Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 13:52

Ik heb een leuke, lieve, knappe nu driejarige staan waarmee ik rustig aan doe. Tot nu toe alleen wat VD en grondwerk. In dit laatste heb ik ook lessen gehad. Na een korte pauze met paarden besloot ik dit paard te kopen, zodat ik weer iets 'om handen' had en weer lekker bezig kon zijn tussen de paarden. De ene dag bevalt dat heel goed. Kijk ik er al naar uit om lekker met paard aan de slag te gaan. Soms gaat dat ook echt heel goed. En toch knaagt er iets aan mij. Vindt het paard het eigenlijk wel echt leuk om dingen te doen met mij? Of kunnen we dit gewoon niet verwachten van de diersoort 'paard'? Vandaag ging ik wat licht grondwerk doen in de buitenbak. Naast de bak liggen de weilanden. Mijn paard was mentaal totaal niet bij mij. Hij was enorm gefocust op de andere paarden uit zijn kudde (hier staat hij 24/7 bij). Hij raakte hierdoor behoorlijk opgefokt. Ik bleef rustig en probeerde geen onnodige druk op hem uit te voeren. Toch raakte hij op een gegeven moment zo gefrustreerd dat hij niet bij zijn vrienden was, dat hij een frustratie bok gaf. Hij raakte me vol op mijn been. Ik denk wel per ongeluk, maar toch. Op dat moment dacht ik, ok, nu is het klaar. Ik stop hiermee. Paarden moeten voor mij een hobby zijn, maar dat lukt alleen als het paard het ook leuk vindt. Ik begrijp dat paarden gefrustreerd raken als ze altijd alleen maar keihard aan het werk worden gezet door hun baas, maar dat is bij mijn paard niet het geval. Waarom zou ik een paard willen hebben, als het een kwelling is voor het paard om met mij iets te doen? Je hoort altijd adviezen over 'ga toch grondwerk doen, dat versterkt je band!' Maar ik heb helemaal niet het gevoel dat dat waar is eigenlijk. Is het makkelijker gezegd niet verstandiger om bijvoorbeeld een hond te kopen, een dier met een intrinsieke motivatie om iets met ons mensen te gaan doen? Ik zette paard weer in de wei en hij explodeerde vanuit stilstand naar rengalop en ging al bokkend de weide in. Vol gas naar zijn maten. Dat doet hij niet altijd. Soms loopt hij ook rustig weg, en hij komt in de weide ook dikeijls op mij afrennen als ik eraan kom. Ik weet niet wat het is, maar door dit soort dagen vraag ik me af waarom ik hem eigenlijk heb en een godsvermogen betaal aan stalgeld (en vervolgens ook nog een half jaar, in de winter, stress te hebben van de huisvesting. Ik sta al op de paardvriendelijkste stal in deze regio, maar ik vind het in de winter nog steeds behelpen qua buiten zijn). Dit moest ik even kwijt.


enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:01

Hij is natuurlijk nog jong en dan is de concentratieboog ook nog erg kort.
Geen idee hoe lang je met hem bezig bent incl. hem poetsen. Maar dat is voor hem misschien nog te lang.
En het ene paard kan dat beter dan het andere.

Ik heb het idee dat mijn paarden met ze bezig zijn toch wel leuk vinden.
Ook al staan de vriendjes er naast in de wei.
Ik hoef ook maar te komen, welk moment van de dag ook en ze staan te dringen om mee te mogen.
Ik moet er juist altijd een paar teleurstellen dat ze niet aan de beurt zijn :D
Maar bij de 3 jarige is een minuut of 15 echt wel de max dat ze naar me "moeten" luisteren.
En ik stop dan ook voordat de concentratie weg is en ik prettig af kan sluiten.

Van hun maatjes weg gaan heb ik overigens echt in minuten opgebouwd.
Zodat ze leren er van weg te zijn, maar ook heel snel begrijpen dat dat niet voor eeuwig is en alles weer goed komt :D


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:03

Ik snap je gevoel. Ik worstel er ook enorm mee. Als ik bij het rijden het gevoel heb dat het echt tegen zijn goesting is, zakt mijn motivatie gelijk onder het vriespunt. Weet ook niet of ik na deze nog ga rijden. Hij wordt gelukkig wel bijna volledig gehuisvest zoals ik het wil. Altijd buiten op gras met schuilplekken en een vriendje. Daar geen issues. Vaak vindt hij de dingen die we doen erg leuk en dan heb ik er ook echt plezier van.

Wat mij steeds meer gaat tegenstaan is idd hoe ver mag je gaan? Is een tikje om hem scherp aan je been te krijgen wel ok?

Bij het grondwerk denk ik dat je niet duidelijk genoeg geweest bent waardoor zijn aandacht niet bij jou kwam. Heb daar dit weekend een heel mooie demo van gezien van Annemarie van der toorn met een IJslander die zich niet liet longeren. Bij Annemarie was het snel gedaan. Maar zij liet gewoon geen cm ongewenst gedrag toe. En bij juiste reactie gelijk druk eraf. En weet je, dat zag er echt goed uit. Paard legde zich er bij neer en liep netjes haar rondje.

Maar ik snap zeker je punt. Vraag me ook af of de hele paardensport nog wel iets is waar we ons willen achter zetten. Zoveel dieren altijd maar op stal, veel alleen, veel verzet bij rijden etc.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:06

Ik zie het heel anders, aangezien ie pas 3 is is flink aan het werk zetten lastig, maar ik zou 'm 2 a 3 x per week even goed longeren een kwartiertje, zodat zijn aandacht wel bij jou is en hij zijn energie kwijt kan.

AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 14:10

Jord schreef:
Ik zie het heel anders, aangezien ie pas 3 is is flink aan het werk zetten lastig, maar ik zou 'm 2 a 3 x per week even goed longeren een kwartiertje, zodat zijn aandacht wel bij jou is en hij zijn energie kwijt kan.

Hij kan zijn energie wel kwijt omdat hij 24/7 in de kudde staat tot ver in het najaar. Longeren kent/ snapt hij nog niet. Ik ben juist bezig met grondwerk om hem de principes van het longeren duidelijk te maken. :) Maar ik kwam vandaag helemaal niet bij hem binnen. Wel op de poetsplaats (zonder andere paarden) maar niet in de bak.

Ik ben ook nooit te lang met hem bezig. Dat zijn allemaal zaken waar ik al rekening mee houd.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 18-09-18 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:11

Gewoon stoppen met pamperen en drie keer per week een kwartier aan het werk zetten. Natuurlijk vind hij er geen zak aan om bij jou in de bak te staan terwijl de rest op zichtafstand in de wei staat. Feit dat hij jou raakt tijdens de bok is toch verkeerde inschatting van jezelf, ook al is hij nog zo lief, dit kan altijd gebeuren en daar zal jij rekening mee moeten houden.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

anjali
Berichten: 14912
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:19

Ieder paard is anders en ieder mens ook weer.Met sommigen heb je een echte klik en met anderen niet.Sommige paarden zijn zo dol op aandacht dat ze gevraagde werkjes graag uitvoeren. Andere weer niet.Dit paard van jou is nog erg jong.Vind hij poetsen enzo wel leuk? Ga daar dan eerst meer tijd aan besteden. Overigens ,vrijwel alle paarden hebben er een hekel aan om alleen van de groep weg te zijn. Dat is hun kuddeinstinct en dat kan best lastig zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:27

De vraag is dan wel of het idd wel eerlijk is om dat te verlangen van een paard.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:31

Wat wil je zelf? Wat zijn je doelen en je verwachtingen?

Nu is ‘Iets om handen en weer lekker tussen de paarden’ voor iedereen anders, maar als ik dit zou uitspreken bedoel ik; no nonsens, ongecompliceerd, op stappen/wegrijden en paarden hebben voor de ontspanning. Persoonlijk vind ik die ontspanning niet in een 3 jarige welke nog opgevoed en opgeleid dient te worden, dat valt bij mij onder de categorie : ik zoek een leuke uitdaging.

Mijn man reed ons jonge paard naast zijn drukke baan. Paard was jong, moest vooral meters maken, dressuurmatig opgepakt worden en minimaal 3/4 keer per week kort gereden te worden. Paard viel niet onder de categorie ‘makkelijk’ en de ontspanning en euforie werden langzaam overschaduwd door spanning en tegenzin. De verwachtingen waren gewoonweg niet eerlijk naar elkaar toe.

Zelfde paard men ik inmiddels zelf mee. Wel met andere verwachtingen overigens. Onherkenbaar getransformeerd in fijn, mee werkend bomproof dier. Soms moet de klik er ook zijn.

Princesj

Berichten: 4544
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:34

Voor samenwerking met je paard is een leider nodig, jij was dat gisteren duidelijk niet, dus je paard trok zijn eigen plan. Ga werken aan je leiderschap, op welke manier dan ook. En misschien is het vrijheidsdressuur en grondwerk niet geschikt voor jouw jonge paard, heeft hij meer werk en activiteit nodig.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 14:35

AnnoNiemand schreef:
Jord schreef:
Ik zie het heel anders, aangezien ie pas 3 is is flink aan het werk zetten lastig, maar ik zou 'm 2 a 3 x per week even goed longeren een kwartiertje, zodat zijn aandacht wel bij jou is en hij zijn energie kwijt kan.

Hij kan zijn energie wel kwijt omdat hij 24/7 in de kudde staat tot ver in het najaar. Longeren kent/ snapt hij nog niet. Ik ben juist bezig met grondwerk om hem de principes van het longeren duidelijk te maken. :) Maar ik kwam vandaag helemaal niet bij hem binnen. Wel op de poetsplaats (zonder andere paarden) maar niet in de bak.

Ik ben ook nooit te lang met hem bezig. Dat zijn allemaal zaken waar ik al rekening mee houd.

Hier lopen ze 24/7 samen spelend en al, maar toch is de avondsprint reden voor paar flinke bokken soms. Kleine veranderingen in het weer (warmer, koeler, wind) maken veel verschil op dit punt.

Haal je instructeur terug (of vraag een andere), want heel kort en simpel gezegd gaat je paard vreemd. Hij zoekt nl steun en antwoorden bij de kudde ipv een kudde en dus antwoorden/steun bij jouw te zoeken. Dat is op elke leeftijd gevaarlijk, zeker als dat doorwerkt in buiten rijden en bv langs idioot doende paarden in een wei te moeten (aansluiting daarbij zoeken = meedoen). Voor de veiligheid en welzijn (angst/onzekerheid is ongezond) van beide zal je dit weldegelijk moeten oplossen. Paard haalt absoluut voordelen uit samenwerking en gezelschap van mensen, anders waren paarden niet domesticeerbaar geweest. Plezier hebben in iets dat je niet kent is lastig, maar zeker aan te leren en dat begint bij vertrouwen in de mens aan de andere kant van het touwtje. Als dat er een is waar hij blind op kan bouwen, en dus lekker de verantwoordelijkheid op het bord kan gooien zijn de meeste paarden heel gelukkig, want zorgeloos bestaan (en daarmee ook groot voordeel van domesticatie voor paard).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:04

Bij mij hetzelfde gevoel als bij Poes en TS. Ik heb na ruim 30 jaar fanatiek rijden, wedstrijden en lesgeven mijn rijlaarzen aan de wilgen gehangen. Ik kon mijn ambities niet in een diervriendelijk jasje gieten. Ik ben me nu inderdaad aan het oriënteren op een pup :o omdat ik graag buiten ben met een dier.
Heel raar van megafanatiek paardenmens naar nauwelijks contact met paarden na al die jaren, maar gek genoeg mis ik het niet en zie ik steeds meer dingen waar ik niet achter kan staan.

Succes met je keuze TS, ik snap je gevoel.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:14

Ik vind het vooral heel eerlijk dat je jezelf dit afvraagt in plaats van je af te reageren op je paard, wat je in de praktijk helaas veel ziet.
Ik denk dat een driejarige ook niet makkelijk is, nog erg jong, veel te leren, straks puberen. De vraag is dus niet alleen of je een paard nog wel leuk vindt of dat je een jong paard niet leuk vindt? Een gevorderd paard kan en snapt veel meer en kun je meer van vragen. Dan wordt in elk geval jouw eigen behoefte meer bevredigd dan nu. Want nu moet je je vooral aanpassen aan hem.
Er is niks mis mee om te concluderen dat je geen klik hebt. Als je een andere fijne baas kan vinden is dat voor jullie beiden misschien beter. Je hebt ook nog niet veel alternatieven nu omdat hij nog niets kan dan alleen grondwerk. Dat moet je dus echt wel leuk vinden en misschien vind jij dat toch onvoldoende op deze manier.
Dus ik zou zeggen, als je echt twijfelt en er niet meer van geniet (wat natuurlijk wel het doel is want het is je hobby en je doet het voor je plezier), hak dan knopen door. Volg je gevoel.

By the way: in een hond gaat ook veel tijd zitten hoor qua opvoeding en een band krijgen!
Dat gaat ook niet vanzelf.
Laatst bijgewerkt door simodi op 18-09-18 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Love - language - leadership

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:15

Wat je jezelf moet afvragen, is waarom hij zo gefrustreerd van raakte.

Komt het omdat hij van zijn vriendjes weg moest, komt het omdat hij zijn vriendjes nog kon zien, komt het omdat hij het werk niet snapte en het te snel ging voor zijn koppie of lijf? Komt het omdat het nu ´s nachts wat kouder is, komt het omdat hij in de rui is of omdat hij zijn dag niet had of....

Er kunnen heel erg veel redenen zijn. Aan sommigen ervan kan je iets doen, en aan anderen niet. Dus: sluit degenen waar je iets aan kunt doen uit door te experimenteren. Op een gegeven moment ken je je paard, en herken je het wanneer zo´n bui komt door redenen waar je niks aan kunt veranderen. En op DIE momenten, geef je hem fijn een poetsbeurt en laat je het hem lekker zelf uitzoeken verder :D

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:52

Is het daadwerkelijk frustratie of gewoon een combinatie van verschillende factoren die gister tot uiting kwamen. Het is goed om jezelf af te vragen hoe en wat, maar een paard denkt niet als in, 'Ik wil niet met haar werken', of, 'Ik heb nu geen zin om te werken'.

Helpt het als ik je vertel dat mijn merrie, van nu acht jaar, als veulen het licht uit mensen hun ogen wilde trappen? :') Dat deed ze uit angst. Er kwamen alleen maar mensen in haar stal om medicijnen of injecties te geven. Het was dus nooit een positieve ervaring. Moeders gaf geen melk dus eigenlijk van jongs af aan is ze op een rotte manier in contact met mensen gekomen. Ze was twee maanden oud toen ik haar leerde kennen en haar ook zo'n rot veulen vond. Ze was drie maanden oud toen bij ons de 'vonk' oversloeg. Ik was namelijk de sjaak en moest haar stal uitmesten. Ik kwam niet met medicijnen of injecties en ik was dus uiteindelijk leuk en veilig. Al acht jaar is het mijn trots en de allerliefste merrie ooit. Een kroeldoos, zeer vriendelijk en erg sociaal naar mensen. (ja dat kan)

Kortom. Het heeft tijd nodig. Gun ze ook die tijd, maar je moet daar wel voor de volle 100% voor gaan. Klinkt wellicht gek, maar wees voor je paard wat de kudde ook voor hem is. Een veilig punt.
Overigens heeft hij je zekersteweten niet express getrapt. Wel voor jou een leerpunt om uit bepaalde ruimtes te blijven.

Wellicht is het wel handig om te gaan beginnen met longeren. Laat hem dan lekker eens uitrazen aan die longeerlijn. Laat hem dan een keer even flink gaan. Maar, er moet ook weer een punt van rust komen. Je moet inderdaad samen een band opbouwen op de manier die voor jullie beide geschikt is. Dat kan zijn door bijvoorbeeld vrijheidsdressuur, of gewoon aan de hand de hort op enzovoort. Tijd vullen met elkaar. En grenzen. Hele duidelijke grenzen. Het is een jong dier met lekker de lente in z'n bol.

In je tekst is er niet uit te halen of je al iets met hem deed maar dat hij gewoon ging rennen (en wellicht hinniken). Ik zou me er niet te druk om maken. Lekker tijd vullen samen en kijken waar jij je samen goed bij voelt. Maar ga wel aan de gang. Leid hem af en wees zijn kuddeleider. & dus ook veilige punt.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:02

Ik denk dat een hond net zo lastig wordt als je zo bezig bent met denken ipv doen. Die denkt heus ook wel: goh, ik ga liever met die anderen dieren spelen dan dat ik kom als de baas roept.

En wat dacht je van de mens? Ik eet ook liever de hele dag door, dat zit ook een beetje in de natuur. Maar geziend dat allang niet meer nodig is laat ik het maar.

Je klinkt als iemand die (te)veel denkt en voor anderen invult.
Als jij iets moet leren. Sta je dan liever bij iemand die zegt: kom op, het is even wennen, maar ik help je en dan kom je er vanzelf.
Of sta je liever bij iemand die uitstraalt dat ze er zelf niet in gelooft. Al invult dat je liever bij je vrienden bent en waar je dus geen steun aan hebt.

Niet denken, maar doen. Je paard zoekt iemand waar hij op kan bouwen en dat vindt hij nu niet bij jou. Dus doet hij fijn zijn eigen ding.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:06

Ik denk dat positive reinforcement wel iets voor jou en jou paard zou kunnen zijn! er is een topic rond clickeren, je kan je daar eens onderhoren :) Mijn jong paard had ervoor ook geen zin en toonde duidelijk weerstand, nu is hij wel geïnteresseerd en enthousiast, ook al moét hij niets.

AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 16:59

Ilsey schreef:
Ik denk dat positive reinforcement wel iets voor jou en jou paard zou kunnen zijn! er is een topic rond clickeren, je kan je daar eens onderhoren :) Mijn jong paard had ervoor ook geen zin en toonde duidelijk weerstand, nu is hij wel geïnteresseerd en enthousiast, ook al moét hij niets.

Gezien ik met hem VD gebruik ik al positieve bekrachtiging. Dat vindt hij volgens mij wel leuk. Echter, ook dan is hij snel afgeleid (‘afwezig’) door zijn vrienden die verderop staan. Echter wil ik hem natuurlijk ook gewoon beweging kunnen geven ipv alleen te clickeren. ;)

Ik reageer later nog op de rest. :)

Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:23

@Sunda een hond heeft natuurlijk een veel grotere wil to please dan een paard.Bovendien wil je er niet opzitten.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:54

Er zijn paarden die gehoorzaam hun verplichtinkje doen, er zijn paarden die er duidelijk niets aan vinden, er zijn paarden die het vermakelijk vinden en er zijn paarden die snakken naar afwisseling en aandacht.

Ik denk dat je voor jouw doel het verkeerde paard getroffen hebt. Laat je door een paard uitzoeken dan is de kans groter dat je een aandachtszoeker hebt.

anjali
Berichten: 14912
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:22

Sizzle schreef:
Er zijn paarden die gehoorzaam hun verplichtinkje doen, er zijn paarden die er duidelijk niets aan vinden, er zijn paarden die het vermakelijk vinden en er zijn paarden die snakken naar afwisseling en aandacht.

Ik denk dat je voor jouw doel het verkeerde paard getroffen hebt. Laat je door een paard uitzoeken dan is de kans groter dat je een aandachtszoeker hebt.

Hier zit wat in.

AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 18:33

Dit paard was bij het uitzoeken ook een aandachtzoeker. ;) Hij vindt aandacht ook fijn. Poetsen vindt hij geweldig.

@Xdenies. Het zou inderdaad een combi van factoren kunnen zijn. Eerder deze week ben ik met hem in de bak aan de slag geweest en was er geen vuiltje aan de lucht.

@Sintara. Ik herken bij hem heel goed wanneer hij gefrustreerd is omdat hij een opdracht niet snapt (ik moet dan ook echt niet teveel druk op hem zetten) of wanneer hij gefrustreerd is omdat hij naar zijn vrienden wil. In dit geval was het echt het laaste. Hij was na de poetsplaats mentaal al meteen afwezig en alleen naar met zijn vrienden bezig. Wanneer ik hem dan zou laten begaan gaan hij met zjin hoofd over de bakrand alleen maar naar zijn vrienden kijken. Het is moeilijk om op zon moment weer met hem in contact te komen.

@Anna79. Heel herkenbaar om te lezen. Met rijden ben ik ook gestopt. Daar haal ik geen voldoening meer uit.

Ik heb overigens niet het idee dat de klik er niet is. Ik ben gek op dit paard en er zijn ook veel momenten die gewoon echt tof zijn. Maar op momenten als vandaag slaat de twijfel dan weer toe. Het komt inderdaad ook wle door mijn aard (piekeraar), ik denk inderdaad heel veel na, juist omdat ik het welzijn van het paard voorop wil stellen. Ik zou geen ander paard willen, want ik vind hem qua karakter an sich geweldig. Ik zou hem ook echt niet in willen ruilen voor een ouder, meer ervaren paard. Daarvoor is hij echt te leuk.

Enne.. inderdaad, een hond heeft (afhankelijk van het ras) sowieso een grotere will to please dan een paard. ;) En dat vind ik fijn, dat een dier het echt leuk vindt om met jou iets te doen.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Twijfel: Paard verkopen? Past dit wel bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:54

Precies om deze reden en om het "moeten" kwijt te raken heb ik nu een grote maat shetlander in de wei staan om mee te mennen. Als ik zin heb en zij ook. Anders gaan we niet en krijgt ze alleen een wortel en een aai. Beste beslissing ooit!

Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:55

Succes met je keuze, fijn dat je zoveel oog hebt voor zijn welzijn. Hopelijk kun je iets ontdekken waar jullie allebei heel enthousiast over kunnen worden!

zsaas
Berichten: 22
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:56

Hoi ts ik herken je dilemma, ik heb jaren geleden voor dezelfde problemen gestaan. Ik ben tot de conclusie gekomen dat alles ervan af hangt hoe creatief en flexibel je als trainer bent. Ik ben alle situaties (dus juist ook de lastige) gaan zien als puzzeltjes; hoe kan ik dit ombuigen naar iets positiefs? Je kan voor alle situaties over het algemeen een slimmere oplossing verzinnen dan je paard dat kan, waardoor hij weer gaat denken he dat is leuk! Verder helpt het om je te realiseren dat concentratie ook iets is wat aangeleerd moet worden. Waarom zou jij opeens een half uur of een uur lang interessanter zijn dan soortgenootjes? Maak dat aan je paard duidelijk (hou je trainingssessies zo kort als nodig, vijf min is in het begin al genoeg vaak) en dan ben je al een stuk verder. Verder zou ik willen zeggen pas op voor antropoformisme. En over honden, bekijk de volgende link eens: https://www.doggo.nl/artikelen/hondentr ... t-bestaan/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, Googlebot, siloux, SusanH en 42 bezoekers