[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 04:39

Misschien een stomme vraag, maar komt omdat ik het echt niet weet.

Mijn pony is verhuisd, mag in de winter gewoon teddybeer worden en zal 24/7 zonder deken komen te staan.

1x per week gaat ze voor nu 1 uurtje in een les meelopen. Voorlopig de beginners les waarbij er iemand naast loopt, geen echte les waarbij ze zich dus compleet in het zweet werkt.

Nu weet ik niet of het handig is om haar na de les een fleece deken op te doen of dat ze dan gewoon zo weer terug de wei/stal in kan.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️


EmptyWords

Berichten: 10488
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:20

Goed uistappen en dan kan ze zo de wei weer in

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 09:44

Als het een gezonde pony is dan is dat helemaal niet nodig. Zeker niet als er nog een persoon naast loopt. Ik neem aan dat er dan veel gestapt wordt

Fleur ❤️

silvericathy

Berichten: 1913
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 11:07

No_No schreef:
Als het een gezonde pony is dan is dat helemaal niet nodig. Zeker niet als er nog een persoon naast loopt. Ik neem aan dat er dan veel gestapt wordt



Fijn dat er geen extra deken nog is.
Het zijn inderdaad stap lesjes.
Vooral de kinderen laten wennen... Pony hoeft dus niet hard aan het werk.

Stel dat ze wel een keer wat harder moet werken, neem ik aan dat een deken dan ook niet echt nodig is? Pony is verder gezond.

❤️Paco❤️Mila❤️Novi❤️

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:00

Nee deken zal niet nodig zijn! Mocht die wel eens goed nat zijn en t is guur weer kan je ook hem een uurtje op stal met wat hooi zetten zodat hij daar beschud kan drogen

[o]

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:36

Is er misschien iemand hier die de onderdekens van Krämer heeft of heeft gezien?
Het gaat om deze dekens: https://www.kramer.nl/Paard/Setjes-voor ... gJySvD_BwE

Ik was nieuwsgierig of ze misschien onder de horseware(Rhino) dekens passen i.p.v hun eigen onderdekens... Scheelt wel wat kwa euro's :Y)

Contendro-HKlareina † ♡ Por Dios RSPura Vida-B

yarkayunda
Berichten: 837
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:00

Mijn oude merrie van 21 hoest sinds gisteren. Ik denk dat het komt omdat het kouder is. Lijkt het jullie slim om een deken op te doen? Ik wou zelf eigenlijk dat ze een dik vachtje kreeg voor de winter

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:22

Welke maat hals van Amigo zouden jullie aanschaffen voor een stevige D pony met redelijk korte hals?
Twijfel tussen S en M..

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Spenk
Berichten: 21674
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:41

yarkayunda schreef:
Mijn oude merrie van 21 hoest sinds gisteren. Ik denk dat het komt omdat het kouder is. Lijkt het jullie slim om een deken op te doen? Ik wou zelf eigenlijk dat ze een dik vachtje kreeg voor de winter

Nou het wordt de komende dagen 25+ graden en snachts 13. Lijkt me niet dus...

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 09:01

Het hangt ook vooral af van de stalling, komen ze 's nachts op stal en is het daar heel tochtig? Of juist buiten op de tocht? Of valt het heel erg mee? Dan hoef je niet direct nu een deken aan te schaffen. Maar er zijn ook een paar natte dagen geweest dus wellicht was dat net een tikje te veel 's nachts.

"Een draver, is gaver" :D

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:10

yarkayunda: is het dier verder gezond? Komt er rotzooi naar buiten als ze hoest en wanneer hoest ze? Ik zou eerder kijken naar andere oorzaken, wijziging van strooisel of hooi, wellicht meer op stal (en dus stoffig) dan de afgelopen maanden?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:02

Ik heb de Bucas buzz off rain gekocht.
Maar durf hem niet met dit warme weer om te doen. Terwijl het een zomerdeken is.

Stanley heeft al een dikke vacht, en heeft t al warm zonder

Maar soms heb je zo druilerige dag ertussen en dan vind ik zo dekentje wel fijn..

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:34

@josien; de horseware halzen zijn een paar jaar terug vernieuwd en vallen ruimer. Als voorbeeld van bucas heeft ons paard een hals XL, van horseware een maat L hiervan.

@plutolover: Hier al langer een bucas buzz of rain. Gemiddeld gaat dat tot ongeveer 20 graden. Onze watjes/ gevoelig op de spieren tot max 25 graden.

springen is passie, dressuur is een kunst

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:40

Wat kan ik vragen voor een Rambo deken met een paar kleine gaatjes erin die netjes met de rambo reperatieset zijn gemaakt ? Plus een 200 grams onderdeken erbij in nieuwstaat ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 18:59

Maris schreef:
Wat kan ik vragen voor een Rambo deken met een paar kleine gaatjes erin die netjes met de rambo reperatieset zijn gemaakt ? Plus een 200 grams onderdeken erbij in nieuwstaat ?


Welke maat?

[O]

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:13

samirah schreef:
@josien; de horseware halzen zijn een paar jaar terug vernieuwd en vallen ruimer. Als voorbeeld van bucas heeft ons paard een hals XL, van horseware een maat L hiervan.

@plutolover: Hier al langer een bucas buzz of rain. Gemiddeld gaat dat tot ongeveer 20 graden. Onze watjes/ gevoelig op de spieren tot max 25 graden.


Dan wacht ik nog even met omdoen. Snachts is t wel wat kouder maar mijn haf heeff t eerder te warm dan te koud..

Ga hem miss in okt wel scheren maar dan met de haren mee dus houdt hij een wat dikkere vacht dan tegen de haren in. krijgt jij z’n Bucas smartex rain om. Maar wil nog die andere Bucas van -10 tot 16 graden.

Ik wil de Bucas buzz of rain meer voor 16-19 graden als t zo regenachtig is

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:15

felicity schreef:
Maris schreef:
Wat kan ik vragen voor een Rambo deken met een paar kleine gaatjes erin die netjes met de rambo reperatieset zijn gemaakt ? Plus een 200 grams onderdeken erbij in nieuwstaat ?


Welke maat?


Maakt dat uit voor de prijs ??? 7.0

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:39

Als het de juiste maat was geweest had ik wel intresse.
Maar geloof dat ik even oversla. Sorry dat ik het vroeg.

[O]

Happy_Hippie

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:41

Hoihoi, ik zit echt te twijfelen om 'snachts de deken op te gooien...
Die van mij heeft niet een hele dikke vacht (overdag verhaard hij steeds).
Hij staat aan huis dus andere mensen op of af te laten doen is geen optie, iedereen is hier meestal al vroeg de deur uit.
Hij kan 24/naar binnen en buiten. Hij staat niet te trillen oid maar zijn vacht staat wel helemaal' overeind' en voelt nog aan zoals buiten temperatuur.
Zijn maatje (Shetlander) heeft al een flink dikke vacht daar tegenover.

Een ander punt is dat ik in ploegen werk en soms bij ons iedereen om half 7/ 7uur al de deur uit is tja dan zou ik die deken gewoon al af moeten doen terwijl het nog 6 graden is en paar uur later al 15+ is...

Ben bang namelijk dat ik hem juist ziek maak door hem nu al een deken op te gooien.

Hopelijk snappen jullie mijn punt een beetje haha


Nog wat achtergrond informatie
(hij is 8jaar)
Hij is vorig jaar eind december/begin januari flink ziek geworden begon met hoesten is geëindigd met 'chronische bronchitis'. Alleen sloeg geen enkel medicijn oid aan, tot we het nog maals het hooi verandere toen was het ineens over, dit hoesten heeft zeker bijna 5maanden geduurt.
Dus ben ook als den dood dat er nog zo iets gebeurt, vandaar dat ik extra raad zoek...

Tot hede heeft hij nergens meer last van en zijn we gewoon weer zo goed als elke dag aan het rijden.

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:09

Ik heb hier even snel een vraag. Ik heb een pony met cushing en ik wil hem binnenkort weer gaan scheren, want zijn vacht is zo ongelooflijk dik en als daar ook nog een wintervacht aan komt is het wat te veel van het goede. Heb altijd begrepen dat de vacht van een cushinger niet meer goed zijn werk doet? Ik heb nu alleen een rhino deken van 200 grams geloof ik, maar denk niet dat hij standaard dat heel de herfst/winter op kan. Moet ik dan beginnen met 0 gram na het scheren? Ben hier een beetje een leek in..

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:38

Vanaf wanneer leggen jullie een zweetdeken op?
Mijn merrie staat 24/7 buiten met goede inloopstal waar ze vrij staat van weersinvloeden. Ze zweet enorm met het rijden. Ze staat dekenloos en dat zal ook zo blijven dus ze is ook vacht aan het kweken.
We stappen altijd goed uit, ze is dan wel afgekoeld maar ze is echt een soort van doorweekt nog. Na het rijden krijgen ze altijd voer en hooi in de stal dus ze staat dan wel even binnen, maar volgens mij laten ze het hooi regelmatig liggen voor later en staan ze dus in no time buiten

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:45

Zweetdeken bij een paard die dik in de vacht zit geeft vaak alleen maar kans op nazweten. Die dikke vacht functioneert al als een zweetdeken, transporteert het vocht naar het einde van de haren waar het kan verdampen. Leg je daar nog een zweetdeken op, dan heb je kans dat het te warm wordt waardoor je paard weer gaat zweten.
Meestal gebruik je een zweetdeken zodat het paard droger onder de gewone deken kan, of om te voorkomen dat ze te snel afkoelen voor/na het werk wanneer de gewone deken nog niet op ligt.

Ik zou er in jouw geval voor kiezen een stukje te scheren zodat ze beter de warmte kwijt kan en minder nat wordt van het zweet. En dan hoef je ook geen zweetdeken te gebruiken.

"Een draver, is gaver" :D

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:11

In jouw geval niet, als je ze goed hebt uitgestapt en ze dus niet warm meer is kan ze makkelijk nat terug naar buiten.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:54

Okido, bedankt voor het advies!

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:23

felicity schreef:
Als het de juiste maat was geweest had ik wel intresse.
Maar geloof dat ik even oversla. Sorry dat ik het vroeg.



Geeft niets hoor, dat je het vroeg. Ik was er alleen over door in de war, dacht dat het per maat uitmaakte wat de vraagprijs kon zijn :+ ;)

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers