Help! Welk voer? Calcium/fosfer probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hieperdi
Berichten: 2531
Geregistreerd: 24-01-12

Help! Welk voer? Calcium/fosfer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 17:15

Hallo allemaal.
Mijn pony krijgt 2 daags basisbrok( klein handje). En als hij heeft gewerkt krijgt hij de musli coolmix van havens als extratje.. ook een klein handje. Nu was ik een beetje geschrokken van de scheve calcium fosfer verhouding van de coolmix. Weet iemand hoe ik dit recht zou kunnen trekken? Ik merk de laatste dagen dat hij wat gespannen en schrikkerig is vandaar dat ik het eerst even bij het voer wilt gaan zoeken. Hij krijgt deze brok en muesli al een tijdje en dat is altijd goed gegaan.


Anoniem

Re: Help! Welk voer? Calcium/fosfer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:36

Die scheve verhouding gaat pas een rol spelen als je er grote hoeveelheden van voert. Als je ergens een handje van voert is er weinig aan de hand.

Hieperdi
Berichten: 2531
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 17:39

safina schreef:
Die scheve verhouding gaat pas een rol spelen als je er grote hoeveelheden van voert. Als je ergens een handje van voert is er weinig aan de hand.

Dankjewel safina voor je reactie. Oke gelukkig. Misschien dat ik dan wel helemaal van de biks af ga. En gewoon 2 a 3 daags handje musli geef.


Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Help! Welk voer? Calcium/fosfer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:58

Als je bang bent voor onvoldoende voedingsstoffen zou je misschien bij dat handje biks of muesli kunnen denken aan een vitaminebrokje.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Setteli

Berichten: 3164
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Help! Welk voer? Calcium/fosfer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:02

als je meer fosfor wil toevoegen kan dat eenvoudig met granen.
Zemelen is ook een goede fosfor toevoeging. Zeker als je hem niet heter wilt hebben, anders zou je kunnen denken aan haver.

Maar inderdaad een vitaminebrok is denk ik nog beter. Ik voer zelf de Ultimate Balancer van Dodson and Horrel.

Phoebe (Power and Paint x Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) Stermerrie geb. 18-06-2011, B+30, L1+30, L2+29, M1+10
My Fellow (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 11-04-2022
(te koop)
Ivory (FS Mr. Right x Power and Paint x Jazz) geb. 24-05-2023
Soijance (Jazz x Belisar x Stuyvesant xx) geb. 25-03-1999, eindstand M2+6, met pensioen!
Naughty by Nature (shetlander geb. 12-06-2000)

Hieperdi
Berichten: 2531
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 18:11

Evelijn schreef:
Als je bang bent voor onvoldoende voedingsstoffen zou je misschien bij dat handje biks of muesli kunnen denken aan een vitaminebrokje.

Hij ziet er verder goed uit en zit goed in zijn vacht. Ik voer sowiso magnesiumcitraat door zijn voer heen. Ik zit nu alleen even met dat calcium fosfer verhouding.Zoals degene hierboven zei.. dat het dan niet erg is als het 2 a 3 daags een handje zou zijn. Ik hoop dat dat zo is hihi

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 15:25

Ik heb jarenlang de Havens Coolmix gevoerd, en nooit problemen ondervonden. En ik gaf wel meer dan een handje.
Lees dit even:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -ca-p.html
De conclusie is dan dat de verhouding van de Coolmix onder "acceptabel" valt. Helaas zit je die zelf wel te verzieken met magnesium.

Als je maar een handje geeft en zorgt voor voldoende ruwvoer, dan is er niets om je zorgen over te maken.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers