PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:41

De mijne heeft al een jaar lang 3 verschillende soorten/smaken hangen en heeft er nog nooit iets mee gedaan... |o Ik heb nu een stuk himalaya steen in zijn voerbak gelegd, hopelijk krijgt hij zo dan toch nog wat extra zout binnen als hij eromheen eet als hij zijn voer eet.


tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:16

Die himalaya stenen lossen slecht op door water/regen en worden daar op gepromoot, maar slecht oplossen door regen is ook slecht oplossen door speeksel, dus met likken krijgen ze er maar moeilijk zout af. Sommige paarden geven het op, anderen ontwikkelen er een "stalondeugd" door en krijgen juist teveel binnen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:53

Als ik een stuk van een normaal zoutblok in zijn voerbak zou leggen dan valt die binnen de kortste keren uiteen tot een zoutsoep die al helemaal niet meer gegeten wordt vrees ik. Mijn paard heeft trouwens 3 verschillende likstenen, waaronder ook een normaal wit 10 kilo zoutblok, maar helaas zijn ze alledrie na een jaar nog steeds even zwaar, vandaar maar keukenzout door het voer en een stukje himalaya in de voerbak. Alle beetje helpen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:04

Waarom wil je perse zout extra voeren?
Zoutbehoefte is zo’n primaire behoefte dat ik dat gewoon aan de beesten zelf over laat of ze daar behoefte aan hebben. Een paard dat niet hard werkt heeft doorgaans niet zomaar een zout tekort.

Wat een domper xyzutu PSSM2, welke van de 2 ponies is dat?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:31

Sizzle schreef:
Waarom wil je perse zout extra voeren?
Zoutbehoefte is zo’n primaire behoefte dat ik dat gewoon aan de beesten zelf over laat of ze daar behoefte aan hebben. Een paard dat niet hard werkt heeft doorgaans niet zomaar een zout tekort.

1e pony deed niks met likstenen, dus niet aan gedacht, toen 2e 1e afslebberde nadat die bezweet terug kwam van een rit was duidellijk dat die wel meer zoutbehoefte had. En werk was dat niet, 2e was toen 2 jaar oud.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:46

Ik geef ze altijd toegang tot een simpele zoutsteen, maar ze dwingen om zout te eten (over het voer) zou ik niet snel doen.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:02

xyzutu2 schreef:
Ik heb hier nog twee kilo pea protein staan omdat ik whey proteine als melkproduct geen typisch paardenvoer vind, maar helaas gaat de pea poeder er niet in terwijl hij een moord doet voor spliterwten... Het nadeel van onbewerkte spliterwten is dat daar weer antinutrienten in zitten die de eiwitopname op den duur weer tegen kunnen werken, maar we moeten het er maar mee doen. Hij kan niet tegen soja, vindt gras/esparcette/luzernebrok saai en is bovendien te dik, dus houden we het maar op de whey. :(

Ik val even binnen want word getriggered door wat ik bij je lees Xyzutu: je schrijft hier : "hij kan niet tegen soja".
Heb je al op het label gekeken van de JPG&F balancer? Er zit soja in!
Daarom ben ik bewust gestopt met deze balancer, ook omdat mijn paard (die overigens gelukkig helemaal geen PSSM patient is) het echt niet meer wilde.
Over soja en de schade wegens anti nutrienten en nog veel meer nare dingen die ik nu zo even niet meer kan ophoesten. Veel gelezen daarover op de FB-pagina van Carol Hughes (ze heeft post-doctoral microbiologie gedaan en goed onderlegd veterinair gesproken). Mocht je je erin willen verdiepen: link hier (https://www.facebook.com/groups/1862115 ... =bookmarks). Ze doet nu next generation DNA sequencing tests d.m.v. mest monsters kunnen ze de totale stand van zaken v.w.b. bewoning in de hindgut, wie zitten er. En ze weet ook met welke middelen (vaak ook kruiden/planten) er weer een gezonde hindgut biome gemanaged kan worden.

En nog even over zout: men zou ook naar Keltisch zeezout kunnen kijken. Mijn paard vindt het inmiddels erg lekker, wanneer hij een zoutbehoefte heeft, duikt hij zo de emmer in. Ik geef het los apart in een emmer.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:56

Er zit natuurlijk wel verschil tussen de hoeveelheid soja die er in zijn pure soa, zijn subli atleet en in zijn JPG&F zit. Op de eerste twee reageert hij meteen met een extreem dikke koker, op de laatste niet. Intussen heeft hij ook op non-soja balancers gestaan maar daar werd zijn koker niet dunner van. SOja is inderdaad lichamelijk nog veel belastender. Ik zou het liever ook helemaal niet voeren, maar als je al flink wat geprobeerd hebt aan vitaminebrok en alles heeft andere bijwerkingen dan wordt de spoeling op een gegeven moment best dun.

@ Sizzle, het is geen PSSM-pony maar een PSSM-paard, namelijk [***].
Ik weet niet aan wie je de vraag over het zout vroeg, maar voor ik natuurlijke vitamine E ging voeren (= meteen soepelere spieren) ontdekte ik dat als ik zout door zijn voer toevoegde zijn spieren minder stijf waren op zijn kont en rug dan wanneer ik dat niet deed. Bij hem zijn electrolyten dus erg belangrijk voor losse spieren. Liever zou ik hebben dat hij het zelf aanvult, maar waar haalt hij dat dan vandaan als hij niets met zijn zoutblokken doet? Het komt wel eens voor dat hij compleet bezweet is als hij heeft gespeeld in de wei of als het erg benauwd is of als de deken toch te warm was in combinatie met rennen/zenuwen, dan is hij van top tot teen bezweet en is hij geweldig veel electrolyten kwijt, maar hij doet zelf niets om het aan te vullen.
Naar het zeezout kan ik nog wel eens kijken. Ik las eerder al eens bij een voedingsdeskundige dat sommige paarden het likken over zoutblokken zelf erg vervelend vinden maar wel graag vlokken (maakt dan niet uit welke soort) in de mond nemen. Misschien dat het keltisch zeezout ook zo werkt?
Een andere voedingsdeskundige benadrukte hoe belangrijk zout bijvoeren bij PSSM 2 was, en die gaf ook aan dat het beter is om elke dag zout toe te voegen aan het voer dan alleen als het nodig is, omdat veel paarden zout eten weigeren als ze niet gewend zijn aan de smaak en ook niets met zoutblokken doen. Dus dat in combinatie met het effect dat ik op zijn spieren zag betekent dat het beest nu 10gr zout per dag door zijn voer krijgt.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:51

Xyzutu2: wat een domper... maar Rio heeft al zo'n mazzel met jou gehad! Je hebt altijd naar hem willen luisteren, altijd alles voor hem over gehad en meer... Dat paard kon het niet beter hebben getroffen. Jij kent je paard het beste, je hebt je ongelooflijk verdiept in voer en supplementen. Jij weet zelf écht wel wat het beste is voor Rio!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:44

tamary schreef:
Die himalaya stenen lossen slecht op door water/regen en worden daar op gepromoot, maar slecht oplossen door regen is ook slecht oplossen door speeksel, dus met likken krijgen ze er maar moeilijk zout af. Sommige paarden geven het op, anderen ontwikkelen er een "stalondeugd" door en krijgen juist teveel binnen.


Ik merk daar eigenlijk niks van.
Ja hij is er gek op, maar staat er echt niet continue aan te likken.
En hij krijgt er genoeg af.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:07

Xyzutu, is heb je met Sabine verwisseld geloof ik, nu valt het kwartje.
Heb dat Rio topic in het verleden wel eens bekeken inderdaad. Als je merkt dat zout hem goed doet dan snap ik wel dat je het geeft.
Er was een tijd zo‘n modeverschijnsel om zout in het drinkwater te doen en daar ben ik een beetje op gesensitiseerd waarschijnlijk aangezien dat een volslagen idioot ongezond mode ding was.

Ik vraag me af of mijn eerste paard ook een P had. Deze was heel gevoelig op spierbevangenheid en moest altijd eerst 20 minuten in stap losgewerkt worden. Kon niet zonder deken onder de 15 graden. Echter was haar prestatie vermogen uitstekend, die kon je rustig 3 uur rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:52

Sizzle schreef:
Xyzutu, is heb je met Sabine verwisseld geloof ik, nu valt het kwartje.
Heb dat [***] topic in het verleden wel eens bekeken inderdaad. Als je merkt dat zout hem goed doet dan snap ik wel dat je het geeft.
Er was een tijd zo‘n modeverschijnsel om zout in het drinkwater te doen en daar ben ik een beetje op gesensitiseerd waarschijnlijk aangezien dat een volslagen idioot ongezond mode ding was.

Ik vraag me af of mijn eerste paard ook een P had. Deze was heel gevoelig op spierbevangenheid en moest altijd eerst 20 minuten in stap losgewerkt worden. Kon niet zonder deken onder de 15 graden. Echter was haar prestatie vermogen uitstekend, die kon je rustig 3 uur rijden.


Ik weet zelf niet zo heel veel van PSSM 1, maar volgens mij was het daarbij inderdaad zo dat paarden heel langzaam op gang komen maar dan daarna vaak wel belastbaar zijn - en die moeten ook elke dag behoorlijk aan het werk gezet worden om het lichaam gezond te houden. Bij PSSM 2 was het dacht ik eerder (maar even een slag om de arm) dat paarden sowieso nooit echt pieken en dus ook niet eerst op gang moeten komen. Ook was het volgens mij zo dat PSSM 2 paarden geen voordeel hebben bij dagelijks aan het werk gezet worden en juist spierschade kunnen oplopen van flink aan het werk gezet worden. Maar [***] weet sowieso niet wat werken is, dus dat komt goed uit voor hem. 8-)

@ Willemina_L: dankjewel! Ik vind dat ik ook wel heel erg mazzel gehad heb met hem, hij is echt een charmeur en de hele stal is verliefd op hem. En ik vind het ook wel inspirerend, hij heeft allerlei lichamelijke ellende geerfd maar stapt elke dag weer vrolijk de stal uit. Dus zolang hij dat doet, gaan we gewoon door, en stukje bij beetje kijken of er grenzen zijn die we iets kunnen verleggen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:27

Pssm1 had ze zeker niet, ze had ook juist echt heel veel krachtvoer nodig.
PSSM1 had helaas mijn andere paard.
Maar het kon natuurlijk van alles zijn, ook gewoon een variatie van normaal.
Zat laatst de denken of ik uit nieuwgiwrigheid haar dochter zal testen omdat die ook snel stram is op de spieren. Maar deze staat op het moment te koop en doet verder heel gezond aan, dus laat ik dat maar gewoon zo.


Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:26

Hmm ik heb het juist precies andersom meegekregen, PSSM2 paarden vooral wel in beweging houden, dat is goed voor ze, en pssm1 paarden kunnen juist vast lopen na een half uurtje wat doen, bijvoorbeeld.

Die van mij neem standaard om de zoveel happen voer een paar likken van haar Himalaya steen, die houdt denk ik niet zo van flauw eten :-)

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 17:22

Ideaal, zo'n zoutvreter! :))

Helaas heb ik van mijn bookmarks zo'n zooi gemaakt dat ik even niets terug kan vinden, maar volgens mijn geheugen was er een Amerikaanse voedingsdeskundige die meldde dat hoewel PSSM 1 paarden inderdaad veel vet nodig hebben, PSSM 2 paarden juist hoefbevangen konden worden van diezelfde hoeveelheid vet. Ik geef mijn paard geen olie (behalve die drupjes vitamine E olie), heb dat vroeger wel gedaan maar merkte toen geen verschil.
Ze meldde ook dat magnesium bij PSSM 2 paarden minder doet dan bij PSSM 1ers, en die ervaring deel ik hier wel in de praktijk. Het enige wat echt duidelijk verschil in spierspanning laat zien is zout en vitamine E.

Magnesium supplementeren hielp toen hij op een gegeven moment erg slecht was in de winter een paar jaar geleden en meteen met trillende borstspieren/voorbeen stond als hij los een rondje door de bak had gegaloppeerd. Toen kreeg hij veel luzerne/esparcette/bietenpulp om aan te komen en de hoeveelheid calcium daarin lijkt zijn magnesiumvoorraad toen opgeslokt te hebben, want toen ik magnesium toevoegde verdween het trillende pootje. Maar méér magnesium toevoegen zorgde verder niet voor spierverbetering, ook niet toen we inmiddels met het calciumrijke voer gestopt waren. Het bijvoeren helpt hier dus wel als er een tekort aan magnesium is, maar zodra dat genormaliseerd is verbetert de spierspanning verder niet, terwijl we bij de vitamine E zien dat hoe meer vitamine E je erin gooit, hoe soepeler zijn spieren worden. We zijn nog niet hoger gegaan dan de hoeveelheid synthetische vitamine E in de JPG&F + 5000 IE organische vitamine e, maar dat is nog wel eens iets om mee te testen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:51

Mijn pssm paard reageerde niet goed op magnesium. Dat was al duidelijk toen ik nog niet eens wist dat ze dit had.
Ik heb het idee dat de symptomen en reactie op voedsel soms ook per patient verschillen.
Een van mijn klanten heeft een pssm1 arabier die nergens last van heeft zolang ze trained voor 40km of meer endurance.
Deze krijgt ook krachtvoer bij

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 09:16

Dominique: en als dat paard aangaloppeert, galoppeert het dan wel normaal weg? Of gaat dat ook met een sprongetje zeg maar?

Veel PSSMers (zowel type 1 als type 2) hebben een verhoogde behoefte aan zout is wat mensen met PSSM paarden ondervinden. Waarom precies is niet bekend. Paarden hebben sowieso een hogere behoefte aan zout dan mensen en meer zout heeft geen schadelijk effect op ze. Op mensen waarschijnlijk ook niet, maar dat is weer een heel ander verhaal ;-) .
Voor wie het interessant vindt om wat breinprikkelende bevindingen over zout van een team astronauten te lezen: https://www.nytimes.com/2017/05/08/heal ... fects.html (in het Engels).

Dikke koker heeft mijn n/P2 ruin ook snel last van. Ik vermoed eigenlijk dat PSSMers sowieso makkelijk veel vocht vasthouden en het zou me niet verbazen als de verhoogde zoutbehoefte daar aan gelinkt is gezien de bevindingen in de link hierboven.

Over beweging en PSSM - hier zit idd een verschil in tussen type 1 en type 2. En ik herhaal nog maar weer eens dat type 2 géén PSSM (Polysacharide Storage Myopathy) is (en ik blijf dit herhalen, want voor veel mensen incl. dierenartsen blijft dit verwarrend), maar een aangeboren, progressief, chronisch spierafbraakprobleem dat niks met suikeropslag te maken heeft. Type 1, de "echte" PSSM is een verstoring in het enzym dat het glycogeenmetabolisme in het lichaam regelt. Een type 1 paard slaat daardoor te veel suikers op in de spieren en maakt ze te langzaam vrij, waardoor het paard "vastloopt". Een paard met PSSM type 1 heeft dus baat bij beweging om de suikers systematisch vrij te maken uit de spieren zodat er minder makkelijk een "ophoping" plaats vindt. De hele dag een beetje beweging is het beste en daarom is een paard met PSSM type 1 het beste af in een situatie waar het de hele dag (en nacht) zo veel mogelijk kan bewegen om de suikers als het ware uit het lijf te lopen. En dan wordt het tricky, want hoe meer beweging hoe beter, maar de spieren van een type 1 paard worden door de bottle neck in het vrijmaken van de suikers ook snel overvraagd en dan krijg je spierbevangenheid. Extra beweging in de vorm van werk is dus absoluut een goed idee bij een paard met type 1, maar altijd binnen de grenzen van de PSSM beperking. Die grenzen zul je dus moeten vinden en moeten verleggen door heel langzaam steeds meer te gaan vragen.
Een paard met type 2 heeft een heel ander probleem. Bij elk paard wordt bij beweging spierweefsel beschadigd en dit wordt door het lichaam gerepareerd. Als je een paard traint, gebruik je dit principe om het lichaam sterker te maken: iedere keer dat je weefsel beschadigt door training, komt het sterker terug. Bij paarden met MFM -formerly known as PSSM type 2- is dit reparatieproces verstoord. Dit is de reden waarom je paarden met MFM/PSSM2 niet per se helpt met hun probleem door ze extra te laten bewegen en zeker niet als ze symptomatisch zijn. Het is aannemelijker dat extra (of geforceerde) beweging hun probleem versnelt. Hopelijk wordt hier in de toekomst meer over bekend.

Nog even voor de duidelijkheid: de test voor PSSM type 2 / MFM kan alléén worden uitgevoerd door EquiSeq in Amerika en door Center for Animal Genetics (CAG) in Duitsland. De kosten hiervoor zijn 250 dollar bij EquiSeq en 238 Euro bij CAG.

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:46

Ik deel hier ook de ervaring dat mijn PSSM2er geen baat heeft bij extra beweging. Bij hem merk ik al dat als we een wandeling aan de hand door het bos doen met voor hem nieuwe paarden, hij dat uurtje wandelen sneller gaat lopen aangezien hij voorop mag, en dan heeft hij de volgende dag strakke en holgetrokken rugspieren en loopt hij afwijkend in de bak, extra slungelig met de achterbenen. Ik vermoed door de combinatie van mentale stress en dat uur lang boven zijn eigen tempo stappen. Met vertrouwde paarden op een bekende route in een voor hem normaal tempo is er geen probleem.

Vocht vasthouden doet hij ook heel makkelijk over zijn hele lichaam. Vorig jaar hield hij direct na de verhuizing zoveel vocht vast over zijn hele lichaam dat de dierenarts dacht dat hij ieder moment hoefbevangen kon worden, maar dat kon gelukkig opgelost worden met lymfedrainage en meteen weer mariadistelzaad voeren. Nu houdt hij alleen nog vocht vast in de koker. Die is altijd gevulder dan bij andere paarden, maar zwelt helemaal op als hij niet tegen bepaald soort voer kan.

Ik merk wel dat mensen de PSSMs lastig vinden als diagnose. Ik heb altijd gedacht/ geweten dat mijn paard insulineresistent was en dat de andere pony niet op het gras kon, maar toen de pony de diagnose PSSM 1 kreeg was de reactie van een dierenarts 'Ja, dat is toch ook wel een soort modeziekte nu'.
Het zou toch mooi zijn als de klachten vanzelf verdwenen als de ziekte weer uit de mode was...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 11:53

xyzutu2 schreef:
Het zou toch mooi zijn als de klachten vanzelf verdwenen als de ziekte weer uit de mode was...

Nou GRAAG :D !!

Een arts die PSSM een modeziekte vindt, mag zijn/haar borst nat gaan maken denk ik ;-)

Mijn n/P2 ruin kon idd ook heel fit een rit beginnen om hem als hoefbevangen te eindigen. Zo liep hij dan. Dat waren dus niet zijn hoeven maar zijn spieren. Een paar dagen later waren zijn voeten dan niet gevoelig meer. Maar ik snap het wel als een dierenarts hoefbevangenheid verwart met het beeld dat PSSM kan geven, vooral omdat een arts een paard alleen tijdens de visite ziet. Het kan er erg hetzelfde uit zien, maar heeft niet de pulsatie in de voet en een paard dat hoefbevangen is, is niet een paar dagen later al niet meer gevoelig. Hoefzweer is ook nogal eens de diagnose, zonder dat de "haard" wordt gevonden. Hoe vaak mijn ruin wel niet met zijn voet in een verband heeft gestaan ...

Mijn man en ik hebben altijd samen buiten gereden en achteraf gezien is dat waarschijnlijk zo lang zo goed gegaan omdat we op een combi van een PSSM1 en een n/P2 paard reden en we ons aanpasten aan wat de paarden aangaven dat ze konden. Beetje zuur, maar daardoor zijn ze wel langer mee gegaan als (buiten)rijpaard uiteindelijk denk ik. Heel wat gestapt en gejogt (niet: draf).

Dat vocht zie ik toch wel als een reactie van het lijf op schade.

Relax. Nothing is under control.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:47

Ik heb eigenlijk precies het omkeerde, ze kan als een krant beginnen en komt na een tijdje pas echt op gang en is niet meer te stoppen als het ware.
Is ook eigenlijk niet gevoelig op dr spieren, maar misschien dat er recentelijk ergens een ommekeer is geweest, maar ik hoop dat het vooralsnog het zadel is...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 14:02

Het gekke is Talida, dat de moeder van mijn n/P2tjes ook zo was: die ging maar door en door en door en door. Kwam katsbezweet en opgetrokken van een buitenrit terug als je haar haar gang liet gaan. Toch denk ik wel dat ze het gen van haar hebben geërfd, gezien haar andere problemen. We hebben haar gekocht toen ze 15 was dus ik weet niet hoe ze de rest van haar leven is geweest, maar (wederom) achteraf gezien denk ik dat het vluchtgedrag was van de pijn.

Relax. Nothing is under control.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:59

Die van mij moet buiten altijd voorop en wandelt dan in stap alle grote warmbloeden eruit omdat hij hoe dan ook voorop moet, maar krijgt daar de volgende dag de rekening van gepresenteerd. Die vertrouw ik dus ook voor geen meter mee buiten qua self management. In de bak is hij veel zuiniger op zichzelf, dus dat is een stuk veiliger. 8-)
Dat helemaal vol zitten met vocht was volgens mij een directe reactie op de verhuizing, wat een gigantische omschakeling was voor hem, alleen al het feit dat hij van 24/7 in een groep naar 's nachts op stal ging wat voor hem de beste beslissing ooit was. 24/7 in een groep was lichamelijk veel te zwaar en geestelijk helemaal killing omdat hij als ranglaagste continu alert was. En stress en PSSM 2 zijn nou niet echt vriendjes... Pas sinds hij 's nachts op stal staat is hij volkomen gelukkig en gespierder dan ooit. Zelf ben ik meer van het groepsleven, maar het paard beslist.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:34

Voor de mijne werkt het het beste zoals hij nu staat: 24/7 buiten met een heel lief vriendinnetje.
En inderdaad, het paard beslist :)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 18:03

Self management idd xyzutu: mijn oude merrie moest je ook tegen zichzelf beschermen. Haar dochter is overigens ook zo (of was, toen ze goed was): altijd sneller willen. Haantje de voorste. Is deels ook karakter denk ik :j

Alle paarden zijn idd anders dus ze zullen allemaal wel zo hun unieke dingetjes hebben die onze aandacht verdienen.

Relax. Nothing is under control.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 19:24

Wat ik mij afvraag, doen jullie ook iets met selenium? Of echt alleen vit e?

Fleur ❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, eempje41 en 119 bezoekers