Voer voor hond na pancreatitis/alvleesklierontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Voer voor hond na pancreatitis/alvleesklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 14:24

Een aantal weken geleden heeft mijn mechelse herder van 9 een alvleesklierontsteking gehad. Gelukkig was dit een acute en is deze helemaal over. Ze zal nu wel aangepast voer moeten hebben.

Op dit moment krijgt ze royal canin intestial low fat op aanraden van de dierenarts. Dit is vrij prijzig voer en ik hoor wisselende verhalen over de kwaliteit van royal canin.

Ik vroeg me af of er nog meer opties zijn om de alvleesklier zo min mogelijk te belasten.

Vers voer is geen optie. Het moet een brok zijn.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Voer voor hond na pancreatitis/alvleesklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:32

Mijn hond mocht na herstel weer alles eten??? Hij heeft het nooit meer gehad daar na.

Je kan jou vraag eens stellen op voerwijzer.nl maar is enigste aanpassing qua voeding het vet gehalte? Dan zou je senioren brok kunnen voeren bijv.

Alvleesklier problemen zijn vaak vaag waardoor ze ontstaan zijn. Daarom ook zoveel verschillende behandel methoden omdat er niet echt 1 methode voor is. Vind het best apart als je hond volledig hersteld is dat je dan nog dieetvoeding moet geven. Immers na buikgriep blijf je bijv ook geen licht verteerbaar voer geven... Genezen is genezen

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:56

Met bovenstaande reactie ga ik niet mee. Over betekent niet altijd over.

Mijn hond heeft het ook, echter wel chronisch nu. Ik heb met meerdere (voedings) experts contact gehad. Één professor verkocht zelfs eigen voeding maar raadde toch de Royal Canin GI low fat aan (in mijn geval). Mijn hond is dan wel een gecompliceerd geval (met meerdere spijsverteringaandoeningen).
Mijn hond krijgt er overigens ook nog medicatie naast levenslang.

Dus tja, wisselende verhalen.. ik vind het belangrijk dat de hond het goed doet en daarvoor heeft hij RC nodig.

Het is (in de meeste gevallen) belangrijk dat de voeding een laag vet gehalte heeft. Ik zou bij je dierenarts advies inwinnen of het geen kwaad kan om dan andere voedingen te proberen. Bij mijn hond is gebleken dat hij <7 % goed kan verdragen, ook op langer termijn.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Voer voor hond na pancreatitis/alvleesklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:06


dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Voer voor hond na pancreatitis/alvleesklierontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:10

Over betekent niet altijd over dat klopt maar het kan wel zo zijn. Bijvoorbeeld dus zoals bij de mijne. Het hoeft dus ook niet altijd blijvend te zijn en vrees dat er geen onderzoek is wat dit van te voren kan zeggen. Enkel regelmatig bloed laten controleren en goed bij houden wat er gevoerd wordt laat zien hoe het op dat moment gaat. Niets in zeker in het leven ;)

Overigens heeft mijn hond sowieso geen dieetvoeding of aangepaste voeding gehad bedenk ik mij nu. Heb wel brok gekocht met laag vetgehalte maar verder niets aangepast