Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 21:15

Zo lang als ze zich kan herinneren heeft mijn vrouw al last van haar knieën. Als klein meisje mocht ze niet voetballen want haar kruisbanden leken wat te los.

Door de jaren heen af en aan steeds last gehad. Dan deed het weer pijn, dan ging het weer een tijdje goed. Keer op keer onderzoeken gehad, tot een mri aan toe maar ook de orthopeed stuurde haar weg; niks te vinden.

De laatste 2 jaar is ze gaan hardlopen. Een half jaar geleden liep ze 10km binnen het uur. Daarnaast zit ze voor haar werk veel op de fiets.

Sinds haar laatste 10km wedstrijd in april wilde het allemaal niet meer zo. Het leek erop alsof ze overtraind was...

De afgelopen maand had ze steeds een soort klikkend gevoel in haar linkerknie. Dus maar weer naar de huisarts. Die voelde, voelde nog een keer en kwam tot de conclusie dat het leek op een soort slijmbeursontsteking.

Doorverwijzing naar de fysio om dit te bevestigen en voor de goede orde maar even bloed prikken want reuma komt ook in de familie voor.

Zaterdag is ze naar de fysio geweest en we zijn enorm geschrokken.

Het kraakbeen achter haar knie is volledig versleten. Het vetlichaam van Hoffa (wat in/onder de knie zit) is ontstoken. Kruisbanden zijn te lang bij beide knieën wat resulteert in een losse knieschijf en een instabiel gewricht.

Daarnaast bleek ze allerlei schade overgehouden te hebben aan (waarschijnlijk) een auto-ongeluk van 10 jaar geleden; nek en rug zijn eigenlijk kapot, de grote spier die haar bekken hoort te kantelen zodat ze een holle rug kan trekken doet niks meer... Ze heeft door de vastzittende spieren zenuwbeknellingen en een slechte doorbloeding.

Advies; voedingspatroon volledig om, hoogstwaarschijnlijk niet meer hardlopen en alleen nog maar fietsen in het lichtste verzet.

Momenteel loopt ze erbij als een oud omaatje. :(:)

Zij is verdrietig en ik ben plaatsvervangend verdrietig...

Hobby weg, al dat harde trainen voor niks.

Zij zit nog een beetje met haar kop in het zand; "Ik mocht nog wel een beetje hardlopen, misschien gaat het over een tijdje wel wat beter!"

Maar eerlijk is eerlijk; de fysio heeft ook gezegd dat de kans heel groot is dat deze klachten (en de gevolgen) chronisch zijn. -O-

En dus probeer ik me nu te oriënteren op sporten die voor haar haalbaar zijn om haar conditie op peil te houden, om de letterlijke en figuurlijke pijn een beetje te verzachten en om liefst ook nog buiten te kunnen zijn.

Eisen; geen contact sport, geen sport waarbij de knie klappen moet opvangen of waarbij er veel kracht op gezet moet worden (ter illustratie; in de eerste versnelling een heuveltje op gaat niet).

Hopelijk zijn er hier bokkers met tips zodat ik haar weer een beetje kan opvrolijken.

(Het is nogal een lang verhaal geworden... sorry :o )

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:20

Suppen?
Dan hoeft ze alleen maar te staan en kan verder lekker met de armen aan de slag en net zo genieten van de natuur als tijdens het hardlopen :)
Het is misschien niet helemaal het seizoen nu maar voor volgend jaar.

Daarnaast zwemmen en wandelen :)

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:22

Fietsen, zwemmen, aquarobics.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:23

Ervaring met een verklo te knie. Helaas veel is te erg belastend.

Sporten die bv zittend kunnen zoals volleybal badminton zit tafeltennis vallen neem ik aan af?

Krachtsport zou een optie zijn. Goed voor beenspieren ook mits onder begeleiding. Zwemmen, kanoen of kayakken. Paardrijden kan natuurlijk ook

Fietsen is erg slecht voor slechte knieen. De continue buigen strekken sloopt nog harder een knie helaas

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 21:26

Ik denk dat ze zittende sporten echt verschrikkelijk vindt ja. := Dit is er een die totaal niet stil kan zitten.

Fietsen is inderdaad geen optie meer. En ze had net een nieuwe sportieve fiets gekocht :(:)

Dat Suppen lijkt me echt geniaal. Geen idee hoe zij daarover denkt :))

Wandelen doen we veel, met de hond.

Ze is 29 dus het doet 'zeer' om best veel dingen te kunnen afschrijven...

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:27

Goh, veel verder dan fietsen, zwemmen en wandelen kom ik niet. Suppen is mss wel een leuk idee maar lijkt me niet voor elk seizoen.

Verder vind ik het superlief van je dat je hier ideeën komt opdoen om je vrouw te helpen +:)+

Edit: ik lees net dat je zegt "fietsen niet" . Ook niet met een elektrische fiets? Die heb je ook in sportieve modellen.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 17-09-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:28

Het enige waar ik aan kan denken is; wandelen.
Zwemmen wordt denk ik lastig omdat je telkens een zijwaartse beweging maakt en dat is met knieklachten niet prettig(eigen ervaring, moest ook stoppen met hardlopen ivm ernstige knieklachten en zocht ook toen iets anders en kwam toen op zwemmen uit, uiteindelijk deed dat dus ook zeer) tenzij je continu borstcrawl doet waarbij je voeten "wapperen ".
Ik ben dus toen gaan wandelen, heb vorig jaar voor het eerst de nijmeegse vierdaagse gelopen zonder problemen.

Ik heb een e-bike aangeschaft en dat gaat prima. Ben dit jaar op fietsvakantie geweest in Italië en had daar ook een e-bike(manlief op gewone fiets) en buiten een zere kont geen problemen met knie gehad.
Laatst bijgewerkt door Kobus17 op 17-09-18 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:28

Op mijn 12 e viel veel af. Was een fanatiek tafeltenniser maar helaas. Knie naar de klo te en streep door heel erg veel. Heb adhd dus stilzitten niet mijn beste kant ook. Tafeltennis zittend is heel vermoeiend hoor. Alleen door meer klachten dat ook afgevallen. Zwemmen door chloorallergie ook. -O-

Ik heb nu veel lol met krachttrainen weer. Op 15 al mee moeten beginnen bij revalidatie. Lang wandelen is hier ook niet meer aan de orde. Knie teveel aan gort
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-09-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:29

Lente schreef:
Ik denk dat ze zittende sporten echt verschrikkelijk vindt ja. := Dit is er een die totaal niet stil kan zitten.

Fietsen is inderdaad geen optie meer. En ze had net een nieuwe sportieve fiets gekocht :(:)

Dat Suppen lijkt me echt geniaal. Geen idee hoe zij daarover denkt :))

Wandelen doen we veel, met de hond.

Ze is 29 dus het doet 'zeer' om best veel dingen te kunnen afschrijven...


Lief van je dat je dit voor haar vraagt.
Ik heb ook 2 afgekeurde knieën door topsport in het turnen..
Ga samen met de fysio een plan maken want echt, er is heel veel mogelijk.
Ik kan na 5 jaar weer krachttrainen en soms een klein beetje hardlopen :)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:29

Kanoën? Gebruik je meer spieren mee dan je denkt en kan je knieën ontzien

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 21:31

Lukasje schreef:
Goh, veel verder dan fietsen, zwemmen en wandelen kom ik niet. Suppen is mss wel een leuk idee maar lijkt me niet voor elk seizoen.

Verder vind ik het superlief van je dat je hier ideeën komt opdoen om je vrouw te helpen +:)+


Uiteraard. Het is mijn grote liefde en ik wil er nog heeeeel lang mee door. :+:

Ook een stukje eigenbelang trouwens. Ze wordt er zonder sporten niet gezelliger op _O-

Paardrijden is misschien inderdaad wel een optie. Ze staat daar wel voor open. Mennen wil ze ook graag leren. Dat is natuurlijk helemaal ideaal :D

Jullie komen echt met geweldig originele ideeën trouwens! +:)+

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:31

Oei, wandelen, is dat ook niet belastend? Ik zou ook denken aan zwemmen, aquagym... En mag fietsen niet met een elektrische fiets? Heb je de beweging zonder de belasting, en maak je ook je rugspieren wat losser.

En anders idd wat spiertraining. Core stability en zo kunnen dan weer goed zijn voor de rug mits deskundige begeleiding.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:41

Ik heb nooit echt kunnen sporten, ik was op mijn 4e al afgeschreven ofzo :+ Ik heb ook last van knieeën, maar ook van voeten en andere gewrichten.

Mij is aangeraden om de spieren rondom de gewrichten sterker te maken, zodat die de ergste ''klappen'' kunnen opvangen. Ook zwemmen is goed om sterker te worden, maar dit alleen recreatief (ik heb een tijdje aan wedstrijd zwemmen gedaan, geen succes).

Kanoën is wel erg tof om je benen te ontlasten (ik kreeg weer last van mijn schouders), heb ook een tijd lang geroeid. Gold het zelfde bij als zwemmen: recreatief! Het kán erg intensief worden voor je knieën.

En misschien heel stom gedacht: maar is rolstoeltennis/basketbal/alleswatjekandoenineenrolstoel geen idee? Ik lees namelijk wel dat stilzitten geen optie is, maar het is een erg pittige sport, ondanks dat je stilzit!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:42

Had ik ook al geoppert :j

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:44

Ik begreep uit je berichtje dat je bedoelde zitvolleybal oid. Maar dat is een foutje van mij, excuses :P

Misschien iets van boogschieten? Niet direct een sport waarbij je veel rent oid, maar misschien een leuke uitdaging?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:44

Nou alles zittend of het nu op de grond of in een stoel is hihi

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:47

Bij mij is het kraakbeen ook verdwenen in mijn kniegewrichten door artrose. Ik heb een gescheurde meniscus rechts waaraan ik niet geholpen kan worden omdat er al een stuk weg is door een eerdere operatie en mijn kruisbanden zijn ook te lang. Ik denk redelijk vergelijkbaar. Fietsen kan ik niet op langere afstanden, zwemmen absoluut niet (knie klikt elke slag op slot). Wandelen kan wel, paardrijden doe ik ook maar met vrij lange beugels zodat mijn knie niet te ver buigt erbij. Ik ben ook al aan het bedenken geweest wat ik nog meer kan, maar het is erg moeilijk. Kraken de gewrichten van je vrouw ook als ze een trap op loopt of als ze zich bukt om iets op te pakken? Dat zijn zulke rot bewegingen hier.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:49

Ik zeg toch wandelen, ondanks dat jullie dat veel doen. Maar wel stevig doorwandelen, misschien zijn van die stokken een idee, daarmee beweeg je meer het bovenlichaam en worden, bij goed gebruik dus laat je voorlichten, de knieën juist onzien.
En dan kan ze, rechtoe en rechtaan, toch nog heel stevig doorstappen op den duur

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:56

Lichte knieklachten hier, fietsen met elektrisch gaat, maar behoorlijk hoge hulpstand, anders laat knie het ook afweten. Wandelen is geen enkel probleem qua knie, dus goede optie. Bij zwemmen draagt het water veel gewicht, wat een hoop scheelt, misschien makkelijker met flippers aan, maar dat is uitproberen.

En qua specifiek spieren trainen kan je ook naar buikdansen kijken (yt heeft filmpjes zat) dan gebruik je juist specifieke spieren en is het heel belangrijk om je bewust te zijn welke spier je wel en niet inzet.

Let er daarnaast erg goed op dat het verplaatsen van de sportbelasting van benen naar armen funest is voor je armen/schouders. Ik ken iemand in een rolstoel die inmiddels ivm chronische schouder problemen door overbelasting aan de electrische rolstoel en veel meer aan huis/hulp bij alles vast zit. Je armen zijn er niet op gemaakt om functie benen over te nemen.

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:58

Een lotgenoot hier met ernstige artrose achter de knieschijven en het ontbreken van een kruisband... En tot een jaar geleden liep ik halve marathons. Okee, nu zal ik moeten gaan beseffen dat dat niet meer zal gaan, maar momenteel gaat het met mijn knieën enorm goed. Ik ben onder begeleiding van een personal trainer en fysio gericht mijn bovenbeensspieren gaan trainen en ik moet zeggen dat het nu enorm goed gaat (met mijn knieën dan...). Er zijn oefeningen in de sportschool die ik absoluut niet kan en mag doen. Zo moet ik ver weg blijven van de leg press en zijn lunges in welke vorm dan ook een recept voor een personal trainer die je weer uit je benarde positie mag bevrijden.

Naast de sportschool doe ik aan wandklimmen. Met deze sport heb ik nog nooit last gehad van mijn knieën. Wanneer ik ga boulderen dan spring ik niet naar beneden maar ik klim naar beneden.

Ik wandel ook enorm graag door de bergen. Helaas ontkom ik er niet aan om tijdens de afdalingen braces te dragen. Maar braces in combinatie met stokken zorgen ervoor dat ik dat nog wel altijd kan doen.

Mijn advies zou zijn om samen met fysio en personal training de bovenbenen te gaan trainen. En daarin te kijken wat mogelijk is. Zonder de sportschool (hoe stom ook), kan ik mijn favoriete sporten niet meer uitvoeren.

fokkertje
Berichten: 381
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:08

Helaas ook mijn linkerknie naar de knoppen na een zware blessure met volleybal. Ik doe nu nog veel wandelen met de hond. Paardrijden gaat ook nog heel goed. Sinds enkele jaren begonnen met golfen en dat is ook leuk en uitdagend genoeg . Fietsen af en toe maar gaat ook nog goed. Misschien is handbiken iets? Zwemmen vind mijn knie niks, krijg ik last van.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sporten die geschikt zijn voor zwakke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:15

Probeer haar op een e bike te krijgen, is gewoon erg fijn, heuveltje, wind tegen, even bijschakelen en gaat prima.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:18

Nordic walking schijnt heel erg goed te zijn voor mensen die last hebben van hun knieen.
Geen idee hoe het werkt maar inmiddels een stuk of 5 mensen in mijn omgeving die speciaal voor knieproblemen het zijn gaan doen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:30

Ik heb ook aan beide knieën chronische ontstekingen onder mijn knieschijf (de juiste benaming weet ik niet meer. Het is al een jaar of 5 geleden gediagnostiseerd).
Ik heb mijn hobby’s tennis en paardrijden moeten opgeven. Als ik paardgereden had kon ik een week amper op mijn knie steunen. Vorig jaar dan uiteindelijk de beslissing genomen mijn paard te verkopen.
Fietsen kan ik echt niet. De machtsgebied druk op de trappers zetten doet pijn. Ik zie dat hier een ebike genoemd wordt, maar (ik zeg niet dat dit voor de vrouw van ts ook zo is) bij mij helpt een ebike echt niet aan de pijn, het si echt de beweging van het trappen die bij mij problemen veroorzaakt.
Ik jog nu op een rustig tempo op een loopband. Maar ik heb (voorlopig) geen problemen met het kraakbeen. Op ongelijk terrein lopen heb ik ook last.
Niet super actief maar waar ik mijn uitlaatklep in heb gevonden is in de hondensport. In de Belgische gehoorzaamheid meer bepaald en in de flyball (maar met flyball sta je zelf veel stil). Je hebt rustige contante bewegingen bij de gehoorzaamheid, bent buiten met je hond bezig en het is niet echt lichamelijk belastend. Als je in Nederland woont zou je naar obedience kunnen kijken, als is dit strenger en minder afwisseling dan Belgische gehoorzaamheid.
Zwemmen heb ik ook geen last mee trouwens. En heb je toch wel de lichamelijke beweging.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:33

Misschien zeg ik iets geks, maar ik moest denken aan skeeleren of rolschaatsen? Een sport die je altijd kan doen (zoals hardlopen, maar je knieën hoeven niet de klappen op te vangen zoals bij hardlopen.