Paard speelt/knarst met het bit in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Paard speelt/knarst met het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 17:44

Hoi!

Ik rijd op dit moment een 7-jarige, sensibele merrie, dit is niet mijn eigen paard. Ik kan het mij helaas niet veroorloven om een aantal bitten te kopen (bitfitter is helaas geen optie), dus vroeg ik mij af of Bokt wat ervaringen/tips kan delen.

Probleem:
Ze knabbelt en speelt heel erg met haar bit, maar begint soms ook flink te knarsen. Qua dressuur begint het vaak als ze afgeleid is of in de laatste 15min van de les wanneer ze de dressuur een beetje moe is. Qua springen hoor ik het alleen als ze ongeduldig moet wachten bij de ring of als ze weet dat ze daarna mag crossen :') Afgelopen weekend ben ik mee op vossenjacht geweest en toen heeft ze het eigenlijk constant gedaan. In het begin waarschijnlijk volledig door de spanning van het event en de roedel honden, maar later in de dag was ze gewoon relaxed om zich heen aan het kijken en nog steeds heel luid aan het knarsen.. De groep was al grapjes aan het maken dat ze altijd wisten waar ik reed :') -O-

Mond:
De tandarts is geweest en het zag er allemaal goed uit. Ze heeft wel een relatief kleine mond, dus echt dikke bitten zijn geen optie. Ook is ze zacht te rijden, schuimt ze goed en heb ik dus geen sterke inwerking nodig. Een andere notitie is dat ze niet goed snapt hoe ze paardensnoepjes/pepermuntjes/suikerklontjes moet eten. Ipv dat ze het snoepje opeet sabbelt ze erop alsof ze een 80jarig omaatje is zonder gebit. Wortels/appels eet ze wel goed op.

Hoofdstel:
We hebben haar met hoge, lage, mexicaanse, en gecombineerde neusriem gereden. Het maakt haar allemaal niet zo heel veel uit behalve dat ze met de hoge neusriem wat kan doordrammen met springen.

Huidig bit:
Dubbelgebroken sprenger watertrens, ze loopt hier technisch goed op. Qua SGW ben ik er aan het denken om misschien een kleine pelhalm te gebruiken zodat ik net iets meer kan corrigeren in technisch moeilijke lijnen.

Geprobeerd:
Enkelgebroken D-trens - notenkraker effect was ze niet blij mee.
Dubbelgebroken kneveltrens - geen verschil qua knarsen en rijden.
Ongebroken watertrens - speelt minder, maar geen verschil qua knarsen & te weinig detail gevoel in de Z+ dressuur oefeningen.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Paard speelt/knarst met het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:53

Zit het tong been of kaak niet vast kunnen ze niet afkauwen en gaan ze ook knarsen.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Paard speelt/knarst met het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 17:55

Ze komt regelmatig bij de chiropractor, dus ik verwacht van niet.
Ik zal het de volgende keer wel voor de zekerheid even navragen :j

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard speelt/knarst met het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:57

Knarsen ligt zelden aan het bit, dat is spanning vanuit het lijf.

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Paard speelt/knarst met het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:11

Beetje open deur.. maar wat doet ze als je bitloos rijdt?

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 18:14

Sizzle schreef:
Knarsen ligt zelden aan het bit, dat is spanning vanuit het lijf.


Dat klopt, daardoor zeg ik ook spelen/knarsen, want het wisselt per dag/discipline. Ze is sowieso erg speels en zodra daar spanning bijkomt begint ze te knarsen. Toch is het zo dat ik zelfs het spelen erg extreem vind en ze het knarsen soms volhoudt na dat de spanning eigenlijk al afgevloeid is. Bijvoorbeeld, halverwege de vossenjacht hielden we pauze en stond ze (zonder ruiter) op drie benen, hoofd laag, en met de ogen halfdicht te slapen, en nog steeds knarsen/spelen met het bit. Ik weet dat sommige mensen dit ook onbewust doen, dus misschien geldt dit ook voor paarden? -O-

Ze maakt er trouwens ook een gigantische puinhoop van als ze met bit in water drinkt omdat ze met het water/bit? gaat spelen... :')

Bitloos is helaas geen optie. Ik vind een hackamore te streng voor de SGW/springen en ik ben van plan om volgend jaar in Z dressuur te starten, dat mag volgensmij niet bitloos.

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Paard speelt/knarst met het bit in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:22

Ik zou toch proberen eerst de oorzaak verder te onderzoeken voordat je stellig zegt dat je niet bitloos wilt gaan. Als jouw paard toch ongemak blijft hebben dan is jouw wens om Z dressuur te rijden toch ondergeschikt aan het welzijn van je paard? Hoop ik in ieder geval ;)

Ps. Ik wil niet zeggen dat bitloos de (enige) oplossing is hoor, daar kan ik natuurlijk niet over oordelen. Maar je zou op zijn minst kunnen proberen in je trainingen om te kijken of het verschil maakt. Dat lijkt mij vrij eenvoudig, dan weet je iig of Je huidige bit de boosdoener is, of bijvoorbeeld toch iets anders lichamelijks.

Mijn osteopaat zei trouwens dat er maar heel weinig osteopaten/chiro’s zijn die bewust zijn van de invloed van het tongbeen op het hele lijf. Hoeft ook niet dé waarheid te zijn, maar het is wel goed om jouw behandelaar daar expliciet om te vragen :)

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 18:35

Volgens de eigenaar was een sidepull geen fijne optie, maar hier heb ik natuurlijk zelf geen ervaring mee.

Het lijkt niet alsof ze pijn heeft. De dierenarts & tandarts zijn het hiermee eens. Het geeft qua rijden ook niet heel veel problemen, het is namelijk niet zo dat ze in de dagelijkse training constant knarst. Vaak pas tegen het einde van de rit, terwijl ze de rest gewoon rustig spelend rond loopt. Sinds dat ze rijtechnisch goed op een bit reageert en ik ook echt niet streng ben in mijn handhouding (bevestigd in een Rien van der Schaft clinic) wil ik op dit moment niet overstappen naar een totaal andere manier van rijden, wat bitloos imo wel is.

Sinds dat ik een relatief standaard bit gebruik en er zoveel (ook zachtere) mogelijkheden zijn, wil ik graag advies krijgen om dit te proberen.