Rijden met touwhalster...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 22:54

In de zoekfunctie kwam er nog geen topic naar voren met dit specifieke onderwerp.

Ik heb sinds 2 weken en prachtige, 6 jarige, KWPN-tuiger (ex-manege paard.) Hij reageert ge-wel-dig op het touwhalster met lederen neusriem en kopstuk wat ik voor hem heb gekocht.

Ik ben helemaal fan! Ik vind het ook erg prettig om een paard zo natuurlijk mogelijk te rijden en zou hem, Devyl, graag alleen op het touwhalster gaan rijden.
Nu weet ik dat je, door de scherpe inwerking, niet met druk kan rijden met een touwhalster. Echter denk ik dat er wel een manier moet zijn om er mee te kunnen rijden, alleen heb ik die nog niet ontdekt. :')

Ik denk een beetje in de Western richting, wijken voor de druk van de teugel tegen de hals i.p.v. druk op de teugel aan de kant waar je het paard heen wil hebben...

Wie rijd er met een touwhalster? En hoe hebben jullie dat getraind? Hebben jullie ervaring met de overgang van bit naar touwhalster?

Ben benieuwd naar de ervaringen! *\o/*

Heel soms komen dromen wél uit! [HK] A dream came true, let's live it!


Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 00:21

Inderdaad sturen door de teugel tegen de hals te leggen, zeker geen contact :)

Misschien kan je ook nog eens naar ‘echte’ bitloze hoofdstellen kijken? Er zijn tegenwoordig passervices. Dan kan je verschillende soorten testen. Daar ga je dan minder mee verkeerd kunnen doen en die zijn misschien ook wel fijner op lange termijn :)

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 04:00

Ik zie rijden als touwhalster ongeveer zo als rijden met necrope. Dus zonder het gebruik van druk en je stuurt door middel van nekreining.

Wil je toch wat meer 'stuur', is een bitloos hoofdstel een fijnere optie voor je paard :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:06

Eigenlijk moet je met een touwhalster rijden hoe je normaal ook zou moeten rijden... in ieder geval qua western dan. Het is echt niet zo dat je helemaal geen druk op een touwhalster mag hebben, zou wat zijn :+ het is alleen niet de bedoeling dat je continue zit te trekken, maar dat vind ik eigenlijk niet anders dan met een bit. Helaas iets wat ik bij veel Engelse ruiter wel zie..
Ik heb mijn paard beleerd in een touwhalster en daar ook een jaar mee doorgereden, puur omdat hij echt een hekel had aan het bit for whatever reason. Nu niet meer gelukkig, omdat ik er veel moeite aan heb gedaan om hem wel het bit te accepteren.
Ik kan hem ook prima nageeflijk etc rijden met een touwhalster. Juist omdat hij zacht is voor de neus (en mond). Ik rijd dus absoluut niet anders met een touwhalster dan hoe ik met een bit rijd :)

Wil je hem echt goed krijgen in het halster (en bit) rijd dat met zachte hand. Veel lateral flex (and vertical flex), rijd vooral veel uit je zit, leer hem op alle manieren te kunnen sturen: direct (linker teugel= naar links), neckreining (naar links= rechterteugel op de hals), met been en zit en je teugels als begrenzing gebruiken, alleen op been en zit etc etc.
Het is eigenlijk gewoon onmogelijk om dit allemaal zo uit te leggen via internet :’)
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 17-09-18 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:09

Een touwhalster is niet geschikt voor een constante contactteugel maar je kan er heus wel mee sturen enz hoor. :)

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 11:40

Eileen_ schreef:
Eigenlijk moet je met een touwhalster rijden hoe je normaal ook zou moeten rijden... in ieder geval qua western dan. Het is echt niet zo dat je helemaal geen druk op een touwhalster mag hebben, zou wat zijn :+ het is alleen niet de bedoeling dat je continue zit te trekken, maar dat vind ik eigenlijk niet anders dan met een bit. Helaas iets wat ik bij veel Engelse ruiter wel zie..
Ik heb mijn paard beleerd in een touwhalster en daar ook een jaar mee doorgereden, puur omdat hij echt een hekel had aan het bit for whatever reason. Nu niet meer gelukkig, omdat ik er veel moeite aan heb gedaan om hem wel het bit te accepteren.
Ik kan hem ook prima nageeflijk etc rijden met een touwhalster. Juist omdat hij zacht is voor de neus (en mond). Ik rijd dus absoluut niet anders met een touwhalster dan hoe ik met een bit rijd :)

Wil je hem echt goed krijgen in het halster (en bit) rijd dat met zachte hand. Veel lateral flex (and vertical flex), rijd vooral veel uit je zit, leer hem op alle manieren te kunnen sturen: direct (linker teugel= naar links), neckreining (naar links= rechterteugel op de hals), met been en zit en je teugels als begrenzing gebruiken, alleen op been en zit etc etc.
Het is eigenlijk gewoon onmogelijk om dit allemaal zo uit te leggen via internet :’)


Haha, in ieder geval bedankt voor een poging tot uitleggen! Snap dat dat via internet wat lastig is dus ben ook hard opzoek naar een instructeur. Wat ik me voornamelijk afvraag is hoe je de overstap maakt van bit naar touwhalster... longeren snapt m'n ex-manege knol nog niet zo goed dus een poging met dubbele lijnen zit er voorlopig nog niet in.
Gewoon maar opstappen en zien waar we eindigden lijkt me ook niet heel verstandig... :')

Heel soms komen dromen wél uit! [HK] A dream came true, let's live it!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:48

ik reed vroeger wel eens gewoon met een halster en dan een touw aan beide kanten geknoopt om als teugel te functioneren. Aangezien dit niet echt verantwoord is etc. heb ik een bitlooshoofdstel gekocht. dit werkt echt fantastisch! Via het bitlooshoofdstel heeft mijn paard ook geleerd hoe we met neckrope kunnen rijden.

Jess1989
Berichten: 3140
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 11:54

@BlackBeautyZ

Waarom is rijden met een halster niet verantwoord en met een bitloos hoofdstel wel? Even pure nieuwsgierigheid...

Mijn inziens maakt de optoming niet uit mits de rem er maar goed op zit, toch?

Heel soms komen dromen wél uit! [HK] A dream came true, let's live it!

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:02

Ik denk dat een gewoon halster of bitloos hoofdstel wel een stuk minder scherp/ potentieel gemeen is om mee te rijden dan een touwhalster.

Maar ik ben helemaal geen fan van touwhalsters.. Vaak passen ze niet en hebben de mensen die ze gebruiken niet door hoe hard zo´n ding is of hoe kaal de neus en kruin van het paard wordt van het touw.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:03

Ik rijd zelf bitloos met mijn paard, maar maak een onderscheid tussen dressuur (hierbij rijd ik met bitloos hoofdstel met een bontje onder de neusriem, zodat een continue teugeldruk geen probleem is) en tussen met lange teugel rijden, wat ik wel met touwhalster doe. Hierbij pak ik de teugels alleen even op als ze wat extra sturing nodig heeft of niet reageert op mijn been/zit.

There's nothing that you cannot do, when the horse becomes a part of you.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:03

sowieso het knopen van touw is niet echt verantwoord, als het los gaat dan zit je zonder stuur. Verder vind ik dat het halster niet de druk goed verdeeld als je er mee aan het rijden bent. Mijn bitlooshoofdstel is een sidepull. De druk is hiermee goed verdeeld. Ook snapt mijn paard het beter als ik iets van haar vraag. Naar mijn idee leert ze hiermee beter te wijken voor druk. Doordat ze dit goed doet, kent ze nu neckrope en wijken voor druk aan de hand en onder het zadel.

Er zijn genoeg andere varianten van bitloze hoofdstellen. je moet even uitproberen wat voor jullie het beste werkt.

Ninaflip
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:05

Ik zou als alternatief eens kijken naar een Rambo Micklem hoofdstel (bitloos). Werkt hier heel goed.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 18:12

Het is inderdaad wel handig als je paard kan neckreinen, of in ieder geval de druk op de hals begrijpt.
Mijn paard heb ik eerst de neckreining aangeleerd(wat ook van pas komt in het "gewone" rijden), en snapt met een touwhalster precies wat ik bedoel. Ik "rij" er nu alleen mee om hem uit de wei te halen, en heb dan ook maar 1 teugel/touw en dat is meer dan genoeg.
Met een beetje oefenen kun je dat makkelijk leren. Om het neckreinen aan te leren zou je contact kunnen opnemen met een western instructeur in je omgeving,omdat de meeste Engelse ruiters/instructeurs dat niet helemaal goed kunnen uitvoeren of uitleggen.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Lenor
Berichten: 19
Geregistreerd: 28-09-18

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:01

Ik zou inderdaad kijken naar een bitloos hoofdstel. Touwhalster is niet ideaal.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:06

Een touwhalster is zeker geschikt om mee te rijden. Mits het paard op de grond het principe van wijken voor druk kent én jij je teugels in een boogje laat hangen tijdens het rijden. Het touwhalster is namelijk niet geschikt voor continue (stevig) contact.

Ik rijd al mijn paarden op touwhalster. Overstappen vanaf een bit is makkelijk: op de grond de hulpen aanleren en dan de eerste paar keer rijden in een veilige omgeving doen. Pas wanneer het op touwhalster (freestyle) goed gaat, komt er een sidepull om, voor het rijden met contact.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Syzygy
Berichten: 103
Geregistreerd: 29-09-18

Re: Rijden met touwhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:32

In mijn ogen is een touwhalster inderdaad niet gemaakt voor constante druk, gelukkig zie ik in dit topic al dat menig mens het met mij eens is. :)
Ik ben niet volledig overgestapt maar rijd wel eens met touwhalster. Afgezien van het paard het touwhalster een aantal keren laten dragen voor het gebruik tijdens het rijden heb ik er niet veel voor gedaan. Touwhalster aan, ik er op en gaan. Hierbij gebruikte ik inderdaad de druk van de teugels tegen de hals. Wel is het zo dat mijn touwhalster ringen heeft aan de zijkant, verwerkt in die knoopjes, dus mocht het nodig zijn kan ik altijd nog 'normaal' sturen. Misschien is dat een idee?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binau en 38 bezoekers