Werken in diensten en paarden zelf verzorgen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Werken in diensten en paarden zelf verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 19:08

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een carrière switch. Nu gaat dat om werken in diensten. Ik verzorg mijn paarden zelf. Nu doe ik dat smorgens en savonds (voeren en mesten). Maar met werken in diensten wordt dat denk ik een stuk moeilijker..

Zijn er mensen die dit ook doen? En hoe ervaren jullie dit? Tips? Is het te doen?

Ben wel benieuwd hoe andere bokkers dat doen :-)


Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Werken in diensten en paarden zelf verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:10

Staan ze buiten of in een stal?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 19:14

Lynn_Nikita schreef:
Staan ze buiten of in een stal?



Uitloopstal en wei

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Werken in diensten en paarden zelf verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:17

Dat maakt het al makkelijker. Ik werkte 2 diensten. Van 6 tot 1600 en van 1500 tot 1.00

Bij die eerste voerde ik laat in de avond en zodra ik uit werk kwam ruimde ik op voerde wat en maakte alvast netten voor de avond klaar.

De andere dienst voerde ik in de ochtend en ruimde ik op en dan vlak voor mijn werk weer


MarloesHJ

Berichten: 2460
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Werken in diensten en paarden zelf verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:26

Ik werk onregelmatig dienst maar als ik avonddienst heb doe ik ‘s ochtends alles klaar zetten. Ik heb wel iemand nodig die de paarden binnen haalt maar dat is 5 minuten werk (die van mij staan ‘s nachts op stal. Als ik dan thuis kom van het werk voer ik zelf nog de nachtportie, soms is dat na middernacht, de andere keer rond 22.00 uur, hangt van werk ed af. (er ligt bij binnenkomst ook al wat hooi in stal klaar)

Als ik ochtenddienst heb dan parkeer ik zelf vroeg (soms rond 06.00 uur ook in de winter (normaal rond 07.30)) buiten. Meestal laat ik de boel dan liggen tot na het werk. Hooinetten voor evt slowfeeders buiten zorg ik dat ik de dag van tevoren al klaar heb liggen zodat ik die alleen maar vast hoef te klikken.

Ruiter in Balans - ruitervitaal coach in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:39

Wij hebben een kudde van 5 paarden in een paddock paradise lopen. In principe doen we de volledige verzorging zelf. De paarden krijgen onbeperkt hooi. We komen iedere dag. Als wij er zijn dan mesten we, voeren we hooi en krijgen ze brokjes. Soms zit er 24 uur tussen een voerbeurt, soms 30+ uur. Als ik vandaag voer dan bekijk ik wanneer ik morgen verwacht er te zijn. Daar pas ik de hoeveelheid hooi op aan. Dus bij 30+ uur krijgen ze meer hooi dan bij 24 uur.
Het hooi is nooit op, wel bijna op.

Gras bouwen we op op de momenten dat we er zijn. We beginnen met 1 minuut per dag en bouwen dit uit naar anderhalf tot 2 uur. Vanaf dat moment werken we met strookbegrazing. Ze krijgen een mini strookje als ze nog maar 2 uur gras mogen hebben. Het formaat van de strookjes maken we steeds iets groter. Op deze manier bouwen we het gras op naar 24/7 gras.
Nu gaan we het formaat van de strookjes weer steeds wat kleiner maken. Ik verwacht dat ze met een week of 2 niet meer 24/7 op het gras mogen vanwege de nachttemperatuur.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Werken in diensten en paarden zelf verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 18:13

Oke, bedankt voor jullie reacties. 24 u of meer niet gaan staat mij niet aan. Ik heb een pony met cushing dus dat lukt sowieso niet..

Daarom vind ik het ook een kwestie omdat zij natuurlijk haar medicatie met regelmaat moet hebben.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Werken in diensten en paarden zelf verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:26

Ik werk dag, late en slaapdiensten.
Paarden staan 24/7 buiten, 1 heeft cushing en krijgt s ochtends zijn pil. Dit is voor de dagdienst of uit de slaap. Niet exact op dezelfde tijd in de ochtend, kan tussen 7 en half 11 zijn. Vaak houd ik er de dag ervoor al rekening mee dat het dan wat opschuift. Officieel kan je 2 uur schuiven met de prascend. Normaal is 1 keer daags er heen voldoende: pilletje geven en draad in de wei stukje verzetten, water check en mest ruimen. Als ze hooi bij het gras nodig hebben hebben we 2 slowfeeder netten, doen ze lang mee. Er is altijd wel wat te knabbelen in de wei.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij met z'n 2-en staan en een super verzorgster hebben die ook kan invallen. Er is bij ons altijd wel een oplossing.
Ik vind de wisselende diensten heerlijk, lekker overdag wat doen met de paarden en dan s avonds werken zo op zijn tijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: denisesilver, F_inley, inge_romeo, lina1998, Muga, Taucha, Vagabondo en 125 bezoekers