Lucerne Digest van Hartog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:17

Is er mischien iemand die mij wat zou willen opsturen? Ik heb een zeeeer kiekeurige eter voor dat ik een zak haal en meneer eet het niet...

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:33

Jonnekee schreef:
Is er mischien iemand die mij wat zou willen opsturen? Ik heb een zeeeer kiekeurige eter voor dat ik een zak haal en meneer eet het niet...

Stuur me maar even een pb.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:39

Heeft iemand wellicht een foto van de mix? Mijn merrie kan zoiets wel gebruiken maar houd niet van hele groffe lucerne, laat ze gewoon liggen :Y)

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:13

Ik volg, lijkt me een erg fijn product. Eerst ook wel sceptisch ivm de tannine, maar zag dat Hartog deze keuze verduidelijkten op hun FB pagina:
"Er zijn verschillende soorten Tannines. Deze stof komt voor in veel verschillende vruchten en noten. Een paard krijgt van nature maar weinig binnen in het dagelijkse rantsoen. Zoals bij veel stoffen is een teveel er aan schadelijk. Dit zie je niet alleen bij tannines maar ook bij andere stoffen zoals bijvoorbeeld selenium of koper. Onze betrouwbare partner Greenvalley verwerkt tannines al jaren in verschillende diervoeders. Ze hebben via wetenschappelijk onderzoek onderzocht wat de juiste hoeveelheid per dier is zonder toxisch effect. Onze voeders zitten hier ruim onder. Het is niet mogelijk om via de
Hartog Lucerne-mix Digest teveel tannines te geven. Toch werkt het product in deze mate op de speekselproductie, beschermt het het maag-darmslijmvlies en helpt het de ammoniak producerende bacteriën in de darm reduceren zodat in veel gevallen dunne mest wordt voorkomen of opgelost. We hopen je via deze weg gerust te stellen. Vriendelijke groet, het Hartog sales & adviesteam"


Ik kwam ook een wetenschappelijk artikel tegen over het gebruik van tannine in diervoeders. De conclusie was vooral dat er nog meer onderzoek naar gedaan moest worden, maar, dat het in beperkte mate zeker interessant is. Het zou zo zelfs blijken dat het werkt tegen bloedwormen en andere parasieten, maar daarvan vind ik het artikel niet meteen terug. Als het ware een 'natuurlijke' ontworming. https://www.farmersweekly.co.za/agri-te ... all-stock/ Hier bij schapen) Uiteraard zou ik dit niet zien als een compleet alternatief voor chemische ontworming, maar wel interessant. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16892705)

Wellicht zelf één van de redenen dat paarden eikels zo lekker vinden? Zouden ze 'beseffen' dat het in bepaalde mate wel goed voor ze is? (In de zin van dat paarden giftige planten meestal wel gewoon laten staan)

Hier zou ik het dus wel niet durven geven tijdens het eikelseizoen. Ondanks dat we de weide ontdoen van eikels kunnen er uiteraard nog van de boom vallen. Ik zou bang zijn dat de tannine van de eikels + de hartog digest te veel van het goede zou kunnen zijn.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:32

Yltje schreef:
Heeft iemand wellicht een foto van de mix? Mijn merrie kan zoiets wel gebruiken maar houd niet van hele groffe lucerne, laat ze gewoon liggen :Y)


At your service :D

ik vind zelf dat ik de peenstukjes en andere dingen met een loep moet zoeken.


Afbeelding

xfloorp

Berichten: 6
Geregistreerd: 19-09-18
Woonplaats: NH Gemeente Schagen

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:01

Diegene die opgestuurd willen krijgen moet hartog ff een berichtje sturen. Ze sturen je vast wel een proefzakje op☺️

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:11

Hoe voelt de mix aan? Is het even stekelig als de gewone lucerne van Hartog?

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:21

Ik vindt het zelf denk ik minder stekelig. Maar ook wat minder stoffig mijn paard is nogal kieskeurig maar dit eet ze heel goed gewone lucerne moet ze niks van hebben.

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:22

IngridM schreef:
Yltje schreef:
Heeft iemand wellicht een foto van de mix? Mijn merrie kan zoiets wel gebruiken maar houd niet van hele groffe lucerne, laat ze gewoon liggen :Y)


At your service :D

ik vind zelf dat ik de peenstukjes en andere dingen met een loep moet zoeken.


[ [url=m/Nh0N1c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat vindt ik ook het ziet er niet zo uit als op het plaatje

Sheeltje2

Berichten: 1769
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:26

Ik merk dat m’n paardje de stukjes wel vond begon hij even te knikkebollen dat hij iets nieuws had ertussendoor :) ruikt ook echt lekker voelt niet droog aan en vind stof wel meevallen :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:27

ik vind het heel zacht aan voelen.

maar het lijkt inderdaad niet op het mooie plaatje wat Hartog laat zien :D maar dat is bij alle mixen ruwvoer heb ik gemerkt laatste jaren :)

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:31

Paarden vinden het heerlijk. Heb er 1 die normale lucerne te hard/stekelig vindt deze eet ze wel. Niet in een keer bak leeg maar de bak komt wel leeg. Voelt zacht aan en ruikt lekker.
Plaatje is inderdaad anders dan de werkelijkheid.

Voer het nu een week wat mij opvalt is dat ze meer mesten. En............ weet niet of het daardoor komt maar de oudste heeft afgelopen weekend koliek gehad terwijl ze dat nooit heeft, enige verandering was deze lucerne er bij. Het gaat nu weer goed en ze krijgt het nu ook weer.

Ik gebruik het als "tussendoortje" na de wei op stal voor het krachtvoer.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:32

Dat is ook met alles zo... Een plaatje bij de McDonalds lijkt ook niet op het eten :')

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:42

Ik vind dit wel interessant voor Jorie, ik gebruik nu esparcette van metazoa omdat hij normaal luzerne niet blieft. Maar inmiddels krijgt Jorie het ook niet meer en alleen Alex het omdat Jorie veel langzamer eet dan Alex. Dus ik gebruik de esparcette als vertrager qua eten. Maar ik kan altijd eens ipv esparcette hier een zak van proberen en dan Jorie ook voeren. Jorie heeft snel last van water bij de mest.

Hier hebben beide eikenbomen overigens besloten geen eikels te produceren dit jaar, waarom weet ik niet, maar prettig vind ik het wel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:05

Yvank_ schreef:
Dat is ook met alles zo... Een plaatje bij de McDonalds lijkt ook niet op het eten :')



_O-

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:46

Sheeltje2 schreef:
Ik merk dat m’n paardje de stukjes wel vond begon hij even te knikkebollen dat hij iets nieuws had ertussendoor :) ruikt ook echt lekker voelt niet droog aan en vind stof wel meevallen :)


Voer je het al lang aan Yuri? Merk je dat het hem goed doet? Ik blijf constant zoeken naar iets wat Boels ook op gewicht houd en dr maag etc kalm houd anders wil ze nog wel snel aan de dunne raken.

Jou ervaringen zijn goed? :D

Sheeltje2

Berichten: 1769
Geregistreerd: 15-09-13
Woonplaats: Abbekerk

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:55

ja ik ben er tevreden mee geef het nu volle week en zijn gevoelige darmen hebben er niet qua dunne op gereageerd zijn benen zijn ook wat schoner gebleven:)

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:16

Kwam deze foto tegen als vergelijking.Afbeelding

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:19

Ik vind het opvallend dat in deze vergelijking wordt aangegeven dat de digest niet genoeg goed verteerbare eiwitten bevat om de spieropbouw te ondersteunen.
Ik dacht dat esparcette en lucerne juist die eiwitten bevatten.

Ik zou ook wel weten wat de percentages zijn van de ingrediënten bv hoeveel timotheegras erin zit etc

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:05

Klopt meiske daar is luzerne juist goed voor. Maar waarschijnlijk is de hoeveelheid van de andere ingrediënten aardig wat waardoor je voor eiwitten beter de gewone luzerne kunt geven.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:12

Ik vind het juist prettig dat deze variant minder eiwitten bevat als andere luzerne. Mijn pony kan niet goed tegen veel eiwit (gaat hij behoorlijk van plassen) en met deze niet.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:13

Susanne, Alf exact hetzelfde :-)
Voor míj dus ook fijn.
En anders zijn er genoeg alternatieven.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 18:26

Ik heb op Horse Event een proefzakje meegenomen en ook mijn pony eet het lekker op. Wacht nog even tot mijn andere zak luzerne van subli op is maar dan schaf ik zeker deze aan. Het is minder stekelig en ook niet vet. Juist heel droog voer wat zacht aanvoelt. Ik gebruik het om hem straks in de winter te ondersteunen.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:02

Ik heb ook een zak binnen...wát ruikt dat lekker zeg!
Heb het voor ons oude paard gekocht, ben erg benieuwd wat hij ervan vindt.

Voor normale luzerne haalt hij z'n neus op.
Hoop dat het hem wat dikker maakt ook.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:37

Hier smullen ze er van.

Als je het wil gebruiken om je paard dikker te maken zou ik voor wat anders kiezen want de energie- en eiwit waarde is laag.