Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 10:39

Hoi allemaal, :D

Ik rij al lang met een rijbroek met nepleren zitvlak, en sinds kort ook een paar rijbroeken met siliconen zitvlak.
Wat ik laatst heb opgemerkt is dat de toplaag van mijn zitvlak van mijn zadel een soort van is weggeschuurd.
Volgens mijn zadelmaker komt dit door mijn rijbroeken...

Iemand die hier ook last van heeft? En eventuele oplossingen om dit te voorkomen? (Rijbroek zonder zulke zitvlakken snap ik, maar heeft niet mijn voorkeur)



C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:45

Ik verplaats dit topic naar Ruiter.

Fanou

Berichten: 36
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:13

Ik ken mensen die met een soort zitbontje op het zadel rijden, is dat niet iets?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:16

Ik verfoei die nieuwe "mode" om die reden. Rijbroeken zonder vinden is tegenwoordig ook nog best een kunst. :+ Maar ik merk dus ook dat mijn zadel behoorlijk lijdt onder die rijbroeken. Wellicht als je het na het rijden steeds invet dat die kans kleiner is? (zodat er een soort goed in getrokken beschermingslaag op zit voor de volgende keer?)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:21

Die siliconen als antislip vind ik echt de slechtste uitvinding die er is.
Ik vind het helemaal niet lekker zitten en het maakt dus idd ook schuurplekken op je zadel.

Ik reed vroeger altijd met kunstleren zitvlakken, maar toen ik mijn wedstrijdcarriere destijds beëindigde na het overlijden van mijn wedstrijdpaard, en ik steeds meer kilometers in het bos ging maken, kreeg ik daar zo'n enorme zweetkont van.
Toen ben ik weer overgestapt op broeken zonder antislip-zitvlak.
1x nog lag ik er daardoor bijna naast in een gekke actief van mijn pony, maar ik was echt heel snel weer gewend aan gewone broeken zonder stroef warm zitvlak en ik zou nu echt niet meer anders willen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:35

Dit is precies waarom ik die siliconen zooi niet hoef. Gewoon kunstsuede of stof graag. En dat is slecht te vinden tegenwoordig, zéker met een prettige pasvorm. Ik hoop oprecht dat ze snel op deze uitvinding gaan terugkomen en gewoon stof/ kunstsuede weer in de mode komt.

MaNdiii

Berichten: 1770
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:37

Ik vind deze rijbroeken echt verschrikkelijk. Ik ga gewoon weer opzoek naar de "oude" broeken.

:¨·.·¨:
`·.Klaas en Bi d'Hilly ♥
[ITP] Klaas na lange tijd weer eens itp

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:53

Klopt bij zachtere leersoorten kan dit helaas idd slijtage geven.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:14

Ik verfoei ook siliconenbroeken. Het kost steeds meer moeite om fullseat kunstleer te vinden zonder die pruttel erop.

Over de IJssel

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:37

Verbranden die broeken }:)
Hier ook schuurplekken op het zadel en littekens van brandblaren aan de binnenkant van mijn knieen :+
Zit letterlijk zo aan het zadel geplakt dat de broek oven mijn huid schuurt.. (montar)

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:44

Ik ben bezig om alle siliconen 1 voor 1 van mijn nieuwe broek te peuteren, wat een ellende.. Ik zag de putten in mijn zadel staan na het rijden, leek me niet een best teken!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:56

Ik heb een kalfsleren zitting, rij eigenlijk alleen maar met siliconen rijbroeken en echt nog 0,0 last van gehad...

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:00

Vraag me dus echt af waarom mensen met dat soort zitvlakken willen rijden.. Nog ff en mensen gaan hun kont aan het zadel vast plakken om te kunnen blijven zitten. De beste (en goedkoopste) oplossing is een gewone normale rijbroek aan te schaffen en wat zitlessen te nemen ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:16

Rare modekronkel inderdaad, zonde van je zadel!

Mochten mensen interesse hebben; ik heb nog 2 pikeur broeken met kunstleren zit te koop. Vallen als maat 34/36

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:20

CharmingS schreef:
Vraag me dus echt af waarom mensen met dat soort zitvlakken willen rijden.. Nog ff en mensen gaan hun kont aan het zadel vast plakken om te kunnen blijven zitten. De beste (en goedkoopste) oplossing is een gewone normale rijbroek aan te schaffen en wat zitlessen te nemen ;)


Omdat het gewoon lekker zit?
Ik mag denk ik zeggen dat ik prima zit, jaren ook western gereden met spijkerbroeken.
De laatste paar die ik heb gekocht zijn met siliconen. Ik ben zwaar hypermobiel en het zorgt ook dat ik net wat minder last heb van mijn spieren als ik afstap. Op mijn zadel heb ik ook nog nooit plekken gezien...

Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:44

Er is nog best verschil tussen de siliconen die gebruikt worden. Montar en consorten met die soort nopjes plakken mij zo vast dat ik niet meer normaal op mijn paard kan zitten.
Waar ik inmiddels altijd mee rij heeft o.a. Eurostar, soort stroef patroontje. Wel stroef zoals kunstleer, maar niet zo plakkerig als de siliconen nopjes. Waren wel ietsje duurder, maar na bijna een jaar intensief gebruik vroeg een stalgenootje gisteren nog of ik een nieuwe rijbroek had en schade aan mijn zadel heb ik tot nu toe geen last van.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:48

CharmingS schreef:
Vraag me dus echt af waarom mensen met dat soort zitvlakken willen rijden.. Nog ff en mensen gaan hun kont aan het zadel vast plakken om te kunnen blijven zitten. De beste (en goedkoopste) oplossing is een gewone normale rijbroek aan te schaffen en wat zitlessen te nemen ;)


Omdat ik er wel lekker in zit en mijn paard nog wat minder in weg zit (nogal een miep). Vast plakken dat gebeurd praktisch al door de topruiters op wedstrijd. Hoeveel van die ruiters niet een middeltje op hun laarzen en zadel smeren om de boel net wat stroever te maken voor de wedstrijd. Tja en die zouden het goede voorbeeld moeten geven. :')

Voor mij is jou optie zeker niet de goedkoopste oplossing (duurzaamste wel). Mijn paard is niet geschikt voor een zitles.
Denk dat een 100 euro broek met siliconen goedkoper is versus een andere paard kopen of naar manege gaan om te lessen enkele maanden/jaren (gewoontes leer je moeilijk snel af).

@ TS afgelopen week had ik ook een afdruk van de siliconen in mijn zadel staan. Ik had ook lichte paniek dat ik ook de pech zou hebben dat mijn zadel er van slijt. Gelukkig was hij 2 dagen erna ook gewoon weer weg. Zover mij bekend is het zo goed als onmogelijk om het leer te vervangen. Dus ik zou je hoop op een bontje of een keertje goed poetsen gooien.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 11:33

Thnx voor de tips allemaal. Ik rij met siliconen/nep leer zitvlak omdat die broeken gewoon lekker zitten, niet perse om vast te blijven plakken.

Andere rijbroek of boontje is idd een eventuele oplossing...

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:37

Kun je de schade niet verhalen op de fabrikant van de rijbroek? Je zou zeggen dat hij bedoelt is om mee te rijden op een zadel...

Maks :+:

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 11:40

Macs schreef:
Kun je de schade niet verhalen op de fabrikant van de rijbroek? Je zou zeggen dat hij bedoelt is om mee te rijden op een zadel...


Of juist op de fabrikant van mijn zadel? (Kentaur) zadel is pas 2 jaar oud... zou eigenlijk niet mogen toch?

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:43

Lindsey_99 schreef:
Ik verfoei ook siliconenbroeken. Het kost steeds meer moeite om fullseat kunstleer te vinden zonder die pruttel erop.


Precies dit haha!
Ik hou er zelf ook echt niet van.

Ik vind het juist prettig zonder die dingen. Ik vind dat je daardoor niet letterlijk in het zadel moet geplakt zijn, maar dat gewoon met je eigen zit al hebt...

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:50

Vreselijk die broeken inderdaad.

Sowieso heb ik een enorme hekel aan gedwongen worden in een houding.

Ik kan er ook niet tegen als de beugels onder het zweetblad zitten. Of een zadel met erg veel wrong.

Doe mij maar een onafhankelijke zit.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

huppeltje
Berichten: 362
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Siliconen zitvlak van rijbroek maakt zadel kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:15

Rare modekronkel inderdaad, zonde van je zadel!

Mochten mensen interesse hebben; ik heb nog 2 pikeur broeken met kunstleren zit te koop. Vallen als maat 34/36

Heb je een foto van de broeken? Wat vraag je er voor?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 5 bezoekers