Klaar met studeren, en dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Klaar met studeren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 10:58

Nadat ik maar één topic tegenkwam over dit onderwerp, waar geen enkele reactie op was geplaatst, open ik hem zelf maar. :Y)

Sinds april dit jaar ben ik afgestudeerd aan de opleiding Social Work (SPH).
Tijdens de opleiding heb ik vaak naar dit moment uitgekeken, maar nu het zover is valt het me toch tegen.
Ik ben blij dat ik de studie heb afgerond, maar ik merk dat ik vooral de verwachtingen van anderen lastig vind.
Vaak krijg ik de vraag met wat ik nu ga doen en of ik hier al druk mee bezig ben. Het voelt dan alsof ik wat ik nu doe niet goed genoeg is.

Maar eerlijk? Ik weet niet wat ik wil en ik vind het ook best 'eng'. Op dit moment heb ik een vast contract bij mijn bijbaan waar ik nu rond de 32 uur werk.
Ik kan mijn tijden deels zelf invullen en ik ga er nu een cursus sociale psychologie naast doen, zodat ik wel blijf leren. :)
Ondertussen kijk ik wel rustig rond, maar de druk van anderen voelt voor mij zo groot.

Meer mensen die ditzelfde voelen of in hetzelfde schuitje zitten?

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Klaar met studeren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:14

:wave:

Herkenbaar! Zelf in een soortgelijke richting afgestudeerd (MWD) sinds juni en alle vragen naar of ik al een baan heb, veel gesolliciteerd heb, wat ik ga doen als het niet lukt om een baan te vinden en of ik niet gewoon "iets" kan gaan doen zodat ik ervaring op doe, maken me helemaal gek.
Er wordt zoveel druk opgelegd (waar ik dan ook nog eens gevoelig voor ben, dus deels mijn eigen schuld :o ) dat ik het lastig vind om te bedenken wat ik op dit moment wil en nodig heb.

Als het voor jou goed voelt om eerst bij je bijbaan (of eigenlijk vaste baan toch?!) te blijven en die cursus af te ronden, zou ik dat lekker blijven doen. Wat misschien wel rust geeft voor jezelf is toch voorzichtig gaan uitzoeken waar je hart naar uit gaat. Dat maakt het zoeken ook een stuk gemakkelijker.

Zelf wil ik wel graag nu in deze sector aan het werk om ervaring op te doen, maar dat is mijn keuze/overweging.
Als je een keer wil pb'en, mijn mailbox staat open!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:14

Ik zit (nog) net niet helemaal in hetzelfde schuitje maar ken er wel veel. Heleboel collega's van mij (bijbaan, ongeschoold werk) zijn HBO of WO afgestudeerd maar nog daar blijven hangen omdat ze nog niet weten welke kant ze precies op willen. En ook zij ondervinden veel druk van de omgeving want 'wanneer gaan ze nou eens met een echte baan beginnen'.

Wat vind je dan precies 'eng' en valt er tegen? Ben je tevreden met je bijbaan en die cursus die je gaat doen? Wil je er nog een studie na doen, of op termijn wel een carrière richting op gaan die wat met je studie te maken heeft? Meestal hebben ze daar vanuit je studie/onderwijsinstelling ook wel speciale dagen, cursussen of andere dingen voor om je te oriënteren en er een beetje beter achter te komen wat je wil. Of ben je daar gewoon nog helemaal niet aan toe?

Beetje een dooddoener, maar: trek je niet zoveel aan van wat 'de rest' doet of van wat je omgeving van je verwacht. Als jij voor nu nog tevreden bent bij je bijbaan en die cursus dan is dat toch goed? Zeg desnoods tegen je omgeving gewoon eerlijk dat je nog niet weet wat je wil of dat je je nog aan het oriënteren bent, of even rust wil en gewoon nog tevreden bent met waar je nu zit. Dat mag je echt wel zijn inderdaad, ook al laat je omgeving je voelen dat dat niet zo is.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:17

Soortgelijk (voor de exacte situatie mag je een pb sturen :+)

Heb me lang 'gestoord' aan de druk van anderen. Zo van, joh, bemoei je er niet mee...

Inmiddels denk ik maar zo; ik kom er wel. Linksom, rechtsom of achterstevoren, wie gaat dat wat aan?
Ik ben verantwoordelijk voor het verdienen van m'n eigen boterham. Als dat lukt, ook al is dat met een bijbaan die niets maken heeft met de afgeronde studie, who cares?
Uiteindelijk zijn er niet veel die daadwerkelijk (direct na studeren) aan de slag gaan in de branche waarvoor zij geleerd hebben.

Tegen jou zou ik zeggen; rustig aan, kijk rond, en geniet nu je studie-af bent. Jaren hard gewerkt en nu mag je best even op adem komen toch!
Een vast contract is niet niks, al helemaal niet als het oké betaald en je het daar naar je zin hebt.
Neem de tijd om uit te zoeken welke richting je precies op wilt en duik dan pas in de arbeidsmarkt. Dan is het minder eng... en dat heeft meer succes dan lukraak rond solliciteren omdat je de druk voelt van anderen.
Jij bent uiteindelijk degene die daar aan het werk moet. :)

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:20

xChanelx schreef:
:wave:

Herkenbaar! Zelf in een soortgelijke richting afgestudeerd (MWD) sinds juni en alle vragen naar of ik al een baan heb, veel gesolliciteerd heb, wat ik ga doen als het niet lukt om een baan te vinden en of ik niet gewoon "iets" kan gaan doen zodat ik ervaring op doe, maken me helemaal gek.
Er wordt zoveel druk opgelegd (waar ik dan ook nog eens gevoelig voor ben, dus deels mijn eigen schuld :o ) dat ik het lastig vind om te bedenken wat ik op dit moment wil en nodig heb.

Als het voor jou goed voelt om eerst bij je bijbaan (of eigenlijk vaste baan toch?!) te blijven en die cursus af te ronden, zou ik dat lekker blijven doen. Wat misschien wel rust geeft voor jezelf is toch voorzichtig gaan uitzoeken waar je hart naar uit gaat. Dat maakt het zoeken ook een stuk gemakkelijker.

Zelf wil ik wel graag nu in deze sector aan het werk om ervaring op te doen, maar dat is mijn keuze/overweging.
Als je een keer wil pb'en, mijn mailbox staat open!


Zo herkenbaar haha, helemaal dat gevoelig zijn voor de druk. Op mijn werk zijn er nu een stuk of vijf mensen die afgestudeerd zijn en die zich er niet zo druk om maken. :Y) En stiekem vind ik zelf ook dat ik heel blij mag zijn dat ik in ieder geval werk heb.
Qua werk wat aansluit op Social Work weet ik wel wat ik wil, maar het is een stuk lastiger om er iets in te vinden. Ik heb op dit moment wel contact met een instelling, maar wat dat wordt weet ik nog niet.

Weet jij wel welke richting je op wilt?

Memories, bedankt voor je antwoord!

Paris, je hebt eigenlijk ook helemaal gelijk. Het zou ook niks moeten uitmaken wat anderen vinden/denken over wat ik nu doe op dit moment, als ik mezelf zo prima kan redden. :j
Laatst bijgewerkt door Unicornetto op 18-09-18 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:21

Blijft een beetje een gek iets ook he, die druk?
Ik ben WO afgestudeerd in een politieke richting en werk nu in een HBO functie in het personeelsmanagement. Onder mijn niveau, maar het betaalt de rekeningen.
Wat ik écht leuk vind, is überhaupt niet in één baan te vatten overigens, dus ik houd het voorlopig bij werken in een functie die de rekeningen betaalt. Simple as that... En zo zijn er véél meer. Vinden mensen om je heen vaak 'zonde', maar je hebt toch tijdens je studie gewoon aan je ontwikkeling gewerkt, en zoals ik nu hoor, denk ik dat je dat nóg doet? (En al zou je dat NIET doen: jouw leven!)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:26

Mag ik als oude sok even heel bot zijn?

Je hebt een baan voor 32uur, gaat een cursus ernaast doen die, naar het zo lijkt, een toevoeging is op je opleiding; wat is het probleem?

Laat me raden, jouw baan is niet waarin je je opleiding hebt gedaan; wellicht zelfs iets totaal anders, maar wat belangrijker is: levert die baan je een inkomen waarvan je je verplichtingen kunt betalen en "normaal" kunt leven?

Zo ja, maak je niet druk, zoek rustig naar een baan die interessant is (en bij voorkeur in de richting van je opleiding, daar heb je het voor gedaan, toch?) en laat de rest van de wereld lekker zanikken.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:26

Gefeliciteerd!!!!!

Jouw ´probleem´ komt me heel bekend voor. Toen ik afstudeerde was er nogal veel aan de hand: in 1 week erachter gekomen dat mijn vriend me had bedrogen, te horen gekregen dat mijn oma terminaal ziek was, terug verhuisd naar mijn ouders en met mijn afstudeerstage begonnen. Uiteindelijk elke 2 dagen bij mijn oma op bezoek geweest aan de andere kant van het land (telkens alles rond half 2 ´s nachts ingeleverd) en ze is ook 2 dagen na mijn verdediging overleden.

Afijn, toen dat allemaal klaar was was ik kapot en heb ik mezelf toegestaan 2 weken helemaal niets te doen behalve slapen en alles waar ik op dat moment toevallig zin in had.
En toen kwamen deze vragen! Ik heb uiteindelijk via een uitzendbureau een baan gevonden, waar ik nu na 5 jaar echt een heel leuke baan aan heb. Maar het is niet in het veld waar ik in eerste instantie had gestudeerd, en daar vinden mijn ouders bijvoorbeeld wat van.

Jammer dan, voor mij is het wél goed genoeg :)

Ik zou je dus willen aanraden om eventjes tijd voor jezelf te nemen en jezelf te belonen voor je harde werk de afgelopen tijd. Ga voor jezelf en ga doen wat je leuk vindt. Als je je huidige baan leuk vindt, kan de rest gewoon de boom in als ze daar om wat voor reden dan ook niet achter staan. Kom je iets tegen wat je liever wilt doen, dan kan je daarvoor gaan.

Ik wens je heel veel plezier! :D

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:27

Ervaring opdoen in verschillende (andere) sectoren dan je eigen vakgebied is ook heel waardevol.
Juist daardoor ontwikkel je een brede blik en kun je straks in je eigen vakgebied extra skills inbrengen.
Pin je niet vast op je diploma. De wereld is groter!

Unicornetto
Berichten: 2385
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:28

Skippy01 schreef:
Blijft een beetje een gek iets ook he, die druk?
Ik ben WO afgestudeerd in een politieke richting en werk nu in een HBO functie in het personeelsmanagement. Onder mijn niveau, maar het betaalt de rekeningen.
Wat ik écht leuk vind, is überhaupt niet in één baan te vatten overigens, dus ik houd het voorlopig bij werken in een functie die de rekeningen betaalt. Simple as that... En zo zijn er véél meer. Vinden mensen om je heen vaak 'zonde', maar je hebt toch tijdens je studie gewoon aan je ontwikkeling gewerkt, en zoals ik nu hoor, denk ik dat je dat nóg doet? (En al zou je dat NIET doen: jouw leven!)


Dat is het ook deels natuurlijk. Er zijn genoeg vacatures waar ik met mij opleiding terecht zou kunnen, maar ik weet zeker dat ik daar niet gelukkig ga worden. Ik denk dat dat deel vaak ook vergeten wordt. :)
En het laatste stuk van je bericht, helemaal waar. :)

Op de rest reageer ik later! :)
Laatst bijgewerkt door Unicornetto op 18-09-18 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:28

Er zijn ontzettend veel mensen die niet in hun afstudeerrichting werken.
Soms via bijbaantjes, soms omdat er kansen waren die langs kwamen, of soms juist omdat er kansen misten en dit was het alternatief. Zo veel mensen, zo veel verhalen...
Het maakt allemaal niet uit, als jij maar tevreden bent met wat je doet (en het helpt dat je er je rekeningen mee kunt betalen :+ )

Ik vond het ook heel eng om te gaan solliciteren toen ik afstudeerde, maar toen ik eenmaal advertenties ging zoeken en lezen kwam ik er achter dat ik best wel duidelijke voorkeuren had welke functies ik wel of juist niet interessant vond. Gewoon een beetje rondkijken naar wat er was hielp mij over de eerste drempel heen.
Vervolgens ben ik na die 1e baan nu een andere richting op geslagen buiten mijn opleidings gebied en dat bevalt goed.

Zie het verder niet als een te grote drempel. Als je afgestudeerd bent, ben je niet ineens een andere persoon en wat je nu gaat doen qua werk hoeft niet de rest van je leven te bepalen. One step at a time ;)

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Klaar met studeren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:14

Fijn dat je al wel weet wat je wilt! Als jij dan voor je gevoel goed zit bij je baan van nu, zin hebt in die nieuwe cursus én in de gaten houdt of er een vacature voorbijkomt die je leuk vindt... +:)+

Want dat gelukkig worden van je werk werkt zéker in zorg/welzijnsland twee kanten op. Als je cliënten hebt die begeleid worden door iemand met weinig passie voor die doelgroep/dat werk, volgens mij maak je dan én jezelf én de ander niet gelukkig. Vind ik persoonlijk ook heel belangrijk :j

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Klaar met studeren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:22

Wanneer je voor nu tevreden bent is het goed. Krijg je vervelende opmerkingen dan gewoon naast je neer leggen. Een van onze zonen heeft een fotografisch geheugen dus wo technisch/chemisch met master er achteraan. Hij is dolgelukkig als politieagent. Terwijl hij drie keer zoveel kan verdienen maar hij zegt ook dat hij is gaan studeren omdat hij dacht dat dat van hem verwacht werd . Had hij ons gevraagd dan had hij na zijn vwo gewoon direct bij de politie kunnen gaan. Opleiding zegt lang niet alles, tegenwoordig moet je 50 jaar werken dus doe wat je leuk vind, houd ke veel langer vol.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Klaar met studeren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:29

Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af of je omgeving je echt onder druk zet, of dat je dat zelf doet?

En heeft het misschien te maken met een kwestie van durven? Faalangst?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Klaar met studeren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:44

Ik ken het. Ik heb een HAVO diploma, maar wilde persé dierverzorging doen op MBO niveau. Gedaan en geslaagd en heb nu mijn droom baan :D Maar hoe vaak je niet de vraag krijgt of ik niet naar het HBO ofzo wil. Jawel hoor, maar dan wel iets waar ik verder mee kan groeien binnen mijn werk of bij een soortgelijk bedrijf. Dat is lastig. Het is vooral ervaring opdoen ed.

En ik snap het wel, ik ben 20 en af en toe twijfel ik ook wel een beetje. Maar voor nu ga ik lekker door zoals het nu gaat!!!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:02

Ik herken het wel, ik ben ongeveer afgestudeerd op 'als je een vast contract hebt dan stop ik met betalen'.
Moet zeggen dat er wel een heel verhaal aan vooraf gaat :+

Maar, ik ben gewoon direct beginnen werken, ook op het werk waar ik als bijbaantje werkte met de gedachte van 'och ja ik ben aan de bak en kan nog altijd uitvissen wat ik precies wil doen terwijl ik werk.

En na anderhalf jaar daar gewerkt te hebben nu de stap gezet naar 24u ipv 36u en daarnaast ga ik een nieuwe uitdaging aan.