Prinsjesdag en de berekeningen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:36

Magrathea schreef:
bigone schreef:
De bedragen die de overheid noemt qua vooruitgang zijn bedragen waar de verhogingen van allerlei zaken al in is meegenomen.

Wat is het probleem dan?

Geen idee.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:47

Waarom moet er altijd strijd zijn tussen hoge en lage inkomens?
“Lage inkomens werken harder!”
“Hoge inkomens werken langer!”
“Lage inkomens hebben zwaarder werk!”
“Hoge inkomens hebben langer moeten studeren!”

Ik snap dit elkaar vliegen afvangen nooit....

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:50

Wow wat wat een onaardige toon in het topic, wat kunnen sommigen zich slecht inleven in het leven en de keuzes van een ander. Mag het wat aardiger?

Ik snap eerlijk gezegd weinig van de cijfers, kan iemand mij dat in jip en janneke taal uitleggen? die 0,9 die mensen met een uitkering vooruit zouden moeten gaan, gaat dat inkomen dan nou omhoog of juist omlaag? Omdat er een nul voor die komma staat


Edit: echt hoe meer ik lees hoe minder ik er van snap :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 20:57

Telpeva schreef:
Wow wat wat een onaardige toon in het topic, wat kunnen sommigen zich slecht inleven in het leven en de keuzes van een ander. Mag het wat aardiger?

Ik snap eerlijk gezegd weinig van de cijfers, kan iemand mij dat in jip en janneke taal uitleggen? die 0,9 die mensen met een uitkering vooruit zouden moeten gaan, gaat dat inkomen dan nou omhoog of juist omlaag? Omdat er een nul voor die komma staat


Edit: echt hoe meer ik lees hoe minder ik er van snap :')

Misschien dat dit duidelijker voor je is? https://nos.nl/op3/artikel/2251042-stel ... -geld.html

Ik reageerde slechts op de OP, waarin gesteld wordt dat het niet eerlijk is dat hogere inkomens er meer op vooruit gaan. Tja.

Anoniem

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:11

Argh. Word zo moe van dat geklaag. Misschien moet men eens in zn handen knijpen dat er een vangnet is voor mensen die niet (meer) kunnen werken.

Oh, en nee, ik zit absoluut niet bij de hogere inkomens. Ik ben melker en kan net rondkomen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:14

KellyDV schreef:
Het is heel simpel. Nederland is geen vrij land, en alles wordt er alleen maar slechter op.



Kijken hoe gauw je terug bent als je in een ander land gaat wonen waar de zorg niet zo mooi geregeld is als hier, je op straat in elkaar wordt geslagen zonder dat er ook maar een hond omkijkt (of nog een keer over je heen rijd om er zeker van te zijn dat je dood bent, anders moet je betalen) óf je überhaupt als vrouw geen stemrecht hebt.
Als er zo veel te zeuren is in NL, vertrek alsjeblieft. Mininmaal voor een jaar en dan zien wie het waar goed heeft.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 23:12

Gelukkig is het meestal zo: waar twee vechten hebben twee schuld.

De hogeren inkomens lijken weleens te denken bij minima's dat het allemaal sjonnie's zijn die op de bank hangen van hun gratis geld met drie honden, zes katten, sigaretten en een te dure smaak.
En de lagere inkomens denken dat de hogeren inkomens elkaar in het zadel houden op veel plekken en er veel vriendjespolitiek is.

Beiden hebben gelijk.

(edeeltelijk gelukkig, maar onderscheid maken en iedereen als individu bekijken is lastiger dan elkaar gewoon in hokjes stoppen.)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:59

karuna schreef:
Dure medicatie met eigen bijdrages..


Dat scheelt dan, de eigen bijdrage wordt gemaximaliseerd op €250,- per jaar.

Wat een gezeik en gejammer hier. Gebeurt ook vaak genoeg dat de lage inkomens er meer op vooruit gaan, nu zijn het een keer de hoge inkomens. Geven en nemen.

Die BTW bullshit vind ik wel naaierij van de overheid, volgens mij was de stijging van 19 naar 21% al een crisis maatregel. Ik hoor niks over terugdraaien..

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:07

Magrathea schreef:
Telpeva schreef:
Wow wat wat een onaardige toon in het topic, wat kunnen sommigen zich slecht inleven in het leven en de keuzes van een ander. Mag het wat aardiger?

Ik snap eerlijk gezegd weinig van de cijfers, kan iemand mij dat in jip en janneke taal uitleggen? die 0,9 die mensen met een uitkering vooruit zouden moeten gaan, gaat dat inkomen dan nou omhoog of juist omlaag? Omdat er een nul voor die komma staat


Edit: echt hoe meer ik lees hoe minder ik er van snap :')

Misschien dat dit duidelijker voor je is? https://nos.nl/op3/artikel/2251042-stel ... -geld.html

Ik reageerde slechts op de OP, waarin gesteld wordt dat het niet eerlijk is dat hogere inkomens er meer op vooruit gaan. Tja.

En waar gaat inderdaad het grootste gedeelte van het geld heen :Y)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:15

Winged schreef:
Magrathea schreef:

Misschien dat dit duidelijker voor je is? https://nos.nl/op3/artikel/2251042-stel ... -geld.html

Ik reageerde slechts op de OP, waarin gesteld wordt dat het niet eerlijk is dat hogere inkomens er meer op vooruit gaan. Tja.

En waar gaat inderdaad het grootste gedeelte van het geld heen :Y)

Ik weet het!

Citaat:
Sociale zekerheid en arbeidsmarkt
277 euro
Gaat naar bijvoorbeeld de AOW, uitkeringen voor arbeidsongeschikten, de bijstand en WW-uitkeringen.


Bedoel je die? :D

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:31

Jij gaat door voor de koelkast *\o/*

Maar even serieus: Ik zit net boven modaal en dat is prima. Per maand hou ik wel iets meer over dan mijn vrienden die een uitkering (en alle toeslagen) hebben. Maar een megagroot verschil is dat nou ook weer niet. Moet wel zeggen dat het scheelt dat ik niet rook :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:40

Wat ik zo ontzettend jammer vind is de BTW verhoging van 6 naar 9%.

En de hogere inkomens worden wel zeker getroffen.
- Minder arbeidskorting
- Maximaal aftrektarief aftrekbare kosten eigen woning daalt enorm de komende jaren
- Maximaal aftrektarief andere grondslagverminderende posten daalt enorm de komende jaren

Enige voordeel wat mij zo opvalt is een iets lager belastbaar tarief voor de IB.

Laten we het zo stellen, ik als fulltime werkende met modaal inkomen ga er meer op vooruit dan mijn meer dan fulltime werkende partner met hoog inkomen. Maar uiteindelijk schieten we er niks mee op want de woning hakt er flink in.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:48

Jeetje wat een hoop onzin zeg.

Een beetje op elkaar afgeven over hoge en lage inkomens. Gun elkaar wat, ook de mensem met hogere inkomens.

Het is mooi dat er een vangnet is voor mensen die niet of beperkt kunnen werken of lage inkomens hebben. Maar stop met zeuren als de mensen met hogere inkomens ook eens wat extra's mogen houden. Door hen is dat vangnet mogelijk.

Mijn pa werkt keihard voor zijn geld (60-70 uur) waarvan veel overwerk is en hij dus meer dan de helft afdraagd aan de belastingdienst. Ohja, dat is in een fabriek met zwaar fysiek werk. Hij heeft de mogelijkheid om een hogere functie te werken, maar wil dit niet omdat het meer verantwoordelijkheid met zich meebrengt...

Wat ik wil zeggen is dat je gewoon iedereen nodig hebt. Zowel de laagopgeleiden als de hoger opgeleiden. De een is echt niet beter dan de ander, probeer dat er ook niet van te maken ts. Daar kan ik me echt aan storen. Het lijkt een soort jaloezie te zijn, maar ik hoop van harte dat het dat niet is.

En ben je het er niet mee eens allemaal, doe er wat aan. Ga je de politiek in en kan je het misschien veranderen, want het is toch geen zwaar beroep toch? :D

Nee grapje, maar leef en laat leven. Kijk naar wat je wél hebt. Bekijk inderdaad dat programma over Ewout. Ik mag toch in mijn handjes knijpen dat ik in dit mooie Nederland leef! :)F

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:03

KellyDV schreef:
Het is heel simpel. Nederland is geen vrij land, en alles wordt er alleen maar slechter op.


Dit is weer zo'n typische ongenuanceerde loze kreet. Kijk eens meer om je heen, denk aan de crisis aantal jaren geleden, zo slecht gaat het dus niet.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:11

Ik vind dat ons hele belasting en toeslagen stelsel nog veel verder op de schop moet. Eerste 15000 belastingvrij en alles daarboven 50%. En alle toeslagen en aftrekposten weg. Scheelt heel veel controlerende toestanden, minimale fraude enz enz. Zo simpel als ik het stel zal niet kunnen maar het zou heel veel geld besparen. Mensen die afgekeurd/ziek zijn kunnen zich soms best wel nuttig maken, bvb boeken of krant voorlezen in scholen/ verzorgingshuis en daar een vergoeding voor krijgen zodat ze ook een redelijk inkomen hebben. En mensen die echt niets kunnen moeten ook een normaal leven kunnen hebben. Die 15000 zie ik ook als een soort basisinkomen waar een huishouden recht op heeft. Ook hypotheekrenteaftrek er af, zorgen voor eigen geld bij aankoop huis en speciale fondsen voor hypotheken waar je 1 % rente betaald. Zo zie je maar, ideeen en vooral dagdromen genoeg.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-09-18 10:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:13

bigone schreef:
Ik vind dat ons hele belasting en toeslagen stelsel nog veel verder op de schop moet. Eerste 12000 belastingvrij en alles daarboven 50%. En alle toeslagen en aftrekposten weg. Scheelt heel veel controlerende toestanden, minimale fraude enz enz. Zo simpel als ik het stel zal niet kunnen maar het zou heel veel geld besparen.

Deze mag je even verder uitleggen. Hoezo de lagere schalen geen belasting? En boven de 12.000 direct 50? Dus stel ik verdien 13.000 dan hou ik 6500 over? Dan ga ik toch niet werken....

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:15

KimD schreef:
Mensen die een hoog inkomen hebben, werken hier net zo goed voor. Hebben hier hoogstwaarschijnlijk de nodige studies voor gevolgd. Dus ook zij hebben net zo goed recht op vooruitgang.

Ik word er echt schijtziek van dat mensen maar klagen, zeiken en zeuren over de 'armoe' in Nederland.

Laten we wel wezen, mensen die 'makkelijk rondkomen' doen hier ook het nodige voor.

Mensen die moeilijk rondkomen maken het zich vaak nog moeilijker dan dat ze het al hebben. Nóg een kind, nóg een huisdier, nóg een pakje sigaretten enz.

Maar wel maar klagen en zeuren.

Wij hebben ook wel eens maanden dat het lastiger rondkomen is door onvoorziene (of onverwacht) rekeningen. Kan gebeuren, maar ik zorg er wel voor dat alles betaald is. Dan maar zelf een week 'op brood en water', en geen luxe, maar om nou te klagen over armoe, nee, zeker niet.


daar verbaas ik me dan ook altijd over. ze kunnen nauwlijks rondkomen . maar nemen dan nog een kind terwijl ze al 2 of zo hebben. en hebben wel geld voor dure mobiels en sigaretten en bier en een grote tv in de kamer.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:19

Ja, dat is wel een dingetje. Het lage btw tarief naar 9%. :n
Van mij mogen sommige dingen wel hoger belast worden maar van mij mag de BTW op groenten en fruit per direct afgeschaft worden. Het is toch van de gekke dat dat vaak duurder is dan snacks bij de kassa? Als ik dan weinig te besteden heb weet ik ook wel wat ik meeneem als tussendoortje :n

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:20

Selka schreef:
Wat ik zo ontzettend jammer vind is de BTW verhoging van 6 naar 9%.

En de hogere inkomens worden wel zeker getroffen.
- Minder arbeidskorting
- Maximaal aftrektarief aftrekbare kosten eigen woning daalt enorm de komende jaren
- Maximaal aftrektarief andere grondslagverminderende posten daalt enorm de komende jaren

Enige voordeel wat mij zo opvalt is een iets lager belastbaar tarief voor de IB.

Laten we het zo stellen, ik als fulltime werkende met modaal inkomen ga er meer op vooruit dan mijn meer dan fulltime werkende partner met hoog inkomen. Maar uiteindelijk schieten we er niks mee op want de woning hakt er flink in.


Die BTW verhoging vind ik ook maar een vreemde zaak, het is me ook niet helemaal duidelijk waarom ze daarvoor gekozen hebben.

Wij krijgen er wel mee te maken, maar wonen kort op de grenzen, dus bij gaan hoofdzakelijk inkomen doen in Duitsland en België, waar de BTW weer anders geregeld is en waardoor veel stukken goedkoper is. Zeker in de supermarkt.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:22

Winged schreef:
bigone schreef:
Ik vind dat ons hele belasting en toeslagen stelsel nog veel verder op de schop moet. Eerste 12000 belastingvrij en alles daarboven 50%. En alle toeslagen en aftrekposten weg. Scheelt heel veel controlerende toestanden, minimale fraude enz enz. Zo simpel als ik het stel zal niet kunnen maar het zou heel veel geld besparen.

Deze mag je even verder uitleggen. Hoezo de lagere schalen geen belasting? En boven de 12.000 direct 50? Dus stel ik verdien 13.000 dan hou ik 6500 over? Dan ga ik toch niet werken....

Heb mijn bericht even aangepast, was ook een hersenspinsel. Alles wat je boven het bedrag verdient is met 50% belast. Dus verdien je 25000 dan houd je 20000 over.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Prinsjesdag en de berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:46

Dan tref je Jan modaal enorm hard. Hoe kan dat eerlijk zijn? Dan is het niet aantrekkelijk voor minima om te proberen meer te verdienen?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:52

Als je daarmee het basisinkomen bedoelt, daar ben ik helemaal voor, maar dat zit wel iets anders in elkaar gelukkig.
50% belasting boven de 12.000, dat is wel héél erg veel, denk je niet? := 12.000 per jaar is voor veel mensen lang niet genoeg om van rond te komen. Dat moedigt alleen maar extra zwartwerken aan.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:54

Een basisinkomen an sich ben ik wel voor. Met een grote maar: Het moet wel zo dat het aantrekkelijk wordt om te gaan werken. Voor zowel praktisch als theoretisch opgeleide mensen.

Overigens is 50% wel erg veel hoor, liever de huidige schijven dan

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 10:54

LindyH schreef:
Cinderella schreef:

Hoe zou jij de ideale samenleving voor je zien? Met wat voor inkomensstelsel?
Ieder mens is uniek. Dus je kunt niet alle mensen gelijk trekken. Daar komt ongelijkheid uit voort, maar zo werkt de wereld (en de natuur) nu eenmaal.
Heb je bronnen van onderzoeken waaruit blijkt dat wij ongelukkiger zouden zijn? En een economie beter draait wanneer iedereen een gelijk inkomen zou hebben? Lijkt me namelijk oprecht interessant om te lezen. :)

Dat heet communisme. In theorie leuk, maar is in de praktijk toch lastig gebleken. Sommige mensen zijn nu eenmaal meer gelijk dan anderen :D . Bovendien, als het niet meer loont om innovatief te zijn of je nek uit te steken, als er geen hoop is dat je het financiëel beter kunt krijgen, dan verdwijnt alle ambitie uit de samenleving.


_/-\o_

Ik denk dat iedereen blij mag zijn dat er een degelijk sociaal vangnet is voor mensen die het zelf niet meer redden. Helaas wordt hier ook enorm veel misbruik van gemaakt...
Misschien moeten ze dat eens aanpakken? (lijkt me wel niet simpel)

Is het normaal dat iemand die zijn hele leven 60-70u per week heeft gewerkt, nooit tijd voor gezin of voor leuke dingetjes, hetzelfde pensioen (of minder, want ja zelfstandigen eh) krijgt als iemand die nooit een nikkel heeft afgedragen aan de maatschappij? (bij wijze van spreken, neem het aub niet te letterlijk)

Helaas ken ik zulke mensen, moeten van een hongerloontje leven na hun hele leven hard te hebben gewerkt. Gelukkig hebben ze zelf wat bijeen kunnen sparen door hun werk, waardoor ze wel goed kunnen rondkomen. (en nee hoor, geen hooggeschoolde mensen, gewoon enorm gemotiveerd)
Maar ik vind het enorm krom en geen fijn vooruitzicht voor de toekomst, waarom zou een mens zich nog de moeite nemen om zich kapot te werken als hij toch het grootste deel mag afstaan aan de maatschappij en op zijn oude dag er niet aan over houdt?


ik weet dat het niet over pensioenen gaat, maar ik denk dat het wel een vergelijkbaar verhaal is

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 11:01

Ik vraag me nu wel af wat nu erger is... het huidige kabinet met hun plannen of sommige ideeën van sommige bokkers. :x

snuffie123 schreef:
Jeetje wat een hoop onzin zeg.

Een beetje op elkaar afgeven over hoge en lage inkomens. Gun elkaar wat, ook de mensem met hogere inkomens.

Het is mooi dat er een vangnet is voor mensen die niet of beperkt kunnen werken of lage inkomens hebben. Maar stop met zeuren als de mensen met hogere inkomens ook eens wat extra's mogen houden. Door hen is dat vangnet mogelijk.

Mijn pa werkt keihard voor zijn geld (60-70 uur) waarvan veel overwerk is en hij dus meer dan de helft afdraagd aan de belastingdienst. Ohja, dat is in een fabriek met zwaar fysiek werk. Hij heeft de mogelijkheid om een hogere functie te werken, maar wil dit niet omdat het meer verantwoordelijkheid met zich meebrengt...

Wat ik wil zeggen is dat je gewoon iedereen nodig hebt. Zowel de laagopgeleiden als de hoger opgeleiden. De een is echt niet beter dan de ander, probeer dat er ook niet van te maken ts. Daar kan ik me echt aan storen. Het lijkt een soort jaloezie te zijn, maar ik hoop van harte dat het dat niet is.

En ben je het er niet mee eens allemaal, doe er wat aan. Ga je de politiek in en kan je het misschien veranderen, want het is toch geen zwaar beroep toch? :D

Nee grapje, maar leef en laat leven. Kijk naar wat je wél hebt. Bekijk inderdaad dat programma over Ewout. Ik mag toch in mijn handjes knijpen dat ik in dit mooie Nederland leef! :)F


_/-\o_