2 maal hoofdstel verloren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ergoetha

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-09-18

2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:25

Beste,

Ik ben een jaartje aan het mennen met mijn Paard Jaylinn (Tinker 9 jaar). Vandaag voor de 2de keer heeft mijn paard zijn hoofdstel losgekregen waardoor het los op zijn borst hangt.
De eerste maal is mijn paard op hol geslagen en heb ik er het met veel geluk zonder kleerscheuren afgebracht.
Vandaag ben ik zeer snel van de koets kunnen springen en gelukkig had ik het touwhalster ook aangelaten om ze onder controle te houden.
Beide keren heeft ze de halster afgesmeten op het einde van de rit ongeveer op 100m van bij mij thuis en we de rit aan het rustig uitstappen waren.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe of hoe ik zoiets kan aanpakken. Het is een leren tuig van Ideal.


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:28

Ik doe de voorpluk om het kopstuk heen vlechten. Dat kan je ook met de manen doen, dat is nog beter :j

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Belle_Siem

Berichten: 106
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:29

Een stuk van de voorpluk en het eerste stukje manen over het kopstuk vlechten zodat het vastzit. Zo deden wij dat altijd.

MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:29

Ik deed bij mijn haflinger altijd de voorpluk invlechten met de frontriem erin vast. Dat druppeltje, geen idee hoe dat heet haha!
Sommige paarden kunnen dat gewoon, hun hoofdstel afgooien.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:37

Hoe krijgt ze 'm af? Door te schudden? Want als af krijgt door schuren is het heel simpel, nooit laten schuren. En anders:
Is je frontriem wellicht te klein, dat het kopstuk te dicht achter de oren trekt wat je vaak ziet.
Heb je al een verbindingsriempje eronder? (en die goed aangesloten anders alsnog geen zin)

En anders manen erom idd vlechten als bovenstaande opties het ook niet zijn.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

ergoetha

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-09-18

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:50

Vandaag was het inderdaad door met haar hoofd te schudden denk ik.
Ik heb een verbindingsriempje eronder maar die is inderdaad niet aangespannen.
Ik zal die aanspannen en zal ook de manen invlechten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:52

Tinker, grote bos manen, waardoor het kopstuk hoger ligt... idd kopstuk vast vlechten of 3e oor knippen

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:55

Verbindingsriempje moet de keelriem als het ware naar beneden/neusriem toe trekken zodat het kopstuk niet omhoog kan. Maar ook zeker even d'r frontriem checken of die niet te klein is en oa meehelpt om het hoofdstel makkelijk naar voren te krijgen. En invlechten is altijd een goede optie.

En idd wat ladymadonna zegt, 3e oor wegknippen helpt ook zeker veel als je dat nog niet hebt.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

ergoetha

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:56

3de oor knippen? Wat is dat?

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:58

Ik deed het hoofdstel ook invlechten.
Derde oor is volgens mij stukje manen achter de oren weg scheren of knippen.
Ook dat deden wij.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:00

Zelf maak ik het hoofdstel vast doormidden van een vlechtje die ik met een veter vast maak aan het hoodstel . Maar je kan ook een verbindingsriempje tussen de keel en neusriem doen dan gaat hij ook niet zo snel uit .

Rana is super lief

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:03

3e oor is het stukje manen waar het hoofdstel ligt. Als je die wegknipt (millimeteren) ligt het kopstuk dieper tov de andere manen.
Frontriem moet idd lang genoeg zijn; het kopstuk moet ruim achter de oorbasis liggen. Verder zorgen dat de keelriem strak genoeg zit en het verbindingsriempje ook.

Oy with the poodles, already

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 06:47

Manen waar het kopstuk opligt kort knippn, aan het kopstuk een veter vastmaken, en een vlechtje maken in de manen en met de veter het hoofdstel vastmaken met veter aan het hoofdstel. Keelriem goed sluiten en kijken of feontriem ruim genoeg is, anders trekt de frontriem hoofstel naar voren.
Dat doen wij ook wij ook in tweespan, anders schuren ze aan elkaar.

Past kopstuk, wij hebben speciale uitgesneden kopstukken die goed achter de oren liggen. Vaak drukt kopstuk op de oren, waardoor ze gaan schudden

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:04

ergoetha schreef:
3de oor knippen? Wat is dat?


Het 3e oor knippen is het stukje achter de oren wegknippen precies daar waar het hoofdstel ligt.

Het heet het 3e oor omdat de traditie zegt dat je precies zoveel wegknipt als dat de oren van het paard lang zijn. Je legt het oorplat op de hals en dat stuk zou je dan moeten wegknippen.(de manen he...niet z'n oor :P )
In de praktijk knippen de meeste mensen precies de maat van het hoofdstel. Op keuringen juist wat meer om dat de nek dan langer lijkt(nek, niet de hals)

Kijk ook of de rest van het hoofdstel past. Neusriem moet voldoende strak zitten, bakstukken niet te lang.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Indi_Vito

Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:09

Wij hadden bij de welshjes standaard een klein vlechtjes in de manen die wie vast maakte aan het kopstuk.

MariskaFally

Berichten: 899
Geregistreerd: 24-12-04

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:20

Wat ik ooit iemand aangeraden had in dit geval was het paard zo'n vastzetband om de nek om doen en vanuit daar een riempje naar t hoodfstel zodat het hoofdstel goed vast zit. Mogelijk voor jou een optie?

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:40

Onze tinker heeft het ook ooit eens gepresteerd om 2 keer in dezelfde rit zijn hoofdstel uit te schudden, waarvan 1 x tussen het autoverkeer. Wel had ik de gewoonte om met touwhalster te rijden onder het menhoofdstel. De oplossing was toen eenvoudig, nl. met een tie-wrap het hoofdstel aan het touwhalster verbinden. Later hebben we de neusriem weggelaten, want 2 "neusriemen" was niet echt een streling voor het oog :-/

BITLOOS OMDAT HET KAN

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:50

Wat ook kan is je keelriem achter langs door neusriem, zodat het daar ook vastzit. En ik zou zeker als dit nu al 2x is gebeurd een stukje bij de manen wegknippen. Ze heeft waarschijnlijk manen zat die cm die je kunt knippen maakt echt niet uit, dan daarachter vlecht met touwtje dat je het alsnog ook nog vastzet.

Ik had altijd een verbindingsstukje of bijv een touwtje waarmee je keel/neusriem aan elkaar zet of dus gewoon door elkaar halen. Hoofdstel is er bij mijn kleine minipaardje een keer afgevallen gelukkig bleef hij gewoon staan }:0 maar je schrikt er wel van en het is echt niet de bedoeling / levensgevaarlijk.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:51

wat voor soort hoofdstel heb je er nu op liggen?

be fearless in the pursuit of what sets your soul on fire

ergoetha

Berichten: 6
Geregistreerd: 09-09-18

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 19:30

Vandaag op wandel geweest: 3de oor geknipt, touwhalster vastgemaakt aan menhoofdstel, vlechtje achter de halster gemaakt en met veter vastgemaakt aan menhoofdstel en ook nog een vlechtje ervan gemaakt. Keelriem kan ik niet aanspannen omdat die te lang is. Ga volgende week eens kijken of ik geen korter model kan kopen.

Er is niets gebeurd maar was toch niet helemaal een ontspannen rit.

Alvast bedankt allemaal voor alle goede voorstellen.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:34

Voor te lange keelriem kun je ook nog altijd een knoop erin leggen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:36

Wat je ook kan proberen is een riempje/touwtje tussen de keelriem en de neusriem vastmaken. Dan wordt het net wat strakker zegmaar. In combinatie met voorpluk vlechten denk ik dat het niet zo makkelijk meer lukt.

Edit, lees net dat je keelriem los zit en niet strakker kan. Die zou ik ergens korter laten maken!

Karaat_the_newforest op Instagram

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:43

Halsband met ring door neusriem en keelriem door band zelf :

Ideal heeft vrijwel alle onderdelen los te krijgen, kortere keelriem zou dus geen probleem moeten zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 07:58

Knoop in keelriem, touwtje door keelriem etc....
En als hij lang is kan je hem juist door de neusriem halen (van achteren uiteraard ;-) )

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Indi_Vito

Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Re: 2 maal hoofdstel verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:00

Wat ik ook eens heb gezien bij Friezen waar ik stage liep was een riem om de keel die zat achter de oren vast aan het hoofdstel ga m ff opzoeken


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers