Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 10:50

Eén van meerdere bronnen: https://www.cosmopolitan.com/nl/lifesty ... d-bereikt/

Een school in Nijmegen slaat alarm nadat een aantal ouders door kregen dat hun kinderen contact hadden met het telefoonnummer van "Momo".

Wat is Momo?
Zij is een karikatuur van Japanse oorsprong. Half vrouw, half vogel, met een eng uitgerekte mond en grote ogen. Bovenstaande bron bevat geen foto, want deze kan als schokkend worden ervaren; Google op eigen risico. Tieners voegen het nummer van Momo toe op WhatsApp en worden gepushed om dingen uit te voeren - eerst klein, maar al snel escaleert het. Er wordt gebruik gemaakt van dreigementen, alles om de 'deelnemer' zo ver te krijgen. Het uiteindelijke doel: Zelfmoord

Tot op heden heeft de challenge het leven gekost van 2 kinderen, 16 en 12 uit Colombia. En nu is het dus ook in Nederland opgedoken.

Ik ben er een maand ongeveer mee bekend, maar ik had nooit verwacht dat dit voeten in de aarde zou krijgen. Ik hoop dat dit topic enerzijds bewustzijn creëert, er zullen veel ouders op Bokt zitten, en anderzijds ben ik benieuwd naar.. Waarom? Waarom doen mensen hieraan mee, waarom heeft het succes? En hoe kunnen we de verspreiding ervan stoppen, hoe kunnen we voorkomen dat er slachtoffers vallen - en onder slachtoffers reken ik ook alle deelnemers die niet zo ver tot zelfmoord gaan, maar wel met angst zitten.

Is het eigenlijk wel een gevaar, of zal het allemaal wel meevallen?

Weetje: Het beeld wat als gezicht van Momo wordt gebruikt, is een kunstwerk. Wie er achter de telefoonnummers zit(ten), is niet bekend.
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 21-09-18 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:52

Het zijn gewoon nummers met jongeren er achter die het grappig vinden om te doen, slaat nergens op. Wij hadden ook zo'n nummer in de kring, die deed niet zoveel. Ik zei wel tegen mn vrienden dat ze mijn nummer niet aan die 'Momo' moesten geven. Voordat mn nummer doorgstuurd wordt oid.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:52

Natuurlijke selectie heet zoiets. Ik verbaas me steeds meer over die achterlijke challenges, maar vooral over de mensen, jeugd, die ze nog uitvoeren ook! 8)7

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:53

Ik weet nog goed toen in hier voor het eerst iets van meekreeg mij echt de pleuris schrok van dat gezicht ineens op mijn tijdlijn. Ik was niet de enige.
Er was ook ooit zoiets als de blue whale challenge

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:54

Klinkt idd als de blue whale challenge.
Bizar dat mensen hier aan mee doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:54

Wat wie waar jemig maar vooral waarom? :oo :n ik word echt oud geloof ik. De eerdere chalenges ontging me het hoe wat en waarom al van. Maar dit slaat alles. En ik had er nog niet van gehoord. :n

Het eten van wasbol capsules was al gestoord krankzinnig, dit is nog veel erger.

Waarom zou je eraan mee willen doen? Wat bezielt je zomaar orders op te volgen van iemand die je niet kent. Waar zijn hersens en gezond verstand in dit verhaal. En wie erachter zit, waarom ben je zo n zieke gestoorde maniac dat je kikt op zelfmoord van voor jou vreemden _-:(
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-09-18 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:55

Wat is dit nou weer voor iets ziekelijks? Wie verzint er nou zoiets 8)7

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:55

Citaat:
Bovenstaande bron bevat geen foto, want deze kan als schokkend worden ervaren;

De link van jou bevat gewoon de foto.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:56

Overigens van mij mogen mensen die dit stimuleren opgepakt worden door de politie en veroordeeld worden

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:56

KimD schreef:
Natuurlijke selectie heet zoiets. Ik verbaas me steeds meer over die achterlijke challenges, maar vooral over de mensen, jeugd, die ze nog uitvoeren ook! 8)7

Dit... natuurlijke selectie in 2018. :+

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:56

Blijkbaar is er chantage in het het spel, als hoe ik het begrepen heb. Tegenwoordig kun je alles over iedereen vinden. Vooral van de jeugd die er nog niet bewust van zijn dat je overal te vinden bent.
The blue whale challenge is ook een zelfmoord challenge. Ik heb ooit wel eens de stappen doorgelezen met opdrachten die ze moeten doen. Zieke zieke geest.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zelfmoordchallenge Momo ook in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:59

Even die opgezocht, de bedenker had het inderdaad opgezet om de wereld te zuiveren van onstabiele geesten. En is overigens opgepakt ook ervoor.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:59

KimD schreef:
Natuurlijke selectie heet zoiets. Ik verbaas me steeds meer over die achterlijke challenges, maar vooral over de mensen, jeugd, die ze nog uitvoeren ook! 8)7


Zo! Dat is nogal hard. Aangezien de hersenen van jongeren nog absoluut niet volgroeid zijn, kunnen zij sommige dingen niet 'naar waarde' inschatten of beoordelen. Dat is nu eenmaal een feit. Stellen dat dit natuurlijke selectie is... :n

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:59

KimD schreef:
Natuurlijke selectie heet zoiets. Ik verbaas me steeds meer over die achterlijke challenges, maar vooral over de mensen, jeugd, die ze nog uitvoeren ook! 8)7

Dit ja.... volg dat niet zo goed

schrok me wel helemaal de pleures van dat hoofd :roll:

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:00

karuna schreef:
Overigens van mij mogen mensen die dit stimuleren opgepakt worden door de politie en veroordeeld worden


Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Stimuleren EN bedenken: de cel in!
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 21-09-18 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:00

sanso schreef:
Ik weet nog goed toen in hier voor het eerst iets van meekreeg mij echt de pleuris schrok van dat gezicht ineens op mijn tijdlijn. Ik was niet de enige.
Er was ook ooit zoiets als de blue whale challenge

En hoe, schrok me dóód. Ik zag dat gezicht vanmorgen. Goeiemorgen. :') :brr:

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:01

Ik schrok ook enorm van dat hoofd inderdaad. Mien hemel man.

Maar waarom zou je mee willen doen? Omdat het "stoer" is?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 11:01

Brainless schreef:
Citaat:
Bovenstaande bron bevat geen foto, want deze kan als schokkend worden ervaren;

De link van jou bevat gewoon de foto.


-O- dacht echt dat ik er eentje zonder had gepakt. Kijk of ik 'm nog aan kan passen.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:01

Klinkt idd als de blue whale challenge en dat was zover ik begrepen heb ook maar een halve hoax... Dit lijkt mij dan gewoon weer het volgende uit de hand gelopen 'grapje' van een paar sensatiebeluste tieners wat weer veel te erg opgeblazen word.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:01

Als je aan zoiets mee doet, spoor je überhaupt niet.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:02

Wat een idioot gedoe! :(

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:02

Hoe bizar.

Nou schrok ik niet van dat hoofd al had ik met de omschrijving wel wat anders verwacht. Wel echt lelijk.
Verder ben ik het wel eens met Karuna dat dit soort mensen opgepakt moet worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:02

De Momo-nummers die ik ken die zijn nep. Zijn mensen die er van houden om met mensen hun gedachtes te kloten, maar in mijn geval wisten ze niets over mij dus ze vielen vrij snel door de mand. Dit was overigens in juni.

Maar er is natuurlijk wel een echte Momo, maar er zijn daarna gewoon heel veel neppe bijgekomen gok ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-09-18 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:02

Nicky1963 schreef:
KimD schreef:
Natuurlijke selectie heet zoiets. Ik verbaas me steeds meer over die achterlijke challenges, maar vooral over de mensen, jeugd, die ze nog uitvoeren ook! 8)7


Zo! Dat is nogal hard. Aangezien de hersenen van jongeren nog absoluut niet volgroeid zijn, kunnen zij sommige dingen niet 'naar waarde' inschatten of beoordelen. Dat is nu eenmaal een feit. Stellen dat dit natuurlijke selectie is... :n


Sorry hoor, maar toen ik 12-18 was wist ik echt wel wat wel en niet gevaarlijk was. En als ik ergens niet zeker van was vroeg ik dat mijn ouders.

Sterker nog, volgens mij was ik 4 toen mijn ouders voor het eerst over kinderlokkers en de gevaren daarvan begonnen.

Volgroeide hersenen of niet, mensen die hieraan meedoen zijn zo stom als het achtereind van een varken.

We kunnen echt wel logisch denken als we geen volgroeide hersenen hebben. Of blijven we allemaal op miraculeuze wijze achterlijk totdat we 21 zijn?

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:06

KimD"
[quote="Nicky1963 schreef:
KimD schreef:
Natuurlijke selectie heet zoiets. Ik verbaas me steeds meer over die achterlijke challenges, maar vooral over de mensen, jeugd, die ze nog uitvoeren ook! 8)7


Zo! Dat is nogal hard. Aangezien de hersenen van jongeren nog absoluut niet volgroeid zijn, kunnen zij sommige dingen niet 'naar waarde' inschatten of beoordelen. Dat is nu eenmaal een feit. Stellen dat dit natuurlijke selectie is... :n


Sorry hoor, maar toen ik 12-18 was wist ik echt wel wat wel en niet gevaarlijk was. En als ik ergens niet zeker van was vroeg ik dat mijn ouders.

Sterker nog, volgens mij was ik 4 toen mijn ouders voor het eerst over kinderlokkers en de gevaren daarvan begonnen.

Volgroeide hersenen of niet, mensen die hieraan meedoen zijn zo stom als het achtereind van een varken.

We kunnen echt wel logisch denken als we geen volgroeide hersenen hebben. Of blijven we allemaal op miraculeuze wijze achterlijk totdat we 21 zijn?[/quote]

Dit was ook mijn gedachte.. wist alleen niet zo goed hoe ik het moest verwoorden. Ook als je jonger bent weet je wel wat wel en niet goed is en of iets wel deugt... om alles af te schuiven op "ze zijn nog niet volgroeid/volwassen/volledig ontwikkeld" is ook wel heel makkelijk...