3 daagse clinic van Dan Guerrera

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

3 daagse clinic van Dan Guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 09:55

Let op: Dit topic bevat foto's welke als schokkend beschouwd kunnen worden. Niet voor de gevoelige kijker.



Ik ben deze week 3 dagen op clinic geweest bij dan guerrera, de ontwikkelaar van de barehoof strategy ( barehoof.com)

Een super interessante clinic, en dit wou ik even delen.

We zijn dag 1 begonnen met anatomie. Aan de hand van een aantal casussen nam hij ons mee het paardenbeen in.

Hij gebruikte hiervoor een aantal preparaten. Altijd fijn als je kan zien wat iemand vertelt.



Afbeelding


Het was een pittige dag met veel theorie en dit ook in het Engels.
Gelukkig had ik me voorbereid en kende ik de meeste termen.

Waar de barehoof strategy voor staat ik de vorm van het hoefveen volgen. Ja, dan moet je weten hoe je dat kan zien. We hebben geleerd hoe je aan de buitenkant kan zien wat er aan de binnenkant zit.

Op dag 2 mochten we letterlijk onze handen vuil maken.
We zijn begonnen met het ontleden van een aantal benen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit gedeelte vond ik super leuk en interessant om te doen. Ik leer met mijn handen. Heel leerzaam om alle structuren te bevoelen en te bekijken.
Het gaf me flink inzicht in de werking van het paarden been.

Nadat we de botten blootgelegd hadden hebben we deze in een grote pot gedaan om het resterende vlees er af te koken.

In de middag zijn we gaan bekappen volgens de barehoof methode.
Deze wijkt wel wat af van de natuurlijk gekapte hoef die je meestal ziet. Er wordt gestreefd naar perimeter assisted load. De hoefwand draagt mee, en er wordt een concave zool gecreëerd. ( al hebben de meeste hoeven dit van nature)
Ook zijn die hielen iets langer. Ongeveer 1 cm vanaf de union point. ( het punt waar zool en hielen samen komen) je creëer daarmee een hoek van het hoefbeen van ongeveer 7 graden.

De hoeven waar we aan werkten waren over het algemeen bar slecht.
Voor

Afbeelding

Na
Afbeelding

Nog niet helemaal af maar ik ben vergeten een goede na foto te maken.

Ook is de afronding van de hoefwand een stuk minder dan we gewend zijn van de nb hoef.

Deze middag zijn we druk bezig geweest met het bekappen van een hele berg hoeven. Helaas weinig voor en na foto's.

In de avond hebben we een paar hele interessante video's bekeken van de bloedstroom in de hoeve met en zonder ijzers. Ook is er uitgebreid gesproken over de verschillende pathologieën van de hoef.

De laatste dag zijn we begonnen met het opduiken van de botten uit het water en hebben we een kijkje in de hoef genomen.
De straal bijvoorbeeld. Wat een bijzondere structuur, een soort van kraakbeen. De lamellen en papillen goed kunnen bekijken.

Dan heeft ook nog een "ongekookte" hoef voor ons ontleed.

De botten

Afbeelding

Een kijkje in de hoef

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de middag heeft dan ons ook nog laten zien hoe hij levende paarden bekapt. En ook een veulen voor zijn eerste bekap beurt.
Te gek om te zien. Want behalve een goede leraar is dan ook echt een paardenman. Heel gaaf om te zien hoe hij dat veulen op zijn gemak stelde en uiteindelijk de voeten kon bijwerken.


Afbeelding

Al Met al hele leuke dagen met een leuke groep. En een nieuwe vriendin gemaakt.
Ik heb nu het idee dat ik (onder begeleiding van mijn eigen bekapper) zelf de hoeven van mijn paarden kan gaan bijhouden.

Al bij al een aanrader.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Waarschuwing in bericht geplaatst

Julius <3


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: 3 daagse clinic van dan guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:48

Wat was het gaaf hè!!! Leuk verslag Pem!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: 3 daagse clinic van dan guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 20:18

Dank je. Ben alleen bang dat ik voorlopig geen soep meer lust :=

Julius <3

Anoniem

Re: 3 daagse clinic van dan guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:45

Wat een ontzettend leuk verslag om te lezen en te bekijken!
Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe hij de hielhoogte precies bepaalt, ik kon de uitleg niet helemaal visualiseren? En wat voor verschil ziet hij met zijn hogere hielhoogte en perimeter assisted hoefwand ten opzichte van de natuurlijk bekapstromingen met lage hielen en alle hoefwand weg?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:46

Dit topic ga ik later zeker nog eens met meer aandacht bekijken! Super interessant.

Misschien goed om een kleine waarschuwing of spoiler te gebruiken want de foto's zijn vrij heftig.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 09:45

xyzutu2 schreef:
Wat een ontzettend leuk verslag om te lezen en te bekijken!
Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe hij de hielhoogte precies bepaalt, ik kon de uitleg niet helemaal visualiseren? En wat voor verschil ziet hij met zijn hogere hielhoogte en perimeter assisted hoefwand ten opzichte van de natuurlijk bekapstromingen met lage hielen en alle hoefwand weg?


Als ik het goed uitleg.( ben natuurlijk geen expert) dan zoek je eerst het union point. Dat is het punt waar hielen en straal groeve samen komen. Vanaf daar 1 cm omhoog en dan heb je je hiel hoogte. Wel opletten want soms moet je je straal en groeve eerst bijwerken om op je echte punt te komen.
Je zal dan een hoef been hebben wat op ongeveer 7 graden staat. Welke de natuurlijke hoek zou moeten zijn.

Ik denk dat daar het grootste verschil zit met de Jamie Jackson methode. Deze wil het hoefbeen parallel aan de grond hebben.




Er wordt gekozen om de zool en hoefwand samen te laten dragen omdat je dat de vorm van het hoef been volgt.

Waar het ( denk ik.. nogmaals. Ben geen expert) om gaat is dat je de buitenkant vormt naar de binnenkant. Vandaar ook de uitgebreide anatomie.

Er is best veel info te vinden op barehoof.com

Julius <3

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: 3 daagse clinic van dan guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:05

Leuk verslag en gave foto's maar schrijf alsjeblieft eigen namen met een Hoofdletter ik heb echt een aantal keren moeten lezen voordat ik je titel snapte dat het om een man gaat.

Anoniem

Re: 3 daagse clinic van dan guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:06

Ik heb al een aantal keer de site afgespeurd naar informatie, maar ik kom steeds alleen op pagina's terecht waarop je je kunt aanmelden voor clinics/school etc. Kijk ik over de informatiepagina's heen? Ik ben namelijk wel benieuwd naar wat het idee achter de hogere hielen is, en hoeveel hij precies van de gepigmenteerde/buitenste hoefwand laat staan. Dat laatste verschilt hier namelijk ook per bekapper, sommigen nemen de witte lijn als buitenste draagrand, anderen vijlen de voorkant tot de witte lijn weg maar laten aan de zijkanten meer hoefwand staan, en weer anderen laten rondom de hele hoef een stukje hoefwand staan. Blijkbaar kan het allemaal, dus ben ik altijd wel benieuwd naar waarom iemand voor A of B kiest.
Ik heb wel de dvd's gevonden en kreeg eerst een rolberoerte van hoe duur ze waren, en ontdekte toen dat het Noorse Kronen waren en dan valt het best wel weer mee. 8-)

Ik ben heel erg benieuwd welke effecten je ziet bij je eigen paarden als je overgaat op hogere hielen.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 12:05

Zo diep zijn we niet op de materie ingegaan :( het waren maar 3 dagen. Maar de hoefwand wordt lichtjes afgerond. Er is zeker geen sprake van een mustang roll.

Mijn paarden worden al volgens deze methode bekapt.
Wat ik zag is dat mijn merrie veel minder gevoelig is op het harde sinds ze ook op de wand mee draagt. Ook worden haar zolen concaver.

Al zijn we nu een beetje aan het dokteren vanwege een vervelende scheur

Julius <3

Anoniem

Re: 3 daagse clinic van Dan Guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:08

Ik zal eens verder zijn website uitspitten of daar niet toch iets van informatie te vinden is behalve de reclamefolder voor zijn cursussen/opleidingen, want ik ben altijd wel benieuwd naar hoe anderen het doen. Ik geloof meteen dat een hoop paarden het zonder mustang roll het ook prima doen, veel bekappers/smeden bekappen ijzerloze paarden hier ook zo en die lopen ook gewoon door. Zelf zou ik het niet zo snel uit durven te proberen omdat mijn paard vanuit zijn ziektes een vrij zwakke hoef heeft en hij meteen gaten met vuil tussen de laagjes witte lijn/ongepigmentereerde hoefwand/gepigmenteerde hoefwand krijgt als de buitenste hoefwand te breed is op de grond. Ik zou die graag breder willen laten staan voor de support zoals je schrijft want die zie ik ook wel duidelijk in praktijk als we over steentjes gaan, maar dan gaat het binnenste meteen achteruit...

Klopt het trouwens dat hij de steunsels dan ook vrij diep wegsnijdt?


Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 3 daagse clinic van Dan Guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 01:20

Interssant zeg! Ik snap alleen niet goed nu wat het verschil is met het natuurlijk bekappen op de hiel hoogte na ?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: 3 daagse clinic van Dan Guerrera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 07:47

@xyuzu2. Ja. De steunsels gaan er helemaal af.

@Maartje. Het Komt vooral neet op.een andere hoek van het hoefbeen. 7 graden vs gelijk met de bodem.
En de wand draagt dus bij de barehoof methode. Ook wordt de straal en de zool bijgesneden.

Julius <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:49

Olikea schreef:
@xyuzu2. Ja. De steunsels gaan er helemaal af.

@Maartje. Het Komt vooral neet op.een andere hoek van het hoefbeen. 7 graden vs gelijk met de bodem.
En de wand draagt dus bij de barehoof methode. Ook wordt de straal en de zool bijgesneden.


Wordt de zool altijd bijgesneden?

Hoefwand draagt ook mee bij natuurlijk bekappen. En dat bijsnijden van de straal dat wordt ook gedaan wanneer nodig.

Dus vooralsnof zie ik niet veel verschil? (Ik bedoel overigens niks vervelend naar jou)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:51

Olikea schreef:
@xyuzu2. Ja. De steunsels gaan er helemaal af.

@Maartje. Het Komt vooral neet op.een andere hoek van het hoefbeen. 7 graden vs gelijk met de bodem.
En de wand draagt dus bij de barehoof methode. Ook wordt de straal en de zool bijgesneden.


Wat is overigens de reden om de hielen hoger tr laten?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers