[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:46

In zemelen zit juist heel veel zetmeel en suiker (235gr per kilo). Dat zou ik zelf nooit geven.


__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:50

Ik geef de supplementen met Metazoa, dat schijnt ook goed samen te gaan met hoefbevangenheid.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:56

Dank voor jullie tips! :D
Ze krijgt nu een handje vitalbix maar de supplementen lijkt ze om heen te eten...Dus meng ik het met water, maar dan eet ze het niet helemaal op. Speedibeet lust ze niet :+ Mijn andere paard krijgt speedibeet en luzerne. Ik zal even kijken hoeveel suiker er in zit. Het is luzerne van Hartog. Iemand een idee toevallig?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:01

Texas8 schreef:
Dank voor jullie tips! :D
Ze krijgt nu een handje vitalbix maar de supplementen lijkt ze om heen te eten...Dus meng ik het met water, maar dan eet ze het niet helemaal op. Speedibeet lust ze niet :+ Mijn andere paard krijgt speedibeet en luzerne. Ik zal even kijken hoeveel suiker er in zit. Het is luzerne van Hartog. Iemand een idee toevallig?



Volgens mij doet Hartog melasse er bij in. En een hber of ex hber en melasse is risico wat ik niet zou nemen


Edit: dit zit er in lucerne van Hartog
Suikers 7.00 %
Suikers & zetmeel 10.00 %

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:23

Roos kreeg een handje subli Lucerne, zonder melasse.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:28

10% of lager valt best mee qua suikers en zetmeel.
Die grens kan je aanhouden dus lucerne van Hartog kan best.
Mijne krijgt t ook.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:35

Ik zal ook eens een update doen over Happy. Het is vandaag exact een maand geleden dat ik ze HB van de wei heb afgehaald. Sinds dit weekend staat ze op een kwart zakje buut per dag. Helaas heeft ze nog steeds pijn en ook nog steeds pulsatie in haar hoefjes. De ene dag is pulsatie links, dan weer rechts, daar is niet echt een pijl op te trekken. Vanochtend had ze echt veel last, zo sneu.

Hoe is jullie ervaring met het beslaan? Advies van de dierenarts was om ze voor te beslaan als de voetjes wat gestabiliseerd waren. De hoefsmid geeft echter weer aan dat het erg lastig is om die kleintjes pijnloos te beslaan, zeker i.c.m. HB. Zij raadt het daarom af of adviseert plakbeslag. Hoe staan jullie daarin?

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:46

Als je een kundige smid heb kan dat best. Ik zou wel op de kliniek laten beslaan. De mijne kende geen ijzers toen ik voor het eerst naar van Nassau ging. Ze had ondanks de buut pijn en ze heeft een verdoving in haar voeten gekregen geloof ik (ruim 8 jaar geleden). Eerste week a 2 lag ze veel omdat ze pijn had en moest wennen. Daarna ging het alleen maar beter. Keer erna durfde Rob het aan zonder ijzer. Met goed dieet en pillen voor de cushing is dat goed gegaan tot begin dit jaar.

Als ze nu niet voldoende opknapt na het bekappen van vorige week dan legt Rob er weer een breakover ijzer onder. De smid op mijn andere kliniek was ook geen voorstander van kleine pony's beslaan en wilde ook eerder plakijzers. Maar hij zei dat dat meer een tijdelijke oplossing is en kon niet garanderen dat het zou helpen. En het is ook vrij duur. Gelukkig ben ik naar Rob gegaan.

Grietje heeft nog wel wat last maar ze staat veel rustiger op haar voetjes en ze scharrelt meer rond. Voorheen stond en lag ze veel op dezelfde plek. Nu tref ik haar steeds ergens anders aan. Dus ik ben hoopvol gestemd

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:29

@ Elise : een maand HB is kort .. verandering / verbetering laat over het algemeen lang op zich wachten en gaat meestal met vele ups, maar vooral ook downs. Voor advies over hoefbehandeling/beslag zou ik contact opnemen met R(ob) van Nassau, telefonisch te bereiken van Ma. t/m. Vr van 19:00 tot 22:00 .. hij kan en wil ook jouw eigen smid adviseren ( als die laatste daartoe bereidt is ..) Inleeswerk : http://hoofcare.nl/

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:35

tylando schreef:
10% of lager valt best mee qua suikers en zetmeel.
Die grens kan je aanhouden dus lucerne van Hartog kan best.
Mijne krijgt t ook.



Als je bij elkaar telt is het 17%

Suikers 7.00 %

Suikers & zetmeel 10.00 %
Zo staat op de site van Hartog wordt dus 2x neer gezet. Dus kan er bijna vanuit gaan dat ze ze bij elkaar moet optellen.

Ik vind persoonlijk 17% of al is het 10 % behoorlijk veel voor een ex hber of een hber.

Maar ieder zijn voorkeur. Mijne is in elk geval vitalbix. Daar is het rond de 5.2 % bij elkaar

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:41

Volgens mij tel jij ze nu dubbel. Suiker en zetmeel daar zit de suiker bij in lijkt me.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:52

capopjekop schreef:
Volgens mij tel jij ze nu dubbel. Suiker en zetmeel daar zit de suiker bij in lijkt me.



Nee ik heb zo gekopieerd als in de voer analyse van hun staat. Dus of ze hebben zelf dubbel gezet of het is dus suiker zoals bv melasse en dan nog keer suiker en zetmeel uit de lucerne zelf.

Citaat van de site; De toevoeging van plantaardige olie met melasse zorgt voor extra smakelijkheid en een glanzende vacht.


Zitten dus toegevoegde suikers in

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:36

Kimmiee_D schreef:
tylando schreef:
10% of lager valt best mee qua suikers en zetmeel.
Die grens kan je aanhouden dus lucerne van Hartog kan best.
Mijne krijgt t ook.



Als je bij elkaar telt is het 17%

Suikers 7.00 %

Suikers & zetmeel 10.00 %
Zo staat op de site van Hartog wordt dus 2x neer gezet. Dus kan er bijna vanuit gaan dat ze ze bij elkaar moet optellen.

Ik vind persoonlijk 17% of al is het 10 % behoorlijk veel voor een ex hber of een hber.

Maar ieder zijn voorkeur. Mijne is in elk geval vitalbix. Daar is het rond de 5.2 % bij elkaar



Vitalbix brokken of luzerne van vitalbix?

Bij twijfel ga ik het sowiesi niet voeren aan die kleine van mij.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:45

Texas8 schreef:
Vitalbix brokken of luzerne van vitalbix?

Bij twijfel ga ik het sowiesi niet voeren aan die kleine van mij.



Ik heb zowel de daily complete dus de mineralen/vitamine brokken als de lucerne.

Maar ook de active heb ik voor mijn ponys. En heeeel soms krijgen ze de slobber van vitalbix. Koop dan van die proef zakjes van een euro als ik ze tegen kom op een paarden evenement

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:49

Kimmiee_D schreef:
tylando schreef:
10% of lager valt best mee qua suikers en zetmeel.
Die grens kan je aanhouden dus lucerne van Hartog kan best.
Mijne krijgt t ook.



Als je bij elkaar telt is het 17%

Suikers 7.00 %

Suikers & zetmeel 10.00 %
Zo staat op de site van Hartog wordt dus 2x neer gezet. Dus kan er bijna vanuit gaan dat ze ze bij elkaar moet optellen.

Ik vind persoonlijk 17% of al is het 10 % behoorlijk veel voor een ex hber of een hber.

Maar ieder zijn voorkeur. Mijne is in elk geval vitalbix. Daar is het rond de 5.2 % bij elkaar



De suikers zitten al erbij opgeteld dus zetmeel is 3%.
Word echt niet 2 x suikers geteld .

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:56

tylando schreef:
Kimmiee_D schreef:


Als je bij elkaar telt is het 17%

Suikers 7.00 %

Suikers & zetmeel 10.00 %
Zo staat op de site van Hartog wordt dus 2x neer gezet. Dus kan er bijna vanuit gaan dat ze ze bij elkaar moet optellen.

Ik vind persoonlijk 17% of al is het 10 % behoorlijk veel voor een ex hber of een hber.

Maar ieder zijn voorkeur. Mijne is in elk geval vitalbix. Daar is het rond de 5.2 % bij elkaar



De suikers zitten al erbij opgeteld dus zetmeel is 3%.
Word echt niet 2 x suikers geteld .


Je hebt toegevoegde suikers en suikers die er al van uit lucerne er in zitten.

Maar iedereen moet zelf voeren wat die wilt voeren ik weet alleen dat als er in voer melasse extra zit toegevoegd dat ik het al niet ga voeren...

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:23

Bedankt voor jullie antwoorden capopjeop en wanderers. De dierenarts gaf aan dat Happy waarschijnlijk in november wel weg zou kunnen om haar te laten beleren voor de kar. Maar dat is waarschijnlijk ook een utopie.
Ik had weleens gehoord van de gebr. van Nassau, maar nooit hun site bekeken. Die moet ik toch eens een keer rustig gaan doornemen, is wel heel erg informatief. Je kunt ze ook bellen dus.. dat ga ik ook eens doen. Ben heel benieuwd wat hun visie is.
Capopjekop, je geeft aan om op de kliniek te beslaan. Nu zie ik het zelf niet zo zitten om een HB pony op de trailer te zetten. Maar jij hebt wel goede ervaring daarmee begrijp ik?

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:32

Het is een keus uit 2 kwaden. Ik had al van alles geprobeerd met mijn eigen smid en dierenarts. Thuis foto's laten maken. Verschillende medicijnen en supplementen. Niks hielp en ik stond op het punt om de dierenarts te bellen om haar in te laten slapen. Als laatste redmiddel heb ik toen contact gezocht met van Nassau. 3 uur op de trailer is niet fijn, maar het kon zo ook niet langer. Ik had haar schoenen aan gedaan en extra buut gegeven. Uiteindelijk kreeg rob haar weer goed en baalde ik dat ik niet eerder was gegaan. Daarom heb ik deze bevangenheid meteen een kliniek ingeschakeld. Helaas paste deze kliniek die een stuk dichter bij huis was niet bij ons en zullen we nu iedere 8 weken naar Roosendaal moeten. Het is niet optimaal zo ver reizen met een paard dat pijn heeft. Anderzijds is het me het wel waard als je de pony erna ziet opknappen. Uiteindelijk heeft het toch tijd nodig maar het is belangrijk om mensen met kennis om te heen te verzamelen waar je vertrouwen in hebt. Dat is helaas weer iets wat je gaandeweg ontdekt. Iedereen heeft mooie verhalen die logisch klinken, maar je moet kijken wat er bij je pony past. Ik heb alle vertrouwen in de kennis en eerlijkheid van Rob dus ik rijd er met liefde heen.

Het voordeel van de kliniek is dat je alles binnen handbereik hebt en foto's kunt maken. Ze kunnen zien hoe de hoef gekapt moet worden, wat de schade is etc. En uiteraard ook hoe de ontwikkeling is

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:34

__elise__ schreef:
Ik zal ook eens een update doen over Happy. Het is vandaag exact een maand geleden dat ik ze HB van de wei heb afgehaald. Sinds dit weekend staat ze op een kwart zakje buut per dag. Helaas heeft ze nog steeds pijn en ook nog steeds pulsatie in haar hoefjes. De ene dag is pulsatie links, dan weer rechts, daar is niet echt een pijl op te trekken. Vanochtend had ze echt veel last, zo sneu.

Hoe is jullie ervaring met het beslaan? Advies van de dierenarts was om ze voor te beslaan als de voetjes wat gestabiliseerd waren. De hoefsmid geeft echter weer aan dat het erg lastig is om die kleintjes pijnloos te beslaan, zeker i.c.m. HB. Zij raadt het daarom af of adviseert plakbeslag. Hoe staan jullie daarin?


Als ze zo slecht is zou ik zeker de bute weer wat ophogen totdat ze weer fatsoenlijk rond stapt. Wat betreft de ijzers heb ik hier hetzelfde verhaal. Dierenarts vindt dat ze eronder moeten, hoefsmid vindt het niet noodzakelijk.
Texas8 schreef:
Dank voor jullie tips! :D
Ze krijgt nu een handje vitalbix maar de supplementen lijkt ze om heen te eten...Dus meng ik het met water, maar dan eet ze het niet helemaal op. Speedibeet lust ze niet :+ Mijn andere paard krijgt speedibeet en luzerne. Ik zal even kijken hoeveel suiker er in zit. Het is luzerne van Hartog. Iemand een idee toevallig?


Ik maak een beetje slobber van de NutriMash en Daily Complete. De NutriMash ruikt heel sterk dus zal ook wel een kruidige smaak hebben. Er gaan ongeveer evenveel supplementen in als slobber, maar ze eet het prima. Dat zou je dus ook nog kunnen proberen.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:05

Ik gebruik de wiesencobs van marstall om de supplementen door te mengen.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs


Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:39

Moest weer zoeken naar dit filmpje, dus nu eindelijk maar eens in een eigen bestand opgeslagen :j

Maar goed, voor diegenen die hun HB paard moeten/willen vervoeren of 'gewoon' even de pijn van hun dier op gezette tijden willen verlichten óf willen checken of druk verlichting van zool/draagrand inderdaad of überhaupt zou kunnen helpen ( wat na bevestiging daarvan dan overgenomen zou kunnen worden door hoefschoenen of het juiste beslag ) hier een filmpje van hoe je tijdelijke noodschoenen kunt maken.

Ik leg zeer bewust de nadruk op tijdelijk : eigen ervaring heeft geleerd dat eea. ( uiteraard ..) behoorlijk afsluit .. eigenlijk gewoon té veel afsluit om deze noodschoenen langer dan zo'n 48 uur achtereen te gebruiken, hoefzool wordt al gauw te zacht en daardoor juist weer gevoeliger en kwetsbaarder!

Ikzelf gebruikte tempex/piepschuim isolatie platen van 4 cm. dik ( bij elke bouwmarkt te koop) voor mijn 1.70 grote Fries.
Punt om (ook) in de gaten te houden: in het filmpje wordt aangegeven dat het vormen naar de hoefzool de bedoeling en een pre is, dit is echter niet altijd zo.
In geval van zoolbreuk/zooldoorboring (zoals bij mijn paard Noah het geval was) moet de zool juist vrij van elke (tegen)druk blijven ... reden te meer om na zo'n 48 uur de schoenen te verwijderen en weer nieuwe te maken als het weer kon/nodig was.

https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:29

Afbeelding

Dat ik dit niet eerder bedacht heb! Tijdens het beslaan voor heeft hij altijd grote moeite om op zijn hoef te staan waar de ijzer net onderuit is. Mijn smid doet altijd al hoef voor hoef zodat hij niet onnodig op 2 blote hoeven moet... maar met deze mat ging dat weer prima!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 14:34

Precies die mat is ideaal, bij de action als pakketje voor garage enz enz.
Ik gebruik het ook om zooltjes voor onder de voeten te maken ipv tempex vormt heel mooi. En geeft zeker verlichting.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 15:58

Ik bekap extreem gevoelige pony's ook wel eens speciaal op het gras ipv op het harde. Op het harde werkt fijner, maar een paard met pijn werkt niet fijn, dus dan maar wat anders bedenken.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:50

Inderdaad, op dik rubber of isolatieplaat zetten tijdens de voeten behandeling :j óók tijdens gewone dagelijkse voetverzorging.
Het kan je dier echt helpen om elke dag de voeten goed schoon te houden: elke kleine verstoring ( zoals mest, stalstrooisel maar bv. ook droog of nat zand uit de paddock) onder de voet kan voor veel pijn/ongemak zorgen.
Een rubberen mat/tegel/isolatieplaat (rubber of styrofoam zijn voor dit doel inderdaad stabieler dan tempex) is eigenlijk gewoon een must ter ondersteuning van de standvoeten bij een HB paard tijdens hoef/voetverzorging ... goed opgemerkt Amoebje e.a. ;)

Overigens : HB gaat vaak gepaard met hoefzweren en/of deze kunnen juist de HB (mede) veroorzaken en/of deze in stand houden.
Alleen daarom al is dagelijkse voet controle gewoon nodig ..

Mocht je verdachte plekken tegen komen (kan zowel onder de zool/draagrand zijn alsook juist boven bij de kroonrand) :
~~ pleksgewijs ( niet hele voet in sodawater zetten ivm. té week worden van omliggend materiaal waardoor de gevoeligheid/kwetsbaarheid ook weer groter wordt) met sodawater ( soda in heet water oplossen en daarna af laten koelen tot lauw) ontsmetten.
Droogdeppen en daarna met pure/rauwe imker honing ( oa. reformzaak) insmeren om slechte bacteriën te doden en de goede juist te helpen de zweer(en) aan te pakken.
Heb daar zelf goede ervaringen mee en tot op de dag van vandaag staat er standaard een pot op stal om bij de minste geringste twijfel te gebruiken ... maar ook nu weer: alles met mate qua tijdsduur en hoeveelheid!

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers