Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:55

Tsja.

Ik heb via een webshop een product besteld. Op de foto leek het product bruin te zijn. In de beschrijving stond geen kleur vermeld.

Nu kreeg ik ze binnen, bleek het zwart. Niet volgens verwachting dus.
Aangegeven bij de webshop dat ik ze terug wilde sturen, waarop de webshop aangaf dat retourkosten voor mijn rekening waren. Aangegeven dat ik het daar niet mee eens was omdat zij niet in de beschrijving hadden gezet welke kleur het was: ik vind dat hun fout, waar ik dan voor moet opdraaien. Ik heb voorgesteld dat zij de retourkosten zouden betalen. Webshop reageerde dat ik ze dan maar moest terugsturen (en nooit meer bij ze moest bestellen want ik kwam op een zwarte lijst ofzo := ).

Nu heb ik zojuist alleen de kosten van het product en niet de verzendkosten teruggestort gekregen. Kan ik hier iets mee?
Het gaat me niet eens zozeer om het geld, meer om het principe.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:57


_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:58

Je mag binnen 14 dagen retourneren zonder opgaaf van redenen.
Enige wat mij niet duidelijk wordt uit jouw verhaal of jij nu de retour kosten terug wilt of de verzendkosten van de initiële verzending.
Heb je de algemene voorwaarden van de webshop ook? Daar moet alles in vermeld staan.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:00

De kosten voor het terugzenden zijn voor jouw rekening.
De kosten voor het heenzenden moeten zij terugbetalen aan jou.
Je bent dus altijd €6,95 kwijt als je iets uit de webshop wilt bestellen met normaal geldende regels.

Een webshop kan trouwens in de algemene voorwaarden zetten wat ze willen (bv: sale artikelen nemen we niet retour) maar dit is wettelijk niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 18-09-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:00

Voor zover ik weet is het verplicht om de initiële verzendkosten ook te vergoeden dus daar zou je zeker iets mee kunnen.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 12:01

Die link had ik gevonden Keet. Staat niet in wat ik wil weten. :)

Inga: ik wil de kosten van de retourzending ook vergoed hebben. In de algemene voorwaarden staat dat dit voor eigen kosten is, maar de beschrijving van het product was onvolledig, dus voor mij was het product "ondeugdelijk".

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:01

Helaas ga je daar geen gelijk kunnen halen TS. Kosten oor retour zijn voor jou.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 12:02

Zelfs bij ontbrekende informatie dus een fout van de webshop? :\

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:03

Je had ook even kunnen vragen welke kleur het was van te voren :) Vind dit echt je eigen probleem hoor, niet ondeugdelijk product

Beschrijving ondeugdelijk product:
Citaat:
Wanneer is een product niet goed?
Als het niet compleet is.
Als het beschadigd is.
Als het kapot is, of het niet goed doet.
Als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft.

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is
Laatst bijgewerkt door Keet op 18-09-18 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:03

Er zijn meerdere webshops die de retourkosten aan de klant doorberekenen. Als er geen kleur vermeld stond, wordt het misschien een wellus-nietus verhaal vrees ik. Op het plaatje stond wel in het bruin, maar staat er nergens in de kleine lettertjes dat product kan afwijken van foto? Soms is de kleur op een foto niet goed te zien.

Ik ben geen jurist, dus ik kan het fout hebben, maar volgens mij staat de webshop in zijn recht. Als het product kapot is, is het een ander verhaal.

Succes iig!
Laatst bijgewerkt door fohadie op 18-09-18 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:03

Maar jij kon toch ook de ontbrekende informatie opvragen bij een mailtje zelf? :)

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 12:04

Keet schreef:
Je had ook even kunnen vragen welke kleur het was van te voren :) Vind dit echt je eigen probleem hoor, niet ondeugdelijk product

Op de foto was het echt bruin.

Maargoed, dan weet ik voldoende. Jammer dat ze op deze manier weg kunnen komen met hun fouten.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:06

Bij een defect/ondeugdelijk artikel zijn kosten van het retour zenden volgens mij wel degelijk voor de verkoper, in elk ander geval hoeft dat niet... Maar pin me er niet op vast. Vraag is alleen of je dat in dit geval wel hard kan maken.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:06

upendo schreef:
Zelfs bij ontbrekende informatie dus een fout van de webshop? :\


Citaat:
Kun je een ondeugdelijk product retourneren?
Bij een ondeugdelijk product moet je eerst contact opnemen met de webwinkel en niet meteen retourneren. Als de bedenktijd voorbij is, is dat altijd het beste.
Als het product binnen de bedenktijd al niet goed blijkt, dan kun je kiezen om het te retourneren. Je hebt immers het recht het product zonder opgaaf van redenen te retourneren.


Dan gelden de regels van het retourneren binnen de bedenktijd lijkt mij.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 12:09

Ja, dat is het vage. Ik heb dus het voorstel gedaan dat zij de retourkosten voor hun rekening namen waarna ik een mail kreeg met (letterlijk): 'hej stuur terug en bestel nooit meer alstublieft'

Nu krijg ik dus alleen het geld van het product teruggestort..

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:12

upendo schreef:
Die link had ik gevonden Keet. Staat niet in wat ik wil weten. :)

Inga: ik wil de kosten van de retourzending ook vergoed hebben. In de algemene voorwaarden staat dat dit voor eigen kosten is, maar de beschrijving van het product was onvolledig, dus voor mij was het product "ondeugdelijk".


Dat is halve waarheid.
er zal best ergens iets staan over de afwijking van de kleuren op je beeldscherm en de echte kleuren.
Een afwijking van de kleur is dus geen geldige reden.

het niet vermelden van de kleur is een andere zaak.

tja, hebben ze een alternatief?

succes

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:13

Persoonlijk vind ik dit een fout van de webwinkel. Kan per ongeluk voorkomen dat er iets mist in de tekst ed, maar herstel je fout en los het netjes op.
Bied de klant je excuses aan en stuur een retourlabel door, en stort het aankoopbedrag netjes terug.


*Stond de kleur niet in de product titel vermeld?

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:18

Wat onbeschoft zeg zo'n reactie van de webshop. hebben duidelijk een cursusje comminicatie en klantenbinding nodig.
tja helaas weinig aan te doen. zou een review schrijven op hun fb pagina als ik jou was :")

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 12:18

Citaat:
3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
4. Alle afbeeldingen, specificaties gegevens in het aanbod zijn indicatie en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
5. Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.


Dit kon ik vinden. Dom van mij dus om te vertrouwen op de foto, maar feitelijk zijn zij dus niet volledig geweest in de beschrijving van het product. En Kiki, het stond niet in de titel. :) Dubbel gecheckt. :P

Future_vet: die hebben ze niet..

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:46

Dit lijkt mij inderdaad een fout van de webwinkel: als er een foto staat is het niet gek dat je uitgaat van wat er op de foto staat. Je kunt denk ik een klacht indienen bij de Consuwijzer: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-meldi ... onsuwijzer

Een afwijking van de kleur is wel degelijk een reden tot non-conformiteit van het product, en er is een verschil tussen 'donkerblauw dat op de foto donkerder / lichter lijkt dan in het echt' - want dat is iets waar je het voor moet zien en daarvoor is de bedenktijd, of zwart op de foto en bruin in het echt, want dat is gewoon een verschil tussen omschrijving en werkelijkheid. Dat is een deel van de taak van een webshop: voldoende informatie aanbieden.

(En ach, misschien wil de webshop een eervolle vermelding op Bokt? O:) Weten anderen ook waar ze vooral niet heen moeten gaan.)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:57

Volgens mij staat de webshop gewoon in z'n recht. Anders kun je altijd met het acm contact opnemen. Vervelend maar een wijze les voor de volgende keer.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:58

Nee, waarom zou de webshop in z'n recht staan? Iets wat niet overeenkomt met wat de webshop aan informatie geeft, is niet conform.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:01

Shadow0 schreef:
Nee, waarom zou de webshop in z'n recht staan? Iets wat niet overeenkomt met wat de webshop aan informatie geeft, is niet conform.


Er stond toch geen kleur? Misschien ligt het wel aan de instellingen van het scherm van ts oid. Conform acm mag een webshop de retourkosten neerleggen bij de klant. Dus daarom vind ik dat ze in hun recht staan maar het acm kan de te vast volledig inlichten.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:06

ingedebruijn schreef:
Er stond toch geen kleur?


Er stond geen kleuraanduiding in de tekst, maar wel een foto met een bepaalde kleur.

Citaat:
Misschien ligt het wel aan de instellingen van het scherm van ts oid.


Als dat zo zou zijn dan mag de webshop wel retourkosten rekenen, maar tegelijkertijd: er zijn echt genoeg situaties waarbij het verschil tussen bruin en zwart gewoon heel duidelijk is. En als dat zo is, is het een niet-conform product.
Ik vind het trouwens een vreemde manier van redeneren dat er eerst gesteld wordt dat de winkel in z'n recht staat, en er dan pas een uitzondering bedacht wordt die bij dat resultaat past.

Citaat:
Conform acm mag een webshop de retourkosten neerleggen bij de klant. Dus daarom vind ik dat ze in hun recht staan maar het acm kan de te vast volledig inlichten.


Nee, de webshop mag de retourkosten bij de klant neerleggen als het gaat om een retour op basis van de WKOA. Maar niet als het gaat om retour van een niet-conform product.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Onvolledige omschrijving webshop, kosten retourzending

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 13:23

Maar dat is toch nog helemaal niet bewezen? Laten we het lekker bij de juiste instanties neerleggen. Misschien heb ik eroverheen gelezen maar heb je zelf een foto van het product gezien? Ik niet namelijk dus tot die tijd ga ik er vanuit dat het bedrijf conform acm handelt. Jij kiest als ik het goed lees, de kant van ts en dat is prima.