Goede voer keuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 13:03

Ik wil graag advies voor het voeren van mijn 12 jarige ruin die ik sinds 5 augustus in mijn bezit heb.
Toen ik hem ging halen zag hij zo uit
Afbeelding

Ik voer hem 2x daags 2 kg seniores priores en nu ziet hij zo uit
Afbeelding
(strepen zijn stof)

Ik ben aan het twijfelen of ik ook nog snijmais erbij moet gaan geven en hoeveel? Of raden jullie ander voer aan?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:03

Wat krijgt hij aan ruwvoer?

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 13:06

Hij krijgt zo'n 6 kg hooi

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:09

Ik zou zijn hooi minstens verdubbelen.

Citaat:
Wat is voldoende ruwvoer?
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.
Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken).

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:15

Ivanaferon78 schreef:
Hij krijgt zo'n 6 kg hooi

Mijn merrie kreeg eerst ook te weinig ruwvoer binnen. Ik denk zo'n 5 kilo. We hebben haar van alles gevoerd; maisbrok, merriebrok, seniores, verschillende soorten muesli. Kwam niks bij.

Ze staat nu op onbeperkt hooi. Ik had in een half jaar een heel ander paard voor mijn neus.

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 13:18

Er staat hier ook de hele dag hooi ter beschikking maar dat eet hij echt totaal niet, we hebben hem dus nachten op stal gezet voor hooi maar dat vond hij dus echt helemaal niks en was flink achteruit gegaan dus we laten hem nu op de weide 24/7 met in loop stal en hij is er weer op vooruit gegaan dus het is heel lastig ivm ruwvoer geven

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:21

Je kan niet online info vragen als je niet meer info geeft. Niemand kan je paard irl zien en de rest van de omstandigheden, dus kans op verkeerd advies is aanwezig.

6kg hooi is weinig. Zie boven, maar zeker een te mager paard mag je opbouwen tot onbeperkt, dus gewoon aanbieden en zorgen dat hij niet zonder staat.

Zijn de tanden/kiezen goed nagekeken?
Is er mestonderzoek gedaan en hoe is er ontwormd?

Hoeveel uren staat hij buiten en hoe? Dus wei of zand, grote wei, kleine paddock? Met vriendjes?

Als je voldoende hooi geeft, moet hij gewoon netjes aankomen. Als hij een tijd tekort is gekomen, is aanvullen met een vitamine korrel/brok aan te raden.

Een paard dat wat mager is, kan maagzweren hebben en ook de darmflora kan flink verstoord zijn. Dat kost tijd.

Als je hem in de basis in orde hebt, kun je daarna gaan kijken wat je aan moet vullen. Niet andersom werken. Maar het kost echt tijd. Zelfs als hij aan het uiterlijk lijkt aan te komen, is er van binnen nog veel gaande.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:22

Ik vind dit paard wel heel erg mager en onbespierd. Dus naast het opvoeren van de hooihoeveelheid zou ik overleggen met je dierenarts hoe en wat qua voeren maar ook qua ontwormen. Ik zag in je berichten dat je een buitenrit had gemaakt maar op deze rug kan je echt geen zadel leggen hoor, daar moeten eerst weer spieren op.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:45

Eens met mijn voorganger, niet hierop rijden hoor! Het dier is naast te mager ook veel te onbespierd. Geef hem eersr eens tijd om dikker te worden, ga dan bijv longeren en dan pas een (goed passend!) zadel erop leggen.

Qua voer: ik zou onbeperkt hooi geven en doorgaan met de sp, daarnaast een vitamine korrel erbij.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:52

Ik zou hier idd nog niet op gaan rijden. Eerst laten bijkomen. Onbeperkt hooi en de sp ophogen. Je mag per 100 kg lichaamsgewicht 1 kilo geven. Hoe groot is hij? Als hij 165 is bijv en nu 500 kg en hij moet 600 gaan wegen dan mag je dus 6 kg sp geven. Wel rustig opvoeren. Alleen dan is het een volledig voer.
Als je niet meer sp wil voeren kijk dan eens naar een brok erbij met een hoog eiwitgehalte, bijv luzerne- of merriebrok. Eiwit hebben ze nodig om spieren op te kunnen bouwen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Goede voer keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 16:14

Bedoel je met 2x2kg SP 4kg geweekt voer of 4kg droog gewogen voer en daarna geweekt of 4 scheppen droog voer en daarna geweekt?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 20:47

Je schrijft dat hij het hooi niet eet TS. Heb je al ander hooi geprobeerd?