Koelen, creatieve ideeën ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:29

3 in 1 beschermers en een coolpack in theedoek Of van dat zelf klevend verband van de action en coolpack in theedoek

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant


Yvon

Berichten: 534
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:33

Ik deed een 3 in 1 beenbeschermer ( door het klitteband kun je die vrijwel op elke plek op het been vast maken) en stak daar de tuinslang in... moeten ze wel een beetje meewerken door braaf stil te blijven staan :D

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:59

Ik heb een bandage vochtig gemaakt en in de vriezer gedaan. Dan doe je eerst een dun lapje eronder (anders is het wel erg koud) en dan wikkel je de bevroren bandage eromheen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:00

ellepel schreef:
Je hebt voor mensen van die coolpacks.
Kun je om de plek leggen en even met bandage er omheen vastzetten :j

Oh duhh, nog vroeg. :o
Lees net dat je dat al geprobeerd hebt.
eventueel een peesbeschermer er omheen doen,dan blijft het vaak wel beter zitten


Zo doe ik het ook. 20 minuten nlijven ze wel zitten als je paard vast staat. Anders wat strakker ondes de koelpack bandageren

Fleur ❤️

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:15

Deze dingen zijn ook mooi: https://www.ruitershoponline.nl/Rider%2 ... enkoelers;
En kan je ook vast zelf goedkoper maken :)

Ik heb altijd geleerd dat zacht stromend water het beste is, die voert de warmte beter af dan koelpaks die uiteindelijk opwarmen.

Waarom moet je de hoef koelen? Moet ie nat zijn of echt de kroonraad gekoeld worden?

Als ie nat moet zijn en je paard staat nog op de weide/paddock, dan kan je er ook voor kiezen de plaats rond de waterbak goed nat te houden. Zo hebben wij de warme zomer de hoeven heel mooi gehouden.

"Een draver, is gaver" :D

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 13:17

[quote="Yvon"]Ik deed een 3 in 1 beenbeschermer ( door het klitteband kun je die vrijwel op elke plek op het been vast maken) en stak daar de tuinslang in... moeten ze wel een beetje meewerken door braaf stil te blijven staan :D[/quote

Dat is dus wel een probleem! Meneer staat geen 5 seconden stil. Zelfs vastgebonden tussen 2 touwen steigert hij en danst hij nog de wasplaats rond. Het wordt echt een feestje hem kalm te houden deze periode. Ik vind hem een geweldig beest maar hij is oervervelend wanneer hij maar beperkt mag bewegen.

Don't take anything for granted


Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 13:19

Ilse_123 schreef:
Ik heb een bandage vochtig gemaakt en in de vriezer gedaan. Dan doe je eerst een dun lapje eronder (anders is het wel erg koud) en dan wikkel je de bevroren bandage eromheen.


Ik heb wel van die pads om onder een (rek)bandage te doen dus dit kan ik ook eens uittesten. Dankje!

Don't take anything for granted

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 13:26

RianneH schreef:
Deze dingen zijn ook mooi: https://www.ruitershoponline.nl/Rider%2 ... enkoelers;
En kan je ook vast zelf goedkoper maken :)

Ik heb altijd geleerd dat zacht stromend water het beste is, die voert de warmte beter af dan koelpaks die uiteindelijk opwarmen.

Waarom moet je de hoef koelen? Moet ie nat zijn of echt de kroonraad gekoeld worden?

Als ie nat moet zijn en je paard staat nog op de weide/paddock, dan kan je er ook voor kiezen de plaats rond de waterbak goed nat te houden. Zo hebben wij de warme zomer de hoeven heel mooi gehouden.


1 van de 1e reacties die ik kreeg, beschreef dit systeem, althans dat denk ik. Inderdaad veel geld voor wat plastiek buisjes. Ik zal manlief eens lief aankijken of hij weet hoe zoiets ineen te knutselen valt. Het lijkt wel praktisch ja. 't Is ook wat anderen opperden met de tuinslang door een bandage te steken en zo te bevestigen.

De hoeven moeten gekoeld, niet nat. Ze heeft lichte pulsatie op beide voorvoeten :( .

Wel fijn hoor dat jullie zo mee denken! Ben ik blij mee!!

Don't take anything for granted

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:31

maike_rickly schreef:
Misschien is dit https://www.divoza.com/nl/equine-legcooler2-benen een optie is wel aan de prijs


Ik zelf zweer echt bij deze optie. Mijn paard staat er zo braaf mee dat ik in de tussentijd ook gewoon wat anders kan gaan doen,
De icevibe boots heb ik ook, maar ik vind dat die toch snel opwarmen. Door de slangetjes blijft gewoon continu koud water stromen.
Daarnaast mag de trilstand ook zeker niet zo voor iedere blessure gebruikt worden!! Eerst overleg met DA.

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:27

Ik heb bij de dierenarts klauwzakken gehaald voor mijn Shetlander en die gevuld met water ivm hoefbevangenheid. Hij loopt er heel het pad mee rond en kan toch bewegen terwijl zijn hoeven gekoeld worden.
https://www.schippers.nl/klauwzak-0609352.html

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:52

Voor het koelen van de pees; been hoog bandageren met een dikke onderlap. Tuinslang over de rug van het paard leggen, zodat het er niet meer op kan gaan staan. De slang kun je vastleggen met een dekensingel. Het uiteinde van de tuinslang stop je tussen de bandage en de onderlap, daar waar je wilt koelen. Heel zachtjes aanzetten, kan zelfs druppelstand zijn en je paard een hooinet geven als afleiding.

Voor het koelen van de hoeven; stevige plastic tas, luier vullen met ijsklonten en wat water en hoeven hierop plaatsen. Dan de hoef in de plastic zak en de zak om het been vastzetten met een bandage. Ter afleiding je paard een hooinet geven.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:12

Ik bedoelde idd die van kramer. Ze hebben ook boots waar je dan coolpacks in kan doen. Dan heb je eigenlijk icevibes alleen dan zonder trillen

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

katrien214

Berichten: 484
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:28

Voor dezelfde blessure aan het voorheen gebruikte ik Equomed Lumark icepacks. Deze waren eigenlijk voor het onderbeen, maar wekten ook perfect voor de knie.
Zie trouwens op internet dat er nu ook een speciaal model is voor de knie. En ook handig in jouw geval, voor de hoeven.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:42

Ik kon niet alle links openen, dus misschien werd het al gezegd.
Maar zo'n gedraaide tuinslang en daar gaatjes in prikken. Gebruiken wij vaak na de training. Kan zowel aan voor en achterbenen.
Je kan achteraf nog klei gebruiken ook.

Zal kijken of ik een foto kan vinden.


Edit: dit soort tuinslang bedoel ik Afbeelding

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 11:29

katrien214 schreef:
Voor dezelfde blessure aan het voorheen gebruikte ik Equomed Lumark icepacks. Deze waren eigenlijk voor het onderbeen, maar wekten ook perfect voor de knie.
Zie trouwens op internet dat er nu ook een speciaal model is voor de knie. En ook handig in jouw geval, voor de hoeven.


Ik zoek ze even op

Don't take anything for granted

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:32

De tuinslang met een bandage om de knie verbinden op de goede plek.

heb vertrouwen, houd moed

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 11:32

Kirrr schreef:
Ik kon niet alle links openen, dus misschien werd het al gezegd.
Maar zo'n gedraaide tuinslang en daar gaatjes in prikken. Gebruiken wij vaak na de training. Kan zowel aan voor en achterbenen.
Je kan achteraf nog klei gebruiken ook.

Zal kijken of ik een foto kan vinden.


Edit: dit soort tuinslang bedoel ik [ [url=m/BQanT9.jpg]Afbeelding[/url] ]


En hoe gebruik je dat dan precies?
Allicht kom ik weer blond over maar wikkel je de spiraal dan rond het been?

Don't take anything for granted

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:01

Ik zweer zelf ook bij de Ice Vibe, is idd nogal prijzig maar zo handig dat je je handen vrij hebt en lekker kan poetsen/uitmesten/knuffelen terwijl dat ding erop zit!
Je kan de koel elementen volgens mij ook appart kopen, dacht bij Hypostore, dan kan je deze onder een 3-in-1 beschermer doen of met bandages. Dacht dat ze ook een knie versie hadden.
Het fijne is dat er geen bevriezingsgevaar is omdat het een gel is en niet water, dus geen gedoe daarmee.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:25

Afbeelding

inderdaad, gewoon rond de benen wikkelen.

Horses are like shoes, you need one in every color!
[HTT] Volg de bouw van ons stalgebouw

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:04

Incrediwear equine heeft een speciale bandage die je alleen nat moet maken en die dan koelt
Echt topspul

Verder heb ik icewraps .Wij koelen de sportpaarden bijna dagelijks na het werk en heb al verschillende dingen geprobeerd
Ice vibes vind ik echt niks ,koelt echt niet genoeg ..na 10 -15 minuten gaat het been zelfs al weer opwarmen
De ice wraps daar kan ik bijna 3 paarden na elkaar mee koelen en de benen voelen echt heel koud aan achteraf

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Koelen, creatieve ideeën ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:08

als het goed is heb je van die koeldingen die speciaal voor rond de benen zijn. Ben even de naam kwijt. Maar die blijven wel goed zitten met klittenband en elastiek zoals bij een peesbeschermer. Even op Divoza of agradi kijken.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 23:31

Kirrr schreef:
[ [url=m/IxzKWC.png]Afbeelding[/url] ]

inderdaad, gewoon rond de benen wikkelen.


Bedankt voor de foto! Duidelijk nu !!

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: moniek21 en 136 bezoekers