Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 11:24

Hi allemaal,

Ik maak me een beetje zorgen om de hoeven van mijn 16 jarige IJslander.
Sinds 2008 is ze van mij en sinds kort zijn we verhuisd naar Zweden. Haar hoeven hebben altijd heel erg langzaam gegroeid (3 maanden met ijzers, soms ook zeker 4 maanden). Enkele jaren terug heb ik al haar ijzers er af laten halen. Helaas liep ze na enkele weken heel erg gevoelig en zijn er weer ijzers onder gezet.
Zo’n 3 jaar geleden weer geprobeerd, maar dan alleen achter. Ook dit groeide te langzaam (is door de hoefsmid ook niet bij bekapt toen) en sinds die tijd gaat het op en af met kreupelheid rechts achter. Haar pezen zijn wat uitgerekt in haar hak.
Gelukkig loopt ze al paar maanden niet kreupel in draf, en vermijden we zachte paden en galop.

Sinds een jaar op aanraden van de dierenarts achter (en nu ook voor sinds paar maanden) laurierzalf op de kroonraad gesmeerd. Ze heeft een duidelijk verschil in overgang daarop - dikker en minder vaak scheuren. De snelheid van groei lijkt redelijk hetzelfde.

Nu in Zweden, hebben we met heel veel moeite een hoefsmid kunnen vinden die in de buurt zit én nieuwe klanten aan neemt. Ze is vorige week door haar beslagen. Ik vind haar niet super lopen, haar draf is niet mooi in twee takt en achter gelopen.

Sinds enkele maanden heeft ze ook een verticale oppervlakkige scheur (dit was in Nederland al). De scheur zit tot hoog, en ik heb dit nog niet eerder bij haar gemerkt.

De andere IJslander die mee is gegaan, staat (na 2 maanden ijzers) weer zonder. Zijn hoeven zijn erg goed, en woensdag zijn zijn ijzers eraf gehaald door een natuurlijke bekapper. Over haar ben ik heel te spreken, veel ervaring en kennis.

Ze raadde aan de merrie met ijzers ook zonder te doen, en de paddock te voorzien van grind en andere oppervlaktes op sommige stukken.

Ik twijfel enorm om mijn merrie zonder ijzers te hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar zonder, maar ik ben bang voor het risico van kreupel.
Wat zouden jullie doen?


Enkele foto’s van haar hoeven voor:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:39

Ik weet niks van ijzers want mijn ijslander kruising heeft nog nooit ijzers gehad maar je zou hoefschoenen kunnen overwegen? Sowieso sinds ik het supplement marstall force bijvoer loopt die van mij niet meer gevoelig en zijn de hoeven heel sterk geworden.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 11:45

MarritdeG schreef:
Ik weet niks van ijzers want mijn ijslander kruising heeft nog nooit ijzers gehad maar je zou hoefschoenen kunnen overwegen? Sowieso sinds ik het supplement marstall force bijvoer loopt die van mij niet meer gevoelig en zijn de hoeven heel sterk geworden.

Yes, hoefschoenen lijken een hele goede oplossing. Daar heeft de natuurlijk bekapster gelukkig ook veel ervaring mee.
Ik zal het supplement eens opzoeken :)


Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 11:49

Ohja, naast strookbegrazing en liksteen, voer ik sinds gister deze mineralen/vitaminen mix toe:

Afbeelding


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:54

Ik heb het idee dat de teen te lang is. Daardoor komt er te veel druk op de hoefwand waardoor deze gaat scheuren.

Fleur ❤️

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:55

Kijk eens naar Marstall Huf Regulator. Ik ben daar erg enthousiast over. Hoeven groeien ook veel sneller.
Met die verticale scheur zou ik de ijzers er nu nog niet af durven te halen.

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:11

No_No schreef:
Ik heb het idee dat de teen te lang is. Daardoor komt er te veel druk op de hoefwand waardoor deze gaat scheuren.


Idd deze stand is niet natuurlijk, waardoor zo’n hoefwand zijn ‘rek’ wel keer gehad heeft.

Mama van mijn lieve meisjes

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 12:16

Dank voor de tips! Ik heb zojuist de Marshall Huf Regulator besteld, volgende week woensdag binnen.

Wat raden jullie aan nu te doen? Op ijzers houden?


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:17

Ik vind het er heel smal en lang uit zien, ik denk dat goed bekappen de enige manier is om hier echt wat van te maken :o

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:21

Wat ik al zei, met zo'n scheur zou ik haar nog een tijdje op ijzers houden.
Met een paar maanden moet je al verschil merken met de HR, tenminste, dat was zo bij mijn paard.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:22

Het lijkt wel of de scheur vanuit de kroonrand komt. Is het ook een diepe scheur? Het lijkt van niet. Mij. Vorige paard had een scheur vanuit de kroonrand maar dan aan de zijkant. Mijn smid plakte dat vast met een soort van rubber rechthoek eroverheen. Dan is het wel flexibel maaar hield het wel bij elkaar. Ik denk dat een smid je het beste advies kan geven over wel of geen ijzers

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:34

Tja, wat te doen?
Wat IK zou doen,goed laten bekappen. Stuk van de teen af, en ik heb et idee dat de hoef in algemeen te lang is. Het lijken colablikjes te worden maar dat kan ik niet heel goed beoordelen met deze fotos en ijzers.
De ijzers lijken ook te ver naar voren te liggen waardoor het gewicht van het paard te ver naar voren in de hoef komt (en dus te veel druk op de teen ;) ). Zelfde idee als hakschoenen dragen waarvan de hak te ver naar horen gezet is. Je krijgt dan een verkeerde belasting in het hele lijf. Dat kan niet anders omdat je anders achterover kiept.
Wel of geen ijzer daar ga ik niets over zeggen, ik ken je paard niet en heb het ook niet live gezien.
Hoefschoenen kan je altijd proberen, de straal wordt dan weer belast waardoor de doorbloeding waarschijnlijk verbeterd en dus ook de hoefkwaliteit.

Fleur ❤️

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:37

Ik zou zo wie zo een andere hoefsmid zoeken. Het paard staat veel te hoog op haar hoeven. Dit zorgt voor verkeerde druk in en op de hoef waardoor er problemen ontstaan. Laat dan de hoefsmid bepalen of ijzers nodig zijn, en niet ons.

https://www.facebook.com/HyperPhilicAvium
Everything about parrots and parakeets!


Anoniem

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:47

Ik ben geen expert in hoeven, maar ik vindn de stand verre van ideeaal. Het is duidelijk te zien dat er als het ware een soort holle kant in de hoef zit, dat ziej e ook heel duidelijk in de lijnen, en zeker duidelijk op de 2e foto. Met holle kant is dat de voorkant van de hoef rond loopt ipv recht. Daardoor lijkt het me logisch dat het hele mechanisme in het gedrang komt, en dat het zorgt voor overbelasting zoals drukpunten met scheuren tot gevolg.
Het lijkt e ook verstandig om deze hoef vaker even te bekappen om zo de stand beter te maken, ook al groeit de hoef niet zo snel.

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:25

Klopt, de scheur komt door verkeerde bekapping (scheefheid in de hele hoef) voor beslag, en je paard staat idd veel te hoog op de ijzers. Beginnende colablikjes noemen ze dat. Bij spaanse paarden is het vaak nóg erger... Als je haar zonder ijzers wilt hebben zal ze inderdaad hoefschoenen nodig hebben want bij jullie is de ondergrond veel rotsiger. Ze zal in het begin erg gevoelig lopen totdat haar hoeven hersteld zijn, ze gewend is aan bodemcontact en de zool dikker is. Of ze ooit helemaal zonder schoenen kan...dat ligt ook aan de overige omstandigheden en voeding. Maar van oorsprong is IJsland ook rots, dus ze zou het moeten kunnen.
Maar bereid je voor op een tijdje gevoeligheid, goed en regelmatig bekappen, ook om brokkelen bij te werken.

Over de IJssel

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 13:31

Dank voor alle tips en uitleg. Ik ga de nieuwe bekapper vragen of ze de ijzers er onderuit kan halen en verschillende hoefschoenen kan meenemen om uit te proberen.

Is het verstandig dit zo snel mogelijk te doen of te wachten? Ze is hier sowieso over 6 weken om de andere te bekappen.


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:35

Ik zou niet 6 weken wachten

Fleur ❤️

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:15

je paard heeft erg lange hoeven ja, de hielen zijn ook heel erg lang waardoor de hele hoef naar voren geplaatst lijkt en niet meer netjes onder het been staat. Is je pony niet hoefbevangen? Dan groeien de hielen namelijk ook sneller waardoor je rare snavelvormige hoeven krijgt. Zou ook kunnen verklaren waarom hij steeds gevoelig loopt zonder ijzers en waarom de hoefwand langzaam lijkt te groeien. Gauw goed laten bekappen door een goeie hoefsmid!

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:00

Als je toch al de beslissing hebt genomen, dan zou ik maar doorpakken voordat de winter invalt.

Over de IJssel

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Verticale scheur in langzaam groeiende hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:52

De 'scheur' komt waarschijnlijk door een litteken in de kroonrand. De lijn is niet echt een scheur, maar een oppervlakkige lijn.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 14:54

_emmma_ schreef:
je paard heeft erg lange hoeven ja, de hielen zijn ook heel erg lang waardoor de hele hoef naar voren geplaatst lijkt en niet meer netjes onder het been staat. Is je pony niet hoefbevangen? Dan groeien de hielen namelijk ook sneller waardoor je rare snavelvormige hoeven krijgt. Zou ook kunnen verklaren waarom hij steeds gevoelig loopt zonder ijzers en waarom de hoefwand langzaam lijkt te groeien. Gauw goed laten bekappen door een goeie hoefsmid!

Hi Emma, nou je zegt me hier wat.. vorige week zaterdag is ze licht hoefbevangen geraakt! -O-
De bekapster is gekomen en ze kon zien dat ze eerder hoefbevangen is geweest: er was duidelijk oud bloed te zien, wat een eye opener! We zijn nu een weekje verder van de HB en gelukkig wandelt ze met veel plezier en lijkt ze zonder pijn te lopen. Uiteraard alleen hooi en ze krijgt beweging (hoefschoenen voor) voor extra doorbloeding, etc.

Het supplement van marstall was vorige week binnen gekomen, maar die heb ik (gezien de HB) niet gegeven omdat ze alleen hooi mocht. Zijn er hier mensen met ervaring van her supplement en (lichte) HB? De hoeveelheid suikers/zetmeel staat helaas niet op de verpakking.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 6 bezoekers