Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi03

Berichten: 6
Geregistreerd: 18-09-18

Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 14:40

Hallo allemaal,

ik weet dat dit het zóveelste topic over voeding en supplementen is, maar na urenlang lezen, weet ik het echt niet meer.
Alle andere topics zijn dan weer net een ander geval dan het mijne. Of, ik raak totaal in verwarring door het woud van supplementen, voeding, olie e.d.

Het gaat hierom:
Mijn grote tinker ruin van 15-jaar oud, werd in januari van dit jaar ziek. Na een aantal onzekere weken bleek hij toch spierbevangen te zijn geraakt. Bloed getest, PSSM1 getest (negatief gelukkig).
En hij was besmet met bloedwormen.
Op advies van de veearts geef ik hem zetmeel arm, en suiker arm voer. Volgens haar moet het zetmeel <4% en is hij ook erg gevoelig voor suikers.
Inmiddels zijn we bijna 8 maanden verder en gaat het goed met hem.
Wel is hij bij aanvang van rijden stijf in de achterhand, maar als ik dan en tijd stap wordt dit beter.
Ik rijd alleen recreatief met hem, bijna alleen buitenritten, soms een keer licht dressuurmatig.

Hij krijgt momenteel Metozoa Super Fit Broxxx gevoerd, dat eet hij goed, met een handje grove luzerne erbij. Onbeperkt ruwvoer, en gaat in het seizoen wat uurtjes op de wei (met mate).
Verder geef ik hem gemalen lijnzaad door het voer. Volgens mijn veearts moet hij met hetgeen hij mankeert en gevoerd mag hebben, "zijn energie uit vetten halen".

Maar, nu komt het uiteindelijke probleem: als ik vloeibare lijnzaadolie voer, eet hij zijn voer niet meer.
Het gemalen (poeder) lijnzaad eet hij, zo lang ik er niet zoveel overheen doe.
Hij is van zichzelf al een flegmatiek paard, maar de laatste maanden is hij soms niet vooruit te branden, en snel moe en met rijden wat futloos.

Wat kan ik doen, om hem wat meer energie te geven? Ik ben gewoon geen voer-expert. Voorheen at hij gewoon de basisbrok mee die ze op stal voeren. Ik lees hier zoveel verschillende dingen, dat ik niet mee weet wat te doen, wat ik hier o.a. al gelezen heb:
Lexa vitaminebrok Kruidenmineraal, een handje (zwarte) haver, Horsefood muesli een handje, omega 3-6-9 mix?
en hij is nog vrij kieskeurig ook...

Dus heel graag jullie advies, en ook ervaring van iemand met een soortgelijk probleem.
Ik wil gewoon dat hij blij is en lekker in zijn vel zit. Hoeft niet te rennen, als hij maar weer graag vlot mee op buitenrit gaat :9

alvast heel hartelijk dank.

romyvs

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:45

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met een metazoa dealer. Als het goed is heeft metazoa een aanvullend voeder daarvoor zodat ze wat meer energie krijgen, weet alleen zo niet hoe dat die heet.
Onze pony staat stil vanwege een blessure en krijgt alleen nog de superfit broxx op dit moment.
Succes met de zoektocht!

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:30

Is je pony getest op de andere pssm vormen?

Bibi03

Berichten: 6
Geregistreerd: 18-09-18

Re: Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 15:34

Ehm, dit klinkt vast een beetje dom, maar dat weet ik niet.
De veearts heeft laten testen bij Van Haeringen in Wageningen.
Maar ik geloof dat ze daar alleen op PSSM 1 testen? maar om eerlijk te zijn heb ik het rapport ervan nooit zelf gezien. Voel me wel dom nu eerlijk gezegd.

tamary

Berichten: 29177
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:39

Er is een pssm1 & 2 (wat eigenijk mfm heet) topic, waar alles duidelijk in staat. pssm2/mfm is aflopende zaak, met pssm1 kunnen ze oud worden.
[MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken
Uitgebreid bloedonderzoek doen en kijken naar mineralen tekorten als selenium/vit.e om te beginnen.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:39

Ik zou eens bloedonderzoek laten doen op vitaminen en mineralen. Het klinkt alsof ie ergens wat te kort komt. Dan kan je ook gericht gaan voeren.

Bibi03

Berichten: 6
Geregistreerd: 18-09-18

Re: Energie-toevoeging gezocht (maar door de bomen zie ik...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 09:58

Bedankt voor jullie reacties alvast.
Eerder dit jaar is zijn bloed al uitgebreid onderzocht, en daar is toen helaas helemaal niets uitgekomen.

Maar zou het natuurlijk nog een keer kunnen laten doen voor de zekerheid.