Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 11:03

Omdat wegens andere omstandigheden mijn hoofd er echt niet naar staat, maar je van de wvb nou eenmaal maar 1 kans krijgt en ze er bovendien flinke tijdsdruk opzetten, moet het toch gebeuren en wel deze week nog.... Dus ik hoop dat hier mensen zijn die met me mee willen denken.

Vrijdagavond ga ik kijken bij een huurhuis van een woningbouwvereniging. De huidige bewoonster van het huurhuis zit er nog in, het huis is dus niet leeg. Maar waar moet ik nu zoal aan denken om naar te kijken en te vragen? Ik ben in elk geval benieuwd naar een indicatie van GWL, aangezien de wbv die (in mijn ogen) erg hoog inschat. Ook ben ik benieuwd naar de buren/de buurt in zijn algemeenheid. Maar waar moet ik verder om denken/naar kijken?

Met veel geluk kan mijn broer vrijdag mee, maar dat weet hij pas op het laatste moment. Anders sta ik er alleen voor. Dus ik kan wel wat advies gebruiken :j.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:08

Waarschijnlijk wordt je gevraagd om dingen over te nemen.
Denk er goed over na of je het wil of niet, verwijderen is later voor jou.

Verder zou ik bedenken hoe graag je licht wil, dus op het zuiden of niet.
Of je voldoende ruimte hebt.

Hoe de tuin erbij ligt en of je die zo accepteert, later moet je misschien zelf bomen eruit laten halen.
Als er veel onkruid staat, die laten verwijderen.

Gehorigheid.

Wat voor straat is het.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:13

vooral naar je gevoel luisteren.
verder indd kijken wat de status van alles is.
sommige dingen zijn van de oud bewoner, sommige vande wbv. in het laatste geval eisen dat het opgeknapt wordt voordat je er in gaat.

en inderdaad zullen ze je vragen of je iets wilt overnemen. als je dat wilt, dan betaal je de oude bewoner. wil je het niet, dan moeten ze dat er uit halen volgens mij

Be your best self

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:15

Kleine correctie: verwijderen van spullen is niet voor jou.
Bij de woningbouw hoort een woning leeg opgeleverd worden, tenzij anders afgesproken. Bij ons was leeg ook echt leeg: geen ondervloer, niks.

Wat zoek je? Ben je tevreden met een huisje van 40m2 of wil je iets groters? Wat moet er netjes zijn? Wat mag ouder zijn?

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:17

Als er gebreken zijn overleg met de wbv of ze die gaan repareren voor je de sleutel krijgt.

Vaak moet je als je iets over wilt nemen van de vorige bewoner zoals een vloer, gasfornuis of gordijnen bijv. een overname formulier tekenen, daarbij kom je ook een bedrag overeen voor het overnemen. Wees daarbij niet te royaal, een vloer eruit halen is voor een bewoner vaak veel meer werk, dus die laten ze in de meeste gevallen liever liggen. Achteraf gezien hebben wij eigenlijk te veel betaald.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:21

Als je ergens woont waar woningnood is,en je hebt dringend een woning nodig,dan accepteer je haast alles. Als dat niet zo is,kijk dan gewoon of je daar graag zou willen wonen.Dat is toch het belangrijkste.Als jij het niet wilt dan staat meestal de volgende op de wachtlijst al te trappelen.Toen ik een jaar geleden mijn huidige woning ging bekijken vond ik hem heel gezellig en heb meteen ja gezegd. Toen ik er inzat,bleek er geen electriciteit te zijn en de sleutel van de meterkast was kwijt. Die heb ik laten openmaken en toen bleek dat de hele meter verwijderd was!Verder was de riolering zo verstopt dat er een laag van 20 cm. drab in de achtertuin stond.Ze zijn 8 keer geweest om hem door te spoelen etc.Maar ik was van het begin af aan verliefd op het huisje. Als je dat gevoel hebt dan zit het goed.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:31

Ik heb van de vorige bewoner de hele stoffering erbij gekregen en een heel fijn bankstel. Ik hoefde daar niet voor te betalen,want anders moest hij het eruit halen en weggooien zei hij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:33

Ook hoe lawaaierig/gehorig is het. Stamp boven op de vloer en gooi een deur dicht en vraagje broer te luisteren in andere ruimte of omgekeerd. Is er parkeerruimte, verbruik van alles enz

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:35

Lijst maken met zaken die voor jou van belang zijn, rustige buurt of levendigheid bvb. Isolatie van de woning, enzenz

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:45

Vragen of je gaten mag boren, hoe het zit met het verven van de muren bijvoorbeeld en hoe goed het geïsoleerd is.

Anoniem

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:47

Letten op aanpassingen gedaan door oude bewoner , hier was een muur doorgebroken en een deuropening dichtgemaakt . Nam ik het niet over dan moest hij alles in oude staat weer omtoveren .

Vloer even naar kijken of je die mooi vind en eventueel over kan nemen

Telpeva

Berichten: 14598
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:01

Kijk ook voor schade en informeer wie de kosten op zich moet nemen om het te repareren. Ik had zelf eens een bezichtiging in een minder goede buurt, daarvan was het hekwerk van de achtertuin aan 2 kanten vernield door de drugsverslaafde die er in woonde, en/of zijn vriendjes. Die was door de wbv het huis uit gezet, en blijkbaar kon die geen afscheid nemen en heeft hij daarna daar ingebroken en gesloopt (reparatiekosten allemaal voor mij). De tuin was ook nog eens enorm groot, omheinen had flink duur geworden en die kosten waren voor de nieuwe huurder. Daar heb ik die woning voor laten gaan, ik kreeg er zo'n onveilig rotgevoel bij dat ik als eerst mijn spaarcenten aan een hufterproof tuinhek zou moeten uitgeven dat ik heel die woning niet meer zag zitten. En wie weet zou die idioot daarna weer langskomen, nee mij niet gezien...

Maar heel eerlijk, dit verhaal kreeg ik ook meteen bij de bezichtiging al te horen, de woning stond al tijden leeg want niemand wou heb hebben. Dat is eigenlijk al een rode vlag in een gebied waar veel vraag is naar huurwoningen, mensen zeggen een woning niet voor niets af.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:04

Ik zou ook even aan de huidige huurder vragen waarom hij/zij weggaat. Hoe het wonen op die plek bevalt. Wat hij/zij de voor- en nadelen vindt. Hoe is de sfeer tussen de buren onderling. Hoeveel geluidsoverlast er is.

Verder zou ik kijken wat jezelf vindt van de locatie? Is het misschien een rustige locatie of een drukke. Of zit het aan een drukke doorgaande weg waardoor je in de ochtend en einde van de dag veel verkeer hebt voor de deur. Of zit het bij een basisschool waardoor er veel auto's op en aan rijden etc. Of misschien wel naast een voetbalveld waar ze elke zaterdag en/of zondag wedstrijden hebben.

En ik zou met de bewoner overleggen of hij/zij alles meeneemt of spullen achterlaat. Ook kun je vragen wat hij/zij bijvoorbeeld met de vloer doet of de gordijnen. Sommige gevallen kun je dat overnemen, dat is soms gratis en soms moet je daar voor betalen. Maar als jij wilt dat hij/zij alles meeneemt kun je dat ook afspreken

(ik ben er even vanuit gegaan dat de huidige bewoner er bij is vrijdag, als dat niet het geval is kun je die natuurlijk niet bovenstaande vragen stellen)

Anoniem

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:11

Check de kozijnen ook even heel heel goed. Er zijn helaas nog best wat huurwoningen met enkel glas/doorgerotte kozijnen.


luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:33

Ik zou ook de leeftijd en staat van de ketel controleren.
Net als het sanitair en de keuken.
Zijn de ramen heel, dus krasvrij en geen vocht erin. Is het dubbelglas?
Eventuele servicekosten?

[o]

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:37

Hoe oud is het huis?


Gaan er binnenkort renovatie werkzaamheden komen in het huis en zo ja gaat de huur dan omhoog
Hoe is de isolatie (dubbelglas oa, zolder, vloer)


•Is het huis in goede staat, gelet op de volgende punten?

o schilderwerk

o kozijnen

o ramen en deuren

o dak / dakgoot

o metselwerk / voegen

o lekkage / vochtplekken


•Is de afwerking van het huis op orde?

o ligt er een (onder)vloer in?

o zijn er plinten aanwezig?

o zijn de binnenmuren in goede staat?

o is het hang- en sluitwerk op orde?


•Moet er iets verbouwd worden aan de woning?


Verwarming, elektra en isolatie
•Is er centrale verwarming?
•Werkt de verwarming in alle ruimtes?
•Uit welk jaar is de cv-ketel / boiler / geiser?
•Is de cv-ketel / boiler / geiser goed onderhouden?
•Welk energielabel heeft de woning?
•Werken alle lichtschakelaars?
•Is de bedrading netjes aangelegd?
•Zijn er voldoende stopcontacten?
•Zijn de vloeren geïsoleerd?
•Is er (overal) dubbel glas?
•Zijn de muren geïsoleerd?

Sanitair
•Hoe is de algemene staat van de badkamer en het toilet?
•Zijn er voldoende mogelijkheden om te ventileren?
• Werken alle kranen?
•Zijn de tegels en voegen in goede staat?
•Zijn de voorzieningen in de badkamer voldoende? (bad en/of douche, genoeg wastafels, tweede toilet, aansluiting wasmachine, etc.)
•Is er verwarming aanwezig in de badkamer?

Keuken

•Hoe is de algemene staat van de keuken?

•Zijn het aanrecht en de tegels in goede staat?

•Heeft de keuken voldoende voorzieningen?


Overige
•Is het huis gehorig?
•Is het huis goed beveiligd? (sloten / alarm / rookmelders)
•Is er een schuur / garage?
•Is er zonwering aanwezig?
•Is er asbest aanwezig in de woning?
•Wordt het waterverbruik individueel of gezamenlijk afgerekend?
•Is er voldoende daglicht in de woning?
•Zijn er voldoende ramen / deuren die open kunnen?
•Zijn er nog bijkomende kosten (servicekosten, borg, etc.)
•Is het toegestaan om huisdieren te houden?


Je kan zo'n lijst gewoon van internet halen kan je meteen afstrepen als je er bent om te kijken

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:46

luuntje schreef:
Ik zou ook de leeftijd en staat van de ketel controleren.
Net als het sanitair en de keuken.
Zijn de ramen heel, dus krasvrij en geen vocht erin. Is het dubbelglas?
Eventuele servicekosten?

Bij mij ging kort nadat ik er woonde de ketel op storing.De woningbouwvereniging had een servicecontract,ik belde dus een monteur en dat bedrijf zei dat ze al 8 jaar lang de ketel niet hadden kunnen controleren,omdat de vorige bewoner niemand wilde binnenlaten.De reparatie heeft mij niets gekost,behalve dat je er wel voor thuis moet blijven enzo.Maar goed,het gaat toch om huurwoningen,bij een koopwoning moet je wel kritischer zijn voor je hem neemt,want alle achterstallig onderhoud moet je dan zelf betalen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 16:26

Jullie zijn geweldig, super! Een aantal dingen heb ik voor mezelf helder, in elk geval wat betreft wensen qua locaties, ligging en zonlicht en daar lijkt dit huis aan te voldoen. Maar ik lees hier zo veel dingen waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben.

Ik hoop morgen nog een lijstje te kunnen maken voor ik daar naar toe ga, dank jullie wel!

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:28

Ken je de omgeving al? Anders zou ik er toch nog eens langs rijden zodat je (op diverse) tijdstippen hoe de buurt zich gedraagt.
Dat zou bij mij ook meespelen in de overweging en bezichtiging van een woning.

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:38

Je buren checken!
Ja echt, ik ben bij huurwoningen bewust overdag eens langs gereden of er veel mensen thuis waren en savonds nog een keer om te kijken of er luidruchtige buren waren.
Had ook echt geen zin in buren met blaffende honden of gillende kinderen.

Was 1 huis bij wat me echt wel wat leek,maar toen ik de tuin van de buren vol zag staan met lege kratten bier ben ik afgehaakt.
Geen zin in dronken buren met eventueel bijbehorend lawaai :o


Ok dat ik nu rustig woon en er later een buurman een vriendin kreeg die nogal kan schreeuwen dat is gewoon dikke pech hebben :')

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:48

Omdat ik de wijk niet kende waar ik heen ging ben ik twee x gaan kijken overdag en in de avond.

Verder bedenk van te voren wat je als het je smaak ik over wil nemen denk aan vloeren ect. En onderhandel over de prijs!

Vraag de huidige bewoner gerichte vragen waarom gaat ze weg? Hoelang heeft ze er gewoond. Hoe ervaart zij de buurt.

En verder ga op je gevoel af. Ik had bij mijn huis gelijk een thuis gevoel toen ik binnenstapte dat vind ik persoonlijk erg belangrijk

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:32

En hoe is de bezichtiging gegaan?

[o]

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:32

F_inley schreef:
Omdat ik de wijk niet kende waar ik heen ging ben ik twee x gaan kijken overdag en in de avond.

Verder bedenk van te voren wat je als het je smaak ik over wil nemen denk aan vloeren ect. En onderhandel over de prijs!

Vraag de huidige bewoner gerichte vragen waarom gaat ze weg? Hoelang heeft ze er gewoond. Hoe ervaart zij de buurt.

En verder ga op je gevoel af. Ik had bij mijn huis gelijk een thuis gevoel toen ik binnenstapte dat vind ik persoonlijk erg belangrijk

Ja dat instant thuisgevoel toen ik het ging bezichtigen,dat had ik ook.Ondanks dat het huisje veel gebreken had,maar ik vond het gewoon schattig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17914
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 18:12

Helaas was dat gevoel hier niet.... De bezichtiging is op zich goed gegaan, alleen het was veel kleiner dan ik me voorgesteld had. Daarnaast zou er volgens de plattegrond een open keuken moeten zijn, wat niet het geval was. Dat maakt de indeling een heel stuk anders, waarvan ik betwijfel of ik dat wel wil. Al met al is het plekje top, hoe hij staat mbt lichtinval ook en de tuin die er bij zit is echt super, maar het overheersende gevoel was echter 'nee'. Met als gevolg dat we het niet eens over overname van spullen hebben gehad. Ik kreeg het idee dat zij wel veel wouden overdoen, maar ik was er niet aan toe het er over te hebben.

Desondanks kan het zijn dat ik niet heel veel keuze heb en dat het of dit is, of iets wat net zo klein is, maar dan veel slechter is qua locatie.... Dus inmiddels ben ik toch aan het denken en puzzelen hoe het qua indeling voor mij wel oké zou zijn.

Ik wacht morgen even af, dan krijgen we in het ziekenhuis eea te horen wat sterk van invloed is op mijn beslissing, en dan dinsdag even met de woningbouw bellen. Ik begreep namelijk dat die ook van plan is nog het een en ander aan de woning te gaan doen (oa nieuwe keuken erin), dus dan kunnen we het meteen even over het op de plattegrond niet bestaande muurtje hebben. En dan woensdag maar de knoop doorhakken.....

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Bezichtiging huurhuis wbv, waaraan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:21

Succes morgen in het ziekenhuis.
Altijd goed om te informeren bij de WBV wat ze nog gaan aanpassen in de woning.
Misschien is het geen dragende muur en eenvoudig weg te halen.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Felixity, lovemyhorse1, Saartjuh_b, sammyvriend, silverwind, stoeltafel, Tieneke en 28 bezoekers