Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 10:18

De situatie...

Wij hebben een tweetal bedrijven ingeschreven op een woonhuis met woonbestemming,geen commerciële bestemming.

Nu hebben wij meer dan gemiddeld afval, deels van alle dieren (geen GFT-afval) maar ook van alle voorraden die hier aan huis geleverd worden. Denk hierbij aan plastic en papier.

Het blijkt goedkoper maar vooral praktischer om hier zakelijk een rolcontainer neer te zetten. Hier mag dan alles in waarna het later gescheiden zal worden door het bedrijf welke hier ook alle certificaten voor heeft. Ditzelfde bedrijf waarschuwde mij al dat de gemeente mijn containers in zou moeten nemen als ik dat wil omdat ik niet uitkom met de hoeveelheid en de daarbij komende kosten. Het zakelijke aspect zou hierbij van doorslaggevende factor moeten zijn.

Gisteren heb ik gesproken met de gemeente. In eerste instantie zou dit geen probleem moeten zijn maar vanochtend belden zij mij terug dat dit helaas niet gaat. De gemeente zou een zorgplicht hebben en mij moeten faciliteren in het ophalen van mijn huisvuil. Daarbij komt ook nog dat ik verplicht zou zijn mijn afval te scheiden. Mocht ik niet uitkomen met aantal containers dan kan ik onbeperkt extra containers afnemen bij de gemeente...

Buiten dat ik dan nog meer containers krijg als dat ik al heb zouden de kosten ook verdubbeld worden. Via de gemeente ben ik dan 1200 euro per jaar kwijt via de inzamelaar 600 euro én ik heb maar 1 container welke elke twee weken geledigd wordt.

Ik vraag mij af of iemand mij verder kan helpen hoe dit verder aan te vliegen... Beide rechtsbijstand verzekeringen heb ik gesproken, zowel zakelijk als particulier, deze wijzen naar elkaar. Daar ga ik op korte termijn niet heel aan hebben.

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:21

Kun je er niet voor kiezen om de containers niet aan de weg te zetten? Bij ons betaal je een vast bedrag per jaar en daarnaast voor de grijze container (restafval) een tientje per lediging. En dan voor het plaatsen van de grote container gaan? Geld kost het toch. Wat staat er op de gemeentelijke website?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:26

Ik was ook verplicht naast de grote container van de gemeente de kleintjes te hebben. Na jaren van vrijstelling was dat opeens over en kreeg zelfs een boete.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 10:37

In mijn vorige gemeente betaalden wij inderdaad per lediging...

Nu betalen wij gewoon een vast bedrag per jaar of de container vol is of niet... Dat is ook het dilemma ze willen geen kant op vooralsnog, wij moeten gewoon betalen of we hem gebruiken of niet.

Op de website staan de standaard zaken vermeld... extra containers bestellen, wat mag erin en hoe kan ik mijn extra containers weer inleveren.

Wat mij hierin steekt is het feit dat, ondanks dat ik zelf zorg voor een milieu verantwoorde afvoer van mijn afval.. zij willen gewoon blijven incasseren.

Niet te vergeten de hoeveelheid containers in de tuin, een grote rest-afval (hier zou ik er dan maar eentje extra voor moeten bestellen), een grote GFT en twee papiercontainers. En dan tegenwoordig ook nog de bult PMD zakken waar ik zelf maar iets op moet verzinnen deze enigszins hygiënisch op te slaan.

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:41

De enige verplichting zijn die voor restafval en gft. De gft hoef je volgens mij niet een minimum aantal keer te laten legen en die is gratis. Restafval is meestal is van minimaal 6x per jaar ofzo x 6 euro gemiddeld dacht ik per keer + je afvalkosten bij de gemeente óf een totaal bedrag voor het hele jaar. Dus ik zou terug gaan naar je minimum in het eerste geval en het dan gewoon blijven proberen bij ze. De rolcontainer mag je er gewoon bij hebben, dat gaat via een ander. Zo deden wij dat ook. Informeer even bij de gemeente wat als je zelf gaat scheiden + afvoeren en je alleen de minimaal verplichte bakken afneemt.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 10:44

peach2001 schreef:
De enige verplichting zijn die voor restafval en gft. De gft hoef je volgens mij niet een minimum aantal keer te laten legen en die is gratis. Restafval is meestal is van minimaal 6x per jaar ofzo x 6 euro gemiddeld dacht ik per keer + je afvalkosten bij de gemeente óf een totaal bedrag voor het hele jaar. Dus ik zou terug gaan naar je minimum in het eerste geval en het dan gewoon blijven proberen bij ze. De rolcontainer mag je er gewoon bij hebben, dat gaat via een ander. Zo deden wij dat ook. Informeer even bij de gemeente wat als je zelf gaat scheiden + afvoeren en je alleen de minimaal verplichte bakken afneemt.


Zo gesteld bij ze en dan moet ik nog steeds die 600 euro betalen of ik nu iets laat ledigen of niet.

Dit is een centen kwestie voor hun en voor mij inmiddels ook, hoewel ook die smerige bakken uit mijn tuin wil natuurlijk.

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:46

dan ben je dus alsnog 1200 kwijt per jaar. ik denk dat je het gerechtelijk moet gaan aanpakken dan, maar de vraag blijft of je dat wint.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:48

Als je de bakken niet gebruikt kun je die natuurlijk in elkaar stapelen en ergens ver weg in een hoek zetten. maar ik begrijp dat het ook een principekwestie geworden is :)

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:51

Maiske schreef:
peach2001 schreef:
De enige verplichting zijn die voor restafval en gft. De gft hoef je volgens mij niet een minimum aantal keer te laten legen en die is gratis. Restafval is meestal is van minimaal 6x per jaar ofzo x 6 euro gemiddeld dacht ik per keer + je afvalkosten bij de gemeente óf een totaal bedrag voor het hele jaar. Dus ik zou terug gaan naar je minimum in het eerste geval en het dan gewoon blijven proberen bij ze. De rolcontainer mag je er gewoon bij hebben, dat gaat via een ander. Zo deden wij dat ook. Informeer even bij de gemeente wat als je zelf gaat scheiden + afvoeren en je alleen de minimaal verplichte bakken afneemt.


Zo gesteld bij ze en dan moet ik nog steeds die 600 euro betalen of ik nu iets laat ledigen of niet.

Dit is een centen kwestie voor hun en voor mij inmiddels ook, hoewel ook die smerige bakken uit mijn tuin wil natuurlijk.

Die bakken kun je natuurlijk gewoon uit je tuin halen, niemand die je tegenhoudt. Verder begrijp ik het wel vanuit de gemeente dat er een verplichting is om de afvalheffing te betalen aangezien het anders wel heel aantrekkelijk wordt voor iedereen om maar gewoon te zeggen dat je een andere afhaaldienst hebt (waarbij veel mensen gewoon meer afval zullen dumpen). Dan zouden ze van iedereen die het wil moeten controleren of die mensen een lopend contract hebben voor een afhaaldienst en of die dienst dan wel voldoet. Ik kan me er dus wel wat bij voorstellen dat ze daar niet in meegaan en vraag me af of je recht hebt om niet 'mee te doen'.

koeien op de weg...

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:52

Ik denk dat je het toch via je rechtsbijstand moet gaan proberen. En dat het ook niet op korte termijn wordt opgelost. Je zou wel alvast kunnen kijken naar het beleid van je gemeente. Waarschijnlijk is het verplicht dat ieder huis gewoon moet betalen voor vuilophaal. Voor jou net jammer dat je in een gemeente woont waar je niet per bak/kilo betaald.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:55

Wat je evt. zou kunnen doen nog, is met de huidige afvalverwerker zelf om de tafel gaan zitten. De gemeente haalt het doorgaans niet zelf op maar heeft een contract met een verwerker. Wellicht kun je bij hun een rolcontainer afnemen etc en kunnen zij de kliko's opslaan. Als de gemeente ze toch betaald en jij de gemeente betaald... Zou in principe niets uit hoeven maken dan toch?

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig


Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:56

Dit is een zaak van contracten tussen Gemeente en een vuilophaler/scheiden whatever.
Dit ga je als eenling op geen enkele manier winnen omdat er veel geld mee gemoeid is.
Kijk of je via de Groenen in je Gemeente iets voor elkaar kan krijgen via politieke weg maar denk niet dat het m gaat worden.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 11:32

peach2001 schreef:
Wat je evt. zou kunnen doen nog, is met de huidige afvalverwerker zelf om de tafel gaan zitten. De gemeente haalt het doorgaans niet zelf op maar heeft een contract met een verwerker. Wellicht kun je bij hun een rolcontainer afnemen etc en kunnen zij de kliko's opslaan. Als de gemeente ze toch betaald en jij de gemeente betaald... Zou in principe niets uit hoeven maken dan toch?


Goed bedacht maar hier zal hun eigen verwerker nooit mee akkoord gaan. Dit is een beleidskwestie, althans zo stellen zij, daar zullen zij hun handen niet aan branden. Dan daarbij dit zijn Europese openbare aanbestedingen. Hier heb ik zakelijk ook mee te maken en dat zal waterdicht getimmerd zijn door de gemeente.

Ik heb zojuist de gemeente terug proberen te bellen. Ze zouden mij terug gaan bellen maar ik verwacht nog wel een poging of drie te moeten doen om met ze in contact te komen.

Ze mogen al hun ellende op komen halen waartoe ik schijnbaar niet verplicht ben. De rest laat ik via de rechtsbijstand verlopen, ik heb een kleine hoop dat ze het hier niet op aan willen laten komen.

Mocht dit ook weer nergens toe leiden dan ga ik het e.e.a. op facebook zetten. Als gemeenten iets niet willen dan is het dergelijke publiciteit..

Normaal gesproken wind ik mij niet zo snel op en heb ik al helemaal nooit issues met de gemeente maar dit gaat mij gewoon te ver.... veelste ver

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:50

Jij hebt twee bedrijven ingeschreven op een woonbestemming. Als jij de gemeente gaat 'pesten' gaan zij jou terugpakken en je vertellen dat je die bedrijven daar qua bestemmingsplan niet mag hebben. Een bestemmingsplanwijziging kost veel geld áls de gemeente daar al in mee wil.

Moraal van het verhaal: bezint eer ge begint, sla je dierenvoer op in je kliko's of doe er iets anders nuttigs mee (slow-feeders van bouwen oid), betaal je reinigingsrechten aan de gemeente, dump al je afval ongescheiden in je commerciele container en maak geen slapende gemeentehonden wakker.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 12:19

Ibbel schreef:
Jij hebt twee bedrijven ingeschreven op een woonbestemming. Als jij de gemeente gaat 'pesten' gaan zij jou terugpakken en je vertellen dat je die bedrijven daar qua bestemmingsplan niet mag hebben. Een bestemmingsplanwijziging kost veel geld áls de gemeente daar al in mee wil.

Moraal van het verhaal: bezint eer ge begint, sla je dierenvoer op in je kliko's of doe er iets anders nuttigs mee (slow-feeders van bouwen oid), betaal je reinigingsrechten aan de gemeente, dump al je afval ongescheiden in je commerciele container en maak geen slapende gemeentehonden wakker.


Daar ben ik niet zo bang voor. Wij zijn hier al vier jaar gevestigd. Dat moeten ze maar eens durven die weg op te slaan... helemaal sappig als je dat in de publiciteit gooit. Dan daarbij wij hebben geen winkel en ontvangen hier geen klanten. Ik wens ze daarbij heel veel succes.

Als niemand iets richting een gemeente zou durven te vinden is het eind zoek. Een gemeente is er voor de burger niet om winst te maken over de rug van de burger.

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:22

Je staat ingeschreven op een woonbestemming maar hebt 2 bedrijven. Nu verwacht je dat de gemeente jouw afvalprobleem zo goedkoop mogelijk oplost. Neem je verantwoordelijkheid voor jouw afval en huur gewoon een container bij een bedrijf. Daar zijn veel mogelijkheden in en in verhouding niet eens zo duur. Kost dan ook geen gemeenschapsgeld.

ingvdh

Berichten: 6358
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 12:48

Zolang jouw huis een woonbestemming heeft zal je deze situatie behouden. Vervelend voor jou maar het is niet anders.

Als ze met iedere burger die iets net iets anders wil dan andere aparte afspraken gaan maken is dat bijna niet uitvoerbaar. Enorme administratie en de kosten rijzen dan ook nog eens de pan uit. Daarom bieden ze eenheidsworst aan, voor iedereen hetzelfde. 97% van de mensen vind dit prima en het blijft betaalbaar.

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 13:03

eldie schreef:
Je staat ingeschreven op een woonbestemming maar hebt 2 bedrijven. Nu verwacht je dat de gemeente jouw afvalprobleem zo goedkoop mogelijk oplost. Neem je verantwoordelijkheid voor jouw afval en huur gewoon een container bij een bedrijf. Daar zijn veel mogelijkheden in en in verhouding niet eens zo duur. Kost dan ook geen gemeenschapsgeld.



Goed lezen

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:26

Ibbel schreef:
Jij hebt twee bedrijven ingeschreven op een woonbestemming. Als jij de gemeente gaat 'pesten' gaan zij jou terugpakken en je vertellen dat je die bedrijven daar qua bestemmingsplan niet mag hebben. Een bestemmingsplanwijziging kost veel geld áls de gemeente daar al in mee wil.



Jij zegt precies wat ik dacht. En de gemeente ligt denk ik nog niet meteen wakker van een beetje negatieve publiciteit hoor. Maar goed, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen..

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:35

Want je bent vast de enige die klaagt over de gemeente.. :D

De gemeente boeit het niet zo of je hun aardig vindt of niet en of je postieve of negatieve reactie op hen geeft: want ze hebben jou niet nodig, jij hebt hen nodig.

Ik zou inderdaad nadenken of het je de strijd tegen een immense bureaucratie waard is met een kleine kans (hele, hele kleine kans) om te winnen en of die 2 vuilnisbakken nu echt zo levensbepalend zijn. :)

(En inderdaad als de gemeente vervolgens toch de aandacht op je richt, kan het zomaar eens interresant voor ze zijn met twee bedrijven in een woonbestemming. Die kans acht ik groter dan dat je je zin krijgt)
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 19-09-18 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30196
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:36

Er zijn verschillende gemeentes waarbij je ook bij een woonbestemming best je bedrijf op je woonbestemming mag inschrijven, als er maar geen volk op afkomt. Dat is dus niet per se een risico.

Dat zou wel eerst uitzoeken voordat ik daar een rechtsbijstand voor in ging schakelen. En als ik dan toch aan het zoeken was, zou ik eens uitzoeken of dat beleid van de gemeente wel op papier staat. Het zal de eerste keer niet zijn dat een ambtenaar mij vertelt dat ze het altijd zo doen, en na de vraag: "waar staat dat dan" toch een andere weg mogelijk bleek.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:42

Ik snap vooral wel waarom dit iets is waar de gemeente niet aan mee wil werken.

Allereerst: het bedrag dat je betaalt voor de containers + afhandeling is ook maar een gemiddelde. Als ze jouw container niet hoeven te legen, dan maakt dat hun route een heel klein beetje sneller, maar het maakt misschien een seconde of 10 uit. Voor de buren komen ze hoe dan ook toch langs. Dus het levert de gemeente niet veel op.

Daarnaast heb je kans dat mensen een sluipweg zoeken om onder betaling uit te komen. En dat geeft te makkelijk nare gevolgen: het wordt bij de buurvrouw in de container gestopt, in afvalbakken voor straatvuil gepropt, in de berm gedumpt, soms verstookt. Dit zie je ook al waar geprobeerd is om bv per leging of per kilo te betalen: mensen vinden inventieve manieren om dat te omzeilen maar een deel daarvan gaat ten koste van anderen. Ik snap gemeentes die dat niet doen dan ook heel erg goed.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:08

Als zakelijk adres kan je van je afvalstoffenheffing af als je kan aantonen dat je een andere verwerker hebt.

Als particulier kan dit niet. Dat je een bedrijf aan huis hebt doet niet af aan het feit dat je een particulier adres bent. Althans zo werkt het hier in Groningen.

Ik vrees dat je er niet onderuit kan komen.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:11

Maiske schreef:
Als niemand iets richting een gemeente zou durven te vinden is het eind zoek. Een gemeente is er voor de burger niet om winst te maken over de rug van de burger.

Daar denkt in ieder geval onze gemeente heel anders over... ik zou de strijd ook niet aangaan, dat red je niet...

Maiske

Berichten: 413
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 11:01

Update... Ik ben inmiddels wel afgekoeld en ook behoorlijk ziek. Heb dit weekend besloten me erbij neer te leggen en het voordeel er ook van in te zien. Daar waar ik eerst niet wist waar overal mee te blijven heb ik nu plek genoeg alles kwijt te kunnen.

De rolcontainer is inmiddels geleverd, nu alles een praktisch plekje geven.

Ik heb de gemeente nog gesproken en aangegeven alles te houden. Hierbij werd ik gewaarschuwd dat ik wel mijn containers moest blijven gebruiken omdat ik anders een boete kon krijgen. Jawel ik zou verplicht zijn ze te blijven vullen met huisvuil. Ik mocht niet alleen mijn rolcontainer gebruiken. Heb de man gerustgesteld, frustratie kwam bijna door de telefoon naar buiten, ik zal ze tot de nok volproppen. Rotzooi heb ik genoeg.

Ik vind het nog steeds bezopen, het is en blijft een centenkwestie. Ze zijn als de dood inkomsten mis te lopen.

Tot zover, ik vind het ook altijd fijn te weten hoe iets afgelopen is...

All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Briiet, Indy_Mouse_9, Iris94, scappa en 20 bezoekers