijst, volkoren macaroni, ed.
Maar toch insuline resistent.
Het is gewoon te veel voor mij, brood en avondeten met zoveel koolhydraten.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:17

Omdat dit topic over een vorm van eten/diëten gaat verplaats ik je topic naar [VT] Voedertijd.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:17

lochsong schreef:
Zelf ben ik huiverig als onderzoekers zo pertinent zeggen dat kha ongezind is (er is nu zoveel wetenschappelijk bewijs dat het werkt),

Dus omdat het werkt is het gezond? Mensen die in hongerstaking gaan vallen ook af, dat werkt dus blijkbaar ook, is dat dan ook gezond?

Ik eet overigens net zo veel groente als jij. Ik eet er ook 5 stuks fruit bij per dag. En wat ik naast mijn groente eet wissel ik af. Keertje pasta, keertje quinoa, keertje volkorenrijst, keertje couscous, etc.
Met afwisseling én met mate val je gewoon af en ben je een kerngezond mens.

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:38

Het werkt ook zeker wel, je valt er goed mee af. Daar hoeft geen onderzoek voor gedaan te worden. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het gezond is.

Keto/kha komt eigenlijk op hetzelfde neer als je droogtrainen bij de fitness voor bodybuilders. Hierdoor ontrek je veel vocht aan je lichaam en ja daardoor val je kilo’s af. Maar daarnaast moet je veel drinken en heb je ook veel dorst omdat je minder vocht vast houdt en dat is niet gezond op langer termijn.
Wat zie ik bij de mensen die dit doen, dunnere huid, lijken hierdoor ouder en ongezonder. Snap zelf niet zo goed waarom je jezelf dit aan wilt doen.

Maar goed ik geloof sowieso niet in diëten mits medische noodzaak. Normaal eten en genoeg bewegen is wat werkt.

Overigens wil ik ook niemand tegenhouden, wilde alleen waarschuwen. Want ik geloof wel degelijk dat keto/kha slecht voor je is. Onderzoeken genoeg.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:41

Jij bent daarmee een kerngezond mens Palmera :)
Ik was dat dus niet.

Ik eet overigens geen koolhydraatarm voor de lijn.
Ook geen keto.
Ik denk dat mensen die niet koolhydraatarm eten alles al snel onder 1 hoop gooien.
keto is heel streng en ik geloof zeker dat dat ongezond is. Koolhydraatarm niet.

Ik hoef van de diëtist ook niet extra te drinken. Gewoon de aanbevolen hoeveelheid die voor ieder mens geldt.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:07

Lizz schreef:
Het werkt ook zeker wel, je valt er goed mee af. Daar hoeft geen onderzoek voor gedaan te worden. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het gezond is.

Keto/kha komt eigenlijk op hetzelfde neer als je droogtrainen bij de fitness voor bodybuilders. Hierdoor ontrek je veel vocht aan je lichaam en ja daardoor val je kilo’s af. Maar daarnaast moet je veel drinken en heb je ook veel dorst omdat je minder vocht vast houdt en dat is niet gezond op langer termijn.
Wat zie ik bij de mensen die dit doen, dunnere huid, lijken hierdoor ouder en ongezonder. Snap zelf niet zo goed waarom je jezelf dit aan wilt doen.

Maar goed ik geloof sowieso niet in diëten mits medische noodzaak. Normaal eten en genoeg bewegen is wat werkt.

Overigens wil ik ook niemand tegenhouden, wilde alleen waarschuwen. Want ik geloof wel degelijk dat keto/kha slecht voor je is. Onderzoeken genoeg.


Huh, nee joh?
Bij keto is het vocht dat je verliest puur vocht dat normaal gebonden zit aan je khdvoorraden. Dat is normaal dus ook geen vrij bruikbaar vocht. Bij bodybuilden is er daadwerkelijk spraken van jezelf uitdrogen zodat je mee spierdefinitie hebt. Je hebt dus een absoluut vochttekort. Echt onvergelijkbaar met elkaar...

Over kha en minder over keto is zoveel onderzoek gedaan. Het is sowieso veilig (met als kanttekening dat je je niet vol gaat stoppen met ongezonde khdarme producten). Voor bepaalde doelgroepen is het daarnaast een super uitkomst die mensen kan helpen om goed af te vallen ondanks diabetes of insulineresistentie/metabool syndroom.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers