Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 22:53

onze jongste pony knaagt de laatste tijd aan de bomen, nu zagen we op internet Afbeelding dat dit ook kan, alleen hoe krijgen we de stroom hier naar toe? met elektra onder de grond?

Het is geen schadelijke boom en ze heeft ook geen vitaminetekort, ze vind de boom gewoon lekker... prikkeldraad willen we niet en gaas trekt ze er vanaf.

hopelijk hebben jullie een oplossing.. m'n vader word er gek van en weet het even niet meer!

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:59

Ik weet zo geen antwoord op je vraag hoe je daar stroom krijgt
Maar misschien is het voldoende als je er gewoon draad om heen zet, dat ze daar respect genoeg voor heeft. En dan wel wat verder uit elkaar dan deze foto. Anders kan de pony er alsnog bij.
Wij hadden van het zomer ook dat gedaan om een rij bomen omdat een aantal van de kudde het leuk vonden om er tegen aan te schuren

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 23:07

Zit het schrikdraad vlakbij? Dan gewoon een U maken vanaf het draad om de boom heen. Ze lopen wel een stukkie om. Ik heb met grondkabel een connectie gemaakt naar de 'binnenwei' waar de track helemaal omheen loopt.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 23:13

Voortandjes aan het wisselen?

Grondkabel kan als verbinding, zowel onder de grond als bovenover (mits hoog genoeg). Ik zou wel de draden nog wat hoger zetten, of pony moet er nu al niet meer overheen kunnen kijken.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 00:13

alysha92 schreef:
Ik weet zo geen antwoord op je vraag hoe je daar stroom krijgt
Maar misschien is het voldoende als je er gewoon draad om heen zet, dat ze daar respect genoeg voor heeft. En dan wel wat verder uit elkaar dan deze foto. Anders kan de pony er alsnog bij.
Wij hadden van het zomer ook dat gedaan om een rij bomen omdat een aantal van de kudde het leuk vonden om er tegen aan te schuren

nee ze heeft nergens respect voor, dus dat gaat niet werken.. dan gaat de draad er aan, ze heeft al overal doorheen gebeten en alles er af geknabbelt dus inmiddels is het een soort van wedstrijd voor m'n vader geworden

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 00:16

tamary schreef:
Voortandjes aan het wisselen?

Grondkabel kan als verbinding, zowel onder de grond als bovenover (mits hoog genoeg). Ik zou wel de draden nog wat hoger zetten, of pony moet er nu al niet meer overheen kunnen kijken.


zou kunnen, ze is nog jong, maar ze probeert gewoon van alles, ze is zeg maar de stoutste van de hele bende. dus grondkabel in de grond dan en daarna boven de grond uit laten komen (ik heb er niet veel verstand van maar hoop m'n vader zo ook te helpen) bovenover gaat niet ivm grote kwpn'er die er bij loopt, draad kan zo hoog of zo laag als we zelf willen, we hebben lange palen genoeg om het te maken en ook genoeg poortgreepankers

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 00:17

Lindsey_99 schreef:
Zit het schrikdraad vlakbij? Dan gewoon een U maken vanaf het draad om de boom heen. Ze lopen wel een stukkie om. Ik heb met grondkabel een connectie gemaakt naar de 'binnenwei' waar de track helemaal omheen loopt.
een U kan net niet, het is net te ver van de draad en midden in de wei. bedoelen jullie met grondkabel zoiets als dit? https://www.agradi.nl/ako-grondleiding- ... gI0HfD_BwE

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 01:12

Je hebt ook losse schrikdraadapparaten op een accu, misschien een idee om die bij de boom te zetten?
Is alleen wel een flinke investering voor een boom...

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 01:14

Je kunt de draad door een rubber slang doen, en die ingraven, of een accu in de buurt plaatsen inderdaad.

Afhankelijk van de afstand denk ik dat die accu een beter idee is- als ik lees dat de boom midden in de wei staat

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 23:10

Bowo schreef:
Je hebt ook losse schrikdraadapparaten op een accu, misschien een idee om die bij de boom te zetten?
Is alleen wel een flinke investering voor een boom...

Dat is wel een beetje prijzig inderdaad.. we hebben even gekeken naar dat soort apparaten maar deze oplossing is voor ons niet haalbaar helaas

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 23:12

khirshanta schreef:
Je kunt de draad door een rubber slang doen, en die ingraven, of een accu in de buurt plaatsen inderdaad.

Afhankelijk van de afstand denk ik dat die accu een beter idee is- als ik lees dat de boom midden in de wei staat

Deze oplossing durven we niet aan nu het regenseizoen nadert.. wat als die slang vol met water loopt?

We zagen veel verschillende soorten grondkabels te koop bij de link hierboven, welke hebben we nodig? Wie heeft hier verstand van?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:18

kippengaas beetje ruim rond de stam wikkelen

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:49

Dat kun je vrij simpel doen met een stuk grondkabel zoals deze https://www.nedlandic.nl/toebehoren-sch ... 10467.html. Deze heb ik in onze paddock Paradise zelf gebruikt voor het verbinden van de buitenomheining met de binnensingel.
Vraag is alleen of je pony er respect voor heeft en veel meters overbruggen is niet handig.

Zelf hebben wij er verzinkte boomkorven omheen. Om het schuren tegen deze korven te voorkomen hebben wij 4 houten palen rondom de boom met korf geslagen en deze met boombandrubber met elkaar verbonden.

https://www.visserenvisser.nl/groenvoor ... cm-o-30-cm


Dit vind ik zelf ook een nette en praktische manier. Wel moet je dan gaas gebruiken waarbij de mazen klein genoeg zijn zodat er nooit geen hoef in vast kan komen te zitten.

Afbeelding

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 01:34

Zidore schreef:
khirshanta schreef:
Je kunt de draad door een rubber slang doen, en die ingraven, of een accu in de buurt plaatsen inderdaad.

Afhankelijk van de afstand denk ik dat die accu een beter idee is- als ik lees dat de boom midden in de wei staat

Deze oplossing durven we niet aan nu het regenseizoen nadert.. wat als die slang vol met water loopt?

We zagen veel verschillende soorten grondkabels te koop bij de link hierboven, welke hebben we nodig? Wie heeft hier verstand van?


De slang gaat natuurlijk tot boven de grond,daar dicht je de opening gewoon van de bovenkant af. Hebben wij ook bij de doorgangen in de wei, zodat de stroomcirkel niet onderbroken wordt. Werkt als een tiet, maar wij hebben wel stukken van maar een meter of 5-6.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 02:35

khirshanta schreef:
Zidore schreef:

Je kunt de draad door een rubber slang doen, en die ingraven, of een accu in de buurt plaatsen inderdaad.

Afhankelijk van de afstand denk ik dat die accu een beter idee is- als ik lees dat de boom midden in de wei staat

Deze oplossing durven we niet aan nu het regenseizoen nadert.. wat als die slang vol met water loopt?

We zagen veel verschillende soorten grondkabels te koop bij de link hierboven, welke hebben we nodig? Wie heeft hier verstand van?


De slang gaat natuurlijk tot boven de grond,daar dicht je de opening gewoon van de bovenkant af. Hebben wij ook bij de doorgangen in de wei, zodat de stroomcirkel niet onderbroken wordt. Werkt als een tiet, maar wij hebben wel stukken van maar een meter of 5-6.





Met kit afdichten of iets anders? Dit klinkt opzich wel als een reëele oplossing voor ons :j

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 02:36

pillow schreef:
kippengaas beetje ruim rond de stam wikkelen
dat sloopt ze binnen het uur waarschijnlijk ;( :?

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 02:55

Zidore schreef:
Met kit afdichten of iets anders? Dit klinkt opzich wel als een reëele oplossing voor ons :j


de slang een stuk boven de grond dubbelvouwen en met een tyrip aan de prikpaal vastmaken. Dan ken er nooit water in komen lijkt mij

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:51

Grondkabel is waterdicht. Anders zou je 'm ook niet onder de grond kunnen stoppen. Een huls eromheen (slang) is voor het gemak en minder kans op breuk.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:15

Ibbel schreef:
Grondkabel is waterdicht. Anders zou je 'm ook niet onder de grond kunnen stoppen. Een huls eromheen (slang) is voor het gemak en minder kans op breuk.


Ik zou inderdaad ook gaan voor een grondkabel die er voor gemaakt is in plaats van liggen knutselen met tuinslang. Zo duur is grondkabel ook helemaal niet. En dan kun je eventueel alsnog een slang er extra omheen doen. Al hebben wij dat niet gedaan. Onze grondkabel ligt al 8 jaar onder de grond en doet prima zijn werk.

Deze is €21,29 voor 25 meter, €43,70 voor 50 meter of €78,20 voor 100 meter.
https://www.nedlandic.nl/toebehoren-sch ... e-50_meter


Die verzinkte boomkorven die wij hebben zijn trouwens erg massief. Dat kunnen ze niet zomaar wegtrekken of kapot bijten. Dat is niet te vergelijken met gewoon gaas.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-09-18 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 10:18

En 4 pallets om de boom zetten?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:19

Zidore schreef:
khirshanta schreef:
deze oplossing durven we niet aan nu het regenseizoen nadert.. wat als die slang vol met water loopt?

We zagen veel verschillende soorten grondkabels te koop bij de link hierboven, welke hebben we nodig? Wie heeft hier verstand van?


De slang gaat natuurlijk tot boven de grond,daar dicht je de opening gewoon van de bovenkant af. Hebben wij ook bij de doorgangen in de wei, zodat de stroomcirkel niet onderbroken wordt. Werkt als een tiet, maar wij hebben wel stukken van maar een meter of 5-6.




Met kit afdichten of iets anders? Dit klinkt opzich wel als een reëele oplossing voor ons :j


Of met tape, kan ook. Als je hem net tot onder de isolator maakt kan er sowieso amper regen in.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:44

Zidore schreef:
khirshanta schreef:
Je kunt de draad door een rubber slang doen, en die ingraven, of een accu in de buurt plaatsen inderdaad.

Afhankelijk van de afstand denk ik dat die accu een beter idee is- als ik lees dat de boom midden in de wei staat

Deze oplossing durven we niet aan nu het regenseizoen nadert.. wat als die slang vol met water loopt?

We zagen veel verschillende soorten grondkabels te koop bij de link hierboven, welke hebben we nodig? Wie heeft hier verstand van?


Wij hebben dit idee, maar dan bovenlangs. De paarden lopen dus onder de stroom door.

Wij zetten in de zomer stroom om de fruitbomen, anders vreten ze zich ziek aan het fruit. Appels, peren, pruimen en drie kersenbomen.

Twee kersenbomen zijn zo groot als het halve weiland, daar lopen ze dus alleen maar in het voorjaar de rest van het jaar zetten we die in zijn geheel af.

Maar voor de kleinere kersenboom bouwen we ook een rennetje. :+

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Schrikdraad om de boom heen zetten; hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 19:33

We gaan voor grondkabels. We hebben ook fruitbomen en wisselen de weide vaak dus we gebruiken dan prikpaaltjes om de bomen heen, met de hoogste maat kan ze er niet bij. Dank voor alle tips.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:58

Boomkorven.... Er bestaan voldoende varianten die paardvriendelijk en stevig zijn.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 21:49

JustMeKV schreef:
Boomkorven.... Er bestaan voldoende varianten die paardvriendelijk en stevig zijn.

Voor de prijs van 1 boomkorf hebben we al aardig wat meters grondkabels dus hier niet voor gekozen, en aan zo’n korf kan ze nog gaan knabbelen aan schrikdraad helemaal niet