Speelgedrag of dominantie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 20:42

Het volgende:

Jaarling mini hengst.

Tijdens het mesten komt hij overal aan friemelen waar hij aan friemelen kan. Handvat van de 'mestboy' ding, kruiwagen, noem maar op.
Ook Als ik gewoon een controle rondje doe in de wei, sjokt ie achter mij aan met z'n oren plat in z'n nek, zodra ik stil sta en hij ter hoogte is van mij stopt hij ook, en kijkt hij me aan met de oren naar voor. Zodra ik weer aanloop, weer die oren helemaal plat, tot ik weer stil sta. (hij volgt me dus goed en doet ook al 'halt houden', dus maak ik er even gebruik van om er een woordje aan te plakken :+ )
Als ik spontaan ga rennen, rent ie me achterna, ook met de oren plat, en soms een bokje erbij richting mij. Zodra ik abrupt stop, stopt hij ook meteen, ook weer oren plat, en bij eenmaal stil staan weer oren naar voor en kijkt ie me onschuldig aan :+
Hierbij gaat ie geregeld tegen mij aan 'hangen'. Als ik gewoon sta (bijvoorbeeld vanuit zijn wei naar de andere aan het kijken ben, of even op mijn telefoon aan het kijken ben) dan gaat hij echt met zijn buik tegen mij aan hangen. En tot op sommige momenten echt duwen.

Is dit speel gedrag, dominantie, verveling,....?

Belangrijk puntje: hij heeft een eigen weide met schuilstal. Staat niet direct in contact met andere pony's ivm hengst zijn. Er is 1 ruin waar hij soms mee samen staat als ze met de merrie bezig zijn (rijden oid).

Zal eens kijken of ik er nog een filmpje van heb van het 'rennen'.

Every accomplishment starts with the decision to try.


Dammie

Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:43

Vertoont hij hetzelfde gedrag tegen de ruin?

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:45

Waarschijnlijk een mix van allerlei gedrag, omdat hij dat niet kan uiten en oefenen met andere paarden omdat hij zo te lezen voornamelijk alleen staat. In een groep zetten en wel zo snel mogelijk. Een mens is geen vervanging, een andere pony af en toe ook niet.

Oy with the poodles, already

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 20:49

@dammie
Ik ben er zelf niet bij toen ze samen kwamen. Ze zei dat ze in het begin deden rennen, maar vrij snel samen hooi aan het eten waren.

@hilary
Dat idee heb ik dus ook. Het is zo gemixed en onduidelijk wat hij wil zeggen.
Ik dacht zelf dat het de intentie was dat ze permanent samen kwamen te staan, maar bleek niet zo te zijn blijkbaar.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:51

Helemaal eens. Een jaarling hoort opgevoed te worden door andere paarden, anders kan hij geen normaal sociaal gedrag ontwikkelen. Zet hem in een jonge ruinen of hengstengroep, zodat hij kan rennen, ravotten en spelen. Hij probeert bij jou normale gedragingen te uiten, maar krijgt verkeerde respons omdat je geen paard bent. Als hij geen dekhengst hoeft te worden, dan laten ruinen en in een gemengde groep zetten.

Over de IJssel

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:54

Gewoon een gefrustreerd jong dier omdat hij geen paard kan zijn. Ballen er af en in de kudde. Het feit dat hij tegen je aan mag duwen zegt mij dat er te weinig kennis is , ook een niet goed opgevoede mini hengst kan je goed te pakken nemen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 20:55

Speelgedrag....
We zien het als spelen maar het is bij dieren meteen, kijken wie het sterkste is.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 21:08

Hij staat nu bijna 2 maanden op deze plek. Voorheen stond hij met 2 andere mini hengsten samen. Omdat ik ben verhuisd en hem beter in oog wou kunnen houden ivm zijn gezondheid tot het thuis klaar is hem ik hem op deze plek gezet. (komt thuis uiteraard niet alleen te staan)

Toen was hij schrikachtig, terughoudend en soms gewoon niet te vangen.
Nu komt hij naar me toe, loopt niet weg als ik met zijn halster aankom, en laat alles prima toe. Hoefsmid was toevallig vandeweek weer geweest (andere hoefsmid) en heeft zich voorbeeldig gedragen. De vorige keer was het steigeren en springen met de hoefsmid.

Het is nogal verwarrend. Qua positiviteit is hij verbeterd, maar krijg nu deze gemengde signalen.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 21:18


Every accomplishment starts with the decision to try.


Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 00:57

Ik zie op de filmpjes niets bijzonders. Paardje wacht even af en volgt je vervolgens braaf. Oortjes naar achter hoeft niet direct negatief te zijn. Pas als ze er een heel vals gezicht bij trekken, agressief of chagrijnig tonen dan ben ik daar niet van gediend.

Mijn paarden staan wel sociaal, dus kunnen hun spelletjes lekker met elkaar spelen. Dan kunnen ze tegen mij gewoon lief doen! ;)

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 04:59

Het overal aan friemelen vind ik zeker niet onder dominantie vallen.
Mijn pony doet dat ook, zit het liefst overal aan, gaat er met je schep vandoor dat soort dingen.
Hij staat in een kudde en zolang hij in de kudde staat is de mate waarin hij dit gedrag vertoont wel grappig.
Hij heeft een tijdje veel alleen gestaan ivm hoefbevangenheid, hij mocht geen gras.
Dagelijks stond er een aantal uur een ander paard bij hem en over het hek heen kon hij gewoon kriebelen etc.
Dit gedrag verergerde toen hij wat was opgeknapt echt heel erg,puur verveling.
Waar hij normaal goed de grenzen kent, probeerde hij er regelmatig overheen te gaan.
Geen heel erge dingen maar zijn clown gedrag moet leuk blijven en niet constant irritant.
Mijn pony is zeker niet dominant.
Je pony is nog jong, toen die van mij jong was was ie echt een clown naarmate hij ouder werd is het wel iets minder geworden maar over gaat het hier nooit!


Wat je pony op de filmpjes laat zien vind ik ook echt geen raar gedrag, die mist gewoon een maatje.

Ik zou er dan ook zo snel mogelijk een maatje bijzetten en als dat op deze stal niet mogelijk is het geen geef geschikte stal voor een jonge hengst.
Je kunt hem ook laten castreren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 05:10

Vrij 'normaal' jonge hengsten gedrag. Hij is jong en heeft respons nodig van andere paarden om grenzen en gewoonten te leren.

Van ons mens hoeft hij voorlopig maar een paar dingen te kennen. En dat is mee lopen aan een halster, voetjes geven, overal aangeraakt kunnen worden en uit onze persoonlijke ruimte blijven.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 05:28

Waarom niet gewoon castreren en bij de rest zetten?
Als je niet van plan bent om hem te laten keuren als dekhengst heeft hij niks aan die ballen. En als je ze laat zitten dan heeft hij een lijf vol hormonen waarmee hij niks kan en mag...
Bovendien is een ruin veel gemakkelijker te stallen als je ooit wilt verhuizen.

Snap de eigenaresse van de merrie wel dat die ze nu niet bij elkaar wil. Zelfs als dat een grotere pony is. Ongelukjes gebeuren.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 06:20

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik zat er inderdaad aan te denken om te laten castreren. Maar aangezien hij nog met een bowling bal in z'n buik rondloopt, durf ik het nog niet zo goed aan. :+ volgende week komt de DA weer voor bloed te trekken, ga ik het er eens over hebben dan.

Op de filmpjes is er niet echt een hevig orenspel te zien, zoals ik hem de laatste paar dagen zie.

Maar kan me zeker wel plaatsen in de logica die jullie mij geven :j

Wou hem zo lang mogelijk hengst houden, maar denk dat het voor hem zaak is, Hakkie takkie weg zakkie :+ en lekker bij de rest inderdaad.

Hij heeft geen stamboek aangezien papa geen stamboek heeft. Mama weer wel. (MA Jolie)

Every accomplishment starts with the decision to try.

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:03

Is hij goed ontwormd??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 08:42

bigone schreef:
Is hij goed ontwormd??


Jazeker...

2 weken terug heeft hij 200kg equest pramox gehad op advies van de DA. Niks terug te vinden in de mest.

Nu even kijken wat het bloedonderzoek zegt zodra deze is onderzocht.

Of er is iets goed mis, of hij is nu gewoon een echte naarling :')

Edit:
Hier lees je meer over zijn ontworming.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1949697

Every accomplishment starts with the decision to try.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Speelgedrag of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:59

Voor castreren is het nu ook nog eens de perfecte tijd, de vliegen zijn weg! Ik zou een afspraak plannen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majabeestje, YandexBot en 7 bezoekers