Beschimmelde hooibaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
satyasat

Berichten: 82
Geregistreerd: 05-12-12

Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 19:37

Hoi! Ik heb net een nieuwe droge hooi baal in folie open gemaakt en deze was nogal vol met schimmel, omdat ik niets anders meer had liggen dan deze mega baal heb ik toch de touwtjes doorgesneden om te bekijken hoe het er binnen in aan toe ging, de eerste twee plakken kwamen witte stof wolken uit maar als ik verder pel En alleen het middelste er uit pak (de kern van de baal) lijkt het mee te vallen. Kan ik dit dan veilig geven of toch niet?
Afbeelding

Afbeelding

<3 Nino


keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:40

Zooooo dan... euh... als ik er een boterham midden in leg.. lust je die dan nog? Bahbah.. nee dit kun je niet meer voeren!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:41

Wat denk je zelf?

Ik zou dit dus nooit doen..
Schimmel zit niet alleen buiten,al zal het binnenin minder zichtbaar zijn.

Eet jij het als ik er een lekker koekje uithaal?

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:45

Die witte "stofwolken" is geen stof maar schimmelsporen. Schimmel zit door de hele baal, ook op de plekken waar je het niet ziet of ruikt of voelt.

Niet voeren dit. Als je geen ander voordroog hebt (voordroog is verpakt in folie, hooi is onverpakt) rij/ren/hobbel dan even naar je buren ofzo om wat te lenen, en morgen op pad naar je hooiboer.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-09-18 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:46

Absoluut niet voeren! Erg slecht voor de gezondheid van je paard. Ook de delen die er wel redelijk uitzien weggooien!

mirim

Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:49

Als je echt biets anders hebt nu kun je het deel wat nog goed is voeren.
Maar dan alleen als het schoon is en niet warm voelt.
Ik heb zelf wel eens moeten voeren, omdat ik echt niet anders had. Zelfs mijn paard met gevoelige darmen kreeg hier niets van.
Als je een paard hebt wat hoest kun je het nat maken.
Maar de delen die beschimmeld zijn kun je echt NIET geven.
Ik zou als ik jou was wel de baal uit elkaar trekken en dat wat nog goed is apart leggen en goed spreiden. Dit gaat anders zeker ook schimmelen .


suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 19:59

mirim schreef:
Als je echt biets anders hebt nu kun je het deel wat nog goed is voeren.
Maar dan alleen als het schoon is en niet warm voelt.
Ik heb zelf wel eens moeten voeren, omdat ik echt niet anders had. Zelfs mijn paard met gevoelige darmen kreeg hier niets van.
Als je een paard hebt wat hoest kun je het nat maken.
Maar de delen die beschimmeld zijn kun je echt NIET geven.
Ik zou als ik jou was wel de baal uit elkaar trekken en dat wat nog goed is apart leggen en goed spreiden. Dit gaat anders zeker ook schimmelen .


Zo doen wij het ook altijd. Er is altijd wel een baal met een plekje, is het niet door kattennageltjes, dan door muizen of iets anders. Schimmelplekken ruim verwijderen en wat niet is aangetast kun je prima voeren.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:10

Ik heb dat ook eens gedaan en daardoor heeft mijn (tot dan toe kerngezonde) merrie nu COPD en stofallergie. Ik raad het dus echt af omdat de schimmelsporen door de hele baal heen zitten.

mirim

Berichten: 4386
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:17

Mijn paarden hebben er nog nooit wat aan overgehouden.
Maar als je het zeker voor het onzekere wil nemen kun je het of heel goed uitschudden of nat maken.
Als je niets anders hebt zul je toch even wat moeten.
Ik denk niet dat je in deze tijd makkelijk aan ander hooi kan komen.
Niemand staat nu te springen om een ander zijn eigen goede hooi te geven.

satyasat

Berichten: 82
Geregistreerd: 05-12-12

Re: Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 20:23

Bedankt voor alle info, voor de eerste twee felle reacties, ik heb het dus nog niet gevoerd, en omdat het zn grote mega baal van 350 kilo is wil ik eerst weten hoe de steel in de vork steelt!

Voor de rest, bedankt ik bericht morgen mijn hooi mannetje kijken of ik hem kan ruilen ja of nee en anders ga ik hem voor de studie ontleden Ik heb er een stukje gras bij dus nu staan ze lekker los te knabbelen, No Harm is done voordat ik weet hoe wat waar

<3 Nino

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:26

Ik zou gewoon even contact opnemen met je hooileverancier, hier betaal je niet voor. :)
Bagger is dat, als je zo je baal aantreft.

Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:26

Dit is geen hooi, want het is verpakt in plastic, maar als je verder niks anders hebt zou ik toch hetgene wat goed is nog voeren. Wij voeren ook kuil en je hebt al snel dat er wat schimmel op komt als je het langer laat staan of als er een gaatje in de verpakking zit. Dan halen we die plekken eruit en geven we de rest wel. Geen paard die er last van heeft gehad ;)

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

satyasat

Berichten: 82
Geregistreerd: 05-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 20:36

Ballard_L schreef:
Dit is geen hooi, want het is verpakt in plastic, maar als je verder niks anders hebt zou ik toch hetgene wat goed is nog voeren. Wij voeren ook kuil en je hebt al snel dat er wat schimmel op komt als je het langer laat staan of als er een gaatje in de verpakking zit. Dan halen we die plekken eruit en geven we de rest wel. Geen paard die er last van heeft gehad ;)

Het is wel degelijk echt hooi, normaal verpakken ze het ook niet maar dit was de eerste snede van dit jaar en het moest snel opgeslagen ofzo, ik weet niet meer wat hij exact zei maar de vorige twee balen van deze lichting waren prima mooi ruw stengelig en droog hooi

<3 Nino

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:56

satyasat schreef:
Ballard_L schreef:
Dit is geen hooi, want het is verpakt in plastic, maar als je verder niks anders hebt zou ik toch hetgene wat goed is nog voeren. Wij voeren ook kuil en je hebt al snel dat er wat schimmel op komt als je het langer laat staan of als er een gaatje in de verpakking zit. Dan halen we die plekken eruit en geven we de rest wel. Geen paard die er last van heeft gehad ;)

Het is wel degelijk echt hooi, normaal verpakken ze het ook niet maar dit was de eerste snede van dit jaar en het moest snel opgeslagen ofzo, ik weet niet meer wat hij exact zei maar de vorige twee balen van deze lichting waren prima mooi ruw stengelig en droog hooi

Als het in folie zit is het geen hooi maar voordroog.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:57

Als het verpakt is heet het gewoon geeen hooi meer maar voordroog, verder niks mis mee. Net als dat een krukje een krukje heet en geen stoel omdat het geen rugsteun meer heeft.

Ik zou t beschimmelde zeer ruim verwijderen en alles goed los halen om t tr dubbel checken

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:02

gouden regel: als er rood of zwart op zit en het plakkerig aanvoelt: niet voeren, ook niet de goede delen. Rood en zwart zijn vaak nat en plakkerig en die zijn gevaarlijk, ook voor mensen trouwens. (met name rood, die stinkt ook enorm)

Witte en groene schimmel, die zijn vaak droog en af te kloppen of af te spoelen, die zijn vervelend om in te ademen maar kunnen minder kwaad; die plekken kun je gewoon verwijderen en de goede delen voeren. (veel groene schimmel zou ik ook afraden persoonlijk, als het overheerst is het toch ook vaak nattige schimmel)

De baal op de foto's bevat iig zwart dus niet voeren.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:42

De leverancier heeft slechte kwaliteit voordroog geleverd.
Als gras snel wordt opgepakt,is het gewoon kuil of voordroog.
Zwarte schimmel inderdaad niet voeren.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Beschimmelde hooibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 23:22

Er lijken gaten in het plastic te hebben gezeten. Dit is niet o.k , weggooien


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hollyleaves, Kabayo, minouesmee en 12 bezoekers